S manželkou jsme se cca týden zpátky (19.2.2020) rozhodli, že se za dva roky (až manželka dokončí vysokou) vydáme na cestu kolem světa a to tak, že každý pojedeme na své motorce.
S cestou kolem světa to myslíme vážně, a proto jsem začal hledat vhodný stroj, který bude:
- lehký kvůli dobré ovladatelnosti v terénu
- zvládne náročnější terén (Mongolsko, Bolívie, Argentina...)
- jednoduchý (málo elektřiny, karburátor, nakopávačka…) a tím pádem i co nejvíce spolehlivý, jelikož kde skoro nic není, nemá se co rozbít + čím jednoduší stroj, tím jednodušeji se ho naučím rozebrat do šroubku a opět složit
- malé vibrace od motoru při vyšších rychlostech
- dojezd aspoň 300 – 350 km (pokud se rozhodnu pro Yamaha TT 600 R, budu muset koupit větší 20 L nádrž)
- pořizovací cena za jeden stroj kolem 40-60 tisíc Kč
Toto vše by mělo TT R splňovat.
S terénními motorkami nemám vůbec zkušenosti (jezdil jsem vždy na naháčích).
Proto bych znal rád Váš názor na toto:
1) jak dle Vás Yamaha TT 600 R zvládne cestu kolem světa?
2) jak se tato motorka chová na silnici a v terénu, pokud je vzadu ověšena bočními hliníkovými kufry + mezi nimi naskládané další věci, kde odhaduji celkovou hmotnost kufrů a „nákladu“ na 50 - 70 kg, těžko se to nyní odhaduje, když ještě přesně nevím, co vše sebou budeme brát
3) jakou motorku (mimo Yamaha TT 600 R) byste si na cestu kolem světa vybrali Vy a proč?
Všem moc děkuji za názory
PS: pokud budete chtít sledovat jak naší přípravu, tak cestu samotnou posílám zde odkazy, kde vše budeme sdílet :
Youtube: bit.ly/2uxEPyJ
Facebook: bit.ly/39ZxV4m
Instagram:bit.ly/2PsuJq3
Web: bit.ly/3938M8S
Naposledy editováno 26.02.2020 19:03:58
Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
když vezmu jen odpovědi:
1/ zvládne ji normálně jako cokoliv jiného od 1200GS po hondu 50cub či jawu 350 či cestovatepslsky upravené EXC500 - problém vidím v nákladu - pokud sebou chete brát 70 kg tak bych to viděl na jjinou motorku
lehčí jendoválec není nic extra na delší siniční přejezdy, ale na RTW cestě kde máš čas to není zásadní problém
a lepším sedlem, větší nádrží a nějakým malým plexi
2/ chová se blbě a v terénu ještě hůř - v okamžiku kdy s nákladem začneš rešít terín tak řeším problém s podvozkem, průchodnotí a poškozením stroje - prskající podsedlovka atd.
3/ to závisí jak postavíte trasu, čas a peníze - pokud na lehko tak CRF250/WR250R/DRZ400 a pokud víc na těžko tak Tenere 700, z levnějších a starší pak Transalp, to TTčko nevidím jako ideální z důvodu stáří - sehnat zachovalý kus je problém a pokud ho nedáš dokupy tak je ot na úkor spolehlivosti - a to dávání dokupy je problém - i to co nehcáš je pořád 20-30 let staré - takže únava materiálu je zcela bežná
je na samostatnou diskuzi zda co nejjenodušší stroj a mít snahu ho spravovat nebo novější a spolehlivý - sibirskiextreme měl pený článek na téma karbec vs. vstřikování - za mě je vstřikování kromě čerpadla (co s edá vézt sebou a dá se bez problému koupit) je hodně spolehlivé, to s karburátory můžeš mít víc problémů - výška (viz Bolivie), vychození vnitřků (viz kluci na supertenerkách v asii), prasklá membrána se na 20 let starou motrku bude taky po světe dost blbě shánět
Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
Edit: to s těma baglama co píše Vilém je taky dobrá poznámka...
Naposledy editováno 26.02.2020 20:56:29
(reakce na) Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
Na_cestách_kolem píše: -PePe-> Zajímavé, díky za tip , dal jsem si ji mezi adepty.
Jen se obávám celkové kvality za ty peníze, ale určitě si o tom zjistím více info
Ten motor by měl být postavený podle nějaký starší Hondy, tuším. Používá ho spoustu výrobců, takže toho bych se úplně nebál. Otázka co ostatní komponenty. Na druhou stranu je to úplně nová motorka, neopotřebovaná. Pak mě ještě napadla novinka Kawasaki KLX 230. Jednoduchý vzducháč. Nová taky za 100k. Jen toho výkonu není moc.
Naposledy editováno 27.02.2020 19:54:46
1 reakcí na tento příspěvek Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
Z mojej skúsenosti máš toho nákladu moc. Tým duplom na starú mašinu. Na hlinníkové kufre by som sa byť tebou vykašlal, ušetríš kopec hmotnosti, máš lepšiu ovládateľnosť, je to menej nebezpečné pri pádoch (že ti pod kufrom ostane noha) a aj motorkám sa uľaví, lebo pružné uloženie nebude tak namáhať podsedlovky. Ja aj s náhradnými dielmi a všetkým potrebným na dlhodobé cestovanie za všetkých podmienok mám 27kg napríklad a myslím si že to je veľa. Do terénu určite.
Osobne si myslím, že ak žena nikdy na motorke nejazdila a je útlejšieho vzrastu (menej ako 175cm a 70kg) tak bude veľmi vhodné aby mala ľahšiu a nižšiu motorku + menšiu bagáž, takže ty budeš voziť toho viac.
Ten odhad s terénom je veľmi prehanný. 1/3 terénu je hrozne moc aj keby si vyhľadával len terén. Reálne toho bude tak 5-10% a aj to prevažná väčšina budú len šotolinky. Skrátka bežné komunikácie iba bez asfaltu. To len pre úplnosť.
Osobne si myslím, že náklady na mesiac budete mať dlhodobo trochu vyššie. Tých 1200eur je tak akurát na život, palivo. Celosvetová dlhodobá poistka aj v najúspornejšom režime je dosť drahá. Pri dlhodobom cestovaní sa vám ale začnú zbierať ešte ďalšie náklady. Ak nepôjdete fakt na ľahkých strojoch, tak pneumatiky budú nezaneedbateľná položka. Oleje, brzdové komponenty, reťazovky a pod. Ďalej poistenie motoriek všade mimo EÚ tiež vyjde nejaké peniaze. Potom ak budete chcieť navštíviť krajiny, ktoré vyžadujú karnet napr. Preprava cez more, ale aj hlúpa Stahlratte zo Strednej do Južnej Ameriky je už dnes viac ako 1000eur na osobu+moto. A dostávame sa k vízam. Na východ je to celkom pohoda už dnes. Ameriky tiež. Ale Afrika a Arábia už taká sranda nie je. Mne vyšiel rozpočet na víza východnej Afriky + Arábie dosť cez 1000eur na osobu. A to je pomerne dosť zoptimalizované. Reálne si myslím, že bude ťažké dostať sa pod 1500eur na mesiac so všetkým dlhodobo. Aj pri dosť veľkom šetrení.
No a k motorke. Mne doposiaľ ako najrozumnejšia a najekonomickejšia varianta vychádza Honda CRF250L. Je to nezmar. Sám som na nej najazdil cez 80000km za všetkých podmienok a tomu stroju vôbec nič nie je. Prevádzkové náklady sú fakt minimalistické. Je to moderný stroj a nemá žiadne zbytočné serepetičky. Ale s tým nižším výkonom sa človek musí naučiť žiť. Ale zase vám to fakt otvorí dvere dostať sa tam kam sa na hocičom väčšom (600+) nepustíte. Určite si tento stroj vyskúšaj. Veľa ľudí mu podľahlo. Ponáhľať sa za 2 roky nebudete a jazdiť sa na tom dá dlhodobo 90-100 po malých úpravách.
Som zvedavý ako sa nakoniec rozhodneš. Máš na to ešte veľa času a veľa sa toho môže zmeniť. Držím palce
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
i to by mluvilo pro 250 - velkou motorku bez zkušeností není fakt ideální pokoušet
1 reakcí na tento příspěvek Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
Pred druhou cestou do Afriky jsem se den pred odjezdem rozhodnul radeji vymenit cidlo tlaku oleje, protoze pri delsim blbnuti v terenu obcas problikla kontrolka a cidlo na pohled asi kdysi dostalo ranu. Dopadlo to tak, ze mi uz cestou na trajekt zacal kolem cidla kapat olej. Pokus o dotazeni cidla vedl jen k rychlejsimu kapani, takze cely vylet byl tak trochu Tour de oil. Kazdy den zhruba pul litru fuc, zato krasne namazany nejen retez, ale i stojanek, stupacka, bota, komplet kolo a levy konec baglu. Az po navratu jsem doma zjistil, ze byl napraskly karter a stacilo fakt malo, aby to prdlo cele.
Po techto zkusenostech uz nejakou dobu pred odjezdem na motorku ani auto nesaham.
1 reakcí na tento příspěvek Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
https://www.motorkari.cz/tema/?t=32037
Naposledy editováno 04.03.2020 17:17:16
1 reakcí na tento příspěvek Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
Zmíněné CRF250L je dobrá motorka, ale vyrobená v Malajsii, ne v Japonsku. Zradí tě spojka (špatné pružiny), vyteče přední USD vidle a rozhodně to chce vyčalounit sedlo. Spojka je známá konstrukční chyba, prodává se aftermarket sada pružin a lamel řešící problém. Gufera vidle jsou skladný díl. Pokud má tvá žena dlouhé nohy, je to dobrá volba, pro sebe bych ale na tvém místě zvážil, kolik terénu opravdu pojedete (můj odhad je 1%). Štěrkové cesty se dají snadno i na 200kg+ motorce, která pobere víc nákladu a je obvykle výrazně pohodlnější.
Já chci jet někdy v životě východní Sibiř (bohužel jsem to nestihl před dětma) a zcela jistě vím, že na NX250 ani jiné lehké motorce to nepojedu.
O enduru přemýšlím, jelikož by dle mého selského rozumu, mělo být enduro přece stavěno na větší "zátěž" (tím myslím jízdu po nekvalitních silnicích a terénu) než jiný typ motorky a tím pádem by měla něco vydržet. Pokud se mýlím, tak mě opravte, jak jsem psal v endurech se nevyznám.
To se pleteš. Endura jsou stavěná na to aby byla vyrazně lehčí než cestovní motorky a obecně pro dobré jízdní vlastnosti v terénu a to i na úkor častější údržby. Kvalita i odolnost se značně liší model od modelu bez ohledu na kategorii motorky. K tomu stejně jako u aut, stroje vyrobené v 90-tých letech a na přelomu tisíciletí bývají obvykle z kvalitnějších materiálů než novější výroba.
Naposledy editováno 05.03.2020 22:39:50
Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
hliník bedna vs. brašny - od hiníku jsem ustoupil, má výhodu bezpečnosti protii krádeži, ale je těžší (u lehké motory ještě víc platný argument), v terénu i nebezpečný když ti skřípne nohu, a při poškození blbě opravitelný a rány neodpouští
brašny zase tak chatrné nejsou vydrží i nějké ty pády, něketré rány pohltí a odpuží, akorát je třeba u balení na to myslet - jednou jsem na to nemyslel a nechal ešus v boční brašně a po pádu z něj byla zmačkaná plechovka
případně lze použít malý zamykací pelicase (nebo jiný vodotěsný kufr) jako bezpečností schránku a na to vaky
co se motorek týče - ideálně obě stejné, je to výhodou pro díly/opravy/znalosti, ale i pro jízdu, pokud bys jel na velké a žena na malé tak je třeba se sladit
transalp je moje srdcovka - je to zcela jednoduchá blbuvzdorná motrka - na blbnutí kole komína nudná, ale na cesty super - levná, spolehlivá
CRF
CRF2
1 reakcí na tento příspěvek Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
K tým kufrom sa ti tu už ľudia vyjadrovali. Dnes sú materiály odolné. Väčšinou je to buď Cordura alebo podobné pogumované ešte. Ja som s tým najazdil nejakých 120-130tisíc v severnej ázií. Fakt dosť som s tým padal a tašky sú stále v pohode. Trhať sa keď tak bude popruh od samotných tašiek ak to budeš mať preťažené a zle upnuté. Ale obrovská výhoda je práve to, že to vieš hocikde a hocikedy sám zašiť. Obuvnícka niť, silnejšia ihla a ideš. Ale ten rozdiel v manipulácií s motorkou je galaktický. Váhu máš bližšie stredu motorky, celkovo si úžší a preplietanie sa premávkou alebo inými stiesnenejšími priestormi je výrazne jednoduchšie a nehrozí, že niekomu spôsobíš škodu aj keď ho šuchneš.
Čo sa týka CRFky, tak nejaké linky tu už máš. Ja keď som ju adventurizoval, tak som sa inšpiroval hlavne týmito:
http://amsterdamtoanywhere.nl/en/motoren/
Veľmi veľa info máš aj tu
http://oneroadonewor...-for-our-world-trip/
Ak sa rozhodnete pre CRFku, tak by som motor rozhodne nerozoberal. Veľa kúskov obišlo svet a majú cez 120 000km bez zásahu do motora. Vyskúšať si robiť ventily a hotovo. So spojkou by som sa netrápil. Neviem kto to tu písal, ale spojka rozhodne nie je slabé miesto a vôbec by som ju neriešil. Spojka sa dá ľahko zničiť, keď tú motorku jazdí skúsený enduro jazdec v štýle ostré enduro. Je tam spojka klasického cestného stroja (rovnaký motor má CBR 250/300 a pod). Pokiaľ viem, nikto kto na tom obišiel svet so spojkou nemal problém. Predfacelift mal občas problém s napínakom rozvodovej reťaze (aj jedna z Amsterdam2anywhere) ale novší model tým už netrpí. Pozor, predface a poface majú veľmi veľa vzájomne nekompatibilných dielov.
Čo sa týka rýchlosti na ceste, tak myslím, že mimo Európy tento problém efektívne mizne. Mimo USA/Kanada je infraštruktúra horšia a dobré sú len hlavné ťahy, kde jazdiť aj tak nechceš. Naopak budete radšej vyhľadávať zapadnutejšie cestičky.
S tým zoznamom by som sa moc netrápil. Postupne ho budete aj tak ladiť. Po mesiaci-dvoch pozbierate veci, ktoré ste nepoužili a efektívne zistíte, čo treba a nie a pošlete to domov. Námatkovo som to ale preletel a vypichnem len veci, ktoré mne udreli do očí. Ale ber to tak, že je to tvoj zoznam a tebe tie veci budú chýbať
náhradné gumy - predpokladám, že ide o duše. Lebo ťahať so sebou penumatiky je čistý nezmysel. To si vieš naplánovať na väčšie mestá, objednať a jediný kontitent kde to nemusí byť úplne triviálne je Afrika
buzola - podľa mňa dnes už na nič. Slnko a telefón máš so sebou
kresadlo - som zvedavý koľko krát použiješ. zápalky, zapalovač.
solárny panel + powerbanka - úplne zbytočné. Všetko nabiješ z motorky. Navyše máte dve, takže keď aj jednu úplne vymlátite, tak druhou stále naštartujete.
lopatka - nenapadá ma na čo by som ju použil a keď tak využitie je tak úzke, že substitúcia sa nájde.
kanister na vodu - počitam, že to je len pre úplnosť hmotnosti. Kanister je veľký a nespratný, PETky sa niekam strčia, prípadne camelbak
dron - môže to byť potenciálne problém na mnohých hraniciach. Treba premyslieť ako ho nosiť cez hranice. Videl som, že to ľudia schovávajú do airboxu. Alebo si ho posielať z krajiny do krajiny poštou
notebook - asi individuálne, ale prakticky zbytočnosť. Ak netreba niečo veľmi špeci nahraditeľné tabletom.
externý disk - prežitok. malé veľkokapacitné USB flashky alebo pamäťové karty zaberú zlomok miesta, sú nezničiteľné a ľahšie schovateľné.
Vy máte v čechách pomerne dosť ľudí ktorí obišli svet. Moja rada. Naštuduj si ako to spravili oni, pouvažuj, či to je spôsob ako to chcete realizovať vy, kontaktuj ich a spýtaj sa ich na to čo by spravili inak keby šli znova.
Ak ste odhodlaní, tak to určite dokážete. Cestovanie nie je náročná činnosť. Je to vystupovanie z komfortnej zóny čoho sa necestujúci ľudia boja. Ak to človeka ťaha a baví, tak práve to sú zážitky a limit sú napokon len peniaze. Lebo čas strávený na cestách pri veľkých cestách už nič iné ako peniaze nelimituje.
Naposledy editováno 06.03.2020 08:01:46
2 reakcí na tento příspěvek Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
vidím to stejně - jezdím s vaky + rolkou, mám i podkovu, ale delší cesty jsem ji nepřišel na chuť blbě se mi do ní leze, super proprcované jsou třeba moskomoto ale jsou drahé - používám vaky od willa viz motovaky - cena dobrá, odolné a funkční
důležité je je mít dobře uchycené, aby se vibracemi v terénu neprodřely - ale gumicuky či popruhy opět koupíš kdekoliv
brát pneumatiky je nesmyl - překáží, zvyšují zatížení stroje, jednodušší je koupit cestou, to má smysl max. na jasně vymezené cestě kde si vezeš terénní gumy a nechceš je sjet na silnici na úvodním přesunu
solární panel + powerbanka - to je spíš pro cestovatele s batohem, tady je lepší mít vyvedené víc zásuvek z motorky, když jedeš sám můžeš si vzít powerbanku s
vývodem na startování pro případ problému s baterkou, u dvou motorek to problém není - tam si pomůžou mezi sebou
z tohoto pohledu bych doporučil montáž voltmetru přímo na motorku- abys viděl jestli se neděje nějaká neplecha v elektrice - mě takhle odešel regulátor a dokud to pobírala baterka tak to jelo, ale pak už to baterka vzdala a odešla i řídící jednotka
když jsme u těch oprav tak dobrá je delší kurta na odtažení motorky - vojtěch na bigu by mohl vyprávět - tahali ho v mongolsku za uatem stovku kilometrů
jinak ideální způsob tažení motorky je přes stupačky - v rámci nácviku si to vyzkoušejte
vodu vezmeš normálně v petkách - nebo pokud jezdíš s batohem (já v podstatě pořád tak camelbag)
benzín bych rovnou preferoval vetší nádrž - ale těch možností je víc
notebook není špatný - hodně informací se dá řešit cestou, samozřejmě stačí telefon nebo tablet, ale pro psaní a lepší přehled je větší displej a klávesnice výhodou - malý, kovový, rovnou si tam stáhneš i servisní manuál k motorce a microfische dílů
Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
Možno k tej powerbanke zo skúseností. Kedysi som to vozil, lebo mi to tiež prišlo rozumné. Ale po druhej väčšej ceste keď som to nepoužil, som ju zrušil. Je jednoduchšie mať so sebou 2-3 gopro baterky, ktoré majú dohromady 50g a nabíjať ich priebežne ako 500g veľkú powerbanku, ktorú nabíjaš 8-12hod. Keď bude celý deň pršať, budete na nejakej ubytovni, nie v stane. Filmy budete pozerať na kompe, ktorý berieš nie na telefóne. Si teda myslím ja.
Ja osobne jazdím sám a vyhľadávam terén a aj tak by som lopatku nebral. Vy ste dvaja s motorkou si poradíte a keď nie, chvíľu počkáte kým niekto príde a pomôže vám. Až tak mimo civilizácie aby nikto nikde nebol budete len z ťažka. Nepôjdete nikam kam nevedie cesta. Ak tam vedie cesta, niekto tam jazdí. Aj v Mongolsku.
Keď kanister, tak MSR dromedary. Oficiálne na vodu. Ja to používam na benzín. Ja mám dojazd 350-400km tz. minimálne 1x denne niekde musím stáť na benzín. Ak je tam benzín, je tam možnosť kúpiť aj vodu a jedlo. V praxi je človek v civilizácií omnoho častejšie a keď ide cielene mimo civilizácie, tak stačí kúpiť o PETku a nejaké jedlo viac. V tomto smere sa zbytočne stresujete. Navyše ak pôjdete na ťažkých, tak už vôbec sa nejak extra mimo civ nedostanete.
MSR Dromedary
Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
velkoplošné podložky,zatluču menší sekerkou která se hodí i na dřevo na oheň, skládací pilka,1 svítilna je málo aspoň 2, 1 čelovka a nabíjecí USB svítilna nedávno byla bezva v COOP potraviny od Kodaku za 300 Kč. skládací nůž i velkej pevnej dále Kurta z auta,3a5M prusík 5-6mm lanko, 2 karabiny.Oblečení dle uvážení , jídlo aspoň na 2 dny dopředu,kanystr10L je na hovno těžkej zabírá místo když už tak od destilky 3. 2 termo fólie ochrání od teplá i zimy
Naposledy editováno 09.03.2020 08:24:08
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
řešilo to víc lidí jestli kvůli dvou etapám bez benzínky řešit případné nádrže nebo vézt kanystry které pak překáží nebo vak na benzín, který pak sroluješ a dáš po gumicuk
ale pokud je možnost větší plastové nádrže tak bych šel touto cestou - netýká se TA
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
akorát je to těžší vzhledem k pevnějšímu materiálu
1 reakcí na tento příspěvek Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
v rusku to nikdo na sibiři řešit nebude, ale na západ bych s tím nejel
Cesta kolem světa na motorce Yamaha TT 600 R
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Motard kola na motocykl Yamaha XT 600 E Yamaha XT 600 E, Yamaha TT 600 R, Yamaha TT-R 600 | Muluri | 15 | 8.1.2024 v 11:17 Muluri |
Porovnání TTR 600 vs KTM 690 Enduro Yamaha TT 600 R, KTM 690 Enduro, KTM 690 Enduro R | pospa5 | 18 | 14.6.2023 v 20:11 tucnak66 |
Nastavení předpětí pružiny Yamaha T... Yamaha TT 600 R | Blueracing | 8 | 30.3.2023 v 20:55 Blueracing |
Výměna oleje u TT600R Yamaha TT 600 R | jent | 15 | 30.3.2022 v 13:28 Wolf_64_2010 |
Jakou motorku Suzuki DR 650, Suzuki DR 350, Honda XR 400, Yamaha T... | Ales5 | 19 | 27.12.2020 v 10:06 Palomoto |