3 reakcí na tento příspěvek Světla ruší rádio
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světla ruší rádio
S.M-A-RT píše: Nevim jak to funguje na XVZ, ale svetla jsou vetsinou napanena rovnou z altu tudiz bez usmerneni, takze bude pronikat brum nejapis pres kostru do radia. Nepises jake povahy je ruseni, jestli zhorseni prijmu ci rachot v reproduktorech (sluchatkach?), ale nejspis bude nutne udelat filtraci na napajeni.
Teda nevim jak jsi na to přišel,že jsou světla napájena z alternátoru bez usměrnění?????
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světla ruší rádio
U velkých motorek ale takové řešení nebývá a možná to S.M-A-RT zaměnil s řešením u motorek, které mají automatické rozsvěcení světel po startu motoru. Z jedné fáze altecu je tam přes diodu napájena cívka pomocného relátka spínajícího okruh hlavních světel. Má to tak třeba XS400, nebo Z1000.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světla ruší rádio
Naposledy editováno 09.06.2013 11:01:04
Také jsem jeden čas měl Yamahu SA22 a tam byly na magnetu dvě cívky, kde jedna šla přes regler, nabíjela baterku a napájela přístrojovku, blinkry a šlajflampu, zatímco druhá šla bez regulace a přímo napájela obrysovky, hlavní světlo a podsvícení přístrojovky. Na volnoběhu světla v důsledku kolísání otáček motoru někdy dost poblikávala. Dvě obrysové žárovky v předním světle tedy byly víceméně pro parádu, nebo spíš kvůli legislativě, jelikož, pokud mně paměť dobře slouží, tak u SA22 nebylo možné zapnout jen parkovačky napájené z baterky.
Tridac> Tak to vypadá někde na vadnou kostru. Ve zoxidovaném místě se může vytvořit P-N přechod, na kterém se pak chytají veškerá rušení z atmosféry (podobně, jako byly případy rušení rádia v domácnosti, dlouho se na to nemohlo přijít a nakonec to bylo právě zoxidovanými spoji v krabicích). Také může být někde v okruhu světel právě horší kontakt, na kterém při průchodu proudu mohou vznikat až drobné výboje (na principu obloukové svářečky), které rovněž způsobují rušení, kor když se to po zapnutí světel postupně zhoršuje, až se přijímač zcla zaruší. Zkus přijímač ještě napojit přímo na kontakty baterky (pochopitelně přes pojistku) a pokud rušení nezmizí, musíš projít veškeré spoje v okruhu světel.
E:
ale prostě jen jakoby šumí pak vrčí a nakonec chrčí že není slyšet rádio vůbec
Tohle tím spíš ukazuje na to, že někde v okruhu světel dochází na vadném spoji k nežádoucímu jiskření.
Naposledy editováno 09.06.2013 12:31:33
1 reakcí na tento příspěvek Světla ruší rádio
Možná přímo na objímce - měl jsem něco podobného na autě, volnější kontakt přímo na štekru od H4 a plastové těleso štekru to úplně vytavilo a na "samecfastonu" na žárovce byly vypálené důlky jak od svářečky.
Tak zkontroluj pvně raději tohle, ať Ti to nakonec nevypálí parabolu.
1 reakcí na tento příspěvek Světla ruší rádio
Mně to totiž připadá, že je problém v rádiu. Pokud se nějak dostaneš ke kabeláži rádia, zkus najít drát spojený s parkovačkou a ten odpojit a odzkoušet zda to stále vykazuje chybu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světla ruší rádio
PepanS píše: Nemění se v závislosti na zaplém (vyplém) osvětlení parkovačky podsvícení rádia?
Mně to totiž připadá, že je problém v rádiu. Pokud se nějak dostaneš ke kabeláži rádia, zkus najít drát spojený s parkovačkou a ten odpojit a odzkoušet zda to stále vykazuje chybu.
Rádio podsvícení nemá. Stanice svítí digitálně číslice a svítí jen diody pod ovladači.
Rádio se světlama propojeno není, pokud nepočítám baterii. Rádio se zapne již v první poloze klíčku a nemusí být aktivní zapalování, kdežto světla jdou zapnout až po zapnutí zapalování, tedy i pojistku mají odlišnou světla od rádia.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světla ruší rádio
Tridac píše: Rádio se zapne již v první poloze klíčku a nemusí být aktivní zapalování, kdežto světla jdou zapnout až po zapnutí zapalování, tedy i pojistku mají odlišnou světla od rádia.
Tzn., že rádio jest už napájeno přes spínačku a tam se rušení od závady v obvodu světel dostat může. Jdi po napájecím drátu rádia, najdi, kam vede, zkus jej odpojit a přepojit přímo na baterku. Pokud rušení zmizí, můžeš vyřešit napájení rádia tak, že z místa, odkud bylo původně napájeno, budeš napájet cívku pomocného relátka, které bude přerušovat napájení rádia přímo z baterky. Tak zajistíš, aby stále nešlo zapnout při vypnuté spínačce.
Lepší však bude řešit přímo zdroj rušení... tedy už popsanou možnou závadu v obvodu světel, ale chyba by mohla být i v tom (jak naznačil PepanS), že při zapnutí světel poklesne napájecí napětí rádia pod přípustnou mez, což teprve způsobí poruchy. Změř napájecí napětí co nejblíže u rádia (nejlépe v připojovacím konektoru) a pokud při zapnutí světel znatelně poklesne, může to být právě ono. A pokud i hlavní proud žárovek jde přes spínačku, tak v ní klidně mohou být (díky opotřebení kontaktů) přechodové odpory, na kterých se napětí ztrácí.
Pak pomůže přepojit napájení rádia přímo na baterku přes pomocné odpojovací relátko (viz první odstavec) a namontovat relátka i na spínání hlavních žárovek (potkávačka/dálka), přičemž napájení žárovek (přerušované relátky) bude taženo přímo od baterky, nebo lépe od výstupu regleru. (nebo hlavního výstupu alternátoru, pokud má Venture altec s buzenou kotvou). Jde o to, aby se odlehčilo zatížení kontaktů spínačky.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světla ruší rádio
Radio hraje dokud se nezapnou svetla. Proste bez jakejchkoliv ostatnich vlivu to hraje.
Zapnu svetla a zacne se to zhorsovat az je to nepouzitelny. Logicky tedy nebude nic s radiem, resp nic zasadniho co by znemoznovalo jeho normalni funkci. Jeste bych se zeptal na casovy prubeh. To zhorseni nastane za jako dlouho po zapnuti tech svetel? Je to pokazdy +- stejny nebo ruzny? A kdyz ty svetla nezapnes bude to hrat v pohode treba hodinu?
Podival bych se do schematu co vsechno se s tim radiem v ty spinacce zapina. To ze se to tak chova po zapnuti tech svetel, muze byt zpusobeno nekolika faktory. Muze se neco nekde ohrat, prehrat, pripadne se vybije kondenzator, kterej ma uz malou kapacitu a nestaci dorovnavat ubytek napeti pri poklesu, kterej vznikne tim zapnutim svetel. Udela to samy treba pri zapnuti jinyho spotrebice, napr vyhrivany hefty, sedlo atd? Zkus vyndat zarovky (mozna staci vyndat jen pojistky od svetel) a zkus to zapnout esli to bude delat i tak. Pokud ano nebude chyba ve svetlech a ruseni od zarovek ale videl bych to na vadnou spinacku pripadne rele pokud je to pres nej spinane. Zmeril bych napeti pred a po zapnuti. Pokud se bude lisit dost vyrazne pak mas nekde prechodak kde dochazi k ubytku napeti a potazmo i k ruseni. Muze to byt i uklepana, nebo uhnila kostra.
Autoradia jsou konstruovany tak, ze maji na vsechny svoje obvody stabilizatory. Na vsechny, az na jeden a tim jsou koncove stupne. Byvaji zapojene primo na napajeni bez stabilizace a pokud poklesne napeti tak se samozrejme snizi vykon, a pokud se dostanes s napetim pod urcitou mez tak koncove tranzistory prestavaji pracovat uplne. A projevuje se to presne tak jak popisujes. Podival bych se na odrusovaci filtr, urcite tam nekde bude uz z vyroby, mozna bude totiz chyba v nem, protoze to jsou vetsinou kondenzatory s tlumivkama a ty maji take svoji zivotnost danou. Jestli to radio ma svoji pojistku, tak zkus vymenit i ji, uz se mi stalo, ze jsem mel prepalenou pojistku, ktera nebyla rychla a tim proudem se zdeformovala tak ze vodila tak nejak na pul. Pak dochazelo samozrejme k jiskreni a ruseni.
Tech veci muze byt ale daleko vic. Elektrina je ducharina a na motorce to je uz obcas i alchymie rizla s nadprirozenem.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světla ruší rádio
Jen doplním na co si se ptal. Když bude stát v garáži, bude hrát celý den, když pojedu bez světel, bude hrát dobře dokud neusnu. Když rozsvítím světla, je to otázka cca 20 minut plus minus. Když to vypni, je otázkou chvíle než se to jakoby vrátí zase do původního stavu, tedy není to okamžitě po vypnutí světel, ale chvilku mu to trvá, cca půl hodiny než se zase vrátí k normálnímu hraní. Zajímavý úkaz.
Tridac píše: Když to vypni, je otázkou chvíle než se to jakoby vrátí zase do původního stavu, tedy není to okamžitě po vypnutí světel, ale chvilku mu to trvá, cca půl hodiny než se zase vrátí k normálnímu hraní. Zajímavý úkaz.
To tím spíš ukazuje na vadný kontakt, který se zahřeje, zhoršuje se tak jeho vodivost a po vypnutí světel opět chvíli trvá, než se vzpamatuje. Opět bys to odhalil měřením napájecího napětí na rádiu, co nejblíž k němu. Nebo napájení rádia odpojit od spínačky a připojit na plynule regulovatelný dílenský (laboratorní) zdroj, zapnout a napětí pozvolna ubírat. Pokud začne příjímač při určité úrovni napětí "blbnout", jak popisuješ a při opětovném zvýšení napětí se "vzpamatuje", jest zakopaný pes odhalen. Pak už jen na motorce najít, kde se napětí ztrácí a já osobně bych prvně podezíral spínačku, nebo nějaký štekr kolem ní. Chce to postupně pátrat s voltmetrem v ruce, nic jiného se dělat nedá.
Osobně bych měřil přímo na konektoru rádia. Proměřit všechny dráty (mimo reproduktorů) jaký mají napětí oproti "-" baterky a pak totéž oproti "+" baterky.
Měření udělěj bez rádia bez a s parkovaškou a pak totéž s rádiem funkčním a potom parkovačkou zmrveným. Podle toho se už dá dedukovat kde se co děje. Pořád se ale nemůžu zbavit dojmu, že je do rádia přivedený "signál" od parkovaček, nebo se tam někde vytvořil z prachu a vlhka spoj na "mute" nebo něco podobnýho.
Pokud se ti podaří detekovat pinout rádia a rádio má vstup pro parkovačku, tak ho vyzkoušej mimo motorku.
A souvislost se světly může být potom taková, že uzavřený obvod světel vytváří smyčku, na kterou se chytají všechna možná rušení a pokud na přijímači nepracuje dobře odrušení napájení, nota bene jest ještě narušené stínění antény, projeví se to hned. Možná tam nakonec dochází k rušení na principu tzv. "dvojího zemnění".
Pak by mohlo stačit dát pozor na to, aby všechny obvody přijímače, včetně stínění antény, byly ukostřeny do jednoho místa , nejlépe co nejblíž baterky a rozhodně ne ve stejném kostřicím bodu, jako okruh světel. "Plusový" bod napájení tatkéž vyvést co nejblíže baterky, která sama o sobě působí jako slušná filtrační kapacita.
1 reakcí na tento příspěvek Světla ruší rádio
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světla ruší rádio
PepanS píše: Nejjednodušší jak chybu antény vyloučit je jí mít pro testy odpojenou. Zkus to, ale obávám se, že to nebude ten problém.
Ano, ano, psal jsem, že to neřeší problém rušení, to působí dále, ale tady je možná problém toho, že to zvyšuje rušení víc a víc, když je přerušená anténa ve spoji. Problém rušení hledám dál.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Dovoz motorky z Německa Yamaha XVZ 1300 Royal Star, Yamaha XVS 1300A Midnigh... | Vladikami | 13 | 1.9.2022 v 23:58 Vladikami |
Světlo Yamaha XVZ 1300 Royal Star Venture, Yamaha XVZ 1300 ... | FIDOGR | 1 | 21.7.2022 v 18:37 zdenysrx6 |
nevie niekto o servise pro Venturky... Yamaha XVZ 1300 Royal Star Venture, Yamaha XVZ 1300 ... | kurobb | 0 | 4.5.2021 v 11:38 kurobb |
Problém "bublání" do karburátorů. Yamaha XVZ 1300 Venture Royale | Tridac | 3 | 14.6.2019 v 15:51 baikmenn |
preco ukazuje na panely venture roy... Yamaha XVZ 1300 Venture Royale | rat13 | 3 | 13.6.2018 v 11:49 rat13 |