globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Bezpečná jízda.
19.8.2011 v 08:22
Ahoj.
Zakládám toto téma, abych se poučil od zkušenějších, něco o bezpečné jízdě. Historii fora jsem procházel bez valného úspěchu.
Zajímal by mne váš názor na několik věcí.

1) jak projíždět zatáčku
2) jak brzdit
3) jak předjíždět v provozu (ne v koloně)
4) jak poučit batůžka (ukaž koz. znám.... )
5) co dělat když vidím v zatáčce bordel (písek, štěrk, olej, rozmázlou kočku...)
6) jaký je bezpečný odstup od předemnou jedoucího auta

Díky za odpovědi. Něco už jsem najel, ale rád se dozvím další názory.

Tomáš.

Naposledy editováno 19.08.2011 10:29:45

3 reakcí na tento příspěvek Bezpečná jízda.

Skvělá odpověď, děkuji! 19.8.2011 v 13:46 | Nahoru | #1
Jelikož jsem začínal na motorce jezdit nedávno a to opravdu od malých objemů, tak si myslím, že bych ti snad mohl trochu poradit .
No, nejprve tvé body:

1) jak projíždět zatáčku
Dřív jsem to nedělal moc správně, ale teď se snažím hlavně mířit do cíle, zatáčet jakoby jedním tahem. Dříve se mi občas stalo, že jsem si blbě najel a během zatáčení se to už blbě koriguje. Takže, hlavně je cíl zatáčky, v zatáčce klidně, nepřidávat a hlavně nebrzdit, snažit se ideálně neměnit náklon, stejný poloměr zatáčení, nebát se náklonu. Pokud je to špatné, tak spojku a co nejvíce v klidu, žádné rychlé pohyby, vlnění, zmatkování...
2) jak brzdit
V krizových situacích jen přední. Zkoušel jsem si to na letišti, a pokud chceš opravdu zastavit, je přední ideální. Zadní totiž do smyku a ubírá na rovnováze a tak kromě brzdění musíš řešit ještě další věci a vzhledem k tomu, že je váha stejně hlavně na předním kole, tak ve výsledku jen přední zastavíš více. Také je dobré při krizovém brzděni zmáčknout spojku.
Osobně se mi při krizovém brzdění jednou podařilo zablokovat přední i zadní kolo, motorka rozhodně nezastavila nějak extra rychle, poskakovala jak splašená a zadní kolo jsem musel hodně hlídat.
Normální dobržďování je nejlepší motorem. Pokud je potřeba použít brzdu, tak já používám obě. Když dáš jen přední, tak jde váha na ruce. Zadní to pěkně vyrovná a celkově je to pohodlnější.
3) jak předjíždět v provozu (ne v koloně)
Koukám, že máš 125ccm, navíc docela těžká motorka a hlavně velký odpor vzduchu. Důležité je si uvědomit, že ten koho předjíždíš, ti rozráží vzduch a jen co vyjedeš, tak tě ten vzduch pěkně srazí zpátky. Kolikrát se mi stalo, že jsem si v pohodě vjel do protisměru a motorka zpomalila. Tady je důležité vyhlédnout přehledný úsek, udělat si trochu rozestup, podívat se, co jede naproti, pak se rozjet tak, abys toho koho chceš předjet, dojel ve chvíli, kdy ho míjí auto v protisměru a pak rychle předjet, zařadit. Pokud máš blbý pocit, radši přibrzdi, zvlášť u kamionů tam jsou značné turbulence a ten 125ccm motor už kolem těch rychlostí 100+ rozhodí každá prkotina.
Taky bacha na plyn, nikdy nedávej úplně plný, žádné zbrklosti, prostě rychle a v klidu předjet.
4) jak poučit batůžka (ukaž koz. znám.... )
No, já vždy říkám spolujezdci, aby se hýbal tak, jak se hýbu já. Nevím, jak jsi velký, ale když vezeš nějakou holku s normálními proporcemi, tak to, že se blbě naklání sice je nepříjemné, ale já, se svými dvěma metry to dokážu docela vyrovnat. Ovšem pokud to nečekáš, tak z toho může být klidně nehoda. Takže kromě poučení také počítat s tím, že je tam někdo další a může klidně udělat nějakou blbost a ty na ní musíš správně reagovat.
5) co dělat když vidím v zatáčce bordel (písek, štěrk, olej, rozmázlou kočku...)
Spojka, hodně klidná vyrovnaná jízda. Motorka se nesmí vlnit. Samozřejmě, snažit se tomu vyhnout, ale ne za cenu stability.
6) jaký je bezpečný odstup od předemnou jedoucího auta
Když to auto zadupne, tak bude pravděpodobně brzdit o dost rychleji, než ty. Další věc je, že když jedeš blízko za autem, nevidíš bordel, výmoly, díry a další krásné věci, které si na tebe silnice přichystala, takže ty dvě sekundy jsou opravdu minimum. Samozřejmě, ve městě se to moc natahovat nedá, ale na okreskách je vždy dobré mít mezery, už kvůli problémům s vyhýbání se ve vyšších rychlostech.

Celkově doporučuji hlavně myslet hodně dopředu, jezdit s rozvahou a podle toho, jak se cítíš. Pokud máš přehledný úsek, jsi si jistý, tak klidně jeď rychleji, ale pokud nevíš, co je za rohem nebo zatáčkou, necítíš se, radši si zpomal.
Dobré je, zajet si někam na letiště, nebo jinou velkou plochu a vyzkoušet si tam nějaké ostré zatáčky, krizové brzděni a podobné věci.
No, už jsem toho napsal až, až. Ani nevím, co už jsem zmínil a co ne, tak to radši ukončím.
Snad ti ty rady k něčemu budou .

Naposledy editováno 19.08.2011 13:48:53

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bezpečná jízda.

19.8.2011 v 14:13 | Nahoru | #2

Mr.Dreamer píše: 2) jak brzdit
V krizových situacích jen přední. Zkoušel jsem si to na letišti, a pokud chceš opravdu zastavit, je přední ideální. Zadní totiž do smyku a ubírá na rovnováze a tak kromě brzdění musíš řešit ještě další věci a vzhledem k tomu, že je váha stejně hlavně na předním kole, tak ve výsledku jen přední zastavíš více. Také je dobré při krizovém brzděni zmáčknout spojku.
Osobně se mi při krizovém brzdění jednou podařilo zablokovat přední i zadní kolo, motorka rozhodně nezastavila nějak extra rychle, poskakovala jak splašená a zadní kolo jsem musel hodně hlídat.
Normální dobržďování je nejlepší motorem. Pokud je potřeba použít brzdu, tak já používám obě. Když dáš jen přední, tak jde váha na ruce. Zadní to pěkně vyrovná a celkově je to pohodlnější.


Zkusil sis, jak dlouhou brzdnou dráhu máš při intenzivním brzdění jen přední brzdou a jakou s oběma, když na to jdeš s citem a nehamstneš na to naplno, tak aby se ti kola zablokovala? V krizových situacích potřebuješ zastavit co nejdřív a zadní brzda ti ubere nějakej ten metr brzdné dráhy. Kdyby zadní brzda nebyla potřeba, proč by jí tam výrobce vůbec dával?

Naposledy editováno 19.08.2011 14:14:27

4 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bezpečná jízda.

Skvělá odpověď, děkuji! 19.8.2011 v 14:20 | Nahoru | #3
Mr.Dreamer> čoveče ta zadní brzda je hodně důležitá při krizovém brždění!!!
1) když zašlápneš přední brzdu přeneseš většinu váhy jak motorky tak jezdce na přední kolo které nemusí udržet přilnavost k vozovce ( prostě ti uletí předek)
2) když máš zašláplou přední brzdu nemáš možnost s motorkou pořádně manévrovat.
3) při brždění i zadní brzdou odlehčíš nápor na přední pneu, a jsi schopný s motorkou manévrovat.
4) pokud kecá pi.. nakopejte mě do sedinky

(reakce na) Bezpečná jízda.

20.8.2011 v 09:41 | Nahoru | #4

Mr.Dreamer píše:
1) jak projíždět zatáčku
Dřív jsem to nedělal moc správně, ale teď se snažím hlavně mířit do cíle, zatáčet jakoby jedním tahem. Dříve se mi občas stalo, že jsem si blbě najel a během zatáčení se to už blbě koriguje. Takže, hlavně je cíl zatáčky, vzatáčce klidně, nepřidávat a hlavně nebrzdit, snažit se ideálně neměnit náklon, stejný poloměr zatáčení, nebát se náklonu. Pokud je to špatné, tak spojku a co nejvíce v klidu, žádné rychlé pohyby, vlnění, zmatkování...


V zatacce se musi pridavat co nejdriv. Trailbraking se taky klidne muze pouzivat..

Rikam mas tu 4. strany. Ale stejnak je lepsi precist si to v knizce kde to mas presne a ucelene. Ja to driv taky zkousel resit tyhle veci na foru. A pak uz jsem to vzdal...

Naposledy editováno 20.08.2011 09:51:18
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist