už nějakou dobu pracuju na stavbě "tříkoláku". Samozřejmě, že v průběhu stavby procházím různými problémy spojenými se stavbou. Kromě času, kterého není nejvíc (normálně u toho pracuju) a ne zrovna dostatku financí si stále lámu hlavu zda by o něj vůbec byl zájem u veřejnosti. Předpokladem výsledku je to dostat legálně na silnice, což jak všeobecně známo není u nás vůbec sranda, ale lze to udělat pomocí zahraničí.
Uvítám jakékoliv návrhy a tipy jak na prováděné práce tak v souvislosti s registrací do provozu, stejně tak jako bych uvítal možnost někoho dalšího se na tom společně podílet.
V případě, že se objeví zájem, tak uvedu další podrobnosti o stavbě, konstrukci atd.
Prosím, držte se uvedeného tématu ve svých reakcích, díky.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
BLDC používají modeláři (třeba spolupracovník), do dlaně se vejde 1kW kousek, ale zadarmo to není.
Komutátorové motory budou hádám levnější a větší. Sice nepotřebují složitý měnič jako BLDC motory a dají se opravdu jednoduše regulovat, ale zase mají uhlíky. Bál bych se hlavně rušení co by potom běhalo po kabelech v celym autě a opotřebování uhlíků.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
bafse píše: DreitTheDragon> A běžný startér je jaký druh elektromotoru?
Stejnosmernej uhlikovej
Naposledy editováno 24.08.2014 14:18:43
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
assassin> Jak už bafse napsal níže, je tam do značné míry i ten fakt, že dneska se na dílnách většinou jen vyměňuje, než opravuje a opravdu dobrých a zkušených opravářů je jako šafránu - stačí jen prohledat fórum, kolik už tu bylo vláken o tom, jak se někdo napálil a na dílně mu nadělali víc škody, než užitku a ještě si za to naúčtovali majlant. Proto čím dál víc lidí má opět snahu zvládnout co nejvíce oprav sám. Máš recht, že těžko bude vozit v kufru náhradní ECU v ceně desítek tisíc. Ale oproti tomu zmíněná membrána do karbce, nebo svíčky, kladívko, palec a víčko rozdělovače, popř. cívka a metr VN kabelu, to rozhodně tolik nestojí a ani v kufru to moc místa nezabere. Nejspíš to bude zvyk už od dětství, ale já osobně se zkrátka cítím jistěji v něčem, v čem vím, kde co je a co co dělá a pokud se nestane nic opravdu vážného (ruplý kloub, zadřený lágr v kole...), tak to max. během hodiny opravím a jedu dál, než v něčem, co se zastaví a já nebudu mít šanci poznat, kde je chyba, bez kabelu a laptopu se nehnu a ještě budu na cestě shánět a řešit drahý odtah = náklady navíc. Nemluvě o autě, kde bez rozebrání půlky předku nevyměním ani žárovku a tak výměna žárovky v ceně desítek Kč znamená výjezd mobilní dílny, taktéž s nejméně tisícovými náklady. A ještě čekání, zdržení - v tom si snad rozumíme, že konkrétně tento fakt by odradil a každého a vezme raději vůz, u kterého vymění žárovku během minuty a jede dál.
Toto bych ale dál nerozváděl, ať neplevelíme vlákno.
Ještě k tomu 3D - nevím sice, který konkrétní program máš na mysli, zas tak dobře se v nich nevyznám, ale snad by na to tedy má sestava mohla stačit. Ohledně toho aCAD07 - dost jsem toho okolo něj pochytal dle jednoho YT kanálu, kde kluk vše vysvětloval na sestavě nějaké nejspíše lanové klady s úchytem na strop, celkem to šlo ,ale jak jsem v tom už několik měsíců nedělal, začínal bych zase od začátku a jak už jsem zmínil, tolik času v poslední době nemám. Ale netvrdím, že tomu časem nepřijdu na chuť a nevlítnu na to. Jen konkrétně tady, ohledně stavby tříkoláku, pro mě skutečně bude ve finále 100x ryhclejší udělat svazek dle hotového prototypu, nebo jen kastle, než se učit a laborovat se softwarovou konstrukcí.
DreitTheDragon> S tím rušením od komutátoru DC motoru bych to neviděl tak tragicky. Každý starter je dnes též obyčejný sériový motor, nemá u uhlíků žádné kondenzátory a cívky a neruší ani okolí, ani zapnuté rádio v autě (pokud se tedy při zapnutí starteru nevypíná elekrika k rádiu, větráku a ostatnímu). I když tady hodně rušení pohltí baterka, fungující jako celkem velký kondenzátor. A i servomotorky v oknech, špíglech, světlech, motorky stěračů a ventilátoru, všechno jsou to stejnosměrné klasiky a s rušením u nich také není problém. A používat indukční motor s měničem jen kvůli couvání, které je zpravidla otázkou několika vteřin, mně přijde zbytečně nákladné.
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
Nevím jak jinde, ale u nás se třeba rádio a větrák při startování zastavuje docela ochotně.
Nojo, zase jsem to nedomyslel. Ono přece napájení startéru a zbytku auta má společný bod právě na baterce, takže to jinudy ani jít nemůže a baterka to všechno vyfiltruje.
1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku
I když všechna tato zabezpečení jsou do určité míry dvojsečnou zbraní - třeba některé vozy mají na spodku a kolem motoru požární kouřové snímače, které při "poplachu" taktéž auto odemknou. Ty jsou ale aktivní stále a pak stačí pod autem, blízko senzoru, podržet kus zapálených novin, auto se během chvilky odemkne a můžeš vykrást vnitřek, co hrdlo ráčí. A kor, když toto zajištění se týká zpravidla "luxusnějších" aut. Všechno má holt svá pro i proti, ale to jen taková perlička, už se zase dostáváme mimo téma.
K tomu odpojování elektriky - dneska snad každý vůz při zapnutí starteru vypíná okruh napájející stěrače, ventilátor, rádio, hlavní světla apod. aby se co nejvíc odlehčila baterka, ale třeba u Punta 1. generace bylo rádio napájené stále a fungovalo i při zcela vypnuté spínačce a vytaženém klíči. A jestli to odpojovalo i světla a větrák, si už nejsem jistý, musel bych prolézt schéma elektriky v dílenské příručce a na to teď nemám čas. Ale toto všehcno jsou stejně jen opatření v rámci "blbuvzdornosti" - já osobně vždy před vypnutím motoru vše povypínám a taktéž před startem zkontroluju, zda je vše vypnuté.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
bafse píše: coffman> Tak ono stačí vidět a slyšet jenom obyčejnou Andulu
. An-2 používá úplně jiný systém startéru(setrvačníkový) toto je coffman .1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku
Krom toho ze se porad tocis na slozite jednotce a jeji diagnostice a ja sem ve svem okoli nezazil mrtvou jednotku co by znepojizdnila vozidlo - zato pecky na kladivkach, probijejici rozdelovace, civky atd nepocitane krat. Na tyhle krapy vychazelo v prumeru na 5tis najetejch km ta hodina dve vrtani se v tom na mezi - na sto tisicich km to auto bylo na vyhozeni, pokud majitel nebyl lestic co stravil vikend cistenim, mazanim a konzervovanim. Jen kdyz si clovek vezme kolik tyhle krapy mely maznic a jak casto se to vse melo promazat. Na tohle clovek casem zapomene a pamatuje si jen to dobre - fakt je ze nova auta jsounspolehlivosti a najezdem o rad jinde.
A ze bych si vybiral auto podle toho jak slozity je vymenit zarovku? Vzdyt se meni jednou za uherskej rok a ty historky o rozebrani pulky auta za pomoci specialniho naradi jsou prehnany
1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
DreitTheDragon píše: J.M.K.> Co jsem slyšel, tak nějaká škodovka neprošla crash testem díky tomu, že se při nárazu přerušil svazek a díky tomu se neodemkly dveře.
To jsi slyšel skoro správně... jednalo se o crash testy v rámci vývoje vozidla... svazek se nepřerušil ale při nárazu se utrhávala celá baterie, která následně vypochodovala skrz světlo ven A ano, byl to pruser přesně kvulo tomu odemykání dveří... funkce automatického zamykání dvěří po rozjezdu vozidla, po bouračce by se k nim nedostali hasiči...
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
bafse> Tak to nebude těžké. Větrání a topení by u otevřeného vozu moc smyslu nemělo, ale pokud by se nakonec dodělala i střecha, samozřejmě skládací, tak by to chtělo udělat alespoň ofukování čelního okna kvůli odmlžování.
assassin> Tohle je dost o pohledu jednotlivce na věc a shodnout se v tom moc nedá. Sporné je to s tím časem opravy - chápu, že pro Tebe zdržení třeba znamená ušlý zisk, ale jsou situace, kdy závadu opravíš rychleji, než stačí přijet asistence, nebo odtah - takže zavolat odtah znamená právě větší časovou ztrátu, pokud tedy nepřijedou rovnou s náhradním autem. Opět je to případ od případu, paušalizovat nejde.
A co se týče těch "starých křápů", tak mě osobně právě nevadí sem tam na něco kouknout, támhle zkontrolovat hladinu, támhle něco namazat... tak přehled o údržbě a stavu vozu, ale i to je o individuálním přístupu. Někdo holt naopak bere auto jako "služebníka" pro dopravu z místa na místo a údržbu a opravy raději nechá na jiných. Kor v případě někoho, kdo je schopen za hodinu vydělat více, než by stála práce mechanika, potom je to pochopitelné.
bafse píše: coffman> Hlavně jsem narážel na ten pocit, když se vedle Tebe rozeřve pořádný letecký motor
Tak to zas jo,to máš pravdu . J.M.K.>Sice mám taky rád starší stroje a obdivuji schopnosti tehdejších konstruktérů, co a za jakých podmínek dokázaly.Ale to není nic, proti tomu co dokážou dnes,díky tomu že staví na předešlých zkušenostech-tomu se říká vývoj.Ten není vždy bez chyb,ale i z nich se učí a patří k tomu.Proto nové technologie nezavrhuji,snažím se je naučit a hlavně využívat.