globalmoto_kveten




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?
Vážení kolegové motorkáři,

jak již název napovídá, opět přicházím s jedním trochu kontroverzním tématem pro všechny motorkáře a motorkářky (nesmíme zapomínat na něžná pohlaví ), které by mělo být jakousi studií nás Jawistů a snad i malým návodem pro Jawu, co by nám tak asi měla nabízet (jedná se pouze o mojí soukromou studii a nejsem nijak pracovně provázán s Jawou v Týnci, ani jakoukoli jinou ).

Mnozí zde stále skuhrají, že Jawa nevyrábí to a tamto, že si to nechceme koupit protože je to drahé, nelíbí se nám to a podobně. Pojďme tedy každý z nás vyjádřit ten svůj názor a uvést zde náš motocyklový sen, který si třeba chceme v Jawě koupit a tím tak opět po úpadku podpořit vlastního výrobce motocyklů, avšak který nemůžeme v jejich nabídce najít.

Základní popis by měl asi obsahovat kategorii motocyklu (chopper, enduro...), přibližnou objemovou třídu (500 ccm, 250 ccm...) a orientační cenu, která by pro vás byla přijatelná.

Když už jsem s tím začal, asi bych měl představit i svou vizi.
Za mě tedy větší cestovní enduro s možností plné cestovní výbavy, dvouválec cca 750 ccm a cena v základu do 200 tis.

Díky všem za názory!

P. S.: Toto vlákno je určeno pouze pro lidi, kteří chtějí vyjádřit svou představu, nikoli pro rejpaly s názory, že je Jawa mrtvá, dělá samé šroty a podobně - prosím respektujte.

2 reakcí na tento příspěvek Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

12.10.2016 v 13:59 | Nahoru | #1
Zdravím, pánové a případně dámy (ty zdravím rozhodně raději )

Jelikož a protože jsem tyto vaše reakce čekal a také jsem čekal, že se budete ptát, co bylo na přednášce, tak jsem tam celý večer seděl a usilovně poslouchal (až mi málem otekly uši).

Abych uspokojil všechny vaše dotazy, vezmu to tak trochu souborně a od začátku.

Přednáška byla rozdělena celkem na 3 fáze. První fázi, jako takový předskokan, měl jeden mladý motorkář (možná i student) s kratičkou přednáškou o závodech fichtlů, ale to s Jawou jako takovou nemělo asi moc společného.
V druhé fázi nastoupili čtyři páni z Jawy a začala jejich část přednášky. Tato přednáška byla rozdělena do dvou separátních. První byla o vývoji kyvné vidlice na model 660 a druhá o technologii výroby nádrží Jawa.

Poslední fáze byla diskuze, avšak jak již tady jeden návštěvník uvedl, diskuze byla pojata způsobem neformálním, tedy "jeden na jednoho", nikoli vůči plénu.

Tolik k průběhu, což jsou věci nanejvýš objektivní a také bych měl asi dodat svůj názor, jako to subjektivní, neboť to vám asi dá o trochu více. Tedy:

Podle názvu bych jako náplň té přednášky čekal trochu něco jiného, více o tom, odkud a kam ta fabrika spěje, co hodlají vyrábět a jak se postaví k legislativě, nicméně tato moje idea nebyla naplněna, avšak stejně jsem nelitoval.
Pánové z Jawy to pojali trochu jinak, více strojařsky a možná trochu méně "všeobecně popularizačně" (a asi je to i legitimní, na půdě technické školy). První část přednášky o kyvce (mimo úvod) vedl přímo ředitel vývoje a musím uznat, že přípravu měl na velmi dobré úrovni (PPT prezentaci) i přednes byl dostatečně dynamický a nenutil člověka usínat (jako to bývá na jiných přednáškách). Zmíněným obsahem této části přednášky byl vývoj kyvky na model 660. Následně v druhé části této přednášky dostal slovo druhý muž z Jawy, který hovořil o faktickém životnostním testování prototypového provedení vidlice (experimentálně).
Za sebe zde mohu říci (dle svých zkušeností z vývoje ve strojírenském průmyslu), že jejich konstrukční přístup a použité metody vývoje se plně shodují s aktuálními přístupy v tomto oboru, s přihlédnutím k časovému hledisku a nákladovosti výrobní série (postup návrhu od několika konstrukčních variant, přes oponentní řízení ve formě ekonomické a technologické, přes výběr variant k detailnímu rozpracování... výpočet pomocí FEM... testování na vzorcích...). Na mě to působilo velice přívětivě a asi není třeba se bát, že by nějakému Sportardu upadlo zadní kolo (i po 180 tis. kilometrech ), protože chlapci z Jawy se té zadní vidlici pořádně věnovali.

Následující přednášku o výrobě nádrže přednášel mladý (a místy trochu nervózní) technolog z Jawy. Za mě opět platí tvrzení, že jí měl písemně pěkně připravenou, seznámil nás bod po bodu s tím, jak taková nádrž vzniká, od tvaru nástřihu pro lisování bočních částí, až po nalakování a zkoušky lakování. Přinesl s sebou i nějaké vzorky, takže si bylo možné sáhnout i "na železo". V přednášce se věnoval na každém slajdu vždy jedné výrobní operaci, od té první, až po poslední a to včetně tlakové zkoušky nádrží atd. a každý tento slajd měl doplněný i videem z realizace této výrobní operace na konkrétním zařízení (například jak probíhá příprava a konečné švové svařování nádrží apod.).

Celý tento blok přednášek pánové zakončili s potleskem (který následoval i po každé menší stati) a je pravda, že následně nedošlo k plenární diskuzi, ale ctí je, že došlo k velmi vydařené následné neformální diskuzi "z očí do očí" a to všech čtyřech pánů. Musím uznat, že co jsem slyšel, nebáli se žádného dotazu a na vše odpovídali (v rámci výrobního tajemství) otevřeně (i na otázky o bájném litru a podobně). Osobně jsem tam nezaslechl žádné velké negativní poznámky na adresu Jawy, spíše dotazy "...kdy to bude...", "...co bude..." a podobně, avšak nemohl jsem stát u všech čtyřech pánů najednou.

Ještě tam bylo jedno velmi milé překvapení, ale to zde psát nebudu, tím ať se pochubí pánové sami (nejspíše na jaře).

A na úplný konec bych si dovolil ještě jednu nepodloženou poznámku:
Pokud je to tak, že se vývoj motocyklů v Jawě dostal na výše uvedenou odbornou úroveň za evropské peníze, pak jsou to (dle mého skromného názoru) dobře investované peníze, protože současný přístup Jawy k vývoji hodnotím jako životaschopný z hlediska technického, avšak z hlediska ekonomického a marketingu si netroufám hádat. (A nakonec je to i investice do samotných lidí z Jawy, protože pokud si tam někdo "osahá" moderní trendy ve strojírenství a něco se naučí, je to jistá forma vzdělání, která je i v naších zemích "přirozeně" dotovaná a dá se využít i jinde.)

Přeji pěkný den všem .

(reakce na) Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

12.10.2016 v 14:09 | Nahoru | #2
Sofía> TVl to je roman jak kdyz nadseny politruk popisuje plneni odznaku Fucika.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jakou byste si přáli a koupili novou Jawu?

12.10.2016 v 14:11 | Nahoru | #3

Sofía píše: Ještě tam bylo jedno velmi milé překvapení, ale to zde psát nebudu, tím ať se pochubí pánové sami (nejspíše na jaře).



Uvedení litra na jaře 2017 mají i ve výroční zprávě
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Starý motor Jawa Nezařazené Dajdo84 5 6.4.2021 v 10:48 Dolin
Babetta BVH-1 - veteránisti a znalc... [1, 2] Jawa Nezařazené FiZzeR 58 21.9.2020 v 21:58 FiZzeR
Jawa 175/505 rykša, problém s couvá... Jawa Nezařazené Johny79 23 11.11.2019 v 07:42 jawarmaniak
Jawa 500/824 Boxer - kde je k viděn... Jawa Nezařazené Bert-Jawatesty 12 1.6.2019 v 12:34 MartinED250
Sedadla na veterána Jawa Nezařazené chmatak1973 4 25.11.2017 v 08:12 V_i_c_i


TOPlist