reline_unor



Metzeler – Experts On the Road 2008

Pozvánku na testování pneumatik Metzeler jsem málem dal stranou, protože na testování pneumatik je u nás specialista Tommy. Pak jsem si ale všiml podrobností jako „cestovní pneumatiky“ a místa konání „Alpské průsmyky“ a rázem bylo jasno, na cestování a Alpy jsem tu přeci já!

Kapitoly článku

Experts On The Road je čtyřdenní testovací jízda po těch nejvyhlášenějších Alpských průsmycích, při které mají novináři příležitost porovnat chování různých modelů pneumatik na různých strojích. Cílem je přitom zprostředkovat stejný styl jízdy a využití, jaký budou praktikovat běžní motorkáři při svých projížďkách a dovolených na motorce. Jelikož značka Metzeler patří do skupiny Pirelli Group, putování začíná v italském Turíně, ze kterého první dvacítka novinářů pokračuje do švýcarského Luzernu, kde nastupuje druhá skupina a míří přes Dolomity až do symbolického cíle v Mnichově, kde začala historie této značky.
Moje cesta tedy začíná ve středu v Luzernu, kde netrpělivě očekávám příjezd testovacího pelotonu a zatím absolvuji tiskovku s představením testovaných pneumatik, výrobních technologií a programu celé akce. Takže už vím, že hlavními hrdiny po následující dva dny bude obutí na cestovní endura Metzeler Tourance a Tourance EXP a dále cestovní pneumatiky Metzeler Roadtec Z6 Interact určené pro silniční cesťáky a naháče. Než se začtete do testovacího cestopisu, mrkněte na video z etapy Luzern-Stelvio.


Den první: Luzern - Prato allo Stelvio

V osm ráno vyrážíme z Luzernu, vymotáváme se z města a po dokonalých švýcarských silnicích projíždíme první menší průsmyk, Passo Grimsel, a pokračujeme pod ledovec Gletch. Při zastávkách si střídáme motorky a jako rozcvičku na začátek proháním šestistovku Aprilia Pegaso Trail a BMW F650GS, obojí vepředu na devatenáctkových kolech a obuté do osvědčených Metzeler Tourance. Následuje stoupání na jeden z nejhezčích průsmyků v Alpách, Furka Pass (2436 mnm), na který si beru poslední bajk s klasickými gumami Tourance, novou Yamahu Tenere. Tempo skupiny je hodně svižné a ve stoupání mi třeba proti kolegovi na FJR citelně chybí výkon, naštěstí na lehké mašině toho dost doženu ve vlásenkovitých zatáčkách, kde je třeba motorku otočit na jedničku doslova na pár metrech. Kolem nás se míhají nádherná alpská jezera, prý i několik ledovců, většina z nás ale vnímá jen silnici a mašinu před sebou. Jedeme stále sice s nějakou tou bezpečnostní rezervou, ale je jasné, že dnes to nebude o turistice ale o pořádném svezení a zkoušce pneumatik.
Poměrně hrubý vzorek klasické první řady Tourance naznačuje, že by mu neměl dělat problém ani lehčí terén nebo mokrá tráva, na silnici ale přední jednadvacítka Tenerky má už trochu moc vysoký profil. U devatenáctkových předních kol to ještě nebylo tak patrné, ale tady už táhlejší zatáčky ve vyšších rychlostech nedávají moc velkou jistotu a radši zvolňuji a pouštím ostatní před sebe. Přesto si myslím, že pro majitele cestovních endur to vůbec nemusí být špatná volba, zvláště pokud nechtějí úplně rezignovat na nějaký ten výlet mimo silnici.
Před stoupáním na následující Julier Pass (2284 mnm) raději přesedám na druhou skupinu motorek - silniční endura obutá do novinky Metzeler Tourance EXP. Velká GéeSa 1200 už jsou obsazená, ale ještě je tu Suzuki V-Strom 650, který také má na silnici co nabídnout. Oproti předchozím šestistovkám si užívám většího komfortu s vyšším výkonem a odpružením orientovaným podstatně víc na silnici. Ale i v gumách se dá poznat rozdíl! Tourance EXP má proti Tourance o něco nižší profil a vzorek s mnohem většími plochami gumy. Hlavně je ale projektovaná na větší úhly náklonu a v zatáčkách opravdu dokáže podržet až na stupačku a dává přitom příkladnou jistotu a ten správný reklamní pocit „sucha a bezpečí“. A to ještě netuším, jak si na ní skvěle užiju zítra na mokru... Možná máte dojem, že tyhle gumy přehnaně chválím, ale podívejte se sami na hodnocení a doporučení ze strany majitelů cestovních endur na našem diskuzním Fóru nebo na dalších cizojazyčných internetových diskuzích v této oblasti a dejte si vyhledat pojem Tourance EXP!
V-Stromíka si nechávám i po obědě, kdy směřujeme na St. Morritz a dále přes další menší pasy na Livigno, a vůbec toho nelituji. Jedeme podle dost našlapaného časového harmonogramu a profesionální italský jezdec Juan na špici pelotonu evidentně cítí, že Itálie a její razantní přístup k rychlostním omezení a předjíždění aut už je za rohem. No co, jede na stejných gumách, takže se vrhám do zatáček hned za ním a spoléhám na to, že to zde má najeté. Až při večerním pivku zjišťuji, že jde o bývalého závodníka a profesionálního testovacího jezdce, který už na mašinách profesionálně jezdí přes 30 let.
Po pár hodinách je tu poslední zastávka před stoupáním na moje oblíbené Passo di Stelvio s úctyhodnou výškou 2757 mnm. Bohužel začíná poprchávat a taky jsem tak trochu prokoučoval výběr motorky. Chtěl jsem vyzkoušet poslední sadu pneumatik Metzeler Roadtec Z6 Interact a vyměnil si s rakouským novinářem klíčky od Yamahy. Místo očekávaného Fazera na mě ale před restaurací zbyla obrovská Yamaha FJR 1300, navíc v provedení bez spojky a s velkými kufry. Tak to bude v úzkých vlásenkách na Stelviu docela boj, jsem zvědavý, jak to otáčení krokem bez spojky zvládnu. Naštěstí má tenhle obří cesťák aspoň ABS, to mi na mokru dost uleví. Projíždíme skrz Bormio a začíná nekonečné stoupání po zaklikacené silnici, která je z této strany naštěstí poměrně široká.
Jsou tu první vracečky a FJR se kupodivu s trochou opatrnosti nechá i s automatickou spojkou při otáčení ochotně ukočírovat. Přestalo pršet a silnice už místy osychá, takže si začínám užívat nádherného masivního zátahu velkého čtyřválce. V duchu se eFJéeRu omlouvám a po předjetí několika opatrnějších (no, možná rozumnějších) kolegů začínám stíhat vedoucí skupinku střelců na GéSech. Opatrně vykroužit zatáčku a rozumně naložit jedničce, pak pořádně roztáhnout dvojku a dostat na silnici celých 134,4 Nm maximálního krouťáku. Obě Kawasaki ER6 už zmizely ze zrcátek, jen ta VFR se nějak nechce odlepit, švédský novinář asi taky mí v horách něco naježděno. To už se blíží další vracečka, honem zašlápnout zadní kolo a přes pulsování ABS odhadnout, kolik toho před aktivací abéeska snese předek, a hup s nachystanou jedničkou do další zatáčky. Úplně nahoře se silnice trochu rozbaluje a je zde skoro sucho, takže závěrečné táhlé zatáčky před průsmykem patří k tomu nejhezčímu, co může jízda na silné mašině nabídnout.
A jak bych zhodnotil pneumatiky Metzeler Roadtec Z6 Interact? Na Yamaze FJR a na studeném a místy mokrém povrchu opravdu nemám, co bych této pneumatice vytknul, a musím jí dát obrovskou pochvalu za chování na mokru. To, co při brždění a náklonech během sjezdu ze Stelvia na italskou stranu, tahle guma dokázala na místy mokrém a studeném asfaltu udržet, bylo opravdu neuvěřitelné. I v tomto případě jsem nelenil a probrouzdal pár anglických diskuzí a ujistil se, že nejde pouze o můj subjektivní dojem, ale všeobecně sdílené nadšení, ke kterému navíc majitelé často zmiňovali velmi slušnou kilometrovou výdrž. Večer jsem se u pivka snažil vydolovat tajemství přilnavosti na vodě z šéfa vývojového oddělení Metzeleru a dozvěděl jsem se, že hlavním trikem je vinutí drátů ocelového kordu v úhlu 0°, tj. souběžně s obvodem pneumatiky. Metzeler je jediným výrobcem, který tuto technologii ocelového kordu v úhlu 0° dokáže vyrábět i na přední devatenáctipalcové ráfky.


Den druhý: Prato allo Stelvio - Mnichov

Včera jsem se nesvezl na velkém géésu, takže hned po příchodu na hotelové parkoviště obsazuji BMW R1200GS Adventure. Vypadá to na déšť, takže se všichni oblékají do nepromoků, já v PSÍčkovém textilu jsem připravený na vše, takže jen měním letní rukavice za nepromokavky a už vyrážíme směrem na Merano. Italská údolní státovka se silným provozem ani průjezd centrem Merana s chaotickým dopravním značením není nic moc, ale za hodinu už jsme v St. Leonardu a začíná stoupání na Timmelsjoch alias Passo del Rombo s předělem ve výšce 2474 mnm. Plně natankovaný Adventure sice je docela cvalík a silnice je opět dost mokrá, ale s bavoráckým podvozkem se nemusím na nic ohlížet. Za podpory elektroniky a perfektního tvrdého odpružení bez ponořování předního kola si můžu diktovat vlastní tempo a opět zkouším, kolik toho Metzeler Tourance EXP dokážou. Zastavuje mě až mlha ve vyšších partiích. Na tomto průsmyku jsem již potřetí ale vrcholovou partii jsem nikdy neviděl, pokaždé to samé - mrholení a hustá mlha, která se nezvedá ani po pauze na kávu ve vrcholové chatě.
Jelikož vím, že cesta na rakouské straně je pěkně široká s dost rychlá, měním Adventure za silniční Suzuki Bandit 1250S. Během tohoto mokrého testování jsem se doslova zamiloval do ABS, takže hned zkouším, jak brzy zasahuje a jak moc pomáhá při dobržďování před zatáčkami na poslední chvíli. Na FJR tento pomocník pracoval ještě o něco lépe, ale i zde plní svou úlohu a dlouhý sjezd a následné rychlé státovky v údolí Otzal si se silným Banditem užívám skoro stejně jako včera zátah FJR. U benzinky si ještě jednou měním motorku a sedám na Hondu VFR 800, ale po tolika kilometrech v sedlech cestovních endur a cesťáků je to dost nezvyk a při první příležitosti opět přesedám a konečně se dostávám ke své staré lásce, Moto Guzzi Norge 1200.
V horách na ni kolegové drobet nadávali, ale mě tyhle nové válce do stran prostě učarovaly a její italský charakter mi bohatě vynahrazuje nějaké ty vibrace nebo motor bez výkonové špičky. Přejíždíme přes poslední hory kolem Garmische do Německa a po krátkém obědě křižujeme nekonečný německý venkov směrem na Mnichov. Italští předjezdci se kupodivu ani v Německu nenechají příliš zastrašit rychlostními limity a za chvíli už jsme na dálnici, kde pěkně po italsku (většina mašin je na italských značkách, tak co) prokličkujeme v hustém provozu kolem Mnichova až k hotelu u letiště.
Utahanej jako kůň parkuji Norge do řady vedle ostatních mašin, porovnáváme si poslední poznatky s ostatními novináři a lidmi od Metzeleru. Nádherný test, který nám dokonale ukázal charakter nových pneumatik Metzeler, je u konce. Ale tato akce vlastně nikdy nekončí, má totiž pokračování na internetu, zatím pouze v italštině a němčině (další jazyky postupně přibudou), v podobě blogu www.ridexperience.it a www.ridexperience.de, ve kterém bude prostor pro názory všech cestovatelů se zkušenostmi či zájmem o tyto pneumatiky se slonem ve znaku.
Český web značky Metzeler je zatím ve výstavbě a na podobný blog si zatím můžeme počkat, potřebné informace o těchto pneumatikách na váš motocykl najdete ve webshopu českého oficiálního zastoupení www.yshop.cz.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):


TOPlist