Mám Husqvarnu 450 TE r.v.2002 s el. startérem. Startér přestal ze dne na den fungovat, aniž by dal předem znát, že je na konci životnosti. Jako by to bylo nějakou pojistkou nebo co. Nevíte někdo, kde bych na té motorce pojistku pro startér našel.
Moc děkuji za jekoukoliv připomínku k mému problému.
PS: naštěstí jde moto našlápnout, ale ten startér se hodí. Když jí nakopávám studenou, tak jsem vždycky durch :)
Díky za poznámky. Radši bych nejdříve laboroval s předpokladem, že startér je v pořádku. Jak říkám, přestal fungovat ze dne na den. Předtím chytal na brnknutí
Zkusím zkontrolovat to relé.
Asi budu vypadat jako d..., ale mohl by jsi mi k tomu napsat trochu víc. Nejdříve bych potřeboval navést, kde jej hledat? Zkusim, jestli se nejedná o mechanický problém - nějaká oxidace na kontaktech, nebo tak něco. V el. se bohužel moc nevyznám, ale asi bych dokázal změřit zkoušečkou napětí apod...
Jinak co si myslíte o té pojistce? Někde jsem se dočetl, že startér mívá pojistku mimo hlavní pojistkovou skříňku. Kdyby to bylo pojistkou, tak bych byl happy
1 reakcí na tento příspěvek Pojistka startéru
Relé najdeš jednoduše. Najdi si + na aku a koukni se, kam vede ten nejsilnější kabel od + pólu.
1 reakcí na tento příspěvek Pojistka startéru
Rovněž zkontroluj, zda při stisku tlačítka starteru relátko cvakne. Pokud ne, může být klidně chyba i v cestě napájení cívk relátka, popř. i v cívce samotné.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pojistka startéru
Takže zkusím:
1)zjistit jestli má startér samostatnou pojistku a zkontroluju/vyměním ji.
2)zjistím jestli je startér v pořádku, napojením přímo na baterku.
3)půjdu po kabeláži a budu kontrolovat, kde se mi ztráci napětí.
Chlapi díkec. Kdyby ještě někdo něco, budu jenom rád.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pojistka startéru
Simondog píše: J.M.K.> jj dobrý nápad zkusit ten startér protočit jen přes baterku. Nemůžu mu nijak ubížit? Jak říkám elektrika je pro mě vyší dívčí :)
Takže zkusím:
1)zjistit jestli má startér samostatnou pojistku a zkontroluju/vyměním ji.
2)zjistím jestli je startér v pořádku, napojením přímo na baterku.
3)půjdu po kabeláži a budu kontrolovat, kde se mi ztráci napětí.
Chlapi díkec. Kdyby ještě někdo něco, budu jenom rád.
Od pantaty vedou draty do zarovky nadevraty, dale proud se preleva do stodoly do chleva.
Pri kratkem spojeni dvou dratu, dojde k tzv zkratu, kdo ma pojistky nami predepsane tomu se pri zkratu nic nestane. Kdo si tam nastrka hrebiky vyhori a zacne od piky.
Kdyz to nenajdes tak me posli PM ja si vemu do prace multimetr a zmerim ti to tady na parkovisti.
1 reakcí na tento příspěvek Pojistka startéru
Jinak díky za dobrou připomínku.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pojistka startéru
Musíš zkrátka jít při hledání po tom nejtlustším drátu, co vede z + pólu baterky. Bude zakončen očkem, kterým je napojen (přes šroub) na jednu ze silových svorek relátka a z druhé z těchto svorek pokračuje stejně tlustý drát na svorku starteru. Ještě vedou na relátko dva tenké dráty, kdy jeden vede od tlačítka starteru a druhý na kostru (tyto napájejí cívku relátka).
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pojistka startéru
J.M.K. píše: Simondog>
Musíš zkrátka jít při hledání po tom nejtlustším drátu, co vede z + pólu baterky. Bude zakončen očkem, kterým je napojen (přes šroub) na jednu ze silových svorek relátka a z druhé z těchto svorek pokračuje stejně tlustý drát na svorku starteru. Ještě vedou na relátko dva tenké dráty, kdy jeden vede od tlačítka starteru a druhý na kostru (tyto napájejí cívku relátka).
Je ale dost motorek, kdy do startovacího relé jde víc drátů např 3 a součástí je hlavní pojistka (Kawa, KTM, HSB, ...) a už vůbec do něj nevedou vodiče přímo od tlačítka. KLX, KLR, ..... to mají ještě přes další relé - tlačítkem ovládáš relé (starter circuit rele) - relé ovládá startovací relé. Ono se to blbě radí někomu, kdo zřejmě nechápe ani princip relé.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pojistka startéru
Jsem taky na elektriku totální lama a taky jsi mi už několik věcí vysvětloval (třeba interlock diode unit nebo když jsem nemohl nastartovat), je vidět, že jsi opravdu fundovaný , ale než začnu něco řešit, stáhnu si potřebný manuál, kde je schéma elektriky, podívám se, odkud že vedou ty dráty od pantáty, vezmu si blbou zkoušečku a multimetr za 130,- a zatím jsem si vždycky vystačil. Je to spíš o tom "chtít" a až potom se "ptát"
Všeobecně mají endura velice jednoduchou elektroinstalaci a s takovou trivialitou by si měl endurák poradit i v lese, kde třeba nepůjde internet
Jinak třeba schéma el. na Kawu mám vylepený v pokoji na zdi a znám ho už skoro nazpamět. Je to už stará babička, tak by se to mohlo někdy hodit.
Janek: máš pravdu, ale nějak člověk začít musí, aby si pak dokázal poradit sám. Zkoušečku, multimetr, startovací kabely mám, princip spínacího relé snad taky chápu a díky J.M.K už vím na co se zaměřit a co kontrolovat. Jak vyzkoušet, jestli neni starter K.O. apod.
Schema el. obvodu taky prostuduju (mám manuál v engličtině, kniha Enduro jak na to).
Takže teď hurá do garáže, odstrojit, zjistit jak ten obvod opravdu vypadá a snad i kde je problém. Bohužel se tam dostanu až o víkendu.
J.M.K: díky za všechny poznámky, jsem rád, že se u nás najdou lidi, kteří poradí i takovému ignorantovi jako jsem já :) Všechno co jsi napsal je srozumitelné a bude se hodit. Po víkendu hodím echo, jak jsem pořídil, případně sem nahraju nějaké to schéma el. obvodu mé HQ, kdyby někdo v budoucnu řešil podobný problém.
Chlapi majte sa, a ať vám to jezdí
1 reakcí na tento příspěvek Pojistka startéru
Tak jsem se včera dostal konečně do garáže. Bylo tak krásně, že jsem chvíli přemýšlel, že se spíš pojedu projet, ale protože mám doma asi 2 měsíce připravenou novou řetězovou sadu a naposledy jsem píchnul, tak jsem se rozhodnul pro údržbu.
Takže jsem zalepil duši, vyměnil řetězovku, natlačil tuk do přepákování a všechno s čím jsem přišel do styku očistil\namazal. Pak už hurá na to startování. Předem musím napsat, že jste měli pravdu s tím, že jsem si o tom mohl alespoň něco málo zjistit, než jsem se začal ptát, protože to vůbec není složité. Potřeboval jsem pomoc oteřít oči a trochu nasměrovat, takže díky všem co mi tu poradili.
To relé je v takové gumové objímce, která je přidělaná k držáku baterie, a z něj jde kabel podél rámu do startéru. Ani nádrž se nemusí sundavat.
První co jsem zkusil byl ten startér. Propojil jsem to přes svorky na relé, jak psal Jenek. Startér se zatočil, takže paráda.
Pak jsem poslouchal při sepnutí startovacího tlačítka to relé a téměř neslyšitelně to v něm no nedá se říci ani cvaklo, ale nějaký velmi potichý zvuk to nepravidelně vydává (ne při každém sepnutí).
Na tom relé jsou dvě pojistky, modrá byla O.k., ale červená K.O., tak jsem ji vyměnil, ale nepomohlo to. Použil jsem svoji prudkou inteligenci, abych došel k názoru, že se "startovacím okruhem nemá nic společného".
Takže problém bude v tom relé, nebo v jeho ovládání, což jsem si ověřil proměřením napětí před a za relé. To už mě však v mém poznávání el. světa vyrušila manželkyně, které jsem ve slabé chvilce něco slíbil a protože je teď nějaká hodná, tak jsem se rozhodl, že budu pokračovat příště.
PS: nascanoval jsem z knížky kapitolu, která se týká startéru a startovacího okruhu u endur, že ji sem připnu, ale nepřišel jsem na to, jak se sem přikládají PDF soubory. Nevíte někdo jestli to jde?
Simondog píše: .... Potřeboval jsem pomoc oteřít oči a trochu nasměrovat, takže díky všem co mi tu poradili....
Jo, ten první krok do neznáma je nejhorší
PDF soubory neumím, vím, že to jde vložit přes sekci motokatalog třeba do manuálů k vybranýmu motu. Nebo to naskenuj jako jpg soubor a dáš to sem jako fotku.
Stejný relé má i Berg. Jedna pojistka je nejspíš náhradní nezapojená.
Asi ti do štekru, který zapojíš do relé, kromě dvou silových vodičů půjdou tři slabý. Jeden je + od tlačítka startéru, druhý - a třetí bude právě jištěný napájený okruh z aku. Přes tu pojistku by mělo jít i + do tlačítka startéru. Teoreticky pokud by ti byla prasklá pojistka, tlačítko bude nefunkční a nebude ovládat relé.
U endur bývá světelný okruh a brzdový spínače přímo na výstupu z altíku, takže o to to máš jednodušší.
Ahoj.
Mě do toho relé vedou 4 tenké kablíky, z čehož jeden je barevně odlišný. Ty pojistky budou nejspíš hlavní pojistka a pojistka zapalování, protože jena je tuším 10ka (červená) a druhá 25ka (modrá), takže nejsou zaměnitelné.
Nahraju sem alespoň el. schema zapojení startéru u endur, kdyby to někoho zajímalo . To moje bude nejspíš trochu jednodušší, myslím, že tam nemám tu část se spínačema bočního stojanu, spojky apod.
Až se příště dostanu do garáže, tak projdu tu větev ke spínači.
Zatím ahoj.
1 reakcí na tento příspěvek Pojistka startéru
Dle toho plánku je cívka relátka spínána na kostru, v tom případě na jednom jejím konci musí být (při zapnuté spínačce) tále plné napětí, zatímco na druhém pochopitelně proti kostře bude při rozepnutém tlařítku starteru napětí nulové. Stačí změřit napětí mezi vývody cívky relátka při stisknutém tlačítku a hned poznáš, na čem jsi.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pojistka startéru
Díky a zatím ahoj.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pojistka startéru
To jest tzv. napětí přítahu a relátko má potom určitou hysterezi, tedy odpadne při nižším napětí, než jaké je třeba k přítahu.
Takže jestli jde do relátka napětí, které kotvou pohne, tak by muselo přitánhnout už úplně, pokud je mechanicky v pořádku. Být Tebou relátko vymontuju, zjistím, které dva vývody patří cívce a tyto připojím pomocnými dráty (se zařazenou pojistkou) přímo na baterku. Pokud se bude relátko chovat stále stejně a silové kontatky spínat nebudou, pak je relátko jednoznačně na vyhození.
Je zbytečné shánět drahé originální relátko, leckdy postačí "univerzální" relé za několik stovek, určené hlavně pro skútry. Už nevím, kde na něj byl odkaz. Hlavně nepoužívat běžné automobilové relé (používané typicky u světel) 12V/30A, jelikož to by proud starteru neustálo.
1 reakcí na tento příspěvek Pojistka startéru
ještě než se začneš vrtat ve startéru, tak si zkontroluj spínač na spojce z 90% to bude tím, je tam malej ,,mikro" spínač kterej může odejít, nebo ti jenom z něj upadnou drátky, já jsem to vyřešil tím, že jsem je spojil na furt a při startování už nemusím mačkat spojku, vypeklo mě to před tím totiž několikrát a taky jsem hledal pojistky a kdoví co ještě.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pojistka startéru
Ještě se může stát, že bude přerušené (upadlé) kostření cívky a v takovém případě při stisknutém tlačítku bude (proti kostře) napětí na obou pólech cívky.
Druhou možností (méně pravděpodobnou) bude, že cívka relátka jest napájena stále (po zapnutí zapalování) a tlačítko, nebo mezirelátko ji spíná na kostru. Potom při zapnutém zapalování a nestisknutém tlačítku musí být proti kostře napětí na obou vývodech cívky, při stisknutém tlačítku pouze na jednom.
Touto zkouškou se s jistotou přesvědčíš o tom, zda je ovládací okruh relátka v pořádku. Ještě jednodušší by bylo mezi dráty, co vedou na cívku relátka prostě připojit žárovku a ta pochopitelně musí svítit ve chvíli, kdy má být relátko sepnuté.
Tak nakonec byl problém v ovládacím okruhu toho relé. Vadný kontakt u hlavního spínače (měl jsem to zkontrolovat už minulý týden). Chytá na drcnutí a mám z toho hroznou radost. Hned jsem ji trochu vyvenčil.
Díky všem (hlavně J.M.K) za dobré rady. Co se týče el. okruhu startování, tak už vím
Ať vám to dobře jezdí.
Zatím ahoj.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Husqvarna te 450 nestartuje Husqvarna TE 450 | Admm | 9 | 3.5.2024 v 09:46 Admm |
Husqvarna te 450 2009 nehází jiskru Husqvarna TE 450 | Alfis963 | 16 | 4.2.2024 v 18:58 krokoš |
te450 servisni interval Husqvarna TE 450 | k.r.a.k.en. | 16 | 5.12.2023 v 12:17 borishonda |
husqvarna te 450 Husqvarna TE 450 | Husa123 | 2 | 13.1.2023 v 15:25 Husa123 |
Stržený závit v karburátoru-prosím ... Husqvarna TE 450 | Husatectyrypade | 21 | 2.6.2022 v 20:02 karavanista |