globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Italská převodovka - páteční kousek
28.5.2018 v 13:18
Tady si všichni nadávači na italský krámy smlsnou
Mám tu jeden špek pro techniky. Na Guzzině mi vždy zlobilo řazení. Dvojka tam šla hrozně špatně a jen velkou silou, tak jsem se letos rozhodl to pořešit. Jako primární příčina většiny problémů se uvádí velká vůle na válečku (jezdí po osičce, na které se otáčí), který otáčením posunuje přes vidličky jezdce na výstupním hřídeli a tím řadí převody. Při velké vůli pak spolu s šoupáním vidliček posunuje i sám sebe v opačném směru a špatně tak řadí. Vymezovací podložky jsou dokonce běžný náhradní díl, takže jsem objednal několik z každé velikosti a pustil se do toho.


Byla tam podložka 1,0 mm, vůle 1,2 mm, takže jsem dal 2,2 mm podložky a složil. Převodovka přestala řadit úplně
Po prozkoumání problému jsem zjistil, že je problém v tom, že pokud váleček vypodložkuju tak, aby šlo dobře řadit dvojku (kdy se vidlička musí dostat přes takový výřez), tak se nedá zařadit 3, protože výřez pro trojku jde opačným směrem. Naopak při posunutí válečku na lehký průchod výřezem trojky se nedostane druhá vidlička přes dvojku. Měřil jsem vzdálenost hran výřezů na válečku a je to 60,0 mm, ale vzdálenost pinů na vidličkách při zároveň zařazený 2 a 3 je 61 mm. Takže pokud válečku vymezím vůli, tak to fungovat nebude (a proto to při té vůli fungovalo, ačkoliv bídně).

Tohle je výstupek pro trojku.


A tohle pro dvojku.

Teď jde o to, jak napravit tohle italské precizní strojírenství. Váleček se nedá sehnat, takže upravovat pilníkem drážky bych dost nerad. Kolečka na převodovce to samý, takže nejschůdnější mi přijde trochu upilovat vodící piny těch vidliček vždy z jedné strany. Ale pokud vás napadá něco lepšího, sem s tím.
Díky.

1 reakcí na tento příspěvek Italská převodovka - páteční kousek

Skvělá odpověď, děkuji! 28.5.2018 v 14:32 | Nahoru | #1
Možná kecám také z hladu, ale pár převodovek už mě vyškolilo, podívat se taky na vidličky.

Za prvně ač vypadají celkem symetricky, možná ale nejsou a dalo by se toho využít k nápravě (bylo-li to dobře složené od počátku). Pokud to jde zaměnit, tak bych vyměřil geometrii mezi vidličkou a vodícim čepem (i v rámci výrovbní tolerance) a pokud by se to u obou stran a obou vidliček výrazně lišilo, hledal bych problém/řešení tam.

Za druhé bych zkontroloval stav a vůli mezi vidličkou a drážkou do které zapadá, abys tam také nepřišel na nějaký problém. Například si totiž pamatuji, jak jsem opravoal několik převodovek do aut, kde byla totálně ztenčená vidlička na čtyřce nebo pětce. Vidlička se vyměnila a bylo to v pohodě (vidlička je jaksi měkčí než přesuvníky apod.), ale zajímala mě příčina, která byla u řidiče. Normálně to dělal pacholek, kterej byl zvyklej jezdit s rukou odloženou na řadičce, takže se snažil ru rychlost stále dořazovat a tím se vidlička ojížděla. Píšu to sem zejména proto, abys zkontroloval i vůle zde a případně hledal problém i v nedořazené rychlosti vlivem něčeho.
Moc se mi nelíbí ten obrázek "pro dvojku", protože tam si myslím, že je zařazeno dále než by mělo (mělo by být zařazeno na vrcholu drážky a né za ním... dle mého názoru, proto tam ta drážka takto je).

Poslední věc spíše pro rozšíření obzorů (zde asi nebude) je, že jsem již jednou zažil ten řadící váleček šišatej, takže když s ním člověk otáčel, v jedné poloze tlačil proti té vidličce (proti tomu osazení na vidličce) a proto se nechtěl v daném místě otáčet.

Více toho takto od boku neporadím, jen toto co bych také zkontroloval/hledal problém. Každopádně až na to příjdeš, rád si poslechnu závěr pro rozšíření svých znalostí.

(reakce na) Italská převodovka - páteční kousek

28.5.2018 v 14:42 | Nahoru | #2
Sofía> Otáčet a přehazovat vidličky mě taky napadlo, ale docela symetrické jsou, minimální ten rozestup mezi nima 60,86 a max 61,05, takže na řešení problému málo.

Vůle mezi vidličkou a drážkou asi byla dobrá (kromě té dvojky), protože vidličky mají v místech kontaktu s posuvníkem jen velmi malé opotřebení, navíc obě na obou stranách srovnatelné.

Ano, ten obrázek dvojky právě ukazuje ten problém, kvůli kterému jsem to rozebral. Když jsem řadil dolů, tak tam padla dvojka, ale už se nedalo jít níž, řadička chodila naprázdno (protože vidlička nedojela na svý místo - váleček se tím pádem nedotočil). Musel jsem sjet zpět ke trojce, aby si ten řadící mechanismus do té správné pozice dojel, zaháknul váleček a pak velmi velkou silou (řadí se dolů patou, skoro se na tom dalo postavit), tam fláknout jedničku, tj překlenout ten hrbol ve válečku. Jenže když jsem váleček vypodložil tak, aby dvojka šla hladce, tak se to samé objevilo na protější trojce.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist