globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: jak funguje čidlo rezervy?
 
22.8.2013 v 19:35
zdarec, nefunguje mi na motce čidlo rezervy... už jsem 2x zůstal bez benzínu :D, toe jedno, ale vůbec nechápu jak to funguje




díky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak funguje čidlo rezervy?

26.8.2013 v 12:15 | Nahoru | #1
J.M.K.> Tak u plovaku je to jasny, v zavislosti na poklesu hladiny se memi natoceni hridele potenciometru a tim i jeho odpor, ktery se nasledne snima a vyhodnocuje v ŘJ. Hladovy voko je v tomto pripade jen kontrolka, ktera indikuje nastavenou hodnotu odporu jako rezervu.

Pouzit jako cidlo rezervy termistor by me teda fakt nenapadlo. Jak rozdilna je teplota v nadrzi mezi vzduchem a benzinem to si netroufam odhadnout, zrejme to asi ale nejak funguje.
Mozna by stalo za to, ubastlit nakej palivomer pro motorky co ho nemaji :)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak funguje čidlo rezervy?

26.8.2013 v 15:16 | Nahoru | #2
Bubuss> U plovákového hladinoměru jen pro kontrolku nebývá potenciometr, ale jen kontakt spínající v určité poloze plováku, nebo (pro větší bezpečnost) se použije jazýčkový kontakt a na páce plováku magnet. Nebo je kontakt na spodním konci plastové trubky, po které jezdí válcový plováček s magnetem. V trubce může být kontaktů klidně několik a pak spínají dle polohy plováčku a mohou tak třeba rozsvěcet bargraf LED, nebo řadu segmentů na displayi, takže tak jde realizovat jednoduchý stupňový palivoměr.
Klasické plováky pro budík i kontrolku (většina aut) mají jak potenciometr pro měřění, tak kontakt pro kontrolku.

U toho termistorového čidla je to ale jinak:
Do termistoru se pustí stabilizovaný proud z proudového zdroje a měří se ubytek napětí na odporu termistoru. Na termistoru pak logicky vzniká nějaký výkon (výkon=proud*napětí), projevující se ohřevem termistoru. Dokud je termistor ponořen v benzinu, tak se relativně dobře chladí, ale jak klesne hladina natolik, že se termistor vynoří, tak vzduch už zdaleka tak dobře neodvádí teplo z termistoru, ten se začne zahřívat, snižuje odpor a tím pádem (Ohmův zákon) při stejném proudu je pak na termistoru nižší napětí, což překlopí připojený komparátor a ten rozsvítí kontrolku.
Teoreticky stačí připojit termistor prostě na napěťivý zdroj, ale tam pak hrozí, že při jeho ohřevu se začne zvyšovat proud, termistor se začne ohřívat o to víc, proud dále stoupá... až se termistor přehřeje a zničí. Pokud se použije termistor PTC (který naopak při zvyšování teploty odpor zvyšuje), tak tato "lavinová destrukce" nehrozí.
Ale coby "proudový zdroj" stačí použít i prostý odpor a termistor pak tvoří dolní článek odporového děliče, na uzel děliče stačí připojit jeden ze vstupů komparátoru a je vystaráno.

Mozna by stalo za to, ubastlit nakej palivomer pro motorky co ho nemaji



Na to už tady na fóru bylo nemálo vláken, od Mustanga po "velké" motorky. Po elektrické stránce ani po stránce mechanické konstrukce sensoru to sice není nic težkého, ale snaha prakticky vždy pohoří na nutnosti vrtat do nádrže kvůli montáži snímačce, zkrátka "bastlit nádrž". Právě kvůli tomu si to nakonec snad každý rozmyslí a spokojí se jen s "hladovým okem".
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist