Mám tu jeden špek pro techniky. Na Guzzině mi vždy zlobilo řazení. Dvojka tam šla hrozně špatně a jen velkou silou, tak jsem se letos rozhodl to pořešit. Jako primární příčina většiny problémů se uvádí velká vůle na válečku (jezdí po osičce, na které se otáčí), který otáčením posunuje přes vidličky jezdce na výstupním hřídeli a tím řadí převody. Při velké vůli pak spolu s šoupáním vidliček posunuje i sám sebe v opačném směru a špatně tak řadí. Vymezovací podložky jsou dokonce běžný náhradní díl, takže jsem objednal několik z každé velikosti a pustil se do toho.
Byla tam podložka 1,0 mm, vůle 1,2 mm, takže jsem dal 2,2 mm podložky a složil. Převodovka přestala řadit úplně
Po prozkoumání problému jsem zjistil, že je problém v tom, že pokud váleček vypodložkuju tak, aby šlo dobře řadit dvojku (kdy se vidlička musí dostat přes takový výřez), tak se nedá zařadit 3, protože výřez pro trojku jde opačným směrem. Naopak při posunutí válečku na lehký průchod výřezem trojky se nedostane druhá vidlička přes dvojku. Měřil jsem vzdálenost hran výřezů na válečku a je to 60,0 mm, ale vzdálenost pinů na vidličkách při zároveň zařazený 2 a 3 je 61 mm. Takže pokud válečku vymezím vůli, tak to fungovat nebude (a proto to při té vůli fungovalo, ačkoliv bídně).
Tohle je výstupek pro trojku.
A tohle pro dvojku.
Teď jde o to, jak napravit tohle italské precizní strojírenství. Váleček se nedá sehnat, takže upravovat pilníkem drážky bych dost nerad. Kolečka na převodovce to samý, takže nejschůdnější mi přijde trochu upilovat vodící piny těch vidliček vždy z jedné strany. Ale pokud vás napadá něco lepšího, sem s tím.
Díky.
1 reakcí na tento příspěvek Italská převodovka - páteční kousek
e.: nic, melu blbosti, asi z hladu, jdu se nažrat
Naposledy editováno 28.05.2018 13:22:46
1 reakcí na tento příspěvek Italská převodovka - páteční kousek
Edit: nebo spíš např. 0,5 a 1,7, aby neutekl na některou stranu?
Naposledy editováno 28.05.2018 13:48:28
Hornetyk píše: A jde ten váleček vypodložit i z druhý strany? Tedy z každý strany 1,1mm ?
Ano (ackoliv dle planku prevodovky se pocitalo jen s jednou stranou), ale kdyz ho vypodlozim z jedny strany tak, aby sla zaradit 3ka v pohode, tak to neprojde pres 2 a opacne. Proste aby to radilo 2 i 3, tak musi mit valecek vuli, aby si mohl popojet a vidlicka projet. Ale tahle vule pak s sebou nese falesny neutraly, rany z prevodovky (jak tam valec lita) a dalsi neduhy, takze reseni to moc neni.
1 reakcí na tento příspěvek Italská převodovka - páteční kousek
Tak teda podložky 0,4 a 1,6 a 0,2 vůle
2 reakcí na tento příspěvek Italská převodovka - páteční kousek
edit: asi by to byla prasečina
Naposledy editováno 28.05.2018 14:00:40
Hornetyk píše: Jo, vůli to nějakou určitě chce, už jen kvůli teplu.
Tak teda podložky 0,4 a 1,6 a 0,2 vůle
Doted tam byla podlozka 1,0 a 1,2 vule a fungovalo to blbe. Kdyz tu vuli zmensim, bude to fungovat jeste hur, spis vubec.
Proste je spatne spasovany valecek k hrideli. Pokud na hrideli zaradim 2 a 3 (tj natlacim vidlicky co nejvic k sobe) tak jsou cca 60,9 od sebe. Ale hrany na valecku jsou proti sobe jen 60,0 mm. Takze bud musim zvetsit vyrezy na valecku nebo zmensit ten rozestup vidlicek.
3 reakcí na tento příspěvek Italská převodovka - páteční kousek
aby som dal aj niečo k téme, vtedy sme to riešili osústružením bokov kolies a posunutím bližšie k sebe o 0,4mm (0,2mm z každého kolesa). Ch*j do cementovania, itak sú tie kolesá z hovna.
Motorka myslím jazdí dodnes s dlhšími prestávkami na servis všetkého. Aspoň 6 rokov jazdila od "Dodo" (dorob doma)
Hornetyk píše: Rozhodně bych nepiloval ty piny, pak by to lítalo na všechny strany, ve finále bys taky mohl zařadit oba kvalty naráz. To už radši z boku zabrousit některý kolo, aby šly blíž k sobě
edit: asi by to byla prasečina
Stejny prusvih hrozi, pokud by se tam ta velka vule nechala, protoze jak valecek popojede, tak posunuje i tu druhou vidlicku, ktera to ma drzet mezi kvaltama. Nastesti je mezi 1 a 2 a mezi 3 a 4 docela dost mista, ten 1 mm vule na vidlickach by asi nebyl problem.
Taliani debilni
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Italská převodovka - páteční kousek
A co radsi ubrat trochu materialu z limce na hrideli, viz fotka kdesi nahore?
Naposledy editováno 28.05.2018 14:09:34
(reakce na) Italská převodovka - páteční kousek
Hornetyk píše: Rozhodně bych nepiloval ty piny, pak by to lítalo na všechny strany, ve finále bys taky mohl zařadit oba kvalty naráz. To už radši z boku zabrousit některý kolo, aby šly blíž k sobě
edit: asi by to byla prasečina
Já bych to radši nechal tak.
Koneckonců je to italská motorka, a vyžaduje typicky italský přístup
1 reakcí na tento příspěvek Italská převodovka - páteční kousek
Za prvně ač vypadají celkem symetricky, možná ale nejsou a dalo by se toho využít k nápravě (bylo-li to dobře složené od počátku). Pokud to jde zaměnit, tak bych vyměřil geometrii mezi vidličkou a vodícim čepem (i v rámci výrovbní tolerance) a pokud by se to u obou stran a obou vidliček výrazně lišilo, hledal bych problém/řešení tam.
Za druhé bych zkontroloval stav a vůli mezi vidličkou a drážkou do které zapadá, abys tam také nepřišel na nějaký problém. Například si totiž pamatuji, jak jsem opravoal několik převodovek do aut, kde byla totálně ztenčená vidlička na čtyřce nebo pětce. Vidlička se vyměnila a bylo to v pohodě (vidlička je jaksi měkčí než přesuvníky apod.), ale zajímala mě příčina, která byla u řidiče. Normálně to dělal pacholek, kterej byl zvyklej jezdit s rukou odloženou na řadičce, takže se snažil ru rychlost stále dořazovat a tím se vidlička ojížděla. Píšu to sem zejména proto, abys zkontroloval i vůle zde a případně hledal problém i v nedořazené rychlosti vlivem něčeho.
Moc se mi nelíbí ten obrázek "pro dvojku", protože tam si myslím, že je zařazeno dále než by mělo (mělo by být zařazeno na vrcholu drážky a né za ním... dle mého názoru, proto tam ta drážka takto je).
Poslední věc spíše pro rozšíření obzorů (zde asi nebude) je, že jsem již jednou zažil ten řadící váleček šišatej, takže když s ním člověk otáčel, v jedné poloze tlačil proti té vidličce (proti tomu osazení na vidličce) a proto se nechtěl v daném místě otáčet.
Více toho takto od boku neporadím, jen toto co bych také zkontroloval/hledal problém. Každopádně až na to příjdeš, rád si poslechnu závěr pro rozšíření svých znalostí.
Vůle mezi vidličkou a drážkou asi byla dobrá (kromě té dvojky), protože vidličky mají v místech kontaktu s posuvníkem jen velmi malé opotřebení, navíc obě na obou stranách srovnatelné.
Ano, ten obrázek dvojky právě ukazuje ten problém, kvůli kterému jsem to rozebral. Když jsem řadil dolů, tak tam padla dvojka, ale už se nedalo jít níž, řadička chodila naprázdno (protože vidlička nedojela na svý místo - váleček se tím pádem nedotočil). Musel jsem sjet zpět ke trojce, aby si ten řadící mechanismus do té správné pozice dojel, zaháknul váleček a pak velmi velkou silou (řadí se dolů patou, skoro se na tom dalo postavit), tam fláknout jedničku, tj překlenout ten hrbol ve válečku. Jenže když jsem váleček vypodložil tak, aby dvojka šla hladce, tak se to samé objevilo na protější trojce.
1 reakcí na tento příspěvek Italská převodovka - páteční kousek
Edit - kola by se posunovali - lisknul bych se za to
Naposledy editováno 28.05.2018 16:21:30
Kohlstein píše: Řadicí bubínek musí být bez výrazné vůle, dovolil bych mu tak 0,2mm max. S šířkou drážek, vidliček a čepů na vidličkách nesmíš nic dělat, vůle nesmíš zbytečně zvětšovat (bavíme se o setinách milimetru). Ozubená kola mají šikmé ozubení a nejde je ubrušovat posunovali by se osově. Jediná možnost jsou ty řadicí kroužky, resp. ozuby na nich a na kolech. Vymez řadicí bubínek osově tak, aby byl přesah mezi ozuby na obě strany stejný, a pak obruš jejich čela, dokud nebude na ozubech k dispozici přiměřená osová vůle. Vzhledem k ostatním vůlím na bubínku, vidličkách a ozubených kolech je bezpečné udělat na ozubech mezeru 0,5mm.
Nad tím jsem taky přemýšlel, ale toho materiálu je tam hodně, na druhou stranu je to asi nejmenší prasárna
Já se doma podívám, jestli do sebe ten řadící kroužek a ozubené kolo narazí jen těmi zuby nebo jestli je nějaký doraz třeba uprostřed na hřídeli a dám vědět.
Vypadá symetricky, ale třeba tam malej rozdíl je
edit: nezdá se mi pravděpodobný, že by se při výrobě převodovky sekli na bubínku o +/- milimetr, snad o setinku.
Ale že by to někdo blbě složil, to je hned...
Naposledy editováno 28.05.2018 19:04:15
1 reakcí na tento příspěvek Italská převodovka - páteční kousek
Vyndal jsem trojkove kolecko a radici krouzek a opravdu to na sebe narazi jen zubama, takze Kohlsteinuv napad vypada super. Nevite nahodou nekdo, proc se stridaji na obou kusech kratky a dlouhy zuby?? Ted budu muset vyzkouset, o kolik to stocit/zbrousit, je to tvrdy jako prase.
1 reakcí na tento příspěvek Italská převodovka - páteční kousek
Takhle to chodí jinde, předpokládám u Hondy, a mrkni na tu jejich mezírku mezi čelama ozubů, když jsou vyřazené
Naposledy editováno 28.05.2018 23:21:46
1 reakcí na tento příspěvek Italská převodovka - páteční kousek
Rozebíral jsem ty kolečka a u všeho si zapisoval, jak to tam patří, abych to neotočil a u řadícího kroužku mezi 1 a 2 jsem si všimnul, že pasuje i obráceně (u 3 a 4 má jinde zuby a nejde otočit). No a samozřejmě je asymetrickej, jedna strana je o 1 mm tlustší než druhá. Právě ten milimetr, kterej celou dobu honím
Zajišťovací matka je ožvejkaná, takže někdo už se v tom hrabal a nejspíš to tam dal obráceně, tímto se tedy velice omlouvám učňům z fabriky a proklínám učně z nějakýho servisu. Už je půlnoc, tak jsem neměl chuť to sestavovat, ale rozteč mezi vidličkama při zařazený 2 a 3 už není 61 ale 60 mm, stejné jako na válečku, takže mám velkou naději, že to bude chodit.
1 reakcí na tento příspěvek Italská převodovka - páteční kousek
Nepsal jsem, že je mi divný aby se při výrobě o milimetr felili, že je to spíš blbě složený ?
edit: blahopřeju k úspěchu
Naposledy editováno 29.05.2018 00:05:32
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Italská převodovka - páteční kousek
Hornetyk píše: Á je to tu, zas jsem měl pravdu
Nepsal jsem, že je mi divný aby se při výrobě o milimetr felili, že je to spíš blbě složený ?
edit: blahopřeju k úspěchu
Ale prd, maji to excentricky protoze pro itala +/- milimetr zadna vule, tak aby to pak slo nejak slozit.