rád bych začal jezdit, historicky něco na Simálu (6.000 km) a GSX-R 600 Srad (2.000 km) před 20 lety. Beru to tak, že jsem úplný nováček 180cm 105 kg. Rád bych něco na polní/lesní cesty (i horší) a zároveň abych s tím mohl s kamarády GS 1250 a GS 800 někam na dlouhý trip (Albánie apod.). Kolem a kolem koukám po Tenere, nepočítám, že bych si na tom něco opravil sám a tak uvažuju spíše o nové motorce. Můj strop za nové moto je cca 300.000 - budu ještě muset dokoupit veškeré oblečení včetně helmy a dokončit rošíření z A2 na A. Jde mi o to zjistit na co jsem nemyslel, jaké moto ještě uvažovat nebo si jít pujčit a projet. Ještě jeden benefit pro Yamahu je servis cca 2 km od baráku.
Moje dotazy:
1. Je vhodné koupit novou motorku, když uvažuju jezdit lehčí terén?
2. Volit raději starší Tenere s doplňky (když neumím posoudit stav moto) nebo připlatit na Tenere World Raid a vzít si ji od novoty nebo předváděčku kvůli většímu dojezdu a lepšímu podvozku ?
3. Vzít raději něco jiného?
- KTM (moc se mi nelíbí design a mám obavu z vyšší ceny a nákladnějšího servisu)?
- Aprilia Tuareg (četl jsem něco o dlouhé čekačce na náhradní díly, tekoucí olej a díly s výrazně vyšší cenou než u Yamahy)
- Suzuki V-Strom (přišla mi hodně velká a ne úplně do terénu)
- jiná alternativa?
4. Koupit na začátek něco lehčího a slabšího třeba CF MOTO MT 450 a vyměnit to za silnější třeba po 2 letech (ale s otázkou jestli se v pohodě zbavím číny a s jakou ztrátou)?
Předem díky za odpověďi a ochotu.
2 reakcí na tento příspěvek Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
Naposledy editováno 09.04.2024 20:45:24
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
JAVR píše: co říkáte obecně na F900 GS? Základ je za nějakých 333tisíc včetně akrapoviče, Výkon prý pěkně odspodu 105 k, zdvihy 230/215,Vzhledově pěkná
Za mne aktualne nejhezčí že všech cendur. Málem jsem už koupil, ale když jsem si naskladal podle sebe, tak to bylo 380 a ještě chyběly nějaký madla a padáky, takže spíš 400. A to se mne za nevyzkousenou motorku s motorem Loncin dát nechtelo Neříkám, že nekoupím, ale pořádně projedu a musí být o kus lepší než Tenere, Transalp, Tuareg a jiný co stojí o 100tis.min a nefungují vůbec špatně
a Transalp se mi zdál odspodu pro cenduro taky takový slabý, Zbytečně točivý.
co jsem posledně zkoušel ty BMW řadový dvouválce, Tak se mi moc líbily... jdou pěkně odspodu a mají šťávu.
Naopak v té předchozí generaci to byly divné motory.
Naposledy editováno 09.04.2024 22:04:18
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
JAVR píše: co říkáte obecně na F900 GS? ...
Hmotnost 220 kg
R1200GS vzducháč váží jen o jednotky kg víc. Jaký smysl pak má řaďák bez kardanu?
Naposledy editováno 09.04.2024 23:07:00
proste jestli se v necem toci setrvacnik co ma 5kilo a v necem setrvacnik co ma 10kilo, tak na povel ke zmene smeru apod se oba stroje stavi naprosto rozdilne...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
Anti píše: Oni to totiž před servisním intervalem prodají a někteří z kupujících jsou nuceni vyhledat mně a jiné servisáky.
ja treba to delam tak, ze jezdim, jezdim... az to padne. pak se to rozproda na dily a pokracujes dalsim strojem...
ona ta GO po 100mth muze atakovat nebo presahnout castku 50tis kc... a to kdyz se ti podari prekrocit 2x bez toho aby se to rozsypalo, tak jsi vlastne na servisu "usetril" na motorku za kilo... prihodis par tisic za dily co prodas a uz se da sehnat docela solidni a zas o par let modernejsi hracka...
samo, nesmi te potkat smula typu, ze to tam napada 10mth po koupi... ale takovej je zivot...
ja ted zkousim dalsi strategii... drahe generalky nahradit elektromotorem kterej se neservisuje vubec... na novou baterku na servisech usetrim cca po 300mth... tak uvidime...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
assassin píše: ja treba to delam tak, ze jezdim, jezdim... az to padne. pak se to rozproda na dily a pokracujes dalsim strojem...
Jenže když jedeš na závody přes půl republiky, objetuješ na to celý víkend tak chceš závod dojet. I když nemáš ambice na umístění na bedně a nejedeš celý seriál, ale třeba jen 2-3 závody které se ti líbí. A to nemluvím o lidech co trénují a ambice na bednu mají. Ti už vůbec nechtějí riskovat nedojet závod kvůli problému s technikou.Ty treba delas predepsanej servis, tzn na 100mth vymena komplet vseho? Tam snad zustavaji jen kartery
Naposledy editováno 10.04.2024 07:01:14
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
Deadman píše: Hmotnost 220 kg
R1200GS vzducháč váží jen o jednotky kg víc. Jaký smysl pak má řaďák bez kardanu?
Kde se dá koupit nový 1200GS s váhou 220kg za 350az400tis.Kč?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
Palomoto píše: Kde se dá koupit nový 1200GS s váhou 220kg za 350az400tis.Kč?
Plus to má přeci mnohem nižší zdvihy a malý přední kolo, to bych vůbec v tyhle kategorii ani nesrovnával
Já píšu, že do této kategorie nepatří ani F900GS, které je příliš těžké a celkově je to cenduro. Podobně jako Afrika.
U cendura nevadí 19" přední kolo, nejezdí takový terén, kde by bylo 21" výhodou. Dvouválce BMW F mi příjdou jako promarněná příležitost. To že váží tolik jako boxer s kardanem, je samo o sobě důkaz, že se jim to nepovedlo. To mohli místo toho udělat celkově zmenšenou, zjednodušenou a odlehčenou 800ccm verzi R1200GS, třeba s obyč přední vidlicí. Kdyby to vážilo o 15kg méně než R1200, mělo by to unikátní vlastnosti BMW (boxer+kardan) odlišující je od zbytku trhu, jistě by to mělo úspěch. Takto je to jen další střední paralelní dvouválec s řetězem mezi asi 8 dalšími na trhu, kde musí bojovat parametry. A žádným způsobem nad konkurencí nijak nevyčnívá, naopak mnozí z konkurentů dokázali postavit v nějakém směru výrazně lepší motorku.
Naposledy editováno 10.04.2024 11:11:59
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
Palomoto píše: Za mne aktualne nejhezčí že všech cendur. Málem jsem už koupil, ale když jsem si naskladal podle sebe, tak to bylo 380 a ještě chyběly nějaký madla a padáky, takže spíš 400. A to se mne za nevyzkousenou motorku s motorem Loncin dát nechtelo Neříkám, že nekoupím, ale pořádně projedu a musí být o kus lepší než Tenere, Transalp, Tuareg a jiný co stojí o 100tis.min a nefungují vůbec špatně
Tak on je trochu rozdil mezi motorem Loncin a motorem BMW vyrabenym v Loncinu. Mam 850GSA 4 roky, najeto, 73000 bez jedineho zadrhele, na ty motory nenajdes na forech ve svete ze by mely nejaky systemovy pruser co by se sralo. 900 z toho vychazi taky, necekal bych nejake zasadni problemy.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
ynzha píše: Tak on je trochu rozdil mezi motorem Loncin a motorem BMW vyrabenym v Loncinu. Mam 850GSA 4 roky, najeto, 73000 bez jedineho zadrhele, na ty motory nenajdes na forech ve svete ze by mely nejaky systemovy pruser co by se sralo. 900 z toho vychazi taky, necekal bych nejake zasadni problemy.
Na těch prvních F800 byly nějaké problémy. Myslím první dva roky výroby. To se řešilo, ale je to 16 let zpátky. Ten starý motor byl stejně takový neslaný, nemastný. Jinak já byl hodně překvapenej, jak se jim tyhle nový motory povedly.
Akorát, jak nesnáším ty zobáky, tak BMW gs pro mě Začlo být zajímavý ,až s tímhle modelem F900 GS.
Já neumím vlastnit z mého pohledu hnusnou motorku.
Naposledy editováno 10.04.2024 13:14:15
ynzha píše: Tak on je trochu rozdil mezi motorem Loncin a motorem BMW vyrabenym v Loncinu. Mam 850GSA 4 roky, najeto, 73000 bez jedineho zadrhele, na ty motory nenajdes na forech ve svete ze by mely nejaky systemovy pruser co by se sralo. 900 z toho vychazi taky, necekal bych nejake zasadni problemy.
Asi jo, ale je to Čína a za skoro 400tis mne to přijde dost
Co mě překvapilo byl gumový motor. Čekal jsem lepší odezvu na otočení plynem. Žádné "Monster Torque" se nedostavilo. MT-07 má reakci na pohyb pravého zápěstí znatelně lepší. MT-07 se sebere od 3000ot úplně v pohodě, Tenerka ne. Ta reaguje až od 4500ot. Když u ní necháte spadnout otáčky na 3000 musí se podřadit o jednu, lépe o dvě rychlosti. Nedovedu si představit jak "ne-tahá" Tuareg když v testu hodnotí motor Tenerky jako lepší. Čas 4:38 a 6:55.
Další co mi vadilo byl kryt spojky. Pravou nohou jsem o něj neustále háčil. U MT-07 nepřekáží protože má širokou nádrž. Hnusně širokou, kolena na ní jsou nepřirozeně daleko od sebe. Tenerka má nádrž užší, posez je přirozenější, ale zase zavazí ta spojka.
Grafické rozmístění údajů na tabletu je špatné. V horní části je kruhový otáčkoměr a uprostřed něj číslo zařazeného převodu. Rychlost je až úplně dole. Jenže údaj o tom jak rychle jedete je to co chcete vidět nejčastěji. Takže musíte neustále uhýbat pohledem až kamsi dolů na řidítka a to samozřejmě odvádí pozornost od sledování silnice. Údaj s rychlostí měl být ůplně nahoře.
A teď to hlavní. Nejvíce mě zklamali tlumiče. Plně stavitelné? Ha ha. Předpětí se na nich nastavit nedá a v základu jsou pekelně tvrdé. Na silnici se chovají slušně, nepotápí se při brzdění ani při prudkém zrychlování. Ale Extremka je nejvíce off-roadové provedení Tenerky, tady by měli být tlumiče nastaveny na jízdu v terénu. To co tam je v sérii je tak na 120kg jezdce. Už při jízdě po dlažebních kostkách je cítít že tlumiče jsou tvrdé. Na rozbité zazáplatované asfaltce, nebo na kamenité polňačce netlumí vůbec. K čemu tam je zdvih 230mm? V základu jsou to jen dlouhé trubky nastavené na jízdu po pěkné silnici. Do 140km/hod. se motorka chová hezky, při vyšší rychlosti se jí už začali nepříjemě vlnit řidítka.
Koukal jsem na rozkres tlumičů a našel tam u Extremky díl který mě nutí ke spekulaci. Položka č. 19-43. Je to nástavec který prodlužuje délku tlumičů ze 190mm(u Explore) na 230mm(u Extreme)? Tvrdost v základu by tomu odpovídala. Kladu si tedy otázku. Jsou tlumiče u modelu Explore stejné jako u Extreme jen s tím rozdílem že je tam nad pružinu vraženo tohle 4cm prodloužení? Které chod těch tlumičů v terénu úplně degraduje.
1 reakcí na tento příspěvek Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
Jezdil jsem převážně Euro4, ale ani an kamarádovi euro 5 mne to nepřišlo blbě
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
Palomoto píše: Jen má klasické Japonske on-off přechod z ubraneho do otevřeného plynu. Ten přechod umí evropská konkurence mnohem lépe.
To ucukané on-off jak píšeš má právě ta MT-07. Tenerka ne, u té je nárůst plynulý, ale musí se přitočit aby se hnula. Jezdil jsem je na testu obě právě proto abych měl srovnání stejného motoru ve dvou různých motorkách.bazin. píše: To ucukané on-off jak píšeš má právě ta MT-07. Tenerka ne, u té je nárůst plynulý, ale musí se přitočit aby se hnula. Jezdil jsem je na testu obě právě proto abych měl srovnání stejného motoru ve dvou různých motorkách.
Tak to evidentně od roku 2021 něco dost pozmenili a ne jen k lepšímu
Pak se to výrazně vylepší. Ale je možný, že pokud u dané motorky proběhl nějaký servis předem, tak to odstranili, protože se o tom obecně ví.
1 reakcí na tento příspěvek Tenére World Raid vs alternativy - jako první moto
U Tenerky mě překvapil a trochu i zklamal její gumový motor oproti MT-07. MT-07 jsem na 4ku i 5tku ve 3000ot. naložil plný plyn a bez protestů se z toho podtočení sebrala a bez prodlevy okamžitě zrychlovala. Tenerka ne! U té jsem musel podřadit, protože to motor v těch 3000ot. nedokázal. Stejnou reakci a ochotu zrychlovat měl až ve 4500ot.
Wenca24 píše: na obyč tenerce nastavit tvrdost vidlic jde... nezdá se mi nejak, že by to na extreme nešlo...
Pojmem tvrdost vidlice myslíš co? Možnost změny předpětí pružiny. Naklikání průtoku oleje při kompresi. Naklikání průtoku oleje při útlumu.
Extremka má jinou vidlici než základní model. Podle letáku má plně stavitelnou přední vidlici. Jenže možnost změny nastavení předpětí pružiny tam není! Hledal jsem to, ptal jsem se technika. Dotazoval jsem se jestli je vidlice nějak "poladěná" že je tak tuhá. Nebyla, byla v sériovém nastavení z továrny.
Proto jsem hledal ten rozkres dílů a překvapilo mě řešení jaké použily pro dosažení delšího zdvihu. Jestli je to opravdu udělané způsobem viz. #109 tak je to pro mě velké zklamání ze strany Yamahy.
Naklikání komprese a útlumu měla už TT600R r.v. 1998.
Naposledy editováno 23.04.2024 09:12:30
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
450MT [1 ... 4, 5] CFMOTO 450MT | TomasNBK | 139 | Včera v 18:11 Semtamjix |
Aerodynamika- cestovní moto [1, 2] KTM 890 Adventure, Honda NT1100, Suzuki V-Strom 800DE | JAVR | 42 | 20.10.2024 v 08:36 JAVR |
Tenere 700 úprava ABS [1, 2] Yamaha Tenere 700 | Border175 | 31 | 15.10.2024 v 20:53 Vit5 |
V-Strom 800DE delší zkušnosti [1 ... 5, 6] Suzuki V-Strom 800DE | Roman2bk | 167 | 16.9.2024 v 17:37 Pedl |
Aerodynamika- cestovní moto KTM 890 Adventure, Honda NT1100, Suzuki V-Strom 800DE | JAVR | 7 | 13.9.2024 v 18:41 Pedl |