mám takový dotaz, na který se mi tady zatím nikde nepodařilo najít jednoznačnou odpověď, a tak zakládám nové téma.
Jde o to, že když jsem v autoškole jezdil na suzuki GS500 a při podřazování jsem házel meziplyn, tak jsem dostal od učitele pojeb, že jezdim jak na simsonu a že tim meziplynem ničim motor.
Teď mám týden svoje GSko a chci se zeptat, jak to s tim meziplynem je, protože když podřazuji a otáčky spadnou na 2 tis. a kopnu tam nižší rychlost a vylítnou třeba na 7 tis. tak mi to příjde, že to pro ten motor je pecka nebo se mýlím?
Předem všem díky za rady a přeji hodně km bez problémů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn při podřazování
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn při podřazování
1100Virago>Luďazz: Nezapomeň, že v jednu chvíli je při přesouvání ozubených kol neutrál. Pokud se v tu chvíli točí motor rychleji, i přes vypnutou spojku jeden z hřídelů zvýší otáčky.
hezky receno a ackoliv podle me toto neni hlavni ucel/projev meziplynu/predplynu, meli bychom ho ve hre ponechat. To pak dava odpoved na otazku, jestli je lepsi "vrkat" pred, po nebo behem podrazovani...
k prizpusobeni otacek pro prevodovku (maly prenos momentu i pres vypnutou spojku) je vhodne zrychlit motor v okamziku prechodu pres neutral, tzn. vrkat pri razeni. K dulezitejsimu prizpusobeni otacek pro spojku (jeji neopotrebeni kvuli srovnani otacek motoru podle kol - zde se jedna o mnohem vetsi momenty nez u prevodovky v neutralu, az o eventualni smyk na zadnim kole) je nutne vrknout kdykoliv pred jejim pustenim. Prunikem obou podminek je idealni vrkat behem podrazovani, coz je zaroven i nejrychlejsi manevr (a odpovida memu zazitemu stylu).
Doufam, ze zde nikoho neurazime zevrubnou analyzou... diskuze je velmi podnetna (ackoliv ji bohuzel ne kazdy prispevovatel precetl celou)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn při podřazování
1100Virago>Luďazz: Nezapomeň, že v jednu chvíli je při přesouvání ozubených kol neutrál. Pokud se v tu chvíli točí motor rychleji, i přes vypnutou spojku jeden z hřídelů zvýší otáčky.
Teď nevím, jestli si skutečně rozumíme, ale případně si rád nechám poradit. Proč neutrál? Tady se přece nebavíme o tom klasickém "starém" meziplynu, co měly náklaďáky, ale o vrknutí při podřazování na motorce. Teď opravdu nevím, jestli se bavíme o tom samém. Výše bylo psáno, že vrknutí při podřazení způsobí lepší zapadnutí rychlosti (na to jsem reagoval já), což je podle mě blbost, protože si myslím, že vymáčknutá spojka není schopna předat tak velký krouťák jenom třením kapaliny do hnací hřídele převodovky. Ale rád se poučím, pokud tomu tak není. Začíná se mi motat hlava.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn při podřazování
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn při podřazování
Skalda>Luďazz> nemej strach... bavite se o tomtez; Virago tim neutralem myslel okamzik mezi zapadnutim dvou sousednich rychlosti
ono je tam vlastne nutral mezi kazdym kvaltem ikdyz nema fixovanou polohu.. okamzik kdy vylezou zuby z jednoho kola a zapadnou do druheho..
mokra spojka samo prenese i vystavena dost momentu na to aby roztocila prvodovku.. viz pokus s moto na stojanku jak psal virago... roztoci i kolo....
assassin>ono je tam vlastne nutral mezi kazdym kvaltem ikdyz nema fixovanou polohu.. okamzik kdy vylezou zuby z jednoho kola a zapadnou do druheho..
jj... a v pripade vetsich vuli/nepresnosti nebo mechanickych problemu tam nekdy tento stav pri nejistem zarazeni zustane; take vznika pri vyskoceni rychlosti
2 reakcí na tento příspěvek meziplyn při podřazování
assassin>ono je tam vlastne nutral mezi kazdym kvaltem ikdyz nema fixovanou polohu.. okamzik kdy vylezou zuby z jednoho kola a zapadnou do druheho..
mokra spojka samo prenese i vystavena dost momentu na to aby roztocila prvodovku.. viz pokus s moto na stojanku jak psal virago... roztoci i kolo....
Zadní kolo na stojanu se při vymáčké spojce roztočí, protože na stojánku se motorka obvykle startuje se studeným olejem.
Pokud zkusíš to samé s olejem zahřátým na provozní teplotu, tak se kolo neroztočí, pokud je spojka v pořádku a správně nastavená.
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn při podřazování
Luďazz>OK chlapi, takže i při vymáčklé spojce to prostě přenese Aspoň je člověk trochu chytřejší. Teď trochu mímo: při zařazování prvního stupně to nejvíc "jebne" kvůli tomu, že neutrál předtím roztočil hnací hřídel převodovky a hnaná stojí, říkám to správně? A další rychlosti dají ránu méně, protože se už hnaná hřídel hýbe a protože ozubené kola obou hřídelí jsou si s vyššími kvalty průměrem podobnější a podobnější, ol rajt?
jj je to tak jak píšeš...s vyššími otáčkami potom jednotlivé kvalty zapadají líp a líp..
Predplyn samo davam, pac nemam antihop a rozskakani zadniho kola pri pjizdeni do nakejch vracaku nejni uplne dobrej pocit... ale davam ho dost pozde semi zda; nemuzu predplynovat a zaroven brzdit... brzdim teda motorem a zadni, coz taky nejni ideal, pac zadni je vodlehceny... Cili... brzdim blbe... Nejdriv zakapnu brzdy, predplyn, pak zas zakapnu... proste blbe teda... Kze se to musim teda naucit, jo...?
V provozu mi to nesere, tam je na vsecko celkem casu dost...
Naposledy editováno 15.07.2010 13:11:17
Na motorce se podrazuje s "meziplynem" proto, aby zadni kolo nedostalo pecku od motoru kdyz to mam rict tak aby to kazdy pochopil. takze - spojka,pridat plyn,kopnout kvalt a pustit spojku.
EDIT: Samozderjme se tak radi jenom dolu.
Naposledy editováno 25.07.2010 11:48:02