1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světla ruší rádio
S.M-A-RT píše: Nevim jak to funguje na XVZ, ale svetla jsou vetsinou napanena rovnou z altu tudiz bez usmerneni, takze bude pronikat brum nejapis pres kostru do radia. Nepises jake povahy je ruseni, jestli zhorseni prijmu ci rachot v reproduktorech (sluchatkach?), ale nejspis bude nutne udelat filtraci na napajeni.
Teda nevim jak jsi na to přišel,že jsou světla napájena z alternátoru bez usměrnění?????
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světla ruší rádio
Tridac píše: Rádio se zapne již v první poloze klíčku a nemusí být aktivní zapalování, kdežto světla jdou zapnout až po zapnutí zapalování, tedy i pojistku mají odlišnou světla od rádia.
Tzn., že rádio jest už napájeno přes spínačku a tam se rušení od závady v obvodu světel dostat může. Jdi po napájecím drátu rádia, najdi, kam vede, zkus jej odpojit a přepojit přímo na baterku. Pokud rušení zmizí, můžeš vyřešit napájení rádia tak, že z místa, odkud bylo původně napájeno, budeš napájet cívku pomocného relátka, které bude přerušovat napájení rádia přímo z baterky. Tak zajistíš, aby stále nešlo zapnout při vypnuté spínačce.
Lepší však bude řešit přímo zdroj rušení... tedy už popsanou možnou závadu v obvodu světel, ale chyba by mohla být i v tom (jak naznačil PepanS), že při zapnutí světel poklesne napájecí napětí rádia pod přípustnou mez, což teprve způsobí poruchy. Změř napájecí napětí co nejblíže u rádia (nejlépe v připojovacím konektoru) a pokud při zapnutí světel znatelně poklesne, může to být právě ono. A pokud i hlavní proud žárovek jde přes spínačku, tak v ní klidně mohou být (díky opotřebení kontaktů) přechodové odpory, na kterých se napětí ztrácí.
Pak pomůže přepojit napájení rádia přímo na baterku přes pomocné odpojovací relátko (viz první odstavec) a namontovat relátka i na spínání hlavních žárovek (potkávačka/dálka), přičemž napájení žárovek (přerušované relátky) bude taženo přímo od baterky, nebo lépe od výstupu regleru. (nebo hlavního výstupu alternátoru, pokud má Venture altec s buzenou kotvou). Jde o to, aby se odlehčilo zatížení kontaktů spínačky.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světla ruší rádio
Radio hraje dokud se nezapnou svetla. Proste bez jakejchkoliv ostatnich vlivu to hraje.
Zapnu svetla a zacne se to zhorsovat az je to nepouzitelny. Logicky tedy nebude nic s radiem, resp nic zasadniho co by znemoznovalo jeho normalni funkci. Jeste bych se zeptal na casovy prubeh. To zhorseni nastane za jako dlouho po zapnuti tech svetel? Je to pokazdy +- stejny nebo ruzny? A kdyz ty svetla nezapnes bude to hrat v pohode treba hodinu?
Podival bych se do schematu co vsechno se s tim radiem v ty spinacce zapina. To ze se to tak chova po zapnuti tech svetel, muze byt zpusobeno nekolika faktory. Muze se neco nekde ohrat, prehrat, pripadne se vybije kondenzator, kterej ma uz malou kapacitu a nestaci dorovnavat ubytek napeti pri poklesu, kterej vznikne tim zapnutim svetel. Udela to samy treba pri zapnuti jinyho spotrebice, napr vyhrivany hefty, sedlo atd? Zkus vyndat zarovky (mozna staci vyndat jen pojistky od svetel) a zkus to zapnout esli to bude delat i tak. Pokud ano nebude chyba ve svetlech a ruseni od zarovek ale videl bych to na vadnou spinacku pripadne rele pokud je to pres nej spinane. Zmeril bych napeti pred a po zapnuti. Pokud se bude lisit dost vyrazne pak mas nekde prechodak kde dochazi k ubytku napeti a potazmo i k ruseni. Muze to byt i uklepana, nebo uhnila kostra.
Autoradia jsou konstruovany tak, ze maji na vsechny svoje obvody stabilizatory. Na vsechny, az na jeden a tim jsou koncove stupne. Byvaji zapojene primo na napajeni bez stabilizace a pokud poklesne napeti tak se samozrejme snizi vykon, a pokud se dostanes s napetim pod urcitou mez tak koncove tranzistory prestavaji pracovat uplne. A projevuje se to presne tak jak popisujes. Podival bych se na odrusovaci filtr, urcite tam nekde bude uz z vyroby, mozna bude totiz chyba v nem, protoze to jsou vetsinou kondenzatory s tlumivkama a ty maji take svoji zivotnost danou. Jestli to radio ma svoji pojistku, tak zkus vymenit i ji, uz se mi stalo, ze jsem mel prepalenou pojistku, ktera nebyla rychla a tim proudem se zdeformovala tak ze vodila tak nejak na pul. Pak dochazelo samozrejme k jiskreni a ruseni.
Tech veci muze byt ale daleko vic. Elektrina je ducharina a na motorce to je uz obcas i alchymie rizla s nadprirozenem.
A souvislost se světly může být potom taková, že uzavřený obvod světel vytváří smyčku, na kterou se chytají všechna možná rušení a pokud na přijímači nepracuje dobře odrušení napájení, nota bene jest ještě narušené stínění antény, projeví se to hned. Možná tam nakonec dochází k rušení na principu tzv. "dvojího zemnění".
Pak by mohlo stačit dát pozor na to, aby všechny obvody přijímače, včetně stínění antény, byly ukostřeny do jednoho místa , nejlépe co nejblíž baterky a rozhodně ne ve stejném kostřicím bodu, jako okruh světel. "Plusový" bod napájení tatkéž vyvést co nejblíže baterky, která sama o sobě působí jako slušná filtrační kapacita.
Opet pouziju logiku, Kdyz je nahodnym zkratem nebo tzv. polozkratem kdy to neni uplnej zkrat slusnutej anteni svod k radiu, tak radio se samozrejme snazi na vstupnich obvodech zesilit zisk takto zeslabeneho signalu a vyzene to na max co to de. Pak se ti klepanim pri jizde ten zkrat na chvili zrusi a radio dostane pecku v podobe silnyho signalu a tak zareagujou vstupni obvody AVC toho radia razantnim omezenim toho signalu na vstupu. A tohle cely se muze neustale opakovat i 100x za vterinu a proto to ruseni. Ovsem to nesmim brat v potaz ten magnetofon tam by obvody tuneru nemely vubec zasahovat. Takze se priklanim spis k tomu ze se neco nekde ohreje a pak zase kdyz to vychladne tak to ruseni zmizi. Nemas tam nekde nejaky relatko? Mohlo by to byt vadne rele ktere ma prechodový odpor a pri ohrati se zvetsi a naopak pri vychladnuti zmizi.
Zadní žárovka má samostatnou cívku a a přepínač v poloze "bez světel" (poloha na schémátku) neodpojuje žárovku od cívky, nýbrž cívku zkratuje. Je to neobvyklé řešení, nicméně vzhledem k malému výkonu magneta to nijak nevadí. Přední žárovka má též svou vlastní cívku, ale přepínač už žárovku od cívky klasicky odpojuje, aby mohl fungovat klakson i při vypnutých světlech.
Tím, že každá žárovka má na magnetu svou vlastní cívku, právě nehrozí popsaná lavinová destrukce při prasknutí jedné ze žárovek.
Bohužel "přední cívka" (na schémátku vlevo dole) nemá dostatečný výkon, aby při zapnutém světlu utáhla i klakson, což je právě u pincků nevyléčená dětská nemoc, že se světly si prostě nezatroubíš.
Proto leckdo elektriku přepojoval tak, že obě světelné cívky spojil paralelně jako jednu, z které pak napájel všechno (obě světla i houkačku). Sice pak logicky při zatroubení musela světla "zakolísat", ale pak hlavně hrozilo to, že když jedna žárovka praskne, tak napětí magneta stoupne a tím pádem rychle shoří i druhá žárovka.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světla ruší rádio
Je tam jasně vidět, že z jedné cívky altecu je ještě před reglerem vyvedená větev, která je bez usměrnění a ta napájí hlavní žárovku (pozice 25), přední obrysovku (17), zadní koncovou žárovku (15), podsvícení přístrojovky (37 a kontrolku dálek (35). Na volnoběhu se běžně stávalo, že světla poblikávala v rytmu nepravidelnosti otáček motoru (dvoutakt 50ccm). Lavinová destrukce žárovek tam ale nehrozí, jelikož na alternátor je hned zapojen i klasický zkratový regler, který pochopitelně omezuje napětí už na svém vstupu, jak jsem už psal výše. Pokud by regler přestal fungovat, tak při přidání plynu pochopitelně všechny žárovky shoří a to by pak bylo na mrtvici, rozebírat všechna světla i přístrojovku.
Světla tedy nejdou vůbec vypnout a při běžícím motoru svítí stále. Ovšem dvě přední obrysové žárovky jsou na tomto skútru vlastně zbytečné, když u něho nejdou "parkovačky" zapnout při vypnutém motoru, aby byly napájené z baterky. Zřejmě jsou v předním světle obrysové žárovky jen kvůli vyhlášce.
1 reakcí na tento příspěvek Světla ruší rádio
Zkus nechat dlouhodobě hrát rádio bez motoru a pak nastartuj.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Dovoz motorky z Německa Yamaha XVZ 1300 Royal Star, Yamaha XVS 1300A Midnigh... | Vladikami | 13 | 1.9.2022 v 23:58 Vladikami |
Světlo Yamaha XVZ 1300 Royal Star Venture, Yamaha XVZ 1300 ... | FIDOGR | 1 | 21.7.2022 v 18:37 zdenysrx6 |
nevie niekto o servise pro Venturky... Yamaha XVZ 1300 Royal Star Venture, Yamaha XVZ 1300 ... | kurobb | 0 | 4.5.2021 v 11:38 kurobb |
Problém "bublání" do karburátorů. Yamaha XVZ 1300 Venture Royale | Tridac | 3 | 14.6.2019 v 15:51 baikmenn |
preco ukazuje na panely venture roy... Yamaha XVZ 1300 Venture Royale | rat13 | 3 | 13.6.2018 v 11:49 rat13 |