globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: meziplyn
26.11.2014 v 09:36
Ahoj všem,
v prvé řadě bych chtěl říct, že tohle téma jsem si pročetl na diskuzích na zdejším fóru a právě to je důvod proč sem píšu svůj dotaz.
Pokud nepočítám nějaké "maloobjemovky", tak jezdím na motorce 2 roky.
Inu vrtá mi hlavou to, že spousta motorkářů píše, že při podřazování používají na motorce meziplyn. Vzhledem k tomu, že jsem řídil už ledasco(teď myslím mimo motorky) včetně starých náklaďáků, kde nejsou synchrony, tak jsem meziplyn používal a přistihnu se, že i dnes ho v autě kolikrát použiju ač je to prakticky k ničemu.
Nicméně k jádru věci. Meziplyn se skládá k několika kroků :
1) sešlápnutí spojky + vyřazení rychlostního stupně na neutrál
2) puštění spojky + přidání plynu aby se srovnaly otáčky převodovky
3) opětovné sešlápnutí spojky + zařazení nižšího rychlostního stupně
4) puštění spojky

A jednoduše si nedokážu představit, že bych toto měl praktikovat na motorce, protože trefit se do neutrálu například mezi pátým a čtvrtým rychlostním stupněm je prakticky jako vsadit si sportku.

Proto vás prosím o vysvětlení - jak na motorce dáváte meziplyn?

(reakce na) meziplyn

30.11.2014 v 09:21 | Nahoru | #151
-

Naposledy editováno 11.05.2015 13:43:03

(reakce na) meziplyn

30.11.2014 v 09:34 | Nahoru | #152
-

Naposledy editováno 11.05.2015 13:42:48

meziplyn

30.11.2014 v 12:24 | Nahoru | #153
proč se nato ptáš, když už sis to tu pročetl a je tam 1000x napsané to, co ti tu píšou všichni zase?

1 reakcí na tento příspěvek meziplyn

10.10.2016 v 17:31 | Nahoru | #154
Už to tady dlouho spalo.
Na trh se snad už po dekády nedostal žádný nový automobil renomované značky, který by nebyl vybaven plně synchronizovanou manuální převodovkou, takže používání meziplynů při podřazování, které - zjednodušeně řečeno - rovná otáčky kol a otáčky motoru, je z technického hlediska k ničemu a jde o libůstku starých „páprdů”, kteří si synchronů nevšimli.

Ti, kteří podobné věci opravdu tvrdí, jimi říkají jediné: „Neumím to, a tak to nedělám.” A nebo ještě hůře: „Nemám ponětí o tom, jak funguje převodovka a nestydím se za to.” Pravdou je, že používání meziplynů při podřazování není nezbytné - podřazení, ať už při snaze o akceleraci nebo v průběhu brzdění, se (až na výjimky - nepůjde to při příliš rychlé změně převodu, příliš velkému rozdílu otáček apod., to už některé synchrony nezvládnou) odehraje i bez nich a auto jako celek bez jejich používání funguje. Jenže nefunguje tak dobře.

Ať už říká kdokoli cokoli, pravdou je, že neexistuje žádný technicky lepší způsob podřazení na nižší rychlostní stupeň než s použitím meziplynu - je to nejrychlejší, nejkomfortnější, kola zcela neblokující a k převodovce, spojce i dalším částem pohonného ústrojí jasně nejohleduplnější. Není tu žádné minus, není tu žádné buď a nebo, je to prostě to nejlepší, co můžete při jízdě udělat s ohledem na všechny myslitelné faktory, nejen ty technické.

Když si poslechnete Formuli 1, meziplyny používá. Protože to lépe nejde. Když si sjedete s jakýmkoli autem s moderním automatem, meziplyny používá (ať už je to HDM, dvouspojka nebo sekvence), protože to lépe nejde. A dokonce i současná auta s manuálními převodovkami sama dávají meziplyny (BMW, Porsche, už dávno Nissan), protože... to lépe nejde.

Kdyby to „bylo k ničemu”, jak někteří tvrdí, konstruktéři by se s ničím takovým nedělali. Není to nezbytné, pokud vaše řidičské ambice končí u ranního přesunu do práce, už bychom ale váhali, zda je to vhodné, když do té práce povezete třeba dámu - protože s meziplynem je minimálně rychlé podřazení komfortnější. Kdybyste si o něm chtěli přečíst více, na našem fóru existuje rozsáhlá diskuze na toto téma, která řeší snad všechny myslitelné aspekty...

Je to sice o autech ale..........

Naposledy editováno 10.10.2016 17:32:14

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

10.10.2016 v 17:45 | Nahoru | #155
suzafon> Skoro dva roky to tady spalo, než se našel další talent, který se přiznal k tomu, že netuší, co to je meziplyn. Ale aspoň se za to nestydí.

meziplyn

10.10.2016 v 17:48 | Nahoru | #156
Při podřazování si vrkám, ale občas se mě stane, že si vrknu víc než musím místo brždění mě motor trošku kopne. To se mě stává jen při brždění a současně vrkání... přemýšlím, že s tím přestanu, hlavně na okruhu to není zrovna ideální, když se brzdí před zatáčkou. Dělám to hlavně kvůli úspoře spojky a dalších tím namáhaných dílů.
Když se to trefuje, je to jistě plus a když to nejde, tak to je spíš na škodu

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

10.10.2016 v 19:15 | Nahoru | #157

Číkus píše: suzafon> Skoro dva roky to tady spalo, než se našel další talent, který se přiznal k tomu, že netuší, co to je meziplyn. Ale aspoň se za to nestydí.



no ono je to okopirovana cast clanku z autoforum.cz, jestli se nepletu...

(reakce na) meziplyn

10.10.2016 v 19:47 | Nahoru | #158

assassin píše: no ono je to okopirovana cast clanku z autoforum.cz, jestli se nepletu...



Taky sem to zrovna pred chvili cet. Aspon zdroj mohl uvest.

(reakce na) meziplyn

11.10.2016 v 10:14 | Nahoru | #159
assassin> Je to tak, jen jsem nevěděl, že musím napsat zdroj. Tak příště.

(reakce na) meziplyn

11.10.2016 v 10:16 | Nahoru | #160

Číkus píše: suzafon> Skoro dva roky to tady spalo, než se našel další talent, který se přiznal k tomu, že netuší, co to je meziplyn. Ale aspoň se za to nestydí.



No, to víš, že jo.

1 reakcí na tento příspěvek meziplyn

11.10.2016 v 10:31 | Nahoru | #161
Suzafon - proc se texty uvadi se zdrojem rozepisovat nebudu - jen navazu na tu posledni vetu - je to sice o autech, ale ty maji uplne jinou prevodovku, takze to vlastne s meziplynem u motorek nema nic spolecneho :)

(reakce na) meziplyn

11.10.2016 v 10:34 | Nahoru | #162
assassin> A hlavně to povídání není o meziplynu.

meziplyn

11.10.2016 v 10:44 | Nahoru | #163
Cikus: to je fakt, ja precetl jen par prvnich vet, stejne jako na tom autoforu a usoudil, ze je to blabol a nedocetl to :)

meziplyn

11.10.2016 v 17:15 | Nahoru | #164
Aha, tak takhle je to. Už je mi to všechno jasný.......

1 reakcí na tento příspěvek meziplyn

11.10.2016 v 17:20 | Nahoru | #165
Někteří se evidentně nemohou smířit s tím, že se dnes lidově meziplynu říká něčemu jinému, než co kdysi znamenal.
Není lepší se s tím smířit?
Já taky všude mluvím o tzv. mezimplynu když s někým hovořím, jen tady na foru aby z toho některý neklepla pepka tento termín nepoužívám

(reakce na) meziplyn

11.10.2016 v 17:40 | Nahoru | #166
psenap> No, však jsem se smířil.

1 reakcí na tento příspěvek meziplyn

11.10.2016 v 17:48 | Nahoru | #167
tak ten clanek z autofora pise o meziplynu u aut, ale mysli to same co u motorek, tzn jen pouhe pridani plynu, ale u aut ma meziplyn smysl a lidi co umi ridit a jezdi opravdu rychle (okruh) tak s klasickym meziplynem (2x spojka) normalne jezdi...

proto jsem to vyhodnotil jako blbost po precteni par vet a nasledne se to potvrdilo kdyz jsem to docetl cele.

a ze by klasicka automaticka prevodovka s hydromenicem radila s meziplynem ?

2 reakcí na tento příspěvek meziplyn

11.10.2016 v 18:08 | Nahoru | #168
Almara na okruh obyčejně synchrony nemá z důvodu hmotnosti. Taky se divým automatu z meziplynem, třeba u nákladáku nebo autobusu to přehození rychlosti je rychlejší než ostrost motoru i otáčkoměr je pohybem ručičky pomalejší, snad jsou tam ty kluzný spojky a brzdy.

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

11.10.2016 v 18:14 | Nahoru | #169
petrumr> nechceš mi přijet poskládat jedenu ZF AS-TRONIC? vypadáš jako odborník rozpůlená je,stačí složit

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

11.10.2016 v 18:17 | Nahoru | #170

petrumr píše: Almara na okruh obyčejně synchrony nemá z důvodu hmotnosti. Taky se divým automatu z meziplynem, třeba u nákladáku nebo autobusu to přehození rychlosti je rychlejší než ostrost motoru i otáčkoměr je pohybem ručičky pomalejší, snad jsou tam ty kluzný spojky a brzdy.



no nejsem si jist jestli dogboxy se delaj hlavne kvuli hmotnosti... ale vymlouvat ti to nebudu...

(reakce na) meziplyn

11.10.2016 v 18:24 | Nahoru | #171
assassin> ono se ještě na okruhu řadí růčo?

(reakce na) meziplyn

11.10.2016 v 19:59 | Nahoru | #172

nemako píše: petrumr> nechceš mi přijet poskládat jedenu ZF AS-TRONIC? vypadáš jako odborník rozpůlená je,stačí složit

Ne, mám školení jen na VOITH a dělal jsem komplet je dvoustupnový pragy se zpátečkou. Když je řeč o automatech a jevíš se jak odborník dvoustupnový pragy bez zpátečky najdeš kde?

(reakce na) meziplyn

11.10.2016 v 22:37 | Nahoru | #173

assassin píše: tak ten clanek z autofora pise o meziplynu u aut, ale mysli to same co u motorek, tzn jen pouhe pridani plynu, ale u aut ma meziplyn smysl a lidi co umi ridit a jezdi opravdu rychle (okruh) tak s klasickym meziplynem (2x spojka)



No, já to jako neodborník vidím tak, že meziplyn je neco, jako když někdo přidá plyn z nějakýho důvodu. Třeba při vymáčknutý spojce (aby srovnal otáčky motoru a kol(a), nebo třeba při neutrálu a puštěný spojce (aby vyrovnal otáčky kol v převodovce). Nebo možná i z jinýho, mě neznámýho důvodu.

2 reakcí na tento příspěvek meziplyn

12.10.2016 v 00:45 | Nahoru | #174
Já tomu teda vůbec nerozumím, jako tý převodofce, prej ňáký kolečka či co zubatý...

Ale vážne, jakej smysl má debata o meziplynu u převodovky, kde jaksi z principu konstrukce není neutrál (když pominu řazení z 2 na 1) ?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

12.10.2016 v 01:13 | Nahoru | #175

Hornetyk píše: Ale vážne, jakej smysl má debata o meziplynu u převodovky, kde jaksi z principu konstrukce není neutrál (když pominu řazení z 2 na 1) ?



To tady ani nevyslovuj, ja to zkusil a byl jsem za curaka Holt panove tady zijou v predstave : kdyz je nas vic , mame pravdu

(reakce na) meziplyn

12.10.2016 v 01:30 | Nahoru | #176

Creck píše: To tady ani nevyslovuj, ja to zkusil a byl jsem za curaka Holt panove tady zijou v predstave : kdyz je nas vic , mame pravdu



ty jsi tu predvedl taky zasadni neznalost z konstrukce prevodovek a jejich funkce.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

12.10.2016 v 08:48 | Nahoru | #177

nemako píše: petrumr> nechceš mi přijet poskládat jedenu ZF AS-TRONIC? vypadáš jako odborník rozpůlená je,stačí složit


Zřejmě tuhle "automatickou" 12-ti kvaltovou převodovku, která je vlastně klasická nesynchro mechanická, jen robotizovaná mám v náklaďáku. A ta řadí jako jsem kdysi řadíval na starý Liazce - pěkně si tam při podřazení dolů vrkne klasickej meziplyn, jen je ten počítač co jí řídí preciznější něž sem býval já - prostě si ty otáčky umí přesně spočítat. Takže je zbytečný to komplikovat mechanicky, když to zvládne soft, ne?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

12.10.2016 v 09:10 | Nahoru | #178

Hornetyk píše: Já tomu teda vůbec nerozumím, jako tý převodofce, prej ňáký kolečka či co zubatý...
Ale vážne, jakej smysl má debata o meziplynu u převodovky, kde jaksi z principu konstrukce není neutrál (když pominu řazení z 2 na 1) ?


Motocyklová převodovka má z principu konstrukce neutrál mezi každým kvaltem, jen mezi 1 a 2 má ten neutrál aretaci aby se tam udržel. Pokud by mezi kvalty neutrály nebyly, tak by jednak nešlo přeřadit bez destrukce a jednak by nikdy nemohl skočit tzv. "falešný neutrál", což se ale občas povede.

(reakce na) meziplyn

12.10.2016 v 09:26 | Nahoru | #179

charlie.vtx1800 píše: Zřejmě tuhle "automatickou" 12-ti kvaltovou převodovku, která je vlastně klasická nesynchro mechanická, jen robotizovaná mám v náklaďáku. A ta řadí jako jsem kdysi řadíval na starý Liazce - pěkně si tam při podřazení dolů vrkne klasickej meziplyn, jen je ten počítač co jí řídí preciznější něž sem býval já - prostě si ty otáčky umí přesně spočítat. Takže je zbytečný to komplikovat mechanicky, když to zvládne soft, ne?

je to šestnáctikvalt se synchronama(sada za 55 000) a řadí to s meziplynem,jako každej automat,se kterým jsem kdy jel.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

12.10.2016 v 12:37 | Nahoru | #180

1100Virago píše: Motocyklová převodovka má z principu konstrukce neutrál mezi každým kvaltem, jen mezi 1 a 2 má ten neutrál aretaci aby se tam udržel. Pokud by mezi kvalty neutrály nebyly, tak by jednak nešlo přeřadit bez destrukce a jednak by nikdy nemohl skočit tzv. "falešný neutrál", což se ale občas povede.



Hledáš, koho chytit za slovo?
Ano pochopitelně že tam je "neutrál", nebavíme se tu snad o variátoru. Jen je tak trochu blbě dostupnej, rozhodně pro meziplyn v jeho původním významu nepoužitelnej.
Ovšem vzhem k tomu, že si tu velká část diskutujících plete meziplyn s jeho pouhým přidáním před podřazením, nemá smysl se výše uvedeným hlouběji zabývat.
Jak už tu, dávno, kdosi naznačil, meziplyn je MEZI "kvalty", čili kvalt-spojka-neutrál-MEZIPLYN-spojka-kvalt. Né to naše "vrknutí".
Spíš bych tuhle debatu hledal na fóru o Vé3eSkách, než na motorkářích
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist