Abych začal... Hodlám koupit motorku z druhé ruky.
Na co motorku chci? na ježdění do školy, cestování atp.
Nejsem závodní jezdec - tedy žádnej supersporťák ale spíš na cestování ,)
Volím Jawku 350/640 z hlediska stroje na naučení , jak základů jízdy, jelikož sem přece jen začátečník, tak i servisu, umět seřídit motor, rozebrat - složit, prostě nechci být žádná novopečená "rychlokvaška".
Ale i z druhého hlediska - je to přece jen moje první velké moto a hlavně je to naše značka ČSL - s kořenami v naší 1.republice, kterou já uznávám, ne tu naši post-demokracii (OT sorry).
A tudíž jsem hrdý na slávu Jawy, i když dnes trošku "ztrácící lesk"...netřeba dál rozebírat. Předem, říkám, že odpovědi na foru jsou ale velmi roztříštěné, proto bych chtěl založit vlákno kde to bude pěkně vše a polopatě.
Takže zpět k mému dotazu - Jak sem tedy řekl, jsem rozhodnut pro koupě Jawy 350/640, apropo se vás musím dotázat na :
1) Na co si dát pozor, při koupi tohoto ojetého stroje primárně(vím, dalo by se to najít ale ať to je pohromadě, něco sem o tom četl) a to stroj nastartovat za studena, následně za tepla, projet ho na všechny řadící stupně, jestli nejsou kolena výfuků "opálená", jestli neteče nějaká kapalina.., zkontrolovat brzdy,(změřit tak i skutečný počet najetých km, podle tloušťky předního kotouče), dále podívat se na rozetu, budíky jestli se neprotáčejí, ""správně"" točí(správně se točit asi nikdy nebudou - je to jawa...ale..), elektrika jestli funguje správně, vůle krku, kol, stojanu, no a to je tak základů.. samozřejmě dá se toho najít víc.Však ptám se, může někdo doplnit, nějakou zásadní věc - problematickou co se jawky týče, výše neuvedenou? co bych měl ještě zkontrolovat ? při koupi ?
2) Se musím zeptat na administrativní stránku, při koupi motorky.
Prolézal jsem zdejší forum, a napsal jsem si takový seznam co vše a v jakém pořadí musím udělat, z útržků roztroušených po různých vláknech.
Jelikož s tím nemám žádné zkušenosti, jsem odkázán na vás.
Tak tedy - je tento můj pořadník korektní ?
-> Sepíšu kupní smlouvu
-> podepíše ji kupující i prodejce
-> prodávající odevzdá klíčky a kopii zelené karty
-> já odjedu domů ( nevím jak, když na kupní smlouvu jet nemůžu, a malej tp si nechá prodávající...)
-> prodávající si nechá velký a malý TP a originální
zelenou kartu - jde na dopravní inspektorát, kde ve velkém TP změní (přehlásí) majitele
na adresu z kupní smlouvy. Malej TP prorazí (znehodnotí s dod.: platností 14 dní cca)
-> poté zajde na pojištovnu - kde s velkým TP zruší povinné ručení na prodávajícího osobu.
-> Následně pošle doporučenou poštou Velký a malý TP.
->
-> Kupující poté co obdrží velký a malý TP jde do pojišťovny, kde s techničákem
zaplatí pojistku.
-> Poté zajedu na evidenční kontrolu - kde zkontrolují č. rámu s TP
( můžu si zde nechat vystavit i novou STK!! kterou potřebuji na přihlášení stroje)
-> Jdu na dopravní inspektorát, kde jim odevzdám papíry a oni mi vystaví SPZ
na mou osobu a stroj.
-> Následně znovu zajedu na pojišťovnu kde mi vydají pojistku s novým číslem.
-> Závěrem přijedu na Dopravní inspektorát kde spolu s evidenčkou a pojistkou
přehlásím motorku na sebe.
3)Musím upozornit, že ještě nemám řidičák na A s omezením, závěrečky mě čekaj za dva týdny 16.5.2011.
Ale zázemí; garáž, odvoz, člověka který by se mnou projel evidenčku, atp.. mám.
Přemýšlím proto, jestli vzhledem ke komplikovanosti přehlášení motorky není lepší si to objezdit sám až budu mít ŘP. Jenže, upřímně, sem natěšenej a čekat se nechce, vím však, že jezdit nebudu, ale mohl bych začít na údržbě stroje, proměření a přípravu na sezonu..i když už asi dodatečně..:D, abych pak nejel a neupadlo mi zadní kolo jako u toho BWM 1150gs co tu je ve foru..
Všem děkuji za odpovědi - nechť slouží i jiným, děkuji předem také za jejich serióznost.
A teď k motorce - zkontroluj jestli souhlasí číslo rámu a číslo motoru s tím co je uvedeno v techničáku.Pokud tedy není udělán úřední výmaz čísla motoru. Při jízdě sleduj jak jdou řadit jednotlivý kvalty nahoru i dolů, zdali některá rychlost nevypadává. Poslechni si při neutrálu na volnoběh běžící motor - nemělo by tam nic rachtat ani klepat, zvonit či mlátit. Spojka musí zabírat plynule bez cukání nebo pazvuků. Studená jawka trochu hulí, po zahřátí to dá pokoj. I na volnoběh musí jít bez problikávání kontrolky dobíjení (červená) pustit hlavní světlo i na dálkový a zapnout blinkry.Sleduj jak jde motorka do zatáček na obě strany a jak drží stopu na rovině. Tyhle "nový" třindy se pokládají do zatáček téměř samy.Pokud by ses s ní musel přetahovat - problémek v řízení nebo v rámu. Dál koukni na místa kde je uchycen v rámu motor, zdali nejsou někde praskliny v rámu nebo skříni. Protoč si na hlavním stojanu přední i zadní kolo jestli nějak nehází,zakvedlej s nimi jestli nemají vůle. Řídítkama by mělo jít točit lehce, když je přední kolo v luftě. Víc mě k tomu co máš výš už nenapadá v tuto pozdní hodinu. přeju hodně zdaru, jawky jsou hodný a vděčný motorky.
STK, aby uznali evidenci nechat udělat s protokolem na tvoje jméno.
Občasné probliknutí dobijení na volnoběh je normální záležitost.
Na evidenci kontrolují nejenom čísla, ale vše, co je zapsané v TP porovnávají se současným stavem, takže musí sedět např. i rozměry pneumatik apod.
Pokud by mtc neměl platnou technickou prohlídku, je nutno udělat novou, protože bez ní ti ji nepřihlásí na úřadě (to jenom pro doplnění).
S 640tkou se jezdí mnohem lépe, než se staršími typy. Mnohem lépe jde do zatáček, nemusí se vůbec přemlouvat.
Motoricky - na chrastění a cinkání až tak moc nedej, ten osmičkový motor je o dost hlučnější, než ty starší. Samozřejmě ale nesmí vydávat pazvuky. Proto bude lepší, nemáš li zkušenosti, poslechnout si více motorů - třeba od kámošů, nebo ještě lépe, vzít si někoho, kdo ti poradí na místě. Na úniky oleje taky nekoukej - je to normální. Řetěz se vytahá za pár tisíc km, rozeta je v celokrytu a její cena není tak zásadní, aby stála za kontrolu.
Co se týče úprav, dvoukomoráče, vape a olejpán zvyšují samozřejmě hodnotu. Vape je nespornou výhodou, olejpán a dvoukomoráče jsou už spíš věcí osobních preferencí. Dále bych se vyhl mtc. s litými koly (zadní praská a je lepší je vyměnit za drátěné, jak jsem provedl nedávno já, má litá kola jsou ale ještě v pořádku).
Jak už tady padlo, koukni se na blok motoru, zvlášť horní držáky a zadní stranu motoru (jak je vedení řetězu), zda li nejsou nikde praskliny. Dále doporučuji kontrolu rámu viz výše. Sundat nádrž u 640 je více než jednoduché a prozradí více, než zkušební jízda.
Tak hodně štěstí!
Přihlášení není až tak komplikované - evidenčka, pojišťovna, dopravka. To běhání sem a tam je nesmysl, na dopravku dvakrát nemusíš. Pojistka Ti platí i s nepřepsanou RZ (je tam VIN), ale určitě je dobré změnu neodkládat. Výhodou je, že se povinné ručení dá vyřešit přes internet, já už to jinak nedělám několik let.
2 reakcí na tento příspěvek Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
JirakFM> je naprostá blbost, že á bejt přední kolo ve vzduchu. Stačí kyvka z trampa, nebo zvedlej originál zadek a je to rovně. Na rámovou trubku se ůžeš podívat zespod neni třeba sundavat nádrž.
xBaryk> jestli chceš koupit 640 s dvoukomorama, čerpadlem a s vapem, tak už se vytrácí jedna ze dvou výhod jawy - levná pořizovací cena.
Jinak malej tp si vem s sebou, jestli chceš jet po ose a nechej si ho, dáš jim ho na svojí dopravce ty. A závěr tam máš dvakrát na DI jdeš jen jednou
Pokud nemáš papíry, tak bys neměl jet po ose, dej to na vozejk a rovnou s tim zajeď na stk na vozejku a přihlaš to až půjdeš okolo do školy/práce a nemusíš běhat jak fretka. Vzhledem k tomu, že papíry budeš mít tak za měsíc, tak neni fakt kam spěchat
viz tady:
Schůze BSM30+
a tady je JAWařů hafo a určitě ti poradí, nebo doporučí motku k prodeji.
Více tady:
JAWAMANIA
je tam burza a šikovnými 350 se to jen hemží
jinak stránky BSM+30 tady
BSM30+
Rozebral jsem všechno do šroubku a začal obědnávat nové díly,sehnal celý nový motor,vape,profi lak,a dalších milion věcí.Když byla hotova byla jako nová spíš ještě lepší.Jezdil jsem na ni rok a za tu dobu jsem na ni nešáhl.A ty starty chytala i rukou,studená nestudená.
Takže moje rada zní jestli se chceš něco naučit kup ten nejlevnější vrak co uvidíš vraž do toho něaké kačky aby to jezdilo jako normální motorka.
http://jawamania.inf...60&nodeid=231440
(reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
xBaryk píše: ..jaký sou rozdíly mezi 639/40 ? tuším, že tam byli rozdíly jen minimální ne?..
Tak základní rozdíl je v desginu
639 má méně účinou přední brzdu s pevným kotoučem, brztda 640ky s plovoucím brzdí fakt lépe.
Obě mají zcela jiný posaz, 639 je ještě kalsika s lavicí a vzpřímeným posazem. 640ka má užší sedlo a člověk sedí tak nějak více v motorce než na motorce. Mě to vyhovuje lépe, lépe se řídí. (Ale někdo může namítat, že to je o zvyku.)
Volil bych 640-1 s bezkontaktním zapalováním VAPE, ideálně s dvoukomoráky.
A jinak dobrá volba, Jawa je sázka na jistotu, levné díly, levný provoz a ohlídne se za ní více lidí než za japoncem Jak píšu v profilu, jestli bude muset zůstat v garáži jen jedna motorka, tak určitě jawka a ostatní poletí jak špinavé prádlo
rovné - modrý graf
dvoukomoráky - červený graf
výkon
krouťák
a ještě po úpravě koncovek dvoukomoráku, dvoukomoráky jedině s úpravou od TK Moto, ej to povinnost
Motorku jsem koupil s rovnými, přece se mi líbily mnohem více krásně klasické chromované než černé dvoukomoráky. Navíc jsme měl starch z propaduz výkonu kolem 4tis rpm a vyšší spotřeby. S rovnými výfuky jsem jezdil 7-8 let. Za tu dobu a 80tis km dostaly zabrat, tak potřebovaly vyměnit, cena nových mě ale rozesmála a koupil jsme za poloviční cenu dvoukomoráky. No a rozdíl obrovský, motor jde mnohem lépe vytočit, trojka se da v příapdě poteřby přetočit až na 120km/h a lze tedy mnohem bezpečněji předjíždět. No a shodou okolností jsem po "odzimování" musel dvoukomoráky sundat a přelakovat (přes zimu totálěn zrezly) a na tu dobu jsem namontoval zpět rovné výfuky. Bylo to jako facka, zvuk je úplně jiný, mnohem více tlumený, motor jede úplně sametově a má dole krásný odpich, cestu domů z garáže jsem si fakt užíval, v noci, max 70km/h. Říkal jsem si, jak jsme mohl jezdit s těmi dvoukomoráky?! A rán odruhá facka, když jsem na tom jel do práce, jedu 80km/h, chci předjet auto, přidám plyn aaaaaa nic Motorka jede do 4tis rpm a mrtvo.. Motor je s rovnými fakt hodně udušený a spousta jeho potenciálu je nevyužitá.. Takže za týden už byly zpátky dvoukomoráky. Teď už an ně nedám dopustit..
Je pravda, že spotřeba je s nimi ale o 0,5l vyšší. Ale taky mnohem zábavnější
(reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
Akorát jedno malé konstrukční upozornění:
Pokud dumáš nad koupí 638 v kombinaci s dvoukomorákama tak pozor na tuto věc...dvoukomoráky jsou určeny k rámům, kde ta "trubka" na které visí stupačky spolujezdce a zároveň střední (dvoukomorákové) nebo zadní (chromáky) zavěšení výfuků, směřuje od vodorovné roviny mírně vzhůru...
...starší rámy pro výfuky rovně (tušim vše do roku cca 88) mají tuto trubku od vodorovné roviny mírně dolu...
...ono když chceš dát na rám pro výfuky rovně jakoukoli verzi směrem nahoru, tak držáky nějak ubastlíš, jenže problém nastane tehdy, když chceš přidělat zadní stupačky, u kterých ti ta původné déra vyjde za výfuk nebo rovnou pod...toto už mnoho "kutilů" provádělo a nepřeju nikomu vidět, co všechno jsou schopni vymyslet
...já řešil obdobný problém na jedné přestavbičce jawky kterou právě dokončuju...měl bych někde mít aj nějakou fotečku ...
...tedy resume: jestli zvažuješ na budoucí moto montáž dvoukomor nebo chromů vzhůru, pak si kup moto se zadníma držákama směrem vzhůru
(reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
xBaryk píše: Sofia> No, ta nalepená stupačka na vejfuk , to je teda bastl..
Takže takže chápu-li to správně, uchytit dvoukomoráč, nebo křivej vejfuk, na starej
rám "mírně dolů" možný je ale doseru potom ty stupačky?
Poznám to nějak jinak? Ten novej rám má tedy celej zadek mírně nahoru?, to poznám i sedlem vzhůru nebo se to týká jen té střední trubky držící zadní kolo, výfuk, stupačky?
Ten výfuk je uchycenej svorkou před stupačkou nebo za ní?
Nešlo by to vymyslet na tom starým, "mírně dolů" rámu, tím, že bych na tu střední trubku
přivařil nástavec na stupačky, na kterej bych je taky potom dal? Nebo tam na to není místo?
Fotečka by bodla ...
Ptám se správně, když se bavím o typu 638, že do roku 88 byli ty rámy "mírně dolů" a od toho roku výš se dělali rámy "mírně výš"? Abych tam nacpal i ty stupačky...
Tudíž, když bych chtěl třeba dodatečně ty dvoukomoráče, tak si musím vybrat tu s tím rámem
mírně nahoru? - Asi to plyne z příspěvků, ale já mám dlouhý vedení
A designově nebo rámově je teda jakej rozdíl mezi 638/9 ?
Takže takto...já taky nevím přesně, jak bych měl odpovědět...něco už naznačil JyrkaFM...prostě takto: když vemeš starou verzi rámu, kde je jen ta trubka co drží výfuky a zadní stupačky mírně dolu, tak Ti výjde zcela přesně přední šroub (z té dvojice k původnímu plechovému držáku) uchycení výfuku pod stupačkou do té původní zadní díry, resp. tam není kruhová díra, ale drážka...a ten zadní šroub výfuku je úplně mimo za rámem (ověřeno, když kolega montoval na 634 výfuky nahoru z 632, tedy kratší laufy chrom s prolisem a kolena 632) ...samozřejmě že to tak příliš nedrží až dojde nejčastěji k vytržení té matice z tělesa výfuku...(stejně tak na přední šroub a dozadu u drážky je "ubastlen ten výfuk z předchozího obrázku)
Pozn. jinak v rámech 638 a 639 krom této trubky není rozdílu (jen na krku je provedena technologická změna procesu výroby - svaření, ale to na funkci, natož rostlináře nemůže mít vliv) ...jinak si to můžeš prohlédnout při zvětšení obrázků 639 a 640 z předchozích příspěvků a porovnat to třeba s rámem 634 nebo první 638 ...jinak výfuky u 638 - rovně se poznají tak, že jsou delší jak ty směrem nahoru (cca 102 cm...můžu změřit přesněji) a nemají z vnitřní strany uprostřed prolis, kterým obkráčejí zadní tlumiče pérování...
Obecně musíš vždy stupačku uchycovat buď před výfuk, který je zakryt tepelným krytem, nebo nad něj, jak je to na mém předchozím obrázku...i když nevhodně uděláno...
...jak tam tu stupačku zavěsíš je konec konců Tvoje starost...já to u té 634 - 632 řešil výrobou speciál redukčního plechu, který se přidělal na původní uchycovací body stupačky a výfuku a byl vytvarovén tak, aby se na jeho spodní část uchytil výfuk obouma šroubama po původním držáku, dále byl tento plech prodloužen nahoru, nad novou úroveň výfuku a tam se nechala uchytit původní stupačka obdobným způsobem, akorát místo maxipodložky svým tvarem jí aretující proti natáčení se to vyřešilo aretačním kolíkem...
...toto na foto nemam, ale zkusim najít jestli mam nafoceno toto řešení z jedné přestavby na které aktuálně dělám...
Tedy resume...i na rám s trubkama dólu se dají uchytit dvoukomoráky, akorát nelze použít standartně dodávaných dílů z fabriky, ale musíš si udělat třeba ten meziplech k uchycení nových laufů a stupačky doma sám...
...tak a já se jdu pokusit najít nějaké fotečky...
...jedná se o přestavbu J 350/639 (634 - design) a to tak, že je rám v místě pod sedlem snížen o rovných 45 mm a prvky s tím související upraveny...ale to sem nepatří...
...nechci a nebudu tu řešit, jestli se to někomu líbí nebo ne, protože designový koncept pochází úplně od někoho jiného a já to pouze zhotovuju, takže prosím bez diskuze...
...tam je udělán výfuk se svody 2-1 ...jo jo...to už se tu taky mnohokrát propíralo...ale tenhle je laděn na brzde...takže tak...a tlumič výfuku je vymyšlen a udělán s dvojitým zalomením po vzoru čz enduro...pro civilní použití jsem na něj vyklepal kryt (to nehotové, nezavařené, rezavé na povrchu ...po dovaření, naformátování, nasignování okrajů, otryskání a nalakováni do barvy moto s linkama to bude vypadat trochu jinak)...
...jenže při této konstrukci a ještě navíc při tom, že je rám snížen, nabylo možno dát stupačky nad výfuk, pač to by bylo ergonomicky nesmyslné, tak nezbývalo nic jiného, než je dát před výfuk (proto ten kryt proti popálení) ...a jak jsem se s tim popral ukazuje pár foteček...
...jinak pro šťouraly...výfuk je uchycen na původní díry na trubce rámu držákem vlastí výroby od doutníku dolu, což se jeví velmi labilní z hlediska buzení vlastích tvarů, proto přibyla vzpěra od horního svarového lemu (s přesahem aby nedošlo k vytržení) směrem k zavěšení zadního tlumiče nahoru podobnou vzpěrou, jako je přidělán ten buřtík dvoukomoráku...ale to není na foto...
Pozn.: fotky jsou z průběhu výroby...
...a komu se zdá posun stupačky o 12 cm do šířky od původní polohy, tak ten ať je v klídku...předem jsem proved nejen ergonomickou, ale aj dynamickou studii (jízdy) a s držákama příjdou aj jiné stupny (kratší a s pozměněnou geometrií)
Pozn.: tento rám je s trubkama dolu.
Takže asi takhle - neřeš to, spíš koukej, abys nekoupil bastla a drž se tohoto pravidla:
634 - první 638 - rovné výfuky
638 - 632 - 639 - výfuky v ose kola
Sklon výfuků jde taky upravit koleny (x typů), držáky (x typů), z fotek nic moc nepoznáš a spekulovat o výměně rámu podle mě není na místě
Pokud budeš chtít motorku klasického vzhledu- tzn. ne 640, tak tam rvát dvoukomoráče je asi blbost.
(reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
xBaryk píše: C.J.> Aha, tak to jo... ups ...
Podmínka tedy zní: při úpravách/výměnách dílů, musím dodržet výměnu na stejný typ,
nemůžu ani na novější ani na starší..?..
No a kdybych ten kotouč, chtěl přece jen přidělat, tak bych musel o to zažádat?
Nebo to vůbec nejde?...
(reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
xBaryk píše:
Sofia>
Já přemýšlel nad tím na tu trubku "mírně dolů" udělat nádstavec pro nový stupačky..
Ale za tvůj způsob, použít je i jako držáky výfuků ono se to v tvým případě ale
asi jinak řešit moc nedá..
Tak ono to, že se musí použít dílů vyrobených "podomácku" se dá brát jako výzva..
Při tom, kdy máš výfuk delší a kratší, tak máš pořád ale úchytný šrouby z výfuku na
na rám na stejným místě ne? Nebo na to máš upravenej výfuk? tzn. upravený úchyty
v tom tepelným krytu..?..
Jo ty tu přestavbu řešíš ještě jinak, no vypadá to zajímavě, držím palce
Nějak si nejsem jistej, jestli nerozumim já tobě, či ty mě...ale většinou to bejvá problém na mojí straně, tak se to pokusim napsat trochu exaktněji...
...tedy, když jsem uchycoval na starý rám (tr. dolu) výfuky nahoru, tak jsem vyrobil, tušim ze 4 mm plechu, takový tvarovaný držák, ještě s navařenou dvojicí žeber kvůi tuhosti, který byl kompletně provrtán dírama v tomto pořadí (z hlediska polohy vůči silnici): nejspodnější díry slouží k uchycení na rám (na původní trubku směrem dolu), díry kousek nad tím a tedy asi uprostřed držáku slouží k uchycení výfuků (ohnout ten plech podle tvaru výfuku pod autogenem byla fakt lahůdka ) a v nejvrchnější části tohoto držáku je uchycena stupačka...tedy nic jsem na rám nevařil...žádné originál součástky neupravoval, jen jsem to doplnil jedním dílem vlastní konstrukce, takže to lze kdykoli jen "montážním" způsobem vrátit z5 ...tedy pokud bys vyrobil takovýto držák, tak není problém kamkoli uchytit cokoli...
...jedna poznámka k dlouhým výfukům rovně...ty laufíky jsou až za úroveň kola a poměrně nízko, což má jednu obrovskou nevýhodu, že se na tom nedá jezdit po zadnim ...osobně vyzkoušeno ...tato zkušenost mě stála dva nový kroužky na konce laufíků ...to jsem byl ještě mladej a blbej ...ale uznávám, že jawka není na takovýhle blbosti
...zase nevím jak otázkám přesně rozumět, tak napíšu co mě napadá a něco se z toho vykomutuje...
...takže takto: chrom výfuků na 638/639 jsou dvojí: výfuky rovně jsou delší, patří k trubkám dolu a nemají z vnitřní strany prolis pro tlumič...tyto jsou přidělané pomocí plechového držáku na tu zadní trubku pod stupnou a za motorem dóle v tom rádiusu rámu jedním šroubem (držáček je vidět na poslední foto z přestavby)...tyto vejfuky nemůžeš reálně "zvedat" protože bez prolisu z vnitřní strany je nedostaneš kol tlumičů a pokud se je budeš pokoušet i tak obehnat za cenu většího odklonu od svislé roviny, tak na koncích je budeš mít v šířce cca 70 cm (onehdá s tim bláznil kámoš, ale podařilo se mi mu to rozmluvit )
...druhá verze lufů je směrem nahoru, mají uprostřed z vnitřní strany prolis pro tlumič a jsou kratší...určeny jsou k trubkám nahoru a vzydu uchyceny obdobně jak rovné přes plechový držák, akorát jiného tvaru a zase dóle pod motorem v tom rádiusu podobně jako předešlá varianta...
...jen si teď nejsem jistej, jestli je tento držák stejnej...u vejfuků nahoru bude možná trochu delší...ale to fakt nevim...aorát vim, že 634 a 640 dvoukomor jsou určitě jiný...ale s tim není zas takovej problém...tyto držáky rádi praskaj...bejvaj za léta užívání často přivařovaný a podobně a jsou na skvělym místě, takže jejich výměna není žádná věda...
...tak a pár poznámek k přestavbě na závěr...
vejfuk je inspirován následujícím strojem:
vzniknul tak, že se mi doma válel jeden novej, ovšem při přepravě (né mojí) doslova "zlomenej" vejfuk z čz 487 a toto byl jedinej způsob, ja ho ještě využít a nehodit ho do šrotu...byl rozříznut na tři části a opět svařen v podobném duchu jako na obr. namontován je jako singlovka na pravé straně, aby se nemusela řešit a vymejšlet interakce výfuku se startovačkou, což je letitý problém jawek...
...kryt vejfuku jsem vyklepal já osobně z oc. plechu ze tří částí, které budou následně svařeny, bude to dotvarováno etc. jeho primární myšlenkou je tepelně odstínit místo kolem stupačky právě proto, abych ji mohl dát přesně tak, jak je na foto...tedy před...
...kryt je uchycen trojicí šroubů M6 (tepelně izolovaný klingeritovýma podložkama) ve vzdálenosti vzduchové izolační mezery 10 mm na držáčcích tvaru "U" přivařených na původní těleso...držáčky mají v místě závitu tloušťku 5 mm a v ostatních místech, tedy na obou bočních stranách tloušťku 2 mm a jejich systém přivaření není jednoduchým koutovým svarem (to je technologicky a pevnostně nevyhovující) ale ty konce "Učka" jsou ještě na každou strannu tušim o 5 mm vedeny přesně po stěně výfuku, takže vlastně tam leží dvojice plechů na sobě a až tady je vytvořen svar...
...dále moto je konstruováno a navrženo za jistým účelem a není vytvořeno metodou...teď se prosím nechci nikoho dotknout, ale u nás se tomu tak prostě říká "metoda JZD ohni - přivař" kde výsledek vzniká evolucí přímo v dílně, jak se to aktuálně hodí...tak tak tomu tady nebylo...byl proveden základní dynamický výpočet se zahrnutím nových poloh těžiště jezdců, ergonomická studie...dále jsem při návrhu kladl důraz na zkrácení stopy, tedy spíš jsem zvětšil úhel přední vidlice tak, abych moto uzpůsobil víc na jízu po asfaltových silnicích (původní konstrukce má úhel hlavy poměrně malý, blíž motocrossům, potože návrhy pochází z let dávno minulých, kde se počítalo s provozem v SSSR bez silnic a navíc s možností připojení side, což oboje věci jsou pro mě dneska "pasé"), dále bylo nutno pozměnit geometrii zadního pružení...odborníci poznají, že původní místo uchycení zadního pružení na rám tam už není a že se nechala adaptovat stejná díra původně určená jen pro boční "uši" (samo řádně vyztužené), bylo nutno pozměnit zavěšení zadního blatníku, který vůči rámu vyšel mnohem výše (původní kolo i jeho dráha pružení zůstala zachována) ...s tím souvisí sedlo, které už nebude moci být typu lavice, protože by spolujezdec seděl jen na potaženém blatníku...proto jsem nucen ho udělat jaksi stupňovité jako např u Moto Guzzi V7 classic...dále třeba bylo nutno zachovat délku rámu nad motorem, mezi krkem a tou příčkou těsně před sedlem, protože jinak bych tam nedostal délkově sériovou nádrž a zkracovat ji nějak je celkem nesmysl...toto byl hodně pekelnej oříšek, ale povedlo se...a mnoho mnoho dalšího bylo a bude nutno udělat...
...takže resume...vyrábět díly na moto si můžeš sám, ale pamatuj na to, že to musí mít nejen najakou konstrukční úroveň, ale též řemeslnou, jinak se zapojíš jen do nesčetných řad všech těch bastlilů...jako jsem já
...a poznámka na závěr k brzdám:
jak už někdo napsal, pokud dáš místo bubnu na předek kotouč, tak to lze zapsat s povolením z jawy...nedávno jsem to taky absolovoval, když jsem na svou 640ku dával "velkej kotouč" z 650 ...ale o tom jsem tu už psal na několika vláknech...
...je dobré to mít zapsané, technickou řešit nebudu, ale pokud bys byl účastníkem nehody, tak se nejen pojišťovna okamžitě odpíchne na tom, že moto nebylo schváleno, že je tedy technicky nezpůsobilý atd. a nikoho už nebude zajímat, že je to originál, beze změny konstrukce a že to fungovalo...holt světem dneska nehejbe fyzika ale papíry no...
(reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
(reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
Jo 639 je jawácká klasika. Já mám 640 a jsem moc spokojen. Zkoušel jsem před koupí, jak 639
tak 640. 640 mi lépe padla do ruky. Měl by jsi vyzkoušet obě mašiny. Pak zjistíš, co je
lepší. Ať si vybereš cokoliv, tak si najdi více motorek. Nevsázej na jednu. Já vybíral ze
4 mašin. A na ty úpravy, co jsou nafocené výše kašli. Když to vidím, je to k zblití takhle
sprasit motorku. Při prodeji tyto úpravy strašně snižují cenu. Myslím si, že krásnější jsou
tyto stroje v origo stavu. Přeji ti, aby jsi koupil supr stroj a až ho budeš mít, tak
hodně bezpečně najetých km.
(reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
Motorku postav na rovnou plochu na hl. stojan a podívej se, jestli je přední kolo ve vzduchu. Pak se koukni, jak je uložený rám vepředu. Pokud je uložený na držáku, který je přišroubovaný přímo na rám (tzn. kov-kov), je to OK, pokud je uložen přes takovou tlustší jakoby plastovo-gumovou desku, může to být problém. Pak se podívej zespod na motor - do pravé zadní části, jestli tam není nějaký masivnější unik oleje - olej tam uniká běžně ze sekund. řeť. kolečka, to je normální, ale ty se podívej, jestli okolo - hlavně na zadní straně pravého karteru (tj. pravé poloviny skříně) nejsou prakliny.
Pak se podívej - nebo klidně hmátni rukou pod nádrž - jak jsou její držáky u sedla, ať zjistíš, jestli tam neprolíná olej. Občas držáky praskají a pak nádrž teče. Novější třindy už měly držáky zesílené. Koukni se i do nádrže, jestli není nějak extra zrezlá. Ta moje je a je třeba furt čistit karbec.
Zkontroluj motor, jestli je studený, zapni sytič, 3x (cca) nakopej na prázdno, potom by měla se zapnutým zápalkem do dvou kopů chytit. Jak ne, tak se nic neděje, je to jawa. Motor je hlučný už z výroby, všelijaké pazvuky se ozývají odevšaď. Rád bych teď napsal nějaké moudro, ale kdybys slyšel můj motor, asi bys utekl a jawu už nechtěl nikdy vidět.
Pak se podívej na kola, jestli nejsou bouchlá, koukni taky na kotouč (nový stojí 1200), na brzd. pumpu a třmen, jestli z nich neuniká brzdovka.
Při jízdě pusť v menší rychlosti (<40) řídítka a sleduj, jestli nemá tendence kamkoliv zatáčet (je třeba ale brát v úvahu sklon vozovky). Při jízdě zkus všechny kvalty, motor se neboj vytočit, musí jít vytočit až na 6 tisíc, pokud má dvoukomoráče. Pokud by jakýkoliv kvalt byl hlučnější než ostatní (typicky III.), tak je problém.
Kdybych si na cokoliv vzpomněl, dám vědět
(reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
Nová sada osazených válců stojí 2750Kč, to se ani nevyplatí srát se s výbrusem
válce L+P ( Jawa 350/638 ) osazené
Případně se na výbrus zeptej zde http://klikovky.cz/
(reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
Tak já si taky příjdu vylejt srdíčko ...
Se koukám toho ještě hodně naučíš ...ale pokud chce někdo jezdit as jawou, tak je to třeba ...
...tak zase trochu nesouvisle...
...ty šteftíky válce bývaj hodně zkorodovaný, pač v dřívější výrobě se to nezinkovalo a bývalo to ze surové oceli...normálně kup nový, ale musíš v jawě, pač toto je nenormalizovanej paskvil, když bude štěstí,. tak budou možná pozinkovaný a když ne, tak já to dělám tak, žě je buď nchám dodatečně zinkovat nebo je před motnáží válce natřu vazelínkou a pak nemaj šanci zkorodovat ...jedna poznámka ke šteftům...nevím jestli ještě teď, ale určitě do přelomu století se pouřívalo značení štěftů následující...ten šteftík má dna konce se závitama, který vypadaj na první pohled stejně, jenže stejný nejsou...první věcí jsou rozdílný délky závitů, resp. do toho hliníku se zavrtává 2*D do oceli 1*D atd a druhý rozdíl v těch závitech je ten, že každá strana má jinou toleranci...tam co je matice na hlavě se závitová dvojice toleruje s vůlí a tam co je to zavrtaný, tak tam přechodně...ono je to logický, když to tam má při povolování držet a né se vytáčet...
...ale k merittu věci...jeden ten konec šteftíku je zasoustružen na kolmou rovinu se zkosením a druhý konec je zakončen kulovým vrchlíkem a dle toho se pozná, která strana je která...jestli se nepletu, tak ta rovná se zavrtává a ta s vrchlíkem zůstává k matici...ale to bych musel skočit juknout do dílny na nástěnku ...
...mno o tom, jak moc je potřeba síly k demontáži pístního čepu se přesvědčíš sám ...ale je fakt, že u kejvaček, panelek, péráků apod. se to opravdu dělalo za tepla ...
...další poznámka: to těsnění pod hlavou je z nějakýho strašně měkkýho hliníku či co a ono se doslova rozteče na té dosedací ploše a tak dokonale, že se těžko rozeznává...tedy pokud na té dosedací ploše hlavy je cca uprostřed takový nákružek směrem ven, který přesně zapadá do drážky na horní dosedací ploše válce...pokud tam nic takovýho nejni, tak tam opravdu nejni...jen to chci zdůraznit, pač už jsem několikrát našel na motoru dvě těsnění pod hlavou právě protože to vymáčklé je tak nenápadné...
...dále...pokud nejde sundat válec, tak první co udělej je, že zkus přes strtpáku ten motor protočit...pokud bude píst jezdit ve válci a ten se neodlepí, tak je jen přilepenej válec na přírubě, pokud ale bude chytlej píst ve válci, tak se odlepí válec a bude jezdit s pístem...nejkjednodušší způsob nalezení vady...
...je mi tedy divný, že bys přijel domu a najednou z ničeho nic se ti vyloupne kroužek do kanálu, takže na toto fakt nevidim...
...dále běda aby tě napadlo, válec od bloku dostávat montpákou, páčidlem atd. jednak tim zku**** dosedací plochy a jednak to je důvod, proč na veteránskejch burzách porát potkávám válce s ulámanejma žebrama těsně pod hlavou nebo těsně nad blokem...
...já pokud sundavám nějaký přidřený nebo zarezlý válec, tak mam dvě metody...
...pokud je válec někde okolo horní úvrati, tedy kanály jsou zavřený, tak namontuju hlavu a jestli znáš takový ten mazací lis na mazničky co se používal u starejch škodovek atd. tak ten mam upraven tak, že místo koncovky na maznice mam koncovku se svíčkovym závitem...nejdřív tam naleju starou A 00 jen tak volně dírou pro svíčku, abych dostal ven maximum vzduchu, pak načroubuju přípravek a přetlačuju...většinou stačí do prvního škubnutí, pak už to chodívá ručně...
...varianta 2 je určená pro písty v dolní úvrati...tam vytáhnu válec co mi klika dovolí (píst v horní úvrati) a tím se mi rozestoupí příruby válce a bloku motoru...tam opatrně vložím jako rozpěrky špalíčky z tvrdého dřeva, abych dostal válec co nejdál od bloku...pak vemu za nakopávačku, tím se snaží válec i s pístem pokračovat do dolní úvrati, jenže válec se zasekne o špalíky a píst pokračuje dolu z válce...pokud to nestačí, tak popojedu kousek, opět podložím vyššíma podložkama, až dostanu píst snadno a bez zvyšování poškození ven...
...při této metodě se ani klice nemá co stát, pač ojnice je namáhaná na tah a takovou sílu abys ojnici vytáh nebo dolikvidoval ložiska zase nemáš...
...mno a pokud nepomáhá ani jedna tato metoda, což se mi jednou stalo, když jeden umělec udělal futro pístního čepu z mosazi nikoli bronzu, tak se to chytlo a s ojnicí oproti pístu nešlo hnout...tam už jednině vysoustružit z tvrdého dřeva špalek, který bude přesně dosedat na dno pístu kvůli rovnoměrnému rozložení tlaků, motor dobře vypodkládat a píst sprostě vymlátit ven...při nejhorším rozbít...
...další věc...můj názor na válce a výbrus je následující...
...pokud z toho ústí jsou to válce nové a z nové výroby, tak já bych do toho nešel...ona totiž ta kvalita od té doby co se motory dělaj přímo v Týnci a né jako dříve ve Strakonicích (viz. TP), tak je dosti pochybná...dokonce některý části motorů se snad dělaj i v číně nebo co, takže já upřednostňuju opravu starších válců s ještě dobrou kvalitou, jak to co se dělá dnes...
...navíc počítej se mnou...nový válce: 2800, výbrus: 1800 ...rozdíl krásnejch 1000 kaček, který můžeš iunvestovat jinam...pokud si to necháš poslat, tak to taky bude nějakou dobu trvat a stejně máš na tom ještě spoustu práce, takže nakonec zjistíš, že dostaneš ty válce z brusírny tak akorát včas...
...já byl v mládí taky takovej hrrrr...všechno jsem chtěl hned teď, ale to už mě život odnaučil a stejně objevíš dálších 1000+1 menších závad a časově to výjde tak akorát...to je můj názor a vem si z něj co chceš ...
...mno a fotky nahraješ, když tady pod tim okénkem do kterého píšeš, klikneš na modrej podtrženej nápis "Nahrej fotku" a zbytek tě už navede ...
...a poslední...já byhc na tom motoru nešetřil a pokud bude třeba, udělal i tu kliku a další věci...protože takovymhle flastrováním se na tu motorku nebudeš moct nikdy spolehnout a stejně to budeš dřív nebo pozdšjc muset udělat...takto alespoň víš, co máš uvnitř a můžeš jezdit v klídku a pohodě
Howgh, domluvil jsem
...tak asi takto...
...existují dle provedení trubek dvě verze vidlí...starší verze má trubky ze surové oceli nechromované a ty musíš při montáži natřít vazelínkou a zakrejt tima dlouhejma měchama jako ochranu před korozí...nové provedení má ty nosné trubky chromované a ty nezkorodujou, takže ty lze provozovat bez těch dlouhejch manžet...
...tedy když sundáš ze starých (nechromovaných) trubek ty manžety a dáš jen ty stírací kroužky určené pro chromovanou vidlu, tak ti za pár chvil ty trubky nareznou, protože veškeré ochranné mazivo co bys tam dal ti setře ten stírací kroužek...ovšem korozní splodiny mají tu nemilou vlastnost, že nabývaj na objemu, takže jednak ti zlikvidujou břit toho stíracího kroužku i gufera a druhak se ti ta vidle začně při propružení zasekávat protože budeš cpát do kluzáku trubku většího průměru jak na kterou je to určený a to uznáš, že asi nebude fujgovat ...
...krátce...když holé trubky tak jen chromované...zrovna tady jednu stejně doku**** vidlu mam a můžu vyfotit, jak to asi vypadá...
...tak a poznámka k demontáži...
...tato nechromovaná vidla hodně často silně narezne pod tima sloupkama držení předního světla mezi brejlema ...hodně bývá zvykem, že při demontáži jednotlivých ramen vidle čovek nahoře sundá zátku, vyndá pružinu, povolí šroub na spodních brejlích a snaží se to vytlouct...jenže ono to přes to nabobtnání korozí nejde, pač to spojení ve spodních brejlích je hodně těsný a ani sebevětší silou to prostě nevybušíš, tak tam to dělám tak, že sundám matici krku řízení co drží horní brejle, opatrně sklepnu horní brejle...což mi umožní sundat ty sloupky pod kterejma je to schnilý...schnilý trubky opracuju dráťákem a smirkem do hladka, namáznu WDčkem nebo něčim podobnym a pak to lze vyklepnout z brejlí jedna báseň...
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Osvětlení Jawa 640 Jawa 350/640 | Marec222 | 6 | 19.4.2024 v 22:07 Drak1 |
Jawa 350/640 motor klepe [1, 2] Jawa 350/640 | frds1206 | 35 | 10.4.2024 v 22:27 Beranidlo |
Pravý válec hodně bohata směs [1, 2] Jawa 350/640 | frds1206 | 32 | 23.8.2023 v 15:22 frds1206 |
Jawa 350/640 cuká v nízkých otáčkác... Jawa 350/640 | frds1206 | 18 | 8.7.2023 v 01:00 frds1206 |
Rozoberám nepolený motor [1, 2] Jawa 350/640 | misooo4623 | 37 | 13.4.2023 v 22:52 Julip2 |