globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?
Vážení kolegové motorkáři,

jak již název napovídá, opět přicházím s jedním trochu kontroverzním tématem pro všechny motorkáře a motorkářky (nesmíme zapomínat na něžná pohlaví ), které by mělo být jakousi studií nás Jawistů a snad i malým návodem pro Jawu, co by nám tak asi měla nabízet (jedná se pouze o mojí soukromou studii a nejsem nijak pracovně provázán s Jawou v Týnci, ani jakoukoli jinou ).

Mnozí zde stále skuhrají, že Jawa nevyrábí to a tamto, že si to nechceme koupit protože je to drahé, nelíbí se nám to a podobně. Pojďme tedy každý z nás vyjádřit ten svůj názor a uvést zde náš motocyklový sen, který si třeba chceme v Jawě koupit a tím tak opět po úpadku podpořit vlastního výrobce motocyklů, avšak který nemůžeme v jejich nabídce najít.

Základní popis by měl asi obsahovat kategorii motocyklu (chopper, enduro...), přibližnou objemovou třídu (500 ccm, 250 ccm...) a orientační cenu, která by pro vás byla přijatelná.

Když už jsem s tím začal, asi bych měl představit i svou vizi.
Za mě tedy větší cestovní enduro s možností plné cestovní výbavy, dvouválec cca 750 ccm a cena v základu do 200 tis.

Díky všem za názory!

P. S.: Toto vlákno je určeno pouze pro lidi, kteří chtějí vyjádřit svou představu, nikoli pro rejpaly s názory, že je Jawa mrtvá, dělá samé šroty a podobně - prosím respektujte.

(reakce na) Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

11.10.2016 v 20:53 | Nahoru | #151

Bert-Jawatesty píše: Sofía> Doufám, že napíšeš, co se dnes dělo na přednášce na ČVUT. Bohužel jsem se tam nedostal



jenom jestli nedoslo k mylce a nevisela tam nekde cedule ze bude prednaska o JAVE

1 reakcí na tento příspěvek Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

11.10.2016 v 21:09 | Nahoru | #152
Tak co Sofie? Byla plodná diskuze na konci přednášky ?

(reakce na) Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

12.10.2016 v 07:47 | Nahoru | #153

prochi20 píše: Tak co Sofie? Byla plodná diskuze na konci přednášky ?



jestlipak potlesk dopadal na tváře zástupců továrny?

Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

12.10.2016 v 09:22 | Nahoru | #154
Náhodou jsem šel okolo
Takže jsem se tam zastavil a jak to dopadlo vím. Zástupci firmy zbaběle nedali žádný prostor k dotazům a stáhli se zpět do svých nor jako krysy.
Ale musím uznat, že na živo 660 Adenium vypadá docela dobře v tom laku....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

12.10.2016 v 10:22 | Nahoru | #155

Sofía píše: Z této diskuze jsem si do blízké přednášky odnesl asi následující názor od vás všech:
Jawa by si měla zajistit pořádný a kvalitní dvouválcový motor o objemu 500 až 700 ccm, jako základ veškeré své produkce........


Hele, jen blbni. Myšlenka se donese do Týnce a obratem vytřískají dotaci, tentokrát na ten tvůj 4T dvouválec 500 až 700 ccm, a to na základě nebývale silné poptávky vycházející přímo z motocyklové komunity

(reakce na) Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

12.10.2016 v 10:37 | Nahoru | #156

vilemx píše: Hele, jen blbni. Myšlenka se donese do Týnce a obratem vytřískají dotaci, tentokrát na ten tvůj 4T dvouválec 500 až 700 ccm, a to na základě nebývale silné poptávky vycházející přímo z motocyklové komunity



Kdyby to vedlo ke zdařilému výsledku s vysokou spolehlivostí a nízkou cenou, tak proč ne?
Samozřejmě osazenou jen kvalitními komponenty od předních výrobců






I když bych více uvítal čistopis na fichtla

Naposledy editováno 12.10.2016 10:43:01

2 reakcí na tento příspěvek Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

12.10.2016 v 13:59 | Nahoru | #157
Zdravím, pánové a případně dámy (ty zdravím rozhodně raději )

Jelikož a protože jsem tyto vaše reakce čekal a také jsem čekal, že se budete ptát, co bylo na přednášce, tak jsem tam celý večer seděl a usilovně poslouchal (až mi málem otekly uši).

Abych uspokojil všechny vaše dotazy, vezmu to tak trochu souborně a od začátku.

Přednáška byla rozdělena celkem na 3 fáze. První fázi, jako takový předskokan, měl jeden mladý motorkář (možná i student) s kratičkou přednáškou o závodech fichtlů, ale to s Jawou jako takovou nemělo asi moc společného.
V druhé fázi nastoupili čtyři páni z Jawy a začala jejich část přednášky. Tato přednáška byla rozdělena do dvou separátních. První byla o vývoji kyvné vidlice na model 660 a druhá o technologii výroby nádrží Jawa.

Poslední fáze byla diskuze, avšak jak již tady jeden návštěvník uvedl, diskuze byla pojata způsobem neformálním, tedy "jeden na jednoho", nikoli vůči plénu.

Tolik k průběhu, což jsou věci nanejvýš objektivní a také bych měl asi dodat svůj názor, jako to subjektivní, neboť to vám asi dá o trochu více. Tedy:

Podle názvu bych jako náplň té přednášky čekal trochu něco jiného, více o tom, odkud a kam ta fabrika spěje, co hodlají vyrábět a jak se postaví k legislativě, nicméně tato moje idea nebyla naplněna, avšak stejně jsem nelitoval.
Pánové z Jawy to pojali trochu jinak, více strojařsky a možná trochu méně "všeobecně popularizačně" (a asi je to i legitimní, na půdě technické školy). První část přednášky o kyvce (mimo úvod) vedl přímo ředitel vývoje a musím uznat, že přípravu měl na velmi dobré úrovni (PPT prezentaci) i přednes byl dostatečně dynamický a nenutil člověka usínat (jako to bývá na jiných přednáškách). Zmíněným obsahem této části přednášky byl vývoj kyvky na model 660. Následně v druhé části této přednášky dostal slovo druhý muž z Jawy, který hovořil o faktickém životnostním testování prototypového provedení vidlice (experimentálně).
Za sebe zde mohu říci (dle svých zkušeností z vývoje ve strojírenském průmyslu), že jejich konstrukční přístup a použité metody vývoje se plně shodují s aktuálními přístupy v tomto oboru, s přihlédnutím k časovému hledisku a nákladovosti výrobní série (postup návrhu od několika konstrukčních variant, přes oponentní řízení ve formě ekonomické a technologické, přes výběr variant k detailnímu rozpracování... výpočet pomocí FEM... testování na vzorcích...). Na mě to působilo velice přívětivě a asi není třeba se bát, že by nějakému Sportardu upadlo zadní kolo (i po 180 tis. kilometrech ), protože chlapci z Jawy se té zadní vidlici pořádně věnovali.

Následující přednášku o výrobě nádrže přednášel mladý (a místy trochu nervózní) technolog z Jawy. Za mě opět platí tvrzení, že jí měl písemně pěkně připravenou, seznámil nás bod po bodu s tím, jak taková nádrž vzniká, od tvaru nástřihu pro lisování bočních částí, až po nalakování a zkoušky lakování. Přinesl s sebou i nějaké vzorky, takže si bylo možné sáhnout i "na železo". V přednášce se věnoval na každém slajdu vždy jedné výrobní operaci, od té první, až po poslední a to včetně tlakové zkoušky nádrží atd. a každý tento slajd měl doplněný i videem z realizace této výrobní operace na konkrétním zařízení (například jak probíhá příprava a konečné švové svařování nádrží apod.).

Celý tento blok přednášek pánové zakončili s potleskem (který následoval i po každé menší stati) a je pravda, že následně nedošlo k plenární diskuzi, ale ctí je, že došlo k velmi vydařené následné neformální diskuzi "z očí do očí" a to všech čtyřech pánů. Musím uznat, že co jsem slyšel, nebáli se žádného dotazu a na vše odpovídali (v rámci výrobního tajemství) otevřeně (i na otázky o bájném litru a podobně). Osobně jsem tam nezaslechl žádné velké negativní poznámky na adresu Jawy, spíše dotazy "...kdy to bude...", "...co bude..." a podobně, avšak nemohl jsem stát u všech čtyřech pánů najednou.

Ještě tam bylo jedno velmi milé překvapení, ale to zde psát nebudu, tím ať se pochubí pánové sami (nejspíše na jaře).

A na úplný konec bych si dovolil ještě jednu nepodloženou poznámku:
Pokud je to tak, že se vývoj motocyklů v Jawě dostal na výše uvedenou odbornou úroveň za evropské peníze, pak jsou to (dle mého skromného názoru) dobře investované peníze, protože současný přístup Jawy k vývoji hodnotím jako životaschopný z hlediska technického, avšak z hlediska ekonomického a marketingu si netroufám hádat. (A nakonec je to i investice do samotných lidí z Jawy, protože pokud si tam někdo "osahá" moderní trendy ve strojírenství a něco se naučí, je to jistá forma vzdělání, která je i v naších zemích "přirozeně" dotovaná a dá se využít i jinde.)

Přeji pěkný den všem .

(reakce na) Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

12.10.2016 v 14:09 | Nahoru | #158
Sofía> TVl to je roman jak kdyz nadseny politruk popisuje plneni odznaku Fucika.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

12.10.2016 v 14:11 | Nahoru | #159

Sofía píše: Ještě tam bylo jedno velmi milé překvapení, ale to zde psát nebudu, tím ať se pochubí pánové sami (nejspíše na jaře).



Uvedení litra na jaře 2017 mají i ve výroční zprávě

(reakce na) Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

12.10.2016 v 14:39 | Nahoru | #160

kubacech píše: Uvedení litra na jaře 2017 mají i ve výroční zprávě



Fakt tam nemají překlep, nemá to být rok 3017?

1 reakcí na tento příspěvek Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

12.10.2016 v 14:49 | Nahoru | #161
to Sofía: Znovu opakuji - po přednášce nebyl prostor pro veřejnou diskuzi, což považuju za naprosto tristní. To že pan Kraft a pan Vacek někomu možná něco řekli o tom, kam Jawa směřuje do budoucna, neberu jako ukázku ochoty debatovat. Odpovědět totiž mohli stejně jako nemuseli. Pokud ovšem padne otázka z pléna, okamžitě bývá poznat zač je toho loket podle reakce a vykrucování dotazovaného. Podle mě se báli, protože by je studenti ukamenovali.
A tudíž moje otázka jako například proč se sakra zabývat na jaře 2016 novou kyvkou na model, který je pro rok 2017 mrtvý, bude už nezodpovězená, pokud ses to nedozvědel ty....

Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

12.10.2016 v 15:02 | Nahoru | #162
Jestli ta nová kyvka bude zase jen ocelový jekl, tak stačilo vzit šupleru, navštívit moto bazar a oběhnout pár podobných čtvrt století starých motorek, ne?

Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

12.10.2016 v 15:11 | Nahoru | #163
Nechce se mi to cist.... muzete me nekdo udelat vycuc? nebo je to tak prisli namazali med kolem huby a s lisackym usmevem odkraceli do prdele

Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

12.10.2016 v 15:16 | Nahoru | #164
1) krátký povídaní o závodech fichtlů - student
2) kecy na úvod o ničem - Kraft
3) motivace a počátek řešení nové kyvky na 660 - Vacek
4) pokračování o kyvce, hlavně cyklické zatěžování v laborce - Abrhám
5) přednes o technologických postupech na výrobu nádrže na 640 - Kolmann
6) DISKUZE KTERÁ SE NEKONALA

Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

12.10.2016 v 15:54 | Nahoru | #165
Diky

Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

12.10.2016 v 18:15 | Nahoru | #166
Hmm ... no jestli tady chce JAWA neco prodavat tak uz s tím "bajnym" (mozna spis ustni lidova slovesnost...) litrem na trh bude muset ... jestli se teda ta MZta da presvedcit aby prestala kourit :))

1 reakcí na tento příspěvek Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

12.10.2016 v 23:06 | Nahoru | #167
Tak sem podleh zvědavosti a vypravil se do Dejvic. Co se přednášky týče, je třeba vzít v úvahu, že primárně měla posluchačům FS nastínit praktický řešení kontrukčních/technologických úloh. V tomto ohledu byla hlavně první část o kyvce dobře udělaná (apoň podle mě).

Z následné diskuze (kde se skutečně spíš řešily otázky směřování Jawy) podle mě vyplynulo, že ta fabrika je v p*deli, byť to lidi v ní myslí s výrobou motorek asi celkem upřímně. JAWA se motá v bludným kruhu "nekvalitní výrobek -> nízká cena -> malý zisk -> nízké investice do vývoje -> nekvalitní výrobek..." a dokud se nenajde někdo, kdo by do ní nasypal vagón peněz (mrkám na zbrojaře Strnada), nedostane se z něj sama ven.

Z Dejvic jsem si odvez ještě jeden poznatek - JAWA má v Čechách furt dost oddanejch fandů, jenže většina z nich má celkem hluboko do kapsy (ti, co měli peníze už dávno jezdí na normálních strojích). V Jawě to vědí, takže ten připravovaný nástupce třindy (který je evidentně cílen na tuzemský trh), který byl pro Sofíu "velmi milým překvapením", je v mých očích spíš strojem plným kompromisů podmíněných snahou ušetřit kde to jen jde. Podle všeho to bude opět stroj držící se jawácké tradice "za málo peněz málo muziky", takže pro mě nezajímavý.

(reakce na) Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

12.10.2016 v 23:21 | Nahoru | #168
JohnnyS08> mnojo tak asi nic novyho pod sluncem. Nevim jestli jezdeni na jawe ma cosi spolecneho stim nedostatkem penez nebo to ze nekdo prilne k jawe s sebou nese jeste to ze ma nedostatek penez. Protoze dobry svezeni (oproti jawe) muze byt i na moto za kterou das 30 tisic a treba 20 tkm si ruce spinit nemusis. To je pro vetsinu jawek nedostazitelnej limit.

Jinak jawa vyfasovala dotazi bezmala 100 mio, za to uz se nejakej vyvoj zaplatit mohl.

Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

13.10.2016 v 09:21 | Nahoru | #169
Jestli ty problémy Jawy nevyplývaj z toho, že sice peníze maj/dostávaj, ale pánové Vacek a Kraft jsou zabedněný ve svým světě a do svý party nevezmou nikoho, kdo by jim klidnou činnost podle norem z 80.let narušoval, protože pak by se musely začít dít změny a bůhví, jestli by se pak nemuselo někdy zústat v práci až do půl čtvrtý nebo ještě hůř, aby se neukázalo, že celej vývoj od Retarda, teda Sportarda až dodneška stál hroznej peněz a hovno z toho, to by se pak mohla taky pod panem Vackem a Kraftem začít kejvat židle a to zase pozor soudruzi, tohle ne! Nejlepší záměr by byl oplotit vedení Jawy a udělat z toho skanzen socialistickýho řízení podniku. A samotřejmě dotovat, bez toho ani ránu.

Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

13.10.2016 v 09:28 | Nahoru | #170
... ještě dodatek, bejt na místě vedení Jawy, tak před představením novinky Jawa Průser 1000 na jaře 2017 (jak psal někdo přede mnou, možná to mělo bejt jaro 3017) bych dal hromadnou výpověď, protože model kterej přijde, je dobrej možná jako dekorace do Disneylandu... Ale každou prohru je potřeba brát jako výzvu, teda v tomhle případě jako šanci zažádat o dotace na vývoj dalšího modelu, kterej by se moh tentokrát jmenovat Jawa Ostuda 1200...

2 reakcí na tento příspěvek Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

Skvělá odpověď, děkuji! 13.10.2016 v 12:51 | Nahoru | #171
Tady je ale konstrukčních inženýrů a marketingových odborníků. Ještě teď se směju. Nechcete se dát dohromady a začít vyrábět nějaké motorky?
Aneb píší lidé, kteří o tom ví úplné hovno. Vývoj čehokoliv je strašně nákladná a hlavně zdlouhavá záležitost. Máte dvě stránky - jedna věc je to vyrobit, aby to fungovalo tak jak chcete. To obnáší spoustu hodin konstruování v CADu, počítání se spoustou neznámých, protože nikdo neví jak se to bude chovat, dokud to nebude hotové. Druhá věc je to vyrobit podle nejnovějších norem a následně nechat projít sérií všech možných zkoušek. A takhle díl po dílu. A pak máte hotový prototyp a ten musíte zkoušet v různých provozních režimech, s různým stádiem údržby, ve všech možných prostředích a povětrnostních podmínkách s nájezdem x desítek tisíc kilometrů. Pak zjistíte, že třeba nějaká součást motoru je poddimenzovaná (třeba nevydrží více než 30 tis. km) a najednou musíte upravit celý odlitek bloku. Nebo nevrhnout novou převodovku. Nebo změnit rám. Pokud ale nejste třeba Suzuki nebo Honda a vaše konstrukční kancelář nemá stovky pracovníků, ale jen třeba dvacet (jak tomu v jawě nejspíš bude), tak každá takováto operace může trvat týdny i měsíce navíc.
Ono jenom než testovací jezdci s prototypem najezdí 100 000 kilometrů trvá skoro rok...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

13.10.2016 v 16:28 | Nahoru | #172
Kynklačka> mno to je hodne pritazeny za vlasy.
1. spousta veci se dneska da spocitat tak ze tak jak je to nakresleny tak to ve vysledku vypada a funguje.
2. druha spousta veci se proste nakoupi...ikdyz jawa nezvladla ani to
3.

myslis ze tady maji 100vky konstrukteru a testovacich jezdcu ?

1991 - první minibike vyroben v garáži Pavla Blaty
1992 - BLATA vyrábí 554 minibiků a začíná s vývojem skútru
1993 - skútry BLATA exportovány do USA a zemí EU
1994 - BLATA CUP závod minibiků – založeno mistrovství České Republiky
1995 - firma má 20 zaměstnanců a roční produkci 2200 minibiků a skútrů
1996 - zakoupeny první obráběcí CNC centra, BLATA vyrábí vlastní motor a zakoupení výrobních prostor
1997 - BLATA spoluzakládá seriál závodů mistrovství Evropy jehož první závody se konají v Ulmu (Německo).
Tovární jezdec BLATA Jan Němec získává nejvyšší trofej a stává se mistrem Evropy.
2002 - dokončení administrativní budovy
2003 - dokončení vývoje nového minibiku Origami B1 – získává cenu za design: vynikající výrobek 2003 a manažerský počin 2003
2005 - dokončena stavba nové výrobní haly
2007 - ocenění za design: vynikající design roku 2007
2009 - BLATA MOTARD a ENDURO - první homologovaný stroj určený pro provoz na pozemních komunikacích

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

13.10.2016 v 17:36 | Nahoru | #173

prochi20 píše: to Sofía: Znovu opakuji - po přednášce nebyl prostor pro veřejnou diskuzi, což považuju za naprosto tristní. To že pan Kraft a pan Vacek někomu možná něco řekli o tom, kam Jawa směřuje do budoucna, neberu jako ukázku ochoty debatovat....



Vážený pane kolego, souhlasím s Vámi, protože je velkým prohřeškem proti přednášce/prezentaci, nevyzvat na závěr k otevřené (plenární) diskuzi. Souhlasím a podepisuji, avšak třeba je se ptát, proč k tomu došlo. Tímto nechci pány z Jawy nijak omlouvat (viz výše), ale spíše chci vysvětlit to, proč k tomu nemuselo dojít (ač je to jakkoli blbý).
Důvodů k neotevřené diskuzi může obcně být mnoho a některé i velmi absurdní. Já zde uvedu dva separátní:

1) Jeden z důvodů může být obchodní tajemství. Co jsem se tam s pány bavil, tak i oni mají s fabrikou podepsanou smlouvu o mlčenlivosti, oproti nějaké nesmyslné pokutě (jak moc to v Jawě berou vážně nechávám stranou).
Já osobně se v automotive průmyslu pohybuji již dost let a také jsem v životě pracovně navštívil mnoho výzkumných a vývojových center nejen automobilek a subdodavatelů po celé Evropě i kusu Asie a můžu zde nastínit, jak to tak asi vypadá.
Když přídete na vrátnici automobilky, stojí tam ozbrojená ochranka a první na co dojde, tak je hloubková osobní prohlídka, div né do naha. Následně musíte odevzdat veškerou elektroniku a zvláště tu, která umí zachytit obraz, tj. foťák, telefon i počítač nebo tablet. Následně foťák rovnou zabaví a lze si ho vzít až při odchodu z fabriky a telefony nebo počítače, které jsou pro práci nutné, tak zde přelepí veškeré objektivy lepenými plombami (a to včetně webkamery na počítači). Následuje školení o bezpečnosti pohybu po automobilce, kde se naučíte, který pruh je vyhrazen pro auta, který pro ještěrky a vláčky s díly, který je pro pěší chodce, co máme dělat, když se rozsvítí to nebo tamto světlo a podobně. Následně musíte podepsat, že jste proškoleni v pohybu po fabrice a další papír, kde podepisujete právě mlčenlivost pod nějakou úplně nesmyslnou pokutou, nebo snad dokonce pod trestem smrti .
Když pak chcete z objektu odejít a to klidně do závodní jídelny přes ulici, tak zase musíte projít kontrolou, zkontrolují neporušenost plomb na objektivech, provedou osobní prohlídku, jestli nevynášíme dokumenty, díly, elektroniku nebo cokoli jiného a pokud si něco máme odnést, musíme k tomu mít roztodivné doklady.

Tolik trochu na odlehčení pro ty, co nemají zkušenost s konstrukcí a vývojem v automotive průmyslu, jak to funguje při prosté návštěvě ve vývojovém centru automobilky.

Tím jsem chtěl říci - a nikoli omlouvat pány z Jawy (uvádím pro upřesnění, aby se diskuze neobrátila jiným směrem) - že otevřít diskuzi je krásná věc, ale na každý dotaz pak slyšet odpověď, že to vlastně nemůžu říci, protože mam podepsanou mlčenlivost, je diskuze k prdu... dámy snad prominou .

2) Druhý důvod, proč nemusela být oficiálně otevřená diskuze může být také velice malicherný a to je to, že někdo prostě neumí prezentovat a neví, jak má taková přednáška/prezentace vypadat, jakou má mít strukturu, jak se má vést a podobně. Z toho pak snadno vznikne právě ta chyba, že přednášející prostě neotevře diskuzi, protože na to jednoduše zapomene - tím opět pány z Jawy neomlouvám (viz výše).
Ono je totiž bohužel smutné, že na technických školách tohoto formátu se stále potlačuje a nedostatečně učí tzv. "soft skills", kam umění prezentace bohužel patří. Prakticky vzato, pánové z těchto škol mají první a asi jedinou povinnou příležitost, vyzkoušet si prezentaci a ještě navíc prezentaci svých výsledků až na státnicích a to ať bakalářských, tak magisterských.
Pokud pak někdo prostě neumí přednášet nebo prezentovat, snadno zapomene na náležitosti správné prezentace. Abych to uvedl, tak jsem svého času na ty státnice chodil oponovat nebo přísedět a dobře si pamatuji, jak prezentují budoucí bakaláři i magistři a mohu s klidným svědomím uvést, že pan technolog z Jawy (zjevně podle věku né příliš zkušený prezentátor, maximálně ze státnic) měl prezentaci slušnou, i když zapomněl na diskuzi. Co se objevuje u státnic, to je až smutné, pač někdy nedává vůbec smysl ta prezentace jako taková nebo jsou tam faktické a pravopisné chyby, někdy je katastrofou vlastní přednes a to nepočítám odpovědi na případné otázky z pléna.

Takže tímto neomlouvám pány z Jawy, jen se snažím vysvětlit, že jejich způsob prezentace je také odrazem našeho vzdělávacího systému, jehož oni můžou být také obětí. Každopádně pokud si to zde teď čtou, tak už to na příště také budou vědět.

S povděkem tedy kvituji to, že se snažili svou chybu napravit alespoň tou neformální diskuzí, protože kdyby odešli bez otázky, byla by to jistě "srabárna".

A neodpustím si jednu poznámku pro vysvětlení: i já sám jsem se svéh času učil přednášet/prezentovat a musím říci, že moje první přednáška byla rozhodně katastrofálnější, než mladého pana technologa. Následně jsem se tomuto umění přiučil až aktivním přednášením, aktivní účastí na různých konferencích i prezentací svých pracovních výsledků mezi užšími a širšími kolegy, formou prezentace. Takže jestli chceme mít kvalitnější prezentaci od pánů z Jawy, pak jim musíme také dát možnost, zkoušet to a tedy naučit se to .

******************************
Jinak "malým překvapením" z Jawy neberu to, co je to za motocykl, ale spíše to, že se tam pořád něco děje a že jsou ochotní to takto neoficiálně ukázat. Sám vím, jaké tajnosti dělají automobilky s novými modely, facelifty apod. a jak to pak znesnadňuje reálné jízdní zkoušky, protože to prakticky nemůžete vzít na silnici. Takové "caviky" s tím Jawa zase nedělá.

*****************************
A takéž děkuji za info (je-li podpořené fakty), že model 660 skončí v roce 2017. To jsem nevěděl a zajisté to na celou problematiku vrhá jiné světlo.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

13.10.2016 v 18:28 | Nahoru | #174

Kynklačka píše: Tady je ale konstrukčních inženýrů a marketingových odborníků. Ještě teď se směju. Nechcete se dát dohromady a začít vyrábět nějaké motorky?
Aneb píší lidé, kteří o tom ví úplné hovno. Vývoj čehokoliv je strašně nákladná a hlavně zdlouhavá záležitost....



Citaci jsem zkrátil, pač to důležité je hned na začátku a také jsem to dal do samostatného příspěvku.

S tímto musím obecně souhlasit a musím se k tomu vyjádřit.

Bohužel je to velká pravda a bohužel není úplně pravda, co tu píše kolega gugo (bod jedna).
Co mam ze své praxe, tak sice se dá kde co namodelovat ve 3D, takže je vidět, jak to vypadá, jestli to jde smontovat, jak bude vypadat technologie výroby a podobně. Následně se dá trochu spočítat pomocí FEM (MKP), jak to bude pevnostně, jak tam poroste trhlina v cyklickém namáhání, jak bude vypadat teplotní namáhání, dá se namodelovat i kontaktní úloha v ložisku a podobně, ale každý, kdo v prvkách dělá (a je jedno jestli poddajná tělesa nebo tekutiny) vám řekne toto: "Řekni si, jaké výsledky chceš spočítat a já ti je spočítám."
Fígl je totiž v tom, že FEM je pouze PŘIBLIŽNÁ numerická metoda, založená na nějaké dikrtetizaci po nějaké síti. Výsledky tedy hodně závisí na tom, jakou zvolíte síť (jaké elementy) i jak hustou (pokud do nějakého koutku s vrubem dáte velký element, těžko se dozvíte něco o peaku napětí v tomto místě)! Další velký kamen úrazu jsou tzv. "okrajové podmínky", což například v případě výpočtu namáhání jednoho tělesa znamená, jak to těleso "uchytíte" někam, aby zachytávalo vámi zadaná zatížení a vytvářelo tak reakce (stejně jako jakým způsobem se vlastně vkládá to vlastní zatížení). Obecně mohou být OP pro elastická tělesa silové (občas nazývané "měkké") nebo deformační ("tvrdé"). Tolik k tomu základnímu výpočtu a to s poznámkou, že Jawa překvapila tzv. "tvrdým" zatěžováním kyvky při testování.

Mno a jednou z posledních věcí, která přichází v konstrukčním snažení v úvahu a kterou nejde jen tak spočítat je frekvenční analýza, tj. náchylnost zejména ke kmitům i samobuzeným. Toto se sice dá nějak napočítat, ale co je problém, těžko k tomu získáte relevantní data, takže výpočet je nakonec jen velmi orientační. A přesně v tomto bodě nesouhlasím s kolegou, že "všechno se dá spočítat". NEDÁ!
Tak si představte, že si postavíte třeba turbínu do elektrárny nebo rotor s vrtulí a sloupem do větrné elektrárny, všecko si krásně namodelujete, napočítáte a bude to sluníčkové krásné. Pak to postavíte, začnete provozovat a ono se vám to rozbije třeba za 11 hodin provozu, protože se tam něco ukmitalo (jedna z osobních zkušeností, kterou jsem řešil). A teď začnete přemýšlet, proč se to vlastně stalo, kde se co budí a podobně, když to na tom výpočtu vypadalo tak sluníčkově krásný.
K tomuto tématu zde přikládám známé video z havárie mostu nad Tacoma Bay:

Je to krásná ukázka toho, jak vypadá mechanická soustava nabuzená do jedné z vlastních frekvencí.
Vysvětlení je takové (co jsem četl v nějaké výzkumné zprávě), že k buzení došlo prouděním větru v zálivu, který proudil kolem tělesa mostovky a protože bočnice byly pouze svislé desky, začalo se za nimi odtrhávat proudění symetrickou tzv. "Karmanovou vírovnou stezkou". Dle této zprávy by pak stačilo, kdyby daná bočnice nebyla plná, ale děrovaná a k tomuto by nedošlo, neboť by se změnil charakter proudění.
A myslíte si, vy pochybovači, že toto tehdejší pání stavaři nevěděli??? Věděli, jenže když vám někdo namíchá beton s trochu větší hustotou, hned tam máte trochu jinou hmotnost mostovky, tím se ta soustava hned jinak naladí a je celý váš sluníčkový výpočet až tam!

Kdybych to měl v krátkosti vrátit k motorkám, tak si představte, že si vysníte svojí motorku, zkonstruujete, napočítáte a jdete stavět. Mno jo, jenže koupíte si nějaké pneumatiky, které mají trochu jinou hmotnost, než bylo ve výpočtu, mají jinou tuhost (i směrovou), než bylo ve výpočtu, tlumiče i pružiny mají nějakou trochu jinou (u nás říkáme "reálnou") tuhost a tlumení (viz když se pružiny a tlumiče po vyzkoušení prodávají barevně označené v párech, aby jejich charakteristika byla stejná) a tak dále a to si ještě musíte uvědomit, že pneumatiky s opotřebením své vlastnosti mění, odpružení také a to ani nepočítám, že konstruktér musí přemýšlet i o tom, jestli na té konkrétní motorce bude sedět 70 kg vážící jawista (který jezdí po dvoutaktovsku) nebo 130 kg vážící baworákista. A to nepočítám to, jak moc je rozhodující, kolik třeba je paliva v nádrži (např 16 nebo 5 litrů v nádrži u 160 kg těžné motorky je dostatečný problém) nebo jak si každý jezdec sedne (tj. kde pak má motorka celkové těžiště a jaké má momenty setrvačnosti, to je v návrhu naprostá záhada), protože to velice ovlivňuje výsledné chování motocyklu a není možné toto namodelovat (nebo jak říkáte "spočítat") všeobecně, ale maximálně to optimalizovat. Následně se stejně musí provést jízdní zkoušky, kde se tyto věci teprva ukáží.

Tj. nechtěl jsem, ale musel jsem zde vyvrátit ty kydy, o kterých tu píše pan Kývačka, protože kdo to nezažil, vůbec netuší, na co všechno musí konstruktér myslet, netuší, že i ve věku rozšířených počítačů se pořád nedá všechno spočítat a také netuší, jak moc do konstrukce promlouvá i pouhý rozptyl vlastností jednotlivých výrobních dávek jednotlivých komponent a podobné neuvědomělé malichernosti. Z tohoto důvodu já se zdržuju poznámek o vývoji kyvky a čehokoli dalšího, protože jsem si to zkusil, pracuji v tom a dokud neuvidím všechna fakta (třeba osíťovaný model v MKP), tak nebudu nikde tvrdit, že ten nebo ten to dělá blbě. Bohužel se u toho nesměju jako pan Kývačka, já u toho pláču... neboť je to spíše smutné.

P. S.: Kdo ví něco o měření, tak také ví že: "Jedno měření = žádné měření". To v praxi znamená, že chcete-li například ověřit prototyp, pak ho neověříte tím, že na jednom najezdíte 500 000 km, ale ověříte ho jen tak, že najezdíte určité kilometry, ale třeba na 50 samostatných strojích... a aby to bylo v reálném čase, tak na to opravdu potřebujete 50 motocyklů a jezdců nebo hodně velkou laborku. Důvod je jednoduchý, když se první a jediný vzorek při zkouškách rozbije, těžko zjistíte, co bylo konkrétní příčinou a jestli nejde třeba o materiálovou anomálii, ale když se jich stejným způsobem rozbije všech 50, pak je někde jedna konkrétní příčina... a navíc, degradací jediného vzorku zjistíte jednu závadu, ale dalších 100 jich zůstane utajených, protože z hlediska měření není běžně možné, pokračovat v měření po opravě vzorku, ale musí se začít testovat od začátku (tak se dělají i jízdní zkoušky kolejových vozidel, například nových tramvají - musí najezdit tuším 20 000 km bez cestujících a pokud se objeví závažná závada, opraví se, ale musí se najezdit tyto kilometry zase od začátku).

EDIT:
Velký pardon panu kolegovi ... omlouvám se za použití označená "Kývačka", jedná se o kolegu s nickem "Kynklačka". Ještě jednou se omlouvám . (Nějak jsem se do toho psaní zabral, až jsem se pomýlil sám.)

Naposledy editováno 13.10.2016 18:32:34

Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

13.10.2016 v 18:47 | Nahoru | #175
A k čemu, že celá tato debata je ? Výrobce beztak bude vyrábět podle svých marketingově ekonomicko technických postupů a metod. Nějaké tlachání o tom, jak by si to Franta Podržtaška z JZD Pokrok předstatoval, jsou sice pěkné, ale naprosto nic neřešící..

Naposledy editováno 13.10.2016 18:53:46

(reakce na) Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

13.10.2016 v 18:58 | Nahoru | #176
Sofía> ja bych rekl, ze v jawe se k tomu stavej presne tak jak ty pises. Vsechno je problem , proto nic nedelaj.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

13.10.2016 v 20:20 | Nahoru | #177
Sofía> Vážený pane kolego původně se mi ani nechtělo do odpovědi vzhledem k tomu, že mi psaní elaborátů nikdy nedělalo dobře.
Sice nejsem z automotive, ale již jsem také několik prezentací na zahraničních konferencích absolvoval. Ale nerad bych, abychom si tady poměřovali pindíky. Vzhledem k Vašemu relativně nízkému věku mne překvapuje Vaše nezanedbatelná účast na obhajobách jak bakalářských tak i magisterských prací. Ale budiž.
A teď k věci:
ad 1) Blbost. Toto není důvod pro neexistenci diskuze. Stejně by byla většina otázek o tom, kdy už vyjede ten litr. Pokud by byla nějaká choulostivá otázka, vždy je možné se odvolat na firemní tajemství. Primárně se ovšem mělo diskutovat o tom, co bylo odpřednášeno. Tedy například moje otázka by byla, proč počítali návratnost výroby kyvky pro 1000ks? Tolik těch motorek totiž nevznikne ani omylem.
ad 2) Ano tohle je možný. Krom toho tu diskuzi by měl oživit a hlavně řídit chairman tedy člověk, který to celé na začátku uváděl.
A k té poslední věte mohu říct jen to, že motor Minarelli nesplňuje Euro4.

1 reakcí na tento příspěvek Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

13.10.2016 v 21:11 | Nahoru | #178
ad Minarelli - pokud jsem to z diskuze dobře pochytil, tak Kraft říkal, že se pokusí model 660 přispůsobit Euro4. To, že tak důležitou věc řeší na poslední chvíli s nejitým výsledkem, taky svědčí o kvalitě manažerské práce...

Naposledy editováno 13.10.2016 21:12:03

(reakce na) Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

13.10.2016 v 21:15 | Nahoru | #179
JohnnyS08> Euro 4 by znamenalo úpravu nádrže, dvě lambdy, jinou řj a takové mapy, že by to pak nejelo ani z kopce. Motor je původně E2 a na E3 je tak ekologicky oškubaný, že to skáče jak koza.. S relativně historickým jednoválcem prostě nejdou dělat zázraky.. Navíc homologace je jako malá série pro 200 kusů...

Neříkám, že by to nešlo.. možná by na to dala EU pár desítek milionů, ale motorka by ve výsledku stála o 20 30 tisíc víc + ABS v sadě za 35...
TakžeTak

Naposledy editováno 13.10.2016 21:17:31

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

13.10.2016 v 21:16 | Nahoru | #180
gugo> Ve které fabrice že děláš šéfkonstruktéra? Omlouvám se za přitahování vlasů a lezu zpátky pod kamen...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Starý motor Jawa Nezařazené Dajdo84 5 6.4.2021 v 10:48 Dolin
Babetta BVH-1 - veteránisti a znalc... [1, 2] Jawa Nezařazené FiZzeR 58 21.9.2020 v 21:58 FiZzeR
Jawa 175/505 rykša, problém s couvá... Jawa Nezařazené Johny79 23 11.11.2019 v 07:42 jawarmaniak
Jawa 500/824 Boxer - kde je k viděn... Jawa Nezařazené Bert-Jawatesty 12 1.6.2019 v 12:34 MartinED250
Sedadla na veterána Jawa Nezařazené chmatak1973 4 25.11.2017 v 08:12 V_i_c_i


TOPlist