bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Italská převodovka - páteční kousek
28.5.2018 v 13:18
Tady si všichni nadávači na italský krámy smlsnou
Mám tu jeden špek pro techniky. Na Guzzině mi vždy zlobilo řazení. Dvojka tam šla hrozně špatně a jen velkou silou, tak jsem se letos rozhodl to pořešit. Jako primární příčina většiny problémů se uvádí velká vůle na válečku (jezdí po osičce, na které se otáčí), který otáčením posunuje přes vidličky jezdce na výstupním hřídeli a tím řadí převody. Při velké vůli pak spolu s šoupáním vidliček posunuje i sám sebe v opačném směru a špatně tak řadí. Vymezovací podložky jsou dokonce běžný náhradní díl, takže jsem objednal několik z každé velikosti a pustil se do toho.


Byla tam podložka 1,0 mm, vůle 1,2 mm, takže jsem dal 2,2 mm podložky a složil. Převodovka přestala řadit úplně
Po prozkoumání problému jsem zjistil, že je problém v tom, že pokud váleček vypodložkuju tak, aby šlo dobře řadit dvojku (kdy se vidlička musí dostat přes takový výřez), tak se nedá zařadit 3, protože výřez pro trojku jde opačným směrem. Naopak při posunutí válečku na lehký průchod výřezem trojky se nedostane druhá vidlička přes dvojku. Měřil jsem vzdálenost hran výřezů na válečku a je to 60,0 mm, ale vzdálenost pinů na vidličkách při zároveň zařazený 2 a 3 je 61 mm. Takže pokud válečku vymezím vůli, tak to fungovat nebude (a proto to při té vůli fungovalo, ačkoliv bídně).

Tohle je výstupek pro trojku.


A tohle pro dvojku.

Teď jde o to, jak napravit tohle italské precizní strojírenství. Váleček se nedá sehnat, takže upravovat pilníkem drážky bych dost nerad. Kolečka na převodovce to samý, takže nejschůdnější mi přijde trochu upilovat vodící piny těch vidliček vždy z jedné strany. Ale pokud vás napadá něco lepšího, sem s tím.
Díky.

1 reakcí na tento příspěvek Italská převodovka - páteční kousek

Skvělá odpověď, děkuji! 28.5.2018 v 15:42 | Nahoru | #1
Řadicí bubínek musí být bez výrazné vůle, dovolil bych mu tak 0,2mm max. S šířkou drážek, vidliček a čepů na vidličkách nesmíš nic dělat, vůle nesmíš zbytečně zvětšovat (bavíme se o setinách milimetru). Ozubená kola mají šikmé ozubení a nejde je ubrušovat - posunovaly by se osově. Jediná možnost jsou ty řadicí kroužky, resp. ozuby na nich a na kolech. Vymez řadicí bubínek osově tak, aby byl přesah mezi ozuby na obě strany stejný, a pak obruš jejich čela, dokud nebude na ozubech k dispozici přiměřená osová vůle. Vzhledem k ostatním vůlím na bubínku, vidličkách a ozubených kolech je bezpečné udělat na ozubech mezeru 0,5mm.
Edit - kola by se posunovali - lisknul bych se za to

Naposledy editováno 28.05.2018 16:21:30

(reakce na) Italská převodovka - páteční kousek

28.5.2018 v 16:17 | Nahoru | #2

Kohlstein píše: Řadicí bubínek musí být bez výrazné vůle, dovolil bych mu tak 0,2mm max. S šířkou drážek, vidliček a čepů na vidličkách nesmíš nic dělat, vůle nesmíš zbytečně zvětšovat (bavíme se o setinách milimetru). Ozubená kola mají šikmé ozubení a nejde je ubrušovat posunovali by se osově. Jediná možnost jsou ty řadicí kroužky, resp. ozuby na nich a na kolech. Vymez řadicí bubínek osově tak, aby byl přesah mezi ozuby na obě strany stejný, a pak obruš jejich čela, dokud nebude na ozubech k dispozici přiměřená osová vůle. Vzhledem k ostatním vůlím na bubínku, vidličkách a ozubených kolech je bezpečné udělat na ozubech mezeru 0,5mm.



Nad tím jsem taky přemýšlel, ale toho materiálu je tam hodně, na druhou stranu je to asi nejmenší prasárna
Já se doma podívám, jestli do sebe ten řadící kroužek a ozubené kolo narazí jen těmi zuby nebo jestli je nějaký doraz třeba uprostřed na hřídeli a dám vědět.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist