globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Stavba tříkoláku
14.8.2014 v 17:29
Ahoj všem,
už nějakou dobu pracuju na stavbě "tříkoláku". Samozřejmě, že v průběhu stavby procházím různými problémy spojenými se stavbou. Kromě času, kterého není nejvíc (normálně u toho pracuju) a ne zrovna dostatku financí si stále lámu hlavu zda by o něj vůbec byl zájem u veřejnosti. Předpokladem výsledku je to dostat legálně na silnice, což jak všeobecně známo není u nás vůbec sranda, ale lze to udělat pomocí zahraničí.
Uvítám jakékoliv návrhy a tipy jak na prováděné práce tak v souvislosti s registrací do provozu, stejně tak jako bych uvítal možnost někoho dalšího se na tom společně podílet.
V případě, že se objeví zájem, tak uvedu další podrobnosti o stavbě, konstrukci atd.
Prosím, držte se uvedeného tématu ve svých reakcích, díky.












Anketa: Co si o tom myslíte?
Líbí se mi to, vypadá to zajímavě
74%
98
Nelíbí se mi to, je to blbost
20%
26
Měl bych zájem se podílet
2%
3
Chtěl bych s tím jezdit
5%
6

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 13:40 | Nahoru | #181
DreitTheDragon> Vyrobit mezikus také nebude úplně zadarmo Zatím jsem spíše pro elektro. Ono jde o to, že když se s tím člověk bude dělat, tak bude dobré, když se to řešení bude dát použít na více druhů motorů s co nejmenším počtem změn.Ale jak jsem řekl, elektro není moje silná stránka. A rád se tady dozvím více.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 14:03 | Nahoru | #182
bafse> Ha, chápu. V tom případě bude lepší počkat na J.M.K., já jsem sice asi dva roky po maturitě, ale v práci děláme jen měřící a regulační techniku, o motorech toho moc nevím.

BLDC používají modeláři (třeba spolupracovník), do dlaně se vejde 1kW kousek, ale zadarmo to není.
Komutátorové motory budou hádám levnější a větší. Sice nepotřebují složitý měnič jako BLDC motory a dají se opravdu jednoduše regulovat, ale zase mají uhlíky. Bál bych se hlavně rušení co by potom běhalo po kabelech v celym autě a opotřebování uhlíků.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 14:07 | Nahoru | #183
DreitTheDragon> A běžný startér je jaký druh elektromotoru?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 14:09 | Nahoru | #184

bafse píše: DreitTheDragon> A běžný startér je jaký druh elektromotoru?



Stejnosmernej uhlikovej

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 14:18 | Nahoru | #185
assassin> Souhlas, díky. Osobně ve mně uhlíky moc sympatie nevzbuzují a víc se mi líbí brushless motory, ale nezatracuji je. Na škole jsme z praxe dělali jen termostaty na sto způsobů a tak o motorech nevím tolik co ostatní. A omlouvám se jak tu občas melu blbosti.

Naposledy editováno 24.08.2014 14:18:43

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 14:56 | Nahoru | #186
bafse> Sice nemám zkušenost se sériovou výrobou svazků do vozidel, ale tak nějak tuším, že musí udělat jakási "mustrtabule" s vodicími lištami a kolíky, aby se dala nastříhat správná délka vodičů a natvarovat přibližný tvar svazku a jeho větví. Ale je třeba vymyslet i tažení a uchycení svazku, hlavně průchodky - svazek samotný sice např. projde 20m průchodkou, ale když na konce nacvakáš všechny štekry, už to neprotáhneš. Ale v autech to bude asi podobné (viz třeba průchodky ve stěně mezi motorovým prostorem a kabinou), takže nejspíš se stejně udělá jen svazek a štekry se krimpují až po jeho usazení do auta. Třeba se tu ozve někdo, kdo má s výrobou svazků zkušenost.

assassin> Jak už bafse napsal níže, je tam do značné míry i ten fakt, že dneska se na dílnách většinou jen vyměňuje, než opravuje a opravdu dobrých a zkušených opravářů je jako šafránu - stačí jen prohledat fórum, kolik už tu bylo vláken o tom, jak se někdo napálil a na dílně mu nadělali víc škody, než užitku a ještě si za to naúčtovali majlant. Proto čím dál víc lidí má opět snahu zvládnout co nejvíce oprav sám. Máš recht, že těžko bude vozit v kufru náhradní ECU v ceně desítek tisíc. Ale oproti tomu zmíněná membrána do karbce, nebo svíčky, kladívko, palec a víčko rozdělovače, popř. cívka a metr VN kabelu, to rozhodně tolik nestojí a ani v kufru to moc místa nezabere. Nejspíš to bude zvyk už od dětství, ale já osobně se zkrátka cítím jistěji v něčem, v čem vím, kde co je a co co dělá a pokud se nestane nic opravdu vážného (ruplý kloub, zadřený lágr v kole...), tak to max. během hodiny opravím a jedu dál, než v něčem, co se zastaví a já nebudu mít šanci poznat, kde je chyba, bez kabelu a laptopu se nehnu a ještě budu na cestě shánět a řešit drahý odtah = náklady navíc. Nemluvě o autě, kde bez rozebrání půlky předku nevyměním ani žárovku a tak výměna žárovky v ceně desítek Kč znamená výjezd mobilní dílny, taktéž s nejméně tisícovými náklady. A ještě čekání, zdržení - v tom si snad rozumíme, že konkrétně tento fakt by odradil a každého a vezme raději vůz, u kterého vymění žárovku během minuty a jede dál.
Toto bych ale dál nerozváděl, ať neplevelíme vlákno.
Ještě k tomu 3D - nevím sice, který konkrétní program máš na mysli, zas tak dobře se v nich nevyznám, ale snad by na to tedy má sestava mohla stačit. Ohledně toho aCAD07 - dost jsem toho okolo něj pochytal dle jednoho YT kanálu, kde kluk vše vysvětloval na sestavě nějaké nejspíše lanové klady s úchytem na strop, celkem to šlo ,ale jak jsem v tom už několik měsíců nedělal, začínal bych zase od začátku a jak už jsem zmínil, tolik času v poslední době nemám. Ale netvrdím, že tomu časem nepřijdu na chuť a nevlítnu na to. Jen konkrétně tady, ohledně stavby tříkoláku, pro mě skutečně bude ve finále 100x ryhclejší udělat svazek dle hotového prototypu, nebo jen kastle, než se učit a laborovat se softwarovou konstrukcí.

DreitTheDragon> S tím rušením od komutátoru DC motoru bych to neviděl tak tragicky. Každý starter je dnes též obyčejný sériový motor, nemá u uhlíků žádné kondenzátory a cívky a neruší ani okolí, ani zapnuté rádio v autě (pokud se tedy při zapnutí starteru nevypíná elekrika k rádiu, větráku a ostatnímu). I když tady hodně rušení pohltí baterka, fungující jako celkem velký kondenzátor. A i servomotorky v oknech, špíglech, světlech, motorky stěračů a ventilátoru, všechno jsou to stejnosměrné klasiky a s rušením u nich také není problém. A používat indukční motor s měničem jen kvůli couvání, které je zpravidla otázkou několika vteřin, mně přijde zbytečně nákladné.

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 15:13 | Nahoru | #187
J.M.K.> Co jsem slyšel, tak nějaká škodovka neprošla crash testem díky tomu, že se při nárazu přerušil svazek a díky tomu se neodemkly dveře.

Nevím jak jinde, ale u nás se třeba rádio a větrák při startování zastavuje docela ochotně.
Nojo, zase jsem to nedomyslel. Ono přece napájení startéru a zbytku auta má společný bod právě na baterce, takže to jinudy ani jít nemůže a baterka to všechno vyfiltruje.

1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 15:18 | Nahoru | #188
Je to stejnak zbytečná debata na legální výrobu to stejnak nikdy nedostane, takže kecy o ničem. Je rozdíl udělat jeden kousek a ten nějak na ty papíry dostat, ale sériová a hlavně legální výroba a udělení licence k ní je úplně něco jiného.

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 15:34 | Nahoru | #189
DreitTheDragon> O tom nevím, ale možné to je. I když mně to připadá docela přetažené za vlasy - toto by se týkalo kabeláže někde uvnitř vozu, nebo kolem průchodky dělicí stěnou a při nárazu tak silném, že by se kabeláž přetrhla, se logicky musí kastle zdeformovat tak, že dveře stejně nepůjdou otevřít ani zevnitř vyrazit, takže odemčení/neodemčení dveří už pak jaksi postrádá na významu. Dříve beztak centrály nebyly a nikdo to neřešil, i když při slabších nárazech to může mít význam.
I když všechna tato zabezpečení jsou do určité míry dvojsečnou zbraní - třeba některé vozy mají na spodku a kolem motoru požární kouřové snímače, které při "poplachu" taktéž auto odemknou. Ty jsou ale aktivní stále a pak stačí pod autem, blízko senzoru, podržet kus zapálených novin, auto se během chvilky odemkne a můžeš vykrást vnitřek, co hrdlo ráčí. A kor, když toto zajištění se týká zpravidla "luxusnějších" aut. Všechno má holt svá pro i proti, ale to jen taková perlička, už se zase dostáváme mimo téma.

K tomu odpojování elektriky - dneska snad každý vůz při zapnutí starteru vypíná okruh napájející stěrače, ventilátor, rádio, hlavní světla apod. aby se co nejvíc odlehčila baterka, ale třeba u Punta 1. generace bylo rádio napájené stále a fungovalo i při zcela vypnuté spínačce a vytaženém klíči. A jestli to odpojovalo i světla a větrák, si už nejsem jistý, musel bych prolézt schéma elektriky v dílenské příručce a na to teď nemám čas. Ale toto všehcno jsou stejně jen opatření v rámci "blbuvzdornosti" - já osobně vždy před vypnutím motoru vše povypínám a taktéž před startem zkontroluju, zda je vše vypnuté.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 15:40 | Nahoru | #190

bafse píše: coffman> Tak ono stačí vidět a slyšet jenom obyčejnou Andulu

. An-2 používá úplně jiný systém startéru(setrvačníkový) toto je coffman .

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 15:51 | Nahoru | #191
coffman> Co si pamatuju od chlapů od nás z aeroklubu, tak An-2 podle nich má i pneumatický agregát (na způsob hydromotoru). Ale co jsem kdy viděl, vždy všude startovali setrvákem. Pyropatrona je lehčí a operativnější, ale zase je na jedno použití.

1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 16:17 | Nahoru | #192
Jmk: no sice pelvelime vlakno, ale musim nesouhlasit. Vozit sebou pulku auta v nahradnich dilech je pro me dost obtezujici a levna zabava to neni - drahej odtah vs nekolik hodin vrtani se v necem - moje hodina vrtani se v necem je pomerne draha....
Krom toho ze se porad tocis na slozite jednotce a jeji diagnostice a ja sem ve svem okoli nezazil mrtvou jednotku co by znepojizdnila vozidlo - zato pecky na kladivkach, probijejici rozdelovace, civky atd nepocitane krat. Na tyhle krapy vychazelo v prumeru na 5tis najetejch km ta hodina dve vrtani se v tom na mezi - na sto tisicich km to auto bylo na vyhozeni, pokud majitel nebyl lestic co stravil vikend cistenim, mazanim a konzervovanim. Jen kdyz si clovek vezme kolik tyhle krapy mely maznic a jak casto se to vse melo promazat. Na tohle clovek casem zapomene a pamatuje si jen to dobre - fakt je ze nova auta jsounspolehlivosti a najezdem o rad jinde.
A ze bych si vybiral auto podle toho jak slozity je vymenit zarovku? Vzdyt se meni jednou za uherskej rok a ty historky o rozebrani pulky auta za pomoci specialniho naradi jsou prehnany

1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 16:38 | Nahoru | #193
Už to začíná být trochu scifi, jsem zvědavý, jak to dopadne, osobně bych nejdřív vyrobil jezdící prototyp a pak vylepšoval... Na opravy na cestě zapomeňte, jsou odtahovky...nemlich, tříkolové vozidlo se může táhnout rychlostí nejvýše 60km/h...takže oko dopředu a pod sedačku lano...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 17:13 | Nahoru | #194
rancher> Dobře to dopadne Ale osobně si také myslím, že prototyp hraje docela důležitou roli

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 17:15 | Nahoru | #195
PEPAFJR> Když dokázal lekalizovat trike -.pepino., tak si myslím, že bych to mohl zvládnou také

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 17:24 | Nahoru | #196
J.M.K.> Elektrika u tříkoláka nebude zas tak složitá. Vzhledem k tomu jaký máš přehled. Tak si myslím, že to dáš z jednou rukou v ..... Tříkolák bude mít přední a zadní světla, směrové ukazatele, zapalování motoru a napájení řídící jednotky(to možná, ale jak nám karburátory vymírají, tak si myslím, že je to pravděpodobné), osvětlení při zpátečce, možná mlhovku,osvětlení palubní desky, stahování okýnek nám odpadá, klimatizace typu Hlava venku napájení nepotřebuje a jestli bude mít Tříkolák topení a nějaké foukání na nohy, to zatím nevím.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 17:24 | Nahoru | #197
bafse> Řešíte moc věcí dopředu, udělej kastli, kup levnou tříkolku, rozřeš jí a pak podle skutečného stavu začni kreslit, taková ATV 250 úplně stačí na to, abys viděl jak a co...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 17:26 | Nahoru | #198
coffman> Hlavně jsem narážel na ten pocit, když se vedle Tebe rozeřve pořádný letecký motor

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 17:28 | Nahoru | #199
assassin> Vlákno si neplevelíme.Vaše názory jak moc je důležté udělat Tříkoláka opravitelného.To je podle mě zásadní věc

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 17:47 | Nahoru | #200
rancher> Na kastli pracuji, to jsi viděl Tady trávím čas mezi tím, co lepím výplně do bočnic Tříkoláka a vždycky mám chvíly, než mi zaschne lepidlo. Kyvku pořídím pravděpodobně s motorem a záleží na tom co se mi v ten správný čas připlete do cesty.Opakuji z důvodu ceny a servisu dopředu vím, že to bude typ stroje běžně dostupný v ČR a pokud možno v celé Evropě.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 18:12 | Nahoru | #201
bafse> Tak házej fotky, průběžně...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 18:22 | Nahoru | #202
rancher> Fotky dostaneš jak jsem slíbil, až se dostanu ke svému PC buď dnes a nebo zítra večer. Co teď ještě chystám je prezentace pevnosti laminátu, aby bylo jasné, že nejsem magor A proč jsem se proto rozhodl tak, jak jsem se rozhodl.Musím si fotky také přebrat, protože jsem fakt kopyto a některé moje výtvory připomínají výtvory Pata a Mata a nehodlám se tady schazovat úplně. I když sranda přece musí být Ale pořád se snažím Tříkoláka prezentovat jako seriózní projekt.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 18:25 | Nahoru | #203
bafse> Dobrá, a já půjdu obrácenou cestou, koupím oběhanou tříkolku na SPZ a udělám na ní kastli...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 18:31 | Nahoru | #204
rancher> Kup oběhanou motorku a udělej na ní kastli jako na dálníka

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 18:34 | Nahoru | #205
DreitTheDragon> Když Tě zajímají elektro auta a pod. Tak ze dále podívej na ten dálník, pak tam najdeš , tuší, že to nazývají Zerotracer, dálník s elektromotorem a díky skvělé aerodynamice vzcházel dojezd okolo 400km.

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 18:59 | Nahoru | #206
bafse> Potřebuješ snad přední nápravu a ta je na tříkolce hotová, jen jí uchytit na kastli...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 20:26 | Nahoru | #207

DreitTheDragon píše: J.M.K.> Co jsem slyšel, tak nějaká škodovka neprošla crash testem díky tomu, že se při nárazu přerušil svazek a díky tomu se neodemkly dveře.



To jsi slyšel skoro správně... jednalo se o crash testy v rámci vývoje vozidla... svazek se nepřerušil ale při nárazu se utrhávala celá baterie, která následně vypochodovala skrz světlo ven A ano, byl to pruser přesně kvulo tomu odemykání dveří... funkce automatického zamykání dvěří po rozjezdu vozidla, po bouračce by se k nim nedostali hasiči...

Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 20:33 | Nahoru | #208

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 22:02 | Nahoru | #209
VojtasTTR> Nesetkal jsem se zatím s autem, které by po rozjezdu automaticky zamykalo dveře, nicméně sám jezdím vždy se zamčenými dveřmi. Už jen kvůli šmejdům číhajícím na křižovatkách a čekajících na to, kdo zastaví, aby mohli přiskočit, otevřít zadní dveře, čmajznout něco ze zadních sedaček a hbitě zmizet.

bafse> Tak to nebude těžké. Větrání a topení by u otevřeného vozu moc smyslu nemělo, ale pokud by se nakonec dodělala i střecha, samozřejmě skládací, tak by to chtělo udělat alespoň ofukování čelního okna kvůli odmlžování.

assassin> Tohle je dost o pohledu jednotlivce na věc a shodnout se v tom moc nedá. Sporné je to s tím časem opravy - chápu, že pro Tebe zdržení třeba znamená ušlý zisk, ale jsou situace, kdy závadu opravíš rychleji, než stačí přijet asistence, nebo odtah - takže zavolat odtah znamená právě větší časovou ztrátu, pokud tedy nepřijedou rovnou s náhradním autem. Opět je to případ od případu, paušalizovat nejde.
A co se týče těch "starých křápů", tak mě osobně právě nevadí sem tam na něco kouknout, támhle zkontrolovat hladinu, támhle něco namazat... tak přehled o údržbě a stavu vozu, ale i to je o individuálním přístupu. Někdo holt naopak bere auto jako "služebníka" pro dopravu z místa na místo a údržbu a opravy raději nechá na jiných. Kor v případě někoho, kdo je schopen za hodinu vydělat více, než by stála práce mechanika, potom je to pochopitelné.

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 23:43 | Nahoru | #210

bafse píše: coffman> Hlavně jsem narážel na ten pocit, když se vedle Tebe rozeřve pořádný letecký motor

Tak to zas jo,to máš pravdu . J.M.K.>Sice mám taky rád starší stroje a obdivuji schopnosti tehdejších konstruktérů, co a za jakých podmínek dokázaly.Ale to není nic, proti tomu co dokážou dnes,díky tomu že staví na předešlých zkušenostech-tomu se říká vývoj.Ten není vždy bez chyb,ale i z nich se učí a patří k tomu.Proto nové technologie nezavrhuji,snažím se je naučit a hlavně využívat.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist