Ventilové vůle byly na dolním limitu, některé trochu pod, tzn. byly natěsno. Já jsem udělal to, že jsem všechny při jednom nastavil na maximální přípustnou hodnotu. Tedy ventily se teď později otevírají a dříve zavírají.
Mohlo by to být příčinou toho, proč Strom od 3000ot. do cca 5000ot. táhne hůře, než předtím? Rozdíl není moc velký, ale cítit jde.
Už na hornetovi jsem si po seřízení ventilových vůlí (mechanik mi tak taky dával na maximální mez) všiml změny v projevu motoru, ale nějak si nevybavuju, že by jel hůře odspodu.
Naposledy editováno 24.08.2018 23:21:48
kdysi jsem měl služebního Peugeota Partnera, 55 kW atmosféra diesel.. to nemělo hydroštely, ventilové vůle se nastavovaly podložkama.. A kdosi se na to v servisu vysral a milej pažout přestal v zimě při -15 startovat, i když před tím startoval i v -20 na první převalení kliky.. Příčina: malá vůle na ventilech, za studena motor neudržel kompresi, za tepla už nebyl problém..
1 reakcí na tento příspěvek Posunou velké ventilové vůle výkon do vyšších otáček
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Posunou velké ventilové vůle výkon do vyšších otáček
Joxa píše: kerut> Pohybuji se v hasicskem sportu. Upravene motory TAZ 1500 v prenosnych pozarnich strikackach...z puvodnich 1500 ccm se to prevrtava az na 2200 ccm, honi se z toho pres 200 Nm (vim, zadny zazrak, ale v porovnani s originalem..) zmerte si ventilove vule u tehle motoru za ruznych teplot, nekteri mozna budou zasnout.
Nehlásej bludy, TAZ 1500 se dá převložkovat sadou vložek s písty na nějakých 1800+, větší, neboli tenší vložku tam již nedostaneš, to je maximum na tento blok . Přes 1900 se dosáhne práškovým navařením čepů excetru kliky, která se pak obrousí o 0,5 mm větší exentr. To pak má klika o 1mm větší zdvihl.
Tak nějakých 2200, to plácáš hovadiny.
1 reakcí na tento příspěvek Posunou velké ventilové vůle výkon do vyšších otáček
A k těm Al tyčkám - podstata je, že hliník rachle absorbuje teplotu, proto rychle diletuje, a tím rychleji dohání teplotu ventilů.😁
To zahřátí motoru není nic jiného, než uvedení všech dílů motoru v rámci diletace na potřebnou teplotu. Nejznámější příčina nedodržování tohoto procesu je, že jednoho krásného dne je voda v oleji.
1 reakcí na tento příspěvek Posunou velké ventilové vůle výkon do vyšších otáček
FJRPEPA píše: Jenže ta ventilová vůle se zvětšuje za provozu motoru.
V 80% se vůle zmenšuje z důvodu zaklepávání ventilových sedel.
Blbě čtu, bylo to myšleno na provoz motoru po X kilometrech
Naposledy editováno 30.08.2018 10:19:36
BrumlaRT píše: Nehlásej bludy, TAZ 1500 se dá převložkovat sadou vložek s písty na nějakých 1800+, větší, neboli tenší vložku tam již nedostaneš, to je maximum na tento blok . Přes 1900 se dosáhne práškovým navařením čepů excetru kliky, která se pak obrousí o 0,5 mm větší exentr. To pak má klika o 1mm větší zdvihl.
Tak nějakých 2200, to plácáš hovadiny.
Nevím kdo hlásá bludy, ale já určitě ne...je samozřejmé, že těch 2200 ccm z toho nedostaneš pouze převrtáním ale i zvýšením zdvihu. Úplně běžně si můžeš koupit nadvařenou kliku se zdvihem 95 mm (o 7 mm více než originál) a sadu pístů s válcema, které mají vrtání 82 mm (o 100 mm více než originál). V tomto setupu ti to dává 2007 ccm. Tyto díly jsou běžně dostupné, motory s vyšším objemem (2056, 2099, 2165 ccm) ti dodá pouze úpravce (hlídají si své know-how). Můžeš mrknout SEM a zjistit, kolik taková sranda stojí.
Také pro tebe bude raketová věda osmikanálová hlava na bloku TAZ 1500.
Očekávám řeči k životnosti...úspěšně a bez závad už provozujeme motor 2056 ccm druhou sezonu (cca 100 závodů a nespočet tréninků)
2 reakcí na tento příspěvek Posunou velké ventilové vůle výkon do vyšších otáček
3 reakcí na tento příspěvek Posunou velké ventilové vůle výkon do vyšších otáček
Videl jsem v nemecku u hasičů takovéhle cerpadlo s motorem z GSa, tam asi ani tolik nevadi ty valce do stran :D
assassin píše: Joxa: hele to je v pravidlech ze musi byt zaklad toho motoru taz1500? Jinak mi uniká smysl toho sypat takovy prachy do tohodle motoru.
Videl jsem v nemecku u hasičů takovéhle cerpadlo s motorem z GSa, tam asi ani tolik nevadi ty valce do stran :D
Akorát je to slaboučký jak čajíček.
kerut píše: takovej motor resp. takovej rozvod uplne na hovno kterej za tepla klepe a snazi se sam sebe znicit razama, by musel navrhnout jedine totalni mamlas... i kdyz jak tak ctu nektery prispevky a s vedomim co se mnou studovalo, uznavam ze i tohle je v tomhle svete teoreticky mozny
A vidíš je to tak.
assassin píše: Joxa: hele to je v pravidlech ze musi byt zaklad toho motoru taz1500? Jinak mi uniká smysl toho sypat takovy prachy do tohodle motoru.
Videl jsem v nemecku u hasičů takovéhle cerpadlo s motorem z GSa, tam asi ani tolik nevadi ty valce do stran :D
Ano, je to zakotveno v pravidlech ;) byly pokusy s různými motory, například 1,9 TDI a byla to brutalita..Motory, které jsem zmiňoval výše vytlačí vodu v 80 metrech hadic za nějakých 5-5,8 sekund, záleží na daném provedení a sladění s čerpadlem.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Posunou velké ventilové vůle výkon do vyšších otáček
kerut píše: takovej motor resp. takovej rozvod uplne na hovno kterej za tepla klepe a snazi se sam sebe znicit razama, by musel navrhnout jedine totalni mamlas... i kdyz jak tak ctu nektery prispevky a s vedomim co se mnou studovalo, uznavam ze i tohle je v tomhle svete teoreticky mozny
Četl jsi ten příspěvek od JiriK84? Zkus to ještě jednou a bude jasné jak to myslel a proč naměříš větší vůle na teplém motoru. Toto chování (rozvodu) je předpokládané a logické, stačí si jen u pár motorů změřit vůle za tepla.
1 reakcí na tento příspěvek Posunou velké ventilové vůle výkon do vyšších otáček
Je jasné, že u vypnutého motoru ohřátého na provozní teplotu budou naměřené vůle větší, než při obligátních 20 st. C, protože rozdíl teplot jak Alu hlavy i Fe ventilu je cca 70 st.C, ale teplotní roztažnost má Alu větší. Fígl je v tom, že teprve při běhu motoru je rozdíl teploty hlavy stále těch 70 až 90 st. C, ale ventilu už pár stovek st. C.
Platí to i obráceně, kdy při -30 je rozdíl teplot 50 st.C. oproti normálu, takže hlava se smrskne víc než ocel. ventil = naměřená vůle je nižší. Ale kdo by to v té kose měřil, že jo...
Edit: Kerute, nepředbíhej! Než jsem to doklofal, tak jsi mě předběhl. Teď tady budu za chytráka, co od tebe opisuje
Naposledy editováno 30.08.2018 11:02:45
To, že seřizovací nebo kontrolní vůle se mění s teplotou motoru, je obecně známý fakt. Není to ovšem provozní stav, protože teplota dílů rozvodu se srovná s teplotou hlavy a bloku za několik vteřin po vypnutí. Velikost změny vůle závisí na délce rozvodu, teplotní délkové roztažnosti (ne tepelné), a samozřejmě změně teploty. Už to bylo napsáno, ale pro představu a pro ty, kteří už zapomněli - 1 metr slitiny železa se po zahřátí o 100°C prodlouží o 1 mm, slitiny hliníku dvakrát tolik.
U OHV a OHC motorů s litinovým blokem a hlavou se s teplotou motoru mění seřizovací vůle jen minimálně
U OHV motorů s Alu blokem a litinovou hlavou (typicky Škoda 440 - Š120) jsou ocelové zvedací tyčky asi polovinou délky v bloku, pro škodovky je to asi 0,1m. Pak se seřizovací vůle mění s každými 10°C o 0,01mm
Celohliníkové motory OHV s ocelovými tyčkami jsou extrém, typicky Favorit, kde je 200mm dlouhá tyčka a 100mm dlouhý ventil. Pak se vůle mění o 0,03-0,04mm/10°C. Pokud je seřizena vůle 0,20mm dejme tomu při 30°C, může dojít k jejímu vymezení při -20°C. A naopak, při zvýšení teploty o 60°C je možné prostrčit měrku 0,5mm. U Felicií došlo k redukci těchto čísel díky duralovým zvedacím tyčkám. Rozvod je nejhlučnější v zimě asi 3-5 km po startu, kdy jsou hlava a blok ohřáté, ale zvedací tyčky ještě studené.
Pro OHC motory s hliníkovou hlavou a délkou ventilu 100mm, plus vzdálennost k ose vačky, je možné počítat, že se seřizovací vůle mění s každými 10°C o 0,015mm. U motorek je to typicky asi 0,01mm / 10°C.
Jaké jsou provozní teploty samotných ventilů naznačují následující obrázky. Výfukový ventil se v provozu prodlužuje až o 0,4mm na 100mm délky, vodou chlazená hlava u výfuku se zvyšuje o 0,2-0,3mm.
1 reakcí na tento příspěvek Posunou velké ventilové vůle výkon do vyšších otáček
1 reakcí na tento příspěvek Posunou velké ventilové vůle výkon do vyšších otáček
Vůle ventilů
Pro výkon motoru je důležité, aby ventily dobře uzavíraly kompresní prostor válce. Je to zajištěno tím, že při uzavřeném ventilu je vůle v mechanismu,
který převádí zdvih vačky na ventil. Přitom je důležité, aby tato vůle byla dostatečná již u studeného motoru / v provozu se vůle zvětšuje /, aby ani při
rozběhu motoru nemohl být nedovřený ventil.
Popisují to zrovna tak stejně i v jiných publikacích.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Posunou velké ventilové vůle výkon do vyšších otáček
FJRPEPA píše: Dovolím si citovat z dílenské příručky Údržba a opravy vozů Škoda 100, 100L 110L 110LS, 110R
Vůle ventilů
Pro výkon motoru je důležité, aby ventily dobře uzavíraly kompresní prostor válce. Je to zajištěno tím, že při uzavřeném ventilu je vůle v mechanismu,
který převádí zdvih vačky na ventil. Přitom je důležité, aby tato vůle byla dostatečná již u studeného motoru / v provozu se vůle zvětšuje /, aby ani při
rozběhu motoru nemohl být nedovřený ventil.
Popisují to zrovna tak stejně i v jiných publikacích.
A autorem této formulace je kdo? Oficiální Dílenská příručka vydaná v AZNP totiž píše pouze toto a nic víc:
Provozní vůle ventilů
Provozní vůle je určena ventilovou vůlí 0,15mm u sacího a 0,20mm u výfukového ventilu na studeném motoru.
assassin píše: pepafjr: ja o hasicskejch cerpadlech nic nevim, ale ten motor ma precijen 100k (asi tam nebude pouzivanej v max ot.) takze slabej jako cajicek mi prijde jako silny slovo... taz1500 v serii zadnej silak taky nebude :D
Pro hasiče jsem motor 1800+, tu přesnou hodnotu si nepamatuji ,skládal před deseti roky. A to.byl maximum bez hrábnutí do kliky. Díly stály kolem 25 tisíc. (Mimochodem osmikanálovou hlavu jsme dali na MB1000, prodělala i VAZ1500) . Při tel.konzultaci bylo sděleno, že větší vrtání tam již pro tenkou stěnu vložky nejde. Krouťák bylo nutno posadit od spod, protože byl použit omezovač otáček do rozdělovače na 4000ot. Důvod byl jednoduchý, stavba čerpadla byla jen do těchto otáček, vyšší již trhaly vodní sloupec v čerpadle.
Motor byl háklivý na zahřátí, jak tomu oroštovali za studena, šla voda do oleje. Studený se hádal, prskal a moc se mu nechtělo. Tak si hráli s plynem a voda šla do oleje. A to jim udělalo dvakrát, to jsem je již poslal do pr...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Posunou velké ventilové vůle výkon do vyšších otáček
Je to dílenská kniha pro učně, ale protože ji mám v hodně špatném stavu, tak akorát vyčtu ročník vydání 1972 a nakladatelství technické literatury
Ale zpět k tématu, jestli velké ventilové vůle změní otáčky motoru.
Dle mě v žádném případě a výkon poklesne. Ovšem můžeme diskutovat, co je pro koho velká ventilová vůle.
Naposledy editováno 30.08.2018 17:07:36
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Posunou velké ventilové vůle výkon do vyšších otáček
Joxa: hele to je v pravidlech ze musi byt zaklad toho motoru taz1500? Jinak mi uniká smysl toho sypat takovy prachy do tohodle motoru.
To je takovej nepsanej závod konstruktérů, u nás s tím dělají strašný věci,posunují osy válců,upichují závity na bajonetech spojek pro získání tisíciny sekund, aby nakonec zjistily že jim třeba nestíhá čerpadlo a řeže vodu...ale proč ne.Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Ocenění bourané moto Suzuki SV 650S | hellboy265 | 10 | 24.4.2024 v 18:57 Gahan37 |
zkušenosti V-Strom 650XT Suzuki DL 650 V-Strom | pepíno4 | 8 | 22.4.2024 v 21:27 škvára18 |
Kufr na suzuki sv 650s Suzuki SV 650S | johny6nine | 2 | 9.4.2024 v 05:29 Destroyer |
Barva svíček, bohatost Suzuki SV 650 | Rolda89 | 12 | 27.3.2024 v 07:43 Rolda89 |
SV650 2003 tachometr přestal ukazov... Suzuki SV 650S | Dandos489 | 6 | 24.3.2024 v 14:14 Dandos489 |