bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: jak funguje čidlo rezervy?
 
22.8.2013 v 19:35
zdarec, nefunguje mi na motce čidlo rezervy... už jsem 2x zůstal bez benzínu :D, toe jedno, ale vůbec nechápu jak to funguje




díky
Předchozí
1 2
Následující

jak funguje čidlo rezervy?

22.8.2013 v 20:21 | Nahoru | #1
mrkni ZDE

1 reakcí na tento příspěvek jak funguje čidlo rezervy?

22.8.2013 v 20:43 | Nahoru | #2
já tam ale žádnej plovák nemám

(reakce na) jak funguje čidlo rezervy?

22.8.2013 v 20:54 | Nahoru | #3

šinys píše: já tam ale žádnej plovák nemám



Což asi bude důvod proč nefunguje Předpokládám že v trubičce je jazýčkový kontakt a v plováku magnet.

jak funguje čidlo rezervy?

22.8.2013 v 21:12 | Nahoru | #4
v tý trubičce je nějaká guma :D

jak funguje čidlo rezervy?

22.8.2013 v 22:01 | Nahoru | #5
Tohle nevypadá na koaxiální plovák s magnetem, to bude spíš termistor. Jak klesne hladina, není již chlazen benzinem, zahřeje se, změní tak odpor a to obvod kontrolky vyhodnotí a kontrolku sepne.

2 reakcí na tento příspěvek jak funguje čidlo rezervy?

22.8.2013 v 22:06 | Nahoru | #6
a co s tim může bejt?

(reakce na) jak funguje čidlo rezervy?

22.8.2013 v 22:13 | Nahoru | #7

šinys píše: a co s tim může bejt?


Tipnul bych, že to bude rozbitý, ale nejsem v týhle motorce zrovna dvakrát kovanej

1 reakcí na tento příspěvek jak funguje čidlo rezervy?

22.8.2013 v 22:17 | Nahoru | #8
:D ono by to mohlo bejt i v elektrice... motka byla v (pořád částečně je) hroznym stavu, bůhví co všechno s tim dělal

(reakce na) jak funguje čidlo rezervy?

22.8.2013 v 22:40 | Nahoru | #9
šinys> Tak ono to asi jinde nebude, neumím si představit, co by se mohlo na termistorovým čidle rozbít.
Instalace tady nebude tak složitá, aby se to nedalo za odpoledne zkouknout

jak funguje čidlo rezervy?

22.8.2013 v 22:47 | Nahoru | #10
ono se zlomenou klíční kostí dělá blbě... jako jde to, ale ne všechno :D

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak funguje čidlo rezervy?

22.8.2013 v 23:34 | Nahoru | #11
šinys> Když už máš čidlo vyndané, tak změř ohmmetrem odpor mezi jeho vývody. Odpor při dané konkrétní teplotě by měl být uveden v dílenské příručce, ale jinak po prvním změřění ohřej čidlo fénem, znovu změř odpor, jak se změní a potom klidně ještě strč čidlo do mrazáku a znovu změř odpor. Dle změn odporu poznáš, zda je čidlo v pořádku a zda jde o termistor NTC, nebo PTC (první se stoupající teplotou snižuje odpor, druhý naopak).
Když žádný odpor nenaměříš (čidlo jako by "přerušené"), tak ještě přepni měřák na "prozváněčku", napoj na vývody a pohybuj podél tyčinky čidla magnetem (raději silnějším). Když v určité poloze magnetu měřák zapíská, je v tyčince jazýčkový kontakt a potom musí být na tyčince nasazen válcový plováček s magnetem (jak zmínil Deadman).

BagoBorec> "co se může na termistorovém čidle rozbít"... divil by ses, ale už jsem jich několik viděl s prasklou (rozlomenou) tyčinkou termistoru. Před časem tu jeden zdejší uživatel také se mnou řešil, zda nemůže při prasknutí zajiskřit, nebo se v místě narušení přehřát a zapálit páry v nádrži, ale to nehrozí - proto je umístěn v krycí trubičce (s dírkami nahoře a dole), v které se vždy udrží jakžtakž "nasycené" páry, daleko nad mezí zápalnosti.
Krom toho snad na každém plovákovém snímači v autech je drátový reostat s mosazným jezdcem otevřený a rovněž nevím o případu, kdy by (teoreticky možné) zajiskření jezdce podpálilo nádrž.

jak funguje čidlo rezervy?

22.8.2013 v 23:46 | Nahoru | #12
já jsem na tom čidle ale žádný dírky neviděl.... v tý "trubičce" je nějaká guma či co, zítra to proměřím...

jak funguje čidlo rezervy?

23.8.2013 v 00:14 | Nahoru | #13
Ta "guma" uvnitř trubičky může být jak jazýčkový kontakt (spínaný zvenku magnetem), tak i termistor (v ovhranné bužírce) a trubička rovněž nemusí být nutně provrtaná. Jestli je tam termistor na těsno, tak to na přenos tepla stačí.

jak funguje čidlo rezervy?

23.8.2013 v 18:21 | Nahoru | #14
tak jsem ho chtěl změřit a zjistil jsem že multimetr to má za sebou... tak jsem zkoušel u toho blbnout s magnetem, ale nic.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak funguje čidlo rezervy?

23.8.2013 v 19:25 | Nahoru | #15

J.M.K. píše: ....
BagoBorec> "co se může na termistorovém čidle rozbít"... divil by ses, ale už jsem jich několik viděl s prasklou (rozlomenou) tyčinkou termistoru. Před časem tu jeden zdejší uživatel také se mnou řešil, zda nemůže při prasknutí zajiskřit, nebo se v místě narušení přehřát a zapálit páry v nádrži, ale to nehrozí - proto je umístěn v krycí trubičce (s dírkami nahoře a dole), v které se vždy udrží jakžtakž "nasycené" páry, daleko nad mezí zápalnosti.
Krom toho snad na každém plovákovém snímači v autech je drátový reostat s mosazným jezdcem otevřený a rovněž nevím o případu, kdy by (teoreticky možné) zajiskření jezdce podpálilo nádrž.



Nádrž s benzínem bouchnout nemůže, pokud není prázdná.
Otevři víčko nádrže na motorce (u auta to moc nejde, má záklopku v rouře), vem sirku nebo zapalovač a strč ji do nádrže. Nic nebouchne, udělá se plamínek na ústí nádrže, kde k němu může vzduch. Páry v nádrži mají příliš velkou koncentraci i pro hoření, natož na výbuch. Zapalování nádrže je oblíbená kratochvíle srazů.

jak funguje čidlo rezervy?

23.8.2013 v 21:06 | Nahoru | #16
pecka :D do toho fakt nejdu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak funguje čidlo rezervy?

23.8.2013 v 21:51 | Nahoru | #17

Deadman píše: Nádrž s benzínem bouchnout nemůže, pokud není prázdná.
Otevři víčko nádrže na motorce (u auta to moc nejde, má záklopku v rouře), vem sirku nebo zapalovač a strč ji do nádrže. Nic nebouchne, udělá se plamínek na ústí nádrže, kde k němu může vzduch. Páry v nádrži mají příliš velkou koncentraci i pro hoření, natož na výbuch. Zapalování nádrže je oblíbená kratochvíle srazů.


Zkusil bys to pls na své mašině, natočil na kameru a dal na youtube? Bych se mrkl. thx

(reakce na) jak funguje čidlo rezervy?

23.8.2013 v 22:38 | Nahoru | #18
Deadman> Však jsem mu to také tehdy psal, že v nádrži jsou vždy páry nad mezí zápalnosti. Viděl jsem i pár záznamů, kdy závodník nechal doplnit proraženou nádrž benzinem a takto "naostro" ji klidně vařil švajsem.

Jinak já osobně bych zapalování nádrže, kor v rámci "kratochvíle", rozhodně nepokoušel.

(reakce na) jak funguje čidlo rezervy?

24.8.2013 v 11:06 | Nahoru | #19

KawaSV píše: Zkusil bys to pls na své mašině, natočil na kameru a dal na youtube? Bych se mrkl. thx



Bez obav, už jsem to dělal asi 5x a viděl to dělat někoho jiného asi 20x. Jen tu kameru ani foťák bohužel teď doma nemám.

3 reakcí na tento příspěvek jak funguje čidlo rezervy?

24.8.2013 v 11:27 | Nahoru | #20
Nalezeno na fotce z akce před pár lety:

[img]

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak funguje čidlo rezervy?

25.8.2013 v 11:20 | Nahoru | #21
Deadman> tak to je maras

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak funguje čidlo rezervy?

25.8.2013 v 14:42 | Nahoru | #22
Co vím, tak čidla v nadržích bývají dost často kapacitní. Je to v podstatě kondenzátor kterej při ponoření vykazuje jinou kapacitu než na vzduchu. Jiskření nehrozí, neboť snímá kapacitu bezkontaktně buď proti zemnícímu kontaktu a nebo nádrži. Zkusil bych ještě při různejch teplotách měřit právě kapacitu.

(reakce na) jak funguje čidlo rezervy?

25.8.2013 v 15:07 | Nahoru | #23
Deadman>

jak funguje čidlo rezervy?

25.8.2013 v 16:40 | Nahoru | #24
čidlo nereaguje vůbec na nic... zkoušel jsem ho nahřejvat i chladit ale nic... magnet taky nic neudělal a na multimetru se objeví se 1 ať nastavuju jakýkoliv hodnoty odporu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak funguje čidlo rezervy?

25.8.2013 v 22:53 | Nahoru | #25
Bubuss> Kapacitní snímač se ve spojení s "tříbodovým" oscilátorem amatérsky dodělával už kdysi do Trabantů. V motorkách jsem se s ním zatím nesetkal, většinou je tam klasický plovák a u motorky, která má jen "hladové oko", zpravidla bývá právě termistor. Jiskření u kapacitního senzoru každopádně nehrozí, jen to jen trubka s koaxiální tyčkou a hladina benzinu "mění" kapacitu coby proměnné dielektrikum.

šinys> V takovém případě měřák ukazuje nekonečný odpor, tedy přerušený obvod. Jestli ani na nejvyšší rozsah (20M) nic nenaměříš, tak termistor bude jasně přerušený a kdyby tam náhodou byl (místo termistoru) jazýčkový kontakt, tak sice bude měření správné, ale při přiblížení magnetu by musel sepnout. Když nesepne, je opět vadný a celé čidlo je na vyhození.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak funguje čidlo rezervy?

26.8.2013 v 12:15 | Nahoru | #26
J.M.K.> Tak u plovaku je to jasny, v zavislosti na poklesu hladiny se memi natoceni hridele potenciometru a tim i jeho odpor, ktery se nasledne snima a vyhodnocuje v ŘJ. Hladovy voko je v tomto pripade jen kontrolka, ktera indikuje nastavenou hodnotu odporu jako rezervu.

Pouzit jako cidlo rezervy termistor by me teda fakt nenapadlo. Jak rozdilna je teplota v nadrzi mezi vzduchem a benzinem to si netroufam odhadnout, zrejme to asi ale nejak funguje.
Mozna by stalo za to, ubastlit nakej palivomer pro motorky co ho nemaji :)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak funguje čidlo rezervy?

26.8.2013 v 15:16 | Nahoru | #27
Bubuss> U plovákového hladinoměru jen pro kontrolku nebývá potenciometr, ale jen kontakt spínající v určité poloze plováku, nebo (pro větší bezpečnost) se použije jazýčkový kontakt a na páce plováku magnet. Nebo je kontakt na spodním konci plastové trubky, po které jezdí válcový plováček s magnetem. V trubce může být kontaktů klidně několik a pak spínají dle polohy plováčku a mohou tak třeba rozsvěcet bargraf LED, nebo řadu segmentů na displayi, takže tak jde realizovat jednoduchý stupňový palivoměr.
Klasické plováky pro budík i kontrolku (většina aut) mají jak potenciometr pro měřění, tak kontakt pro kontrolku.

U toho termistorového čidla je to ale jinak:
Do termistoru se pustí stabilizovaný proud z proudového zdroje a měří se ubytek napětí na odporu termistoru. Na termistoru pak logicky vzniká nějaký výkon (výkon=proud*napětí), projevující se ohřevem termistoru. Dokud je termistor ponořen v benzinu, tak se relativně dobře chladí, ale jak klesne hladina natolik, že se termistor vynoří, tak vzduch už zdaleka tak dobře neodvádí teplo z termistoru, ten se začne zahřívat, snižuje odpor a tím pádem (Ohmův zákon) při stejném proudu je pak na termistoru nižší napětí, což překlopí připojený komparátor a ten rozsvítí kontrolku.
Teoreticky stačí připojit termistor prostě na napěťivý zdroj, ale tam pak hrozí, že při jeho ohřevu se začne zvyšovat proud, termistor se začne ohřívat o to víc, proud dále stoupá... až se termistor přehřeje a zničí. Pokud se použije termistor PTC (který naopak při zvyšování teploty odpor zvyšuje), tak tato "lavinová destrukce" nehrozí.
Ale coby "proudový zdroj" stačí použít i prostý odpor a termistor pak tvoří dolní článek odporového děliče, na uzel děliče stačí připojit jeden ze vstupů komparátoru a je vystaráno.

Mozna by stalo za to, ubastlit nakej palivomer pro motorky co ho nemaji



Na to už tady na fóru bylo nemálo vláken, od Mustanga po "velké" motorky. Po elektrické stránce ani po stránce mechanické konstrukce sensoru to sice není nic težkého, ale snaha prakticky vždy pohoří na nutnosti vrtat do nádrže kvůli montáži snímačce, zkrátka "bastlit nádrž". Právě kvůli tomu si to nakonec snad každý rozmyslí a spokojí se jen s "hladovým okem".

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak funguje čidlo rezervy?

26.8.2013 v 16:08 | Nahoru | #28
J.M.K.> no me napadla takova myslenka ze by se do nadrze nemuselo zasahovat vubec, este to musim poradne promyslet, esli to neni uplna blbost :)

(reakce na) jak funguje čidlo rezervy?

26.8.2013 v 16:45 | Nahoru | #29

Deadman píše: Nalezeno na fotce z akce před pár lety:



To si delas prdel, to je jako fakt realny?

(reakce na) jak funguje čidlo rezervy?

26.8.2013 v 17:06 | Nahoru | #30
Bubuss> To bys jedině musel dát na hadici od kohoutu "téčko", z něho vyvést hadici k pomocné trubce paralelně s nádrží (shoda hladin na principu spojených nádob - horní konec trubky nesmí být hermetický) a trubka, bude-li průhledná, pak sama může sloužit jako hladinoznak, nebo v ní může být koaxiální trubka s drátkem, nebo dva paralelní drátky coby snímač kapacitního hladinoměru.
Ale zase pak bude vedle nádrže přídavný prvek, jež může opticky rušit coby "bastl". A nenapadá mě včíl z hlavy motorka, u které by to šlo kloudně schovat.

SLEEPER> Ano, bezprostředně po otevření víčka to možné jest, když v nádrži jsou páry "přesycené" nad horní mez zápalnosti a zapalitelná směs se tvoří jen v místě hrdla. Nebezpečné to bude jen u skoro prázdné, nebo delší dobu otevřené nádrže, která může "odvětrat" a páry uvnitř se tak mohou dostat na zápalný poměr.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist