Protože jsem tím už 3x prošel, tak si dovolím "poházet pár perel" v podobě svých postřehů a třeba tím někomu pomůžu.
Předně se dá do začátku sehnat jetá motorka s dobrou cenou, kupujte od prvního majitele, bazary nedoporučuji.
Určitě bych vycházel z toho, zda jsem začátečník nebo už mám něco za sebou.
Začátečník by neměl jít do supersportu, měl by volit lehčí motorku - nejlépe naháče do objemu 600. Tato volba přináší dobrou ovladatelnost a ztěžuje šílenosti, které jsou pro supersport charakteristické. Samozřejmě vadí vítr a to se dá částečně ošetřit štítem. Je určitě dobré začínat v pomalejším stylu. Dnešní 4 válce s objemem 600 mají 100 koní a to není zrovna málo. Vůbec není špatná volbou Kawasaki jako 2 válec s dobrým zátahem od spodu, 65 koní s malou váhou jsou zážitkem. Jistě řada lidí namítne, že naháč je street - městská záležitost. To považuji za hloupost, vyšší plexi to řeší a není to tak líné, jak chopper.
Druhým kritériem je zaměření, co vás baví a proč vlastně motorku chcete. Osobně neuznávám kravál kolem komínu a ježdění odnikud nikam, které svádí k machrování v podobě otevřených laufů a jízdě po zadním kole. Pokud ale jste takového zaměření, tak naháč je opět dobrou volbou. Pokud chcete cestovat, tak bych zvažoval, zda a co je možné na motorku navěsit. Určitě bych stál o plexi, boční kufry včetně kufru horního. Volba "správného" naháče vám to umožní. Pozor ale - ne u všech naháčů se to dá snadno vyřešit.
Pokud zvolíte supersport, byť s obsahem do 600, tak dopředu vzdáváte cestování a je to o těch jízdách kolem komína. Zavazadla v podobě provizorních a promáčejících se taškách, ohlých zádech a nevyhovujícím sedlu = nepohodlí.
Pokud volíte klid a pohodu, tak chopper a tady už hned od začátku si dovolím doporučit větší obsah než 600. Téměř vše pod 600 je líné a zklame vás to, pohoda začíná od 50 koní výše. Vyjímkou jsou Vulcany od Kawasaki a to i starší ročníky. I na chopperech se dá cestovat a samozřejmě se dají i pro cestování příjemně vybavit. Pohodlí do 100 km/hod, velmi pěkný krouťák již do 5 tis. otáček a minimální řazení, mohou být cestovním zážitkem.
Úmyslně neřeším kardan, řetěz a jednotlivé značky. Kardan do 600 je spíše raritou. Každá značka má naháče s tím rozdílem, že je trochu problém s dalším cestovním dovybavením.
Pokud se v první volbě netrefíte, tak vás to zklame, vyhodíte peníze protože budete chtít rychle motorku vyměnit = vyhozené peníze.
... OM
Naposledy editováno 20.02.2008 21:03:20
1 reakcí na tento příspěvek Je nutné vážit svá rozhodnutí při výběru motorky !
S jeděním od nikud nikam po městě fakt souhlasím. Tady u nás mě štvou 125káři
Dík za článek.
2 reakcí na tento příspěvek Je nutné vážit svá rozhodnutí při výběru motorky !
.... OM
2 reakcí na tento příspěvek Je nutné vážit svá rozhodnutí při výběru motorky !
OldMan: otvřel sis šop na naháče a kawasaki, viď? :)
E: Nechápu co tě tak rozezlilo. Já měl RS rád a to, že oni jezdijou jen po městě ( meziříčáci jistě potvrdí) je pravda....
A za nějakýho megavousátýho pokérovanýho se nepokládám :o
Naposledy editováno 20.02.2008 22:05:27
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je nutné vážit svá rozhodnutí při výběru motorky !
Nevím teda kde jezdíš ty,ale když někam vyjedu tak supersporty a superbiky potkávám úplně normálně a nikdo se tomu nediví.
Samozřejmě,že to není pohodlný jak choper nebo klasickej cesťák,ale to už záleží na každým.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je nutné vážit svá rozhodnutí při výběru motorky !
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je nutné vážit svá rozhodnutí při výběru motorky !
Mít R6 (jeden z nejlepších supersportů), tak také asi takhle budu reagovat
Samozřejmě nemáš pravdu R6 není primárně uršena pro cestování, to ale neznamená, že se s tím nedá jet dálka. Je to o sebeobětování jezdce, jaké nepohodlí snese.
Rozhodně mých 20 tis.km za sezonu mím najetých po celé Evropě a skutečně supersporty potkávám. Ale velká většina těchto motorkářů pochází z blízkého okolí (200-300 km). Vím o čem mluvím protože s nimi mluvím. S R6 jsou určitě Alpy zážitkem, ale asi bych ji tam dovezl na vozíku. Také vám určitě, že bych si na cestování supersport nikdy nepořídil, také bych ji nedoporučil jako první motorku.
Jinak opravdu si nenárokuji patent na rozum a nebráním se i jiným názorům.
... OM
Naposledy editováno 20.02.2008 22:09:40
Pořád to je o motorce pro začátek, nebo chcete hájit své barvy
Já jezdím s FJR - myslím, že to nemusím rozvádět, co to je a k čemu to je ... Ale o tom to přece není, příspěvkem jsem mířil na začátečníky.
... OM
Cestovat se dá na všem! i na 42koňový motorce a né že ne,.... apod.
Mě to přijde jako výkřik do tmy, protože se tam nikdo nedozví to NEJDŮLEŽITĚJŠÍ!!!
Samozřejmě že na 42 koňové motorce se dá cestovat a na supersportu taky a podobně, ale na sport jsou sportovní mašiny, na cestování cestovní, na terén terenní atd. nejvhodnější. Na blbnutí "kolem komína" asi nebudete jezdit na skútru.
Ano chápu že takřka s každou motorkou jde dělat všecho, zejm. třeba s R1 .
http://forum.motorka...topic.php?pid=490951
A to nejdůležitější je tady:
http://forum.motorka....php?id=1086&p=1
Naposledy editováno 20.02.2008 23:56:54
Líbí se mně jak si jseš jistej,že tvoje zkušenosti a tvých 20000za rok je to měřítko na udílení rad nám nezkušeným a že R6není"PRIMÁRNĚ"určena k cestování(to asi ví i 15-letej kluk co začíná.
A jestli to je teda jen o to obětování jezdce,tak já se teda párkrát za sezonu klidně a rád obětuju a leto si doufám s pár kámošema i na supersportech střihnem i Chorvatsko.
Tak čau a třeba zase někdy,někde......
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je nutné vážit svá rozhodnutí při výběru motorky !
RomanSS>Hezké To je z tvý hlavy?
S jeděním od nikud nikam po městě fakt souhlasím. Tady u nás mě štvou 125káři
Dík za článek.
děláš si řiť? máš 620 kubíků a ke dvácařům se najednou neznáš? ale jinak vcelu souhlas
Také se neřadím mezi zkušené motorkáře, na to si nehraji a hrát nebudu. Jestliže odmítá někdo konstatování, že supersport apriori není určený pro cestování, potom ani takovým lidem to vymlouvat nechci - jenom s tím nesouhlasím. Také nebudu pro začátečníka na motorce doporučovat supersport jako první motorku. Naháč (a to kterékoliv značky)je dobrým kompromisem.
Že Kawasaki ER-6N je špička ve své kategorii (výkon, krouťák, váha), o tom asi se nedá moc dlouho diskutovat. Doporučuji všem citlivějším povahám si sjet na lehké a výkonné motorce, posoudit její ovladatelnost a potom se zamyslet nad tím, proč by začátečník měl mít dobře ovladatelnou motorku s pokud možno rovným sezením od kterého nebolí záda po ujetí 300 km v kuse.
Tolik na vysvětlenou. Třeba někdo vymyslí jiný příspěvek na toto téma, kde bude doporučovat R6,R1, GSXR a jiné potvory pro začátečníky a bude mít pro to jiné, lepší argumenty, než které tady ohajuji já.
PS:
Ve druhém kroku bych volil cestovní enduro nebo cestovní motorku, rád totiž na motorce cestuji a nesoutěžím.
.... OM
co do zacatku je tezka otazka... naky pady budou at to bude na cemkoliv a spis zalezi na stesti nez typu moto jak to dopadne a jestli se motorkar dostane do dalsiho levelu...
osobne sem zacinal jako malej na strojich jaky se tenkrat dali sehnat, fichtl, ruzne CZty... takze treba umim dost veci na moto opravit sam ... bez toho se tenkrat nikdo nesvezl... ale zase mam z tehle stroju vypestovane takove "zlozvyky" ktere treba kamosi co zacinali na modernich motorkach nemaji a myslim ze maji z tech modernich biku takovej "lepsi" styl....
1 reakcí na tento příspěvek Je nutné vážit svá rozhodnutí při výběru motorky !
ale je fakt tezky zpetne resit co je a co neni ok pro zacatecnika kdyz uz sam mas najezdeno....
assassin>...ale je fakt tezky zpetne resit co je a co neni ok pro zacatecnika kdyz uz sam mas najezdeno....
Tohle podepisuji.
Assassin totiz majznul hlavickou presne do hrebiku: spousta z nas zacinala na masinach tehdy dostupnych - vsechny mozny variace Jaw a CeZet, pincku, movitejsi meli Simaly a EmZety. O jezdeckych navycich z tresoucich se nebrzdicich trakaru s vysokym tezistem asi nema cenu mluvit - kdyz jsem z Jawky presedl na Japonce, v podstate jsem se zacinal ucit jezdit uplne od zacatku. Tem dnesnim zacinajicim motorkarum ze srdce preji dostupnost kvalitne delanych masin, ale muj pohled bude uz asi vzdycky trochu poznamenany mymi vlastnimi zacatky - nedokazu objektivne posoudit, co je pro zacatky nejvhodnejsi, protoze jsem zacinal uplne jinak. (podomacku delane crossky s motory 175 - 250, ktere jezdily na benzin handlovany od ruskych vojaku..)
Dnesni mladi kluci maji obrovskou vyhodu moznosti vyberu (a dnes uz za velmi prijatelne ceny). Jedine, na cem se shodneme asi vsichni, je objem motoru - je sebevrazda v osmnacti sednout na litrovou bestii, nedejboze jako prvni velkou masinu. V podstate COKOLIV s objemem motoru do 600ccm je relativne bezpecna masina, snadna na ovladani, lehci na manipulaci, bezpecnejsi pri brzdeni. Zda je to nahac nebo "supersport" (i kdyz - dle meho nazoru - supersporty zacinaji objemem 900ccm, supersport je oznaceni pro cestovne - sportovni motocykl, nikoli sportovni), je uplne jedno, troufam si rict, ze sportovni sestka bude mit vychytanejsi jizdni vlastnosti, tudiz opet plus pro jezdce a jeho budouci navyky.
Resume: pro zacinajici motorkare - nehnat se za objemem motoru (i kdyz je mi jasne, ze lepe zni "mam litra", coz lepe uvolni sevreni kolen krasnych obdivovatelek ), kapota vs nahac zvazovat pouze na zaklade jizdnich dojmu a stavu financi (polozit kapotu je napor na kapsu), a k masine pristupovat s RESPEKTEM, protoze nektere stare pravdy jsou brutalne neustupne: co neubrzdis, to neukecas.
1 reakcí na tento příspěvek Je nutné vážit svá rozhodnutí při výběru motorky !
Další osobní názor - naháč z velkým všelijak přibastleným plexi vypadá obvykle hnusně. To spíš nějakého polonaháče jako Fazer.
CubaFZR>Ja bych asi teda nesouhlasil.... myslim ze si muze kazdy koupit co ho zajima, nebo laka... da se cestovat na R1 "kolem sveta", nebo jezdit na motardu ve dvou pod stan... a nikdo neni tak blbej, aby si koupil, choper na motokros... a i kdyby.... vo co de? ))) myslim ze nazor... "kupujte nahace, ty sou fakt super na vsechno", je jen nazor jednoho konkretniho cloveka... kazdej z kamaradu, kdo si sedl na to moji rekl, ze by na tom cestovat nemohl... a ze na to nic nedam... a me to je uplne jedno... respektive, mam na to krasny, funkcni brasny, nahoru jeste valec..malej tankvak... a jezdim s tim vsude... a nemam s tim nejmensi problem... pritom je to motka spis na okruh.... je to individualni a nechapu, co komu muze takovej clanek dat. Prece kdyz si nekdo od mala chce koupit CBR 600... a chce na tom i cestovat... tak to neznamena ze ma v palici to "jezdeni odnikud nikam".... je to tedy spis v hlave, nez o tom na cem jezdis... a kdyz nekoho budou bolet zada, tak pokud bude mit tu motorku, kterou si vysnil, tak mu to bude uplne jedno... tot muj nazor
Naprostej souhlas,bolí mě záda,zápěstí a ráno za krkem,ale to prostě k supersportu patří tak jako k Ducati někteří jejich fanatičtí majitelé Nevzdam se přece toho co se mi libí a na čem se mi jinak dobře jezdi.Naposledy editováno 21.02.2008 10:45:33
2 reakcí na tento příspěvek Je nutné vážit svá rozhodnutí při výběru motorky !
"někdo má rád vdolky, jiný zase holky"
Neblázněte, já přece nikomu nic nevnucuji, pouze ohajuji a vysvětluji sůj názor. Vzhledem k tomu, že jsem už několikrát vybíral motorku a věděl jsem, co asi od ní chci, tak jsem měl možnost toho dost vyzkoušet. Mé pocity - dojmy nejsou pocity profesionála, který se v tom vyzná. Ale chci tady upozornit, že když čtete testy stejných motorek, které dělali různí testovací jezdci, tak se obvykle neshodnou.
Takže mé pocity pravděpodobně budou odpovídat normálnímu - rozuměj běžnému kupci začátečníkovi a proto také mohou být pro někouho užitečné. Domnívám se. že více jak 90% lidí tady na motorce jezdí, ale nejde o nich říci, že by to uměli (to se pozná v krizových situacích).
Takže pokuste se do fóra dát své zkušenosti a představy o tom, jaká motorka do začátku by byla dobrá a proč. Zaměřte se na věkovou hranici 30-ti let a bez předchozích zkušeností. Přestaňte obhajovat své motorky protože málokdo přizná, že si měl koupit radši něco jiného.
... OM
A když mně bylo 15-20 tak tady stejně byla možnost jen toho Simálu,MZ nebo J350 takže proti současným motorkám(i těm tebou prosazovaným cesťákům)rozdíl úplně ve všem.
A teď si představ,že bych si pro začátek koupil teda to Er6n,pak třeba za dva roky cestovní enduro(jak píšeš),pak zase něco jinýho a cca.ve 40 bych podle tebe"dospěl"na toho supersporta.
Já si to spíš myslím naopak a je to i vidět na silnici.Čím člověk stárne a"moudří"tak pak leze ze supersportů na ty cesťáky a ani já se jim v 40,....bránit nebudu,ale dokud mně ty záda slouží tak to nechám tak jak to je.
Ale tvůj názor ti neberu a rozhodně to nemyslím jako že bych tady prosazoval nějakou značku nebo třídu.Prostě co člověk,to názor.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je nutné vážit svá rozhodnutí při výběru motorky !
Druhým kritériem je zaměření, co vás baví a proč vlastně motorku chcete. Osobně neuznávám kravál kolem komínu a ježdění odnikud nikam, které svádí k machrování v podobě otevřených laufů a jízdě po zadním kole. Pokud ale jste takového zaměření, tak naháč je opět dobrou volbou. Pokud chcete cestovat, tak bych zvažoval, zda a co je možné na motorku navěsit. Určitě bych stál o plexi, boční kufry včetně kufru horního. Volba "správného" naháče vám to umožní. Pozor ale - ne u všech naháčů se to dá snadno vyřešit.
Pokud zvolíte supersport, byť s obsahem do 600, tak dopředu vzdáváte cestování a je to o těch jízdách kolem komína. Zavazadla v podobě provizorních a promáčejících se taškách, ohlých zádech a nevyhovujícím sedlu = nepohodlí.
jinak ano... nekdo rad holky, jiny zase vdolky...
1500? Myslím ale, že zátah je něco jiného než rychlost. Pokud máš na mysli akceleraci = krouťák, potom můžeš mít pravdu (opět záleží s čím to srovnáváš). Zcela jistě jsi přehlédnul, že jsem psal o chopperu do objemu 600, tady trvám na svém a opakuji, že chopper v tomto obsahu je líný ve srovnání s čímkoli, co má objem 600 ve dvou nebo ve čtyřech válcích a není to chopper nebo cruiser. Už vidím, kolik lidí vlastnící tyto choppery tady vyletí. Zase tedy upozorním, že se bavím o lenosti a ne o tom, že tyto motorky nemají své kouzlo pro majitele.
Zpět k obsahu 1500 a cruiser (to obvykle chopper už není). Je to o stabilitě těchto strojů při vyšších rychlostech (o podvozcích), brzdách ... . Je vůbec možné se tady na toto téma bavit? Vychází mně, že ne = vzdávám to a jdu se bavit s rádiem. To, jak se zdá, více naslouchá.
... OM