motopark_kveten



PROFIL MOTORKY

Yamaha XT1200Z Super Tenere (2013)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník frufruST
Vloženo 18.2.2014
Aktualizováno 5.6.2018
Zobrazeno 11091x
HODNOCENÍ PROFILU OD 27 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


po výletu do Albánie měním titulek na "nerozbitná" :)

Více fotografii

Motorka koupena od ymoto (Chomutice) - dobrá obsluha, vstřícnost. Obecně problémem Yamahy je nemožnost zkušební jízdy

První dojmy - Ačkoliv jsem byl s Fazerem maximálně spokojený, nechtěl jsem být předpojatý při koupi cendura. Rozhlédl jsem se i po 1,2litrech jiných značek. Vylučovací metodou vypadlo GS kvůli pro mě nepřekousnutelné koncepci vyčuhujících válců. Poseděl jsem na Multistradě. Nádherná, lehká, milion kombinací nastavení tlumičů a palivových map. Jeden by si s ní užil zábavné odpoledne i bez benzínu. Ale ta všemocná elektronika může být dvojsečná. Vjet s ní do lesa, to by mi taky nedalo. Dojem asi jako kdyby Ferrari vyrobilo offroad. S Crosstourerem to bude asi podobné. Navíc má volitelně i automatickou převodovku. Netuším jak funguje. Ale mám automat v autě a když se na sněhu rozhodne v půlce kruhového objezdu podřadit, je to rodeo. Honda to má snad nějak vychytané, ale přece. KTM naprosto dokonalá terénní mašina, ovšem nejsem ten ortodoxní bahnomil, kterého potřebuje mít v sedle. Ve hře zůstaly dva robustní univerzály s kardanem. Tiger vs. ST. Nedostižný motor proti nedostižnému těžišti. Spíše silnice vs. spíše gruntóvka. Předchozí dobrá zkušenost se spolehlivostí Yamahy neznamená, že Triumph musí být poruchový. Cenduro je ale taky trochu útěkem před bodožrouty mimo silnici, takže nyní zajíždím funglovou XT1200Z.

Doplňky na motorce -



Recenze

Před ní jsem sedlal sametový 4hrnek. Během úseku garáž - branka, část mozku zodpovědná za reflexy vyšle signál „kua motor je v pr…“. Ale 100m od baráku už jsem přepnutý na vnímání dvojbucharu a užívám si vzteklé chrčení. Ovladatelnost je neskutečná. Do zatáček padá sama. V malé rychlosti jsem zkoušel utáhnout co nejvíce 360st otočku. Nejen, že jsem se nezranil : ) šlo to jak na horském kole. Rychlé ježdění a prudké akceleracemi zatím uživatelská příručka zapovídá. Tedy žádný komentář. Tuším ale, že to od ST nemám ani očekávat. Vjel jsem aspoň na pořádně rozblácenou polňačku, drncačku na silničních gumách. Na jejím začátku lehká obava jestli neusiluju o Darwinovu cenu. Whoops, pod zadním kolem se něco děje, boční skluzy z hřebenů na dno kaluží jsou citelné, ale nevypadá to dramaticky. Po 5km mi pohled na tachometr sděluje, že mažu skoro 90tkou. Takže ano, TC z ní dělá naprosto blbuvzdorný stroj. Dalo by se samozřejmě najít spousta ale. Od poslabšího designu, přes absenci užitečných drobností, patrně poplatných filozofii, že to co tam není, tak se nepokazí. Tretky jako třeba ukazatel rychlosti si na e-bay můžete koupit za stovku, ale vrtejte do elektroniky a riskujte potíže se zárukou. Tuning nových mašin je adrenalinovější než samo ježdění. Cokoliv se stane, manuálová instrukce vždy zní vyhledejte autorizovaný servis (posral vám sedlo pták? Vyhledejte autorizovaný servis … : )
Mimochodem vyměňte si nouzové nářadíčko. Až někde rozpáráte gumu, zjistíte, že trubkový klíč nepasuje do matic a abyste se k němu vůbec dostali, jeden imbus musíte mít v kapse na otevření kapoty (pokud se během incidentu samého neotevřela elegantně o šutr)

Muka najíždění km před garančkou babetastylem jsou už skoro zapomenuty. Mám ujeto prvních pár tisíc s normálně vytočeným plynem a mašina je taktéž metrosexuálně vystajlovaná. Nadešel čas bilancování.
Instaloval jsem padací rám, aby mně při neplánovaném rychloparkování nemrzelo, že nemám vyklopený stojánek.
Prostor kde bývá druhý výfuk se sám nabízel na zaplnění drenážní rourou o průměru 100mm. Obalil jsem ji zbytkem karbonové fólie, ať se se mnou dlaždiči nehádají, že jsem jim ji čorknul. 4l benzínu (nebo poctivé limonády) se můžou vždycky hodit, že?
Plexi je nízké a po zvednutí do horní polohy mi divné, skoro infrazvuky, hučely v helmě. Takže šup ho zpátky a nadstavit. Při pohledu na ceny originálních deflektorů jsem se podvědomě rozhlídl, jestli náhodou nejsem ve skryté kameře. No, blbce ze sebe dělat nenechám, když to není nezbytně nutné. Ochranný pracovní štít stojí 75Kč. Kyblík od primalexu má stejný rádius jako forma na tenerkové plexi. Stačí si tedy odkrojit kousek podle chuti, lehce zapéct v troubě a po vychladnutí vrtnout dírky. Mouchy tvrdí, že oproti profi deflektoru necítí při nárazu žádný rozdíl. Podobnou technologií se dá snadno vyrobit ochranná mřížka na světlo z PE mřížky na otírání malířského válečku (28Kč). První nepovedený kousek vydržel testovací šlehu baseballovým míčkem bez mrknutí oka (nevím jestli bez mrknutí, ale bez prorvání oka ano), takže vcelku pevné a nic neváží.
Taky jsem samozřejmě udělal různé drbky jako hrazdičky e-bayový držák navigace (50Kč) atd.
Z protilupičské klíčenky pro důchodce jsem vyrobil alarm 130dB (100Kč), ale o tom se rozepisovat nebudu : )
Než jsem na FZ6 projel městem, v průměru 5 plechovek mi nedalo přednost. Na ST jsem přidal denní světla (120Kč + vypínač 90Kč). Problém neviditelnosti to řeší líp než dálkáče.
Tolik tedy inspirace pro ostatní domácí kutily a moto-hackery.
Do terénu by to chtělo špunty, ale co zvolit, aby se dala svižně jezdit i silnice? Tovární obutí Metzeler Tourance EXP je dokonalé. Ta guma na silnici sedí přilepená jak homelesákova prdel na sedadle autobusu. Zkouška náklonu v zatáčce proběhla zcela v souladu s normou ČSN666 což dokumentuje chybějící hlásič na pravé stupačce. Se špuntama to už taková sranda asi nebude. Nevíte které drží stejně dobřena silnici i na blátě? Asi žádné, že?
Usoudil jsem, že palivové mapy S a T neznamenají Sport a Touring, ale Silnice a Terén. V režimu T dokážou po asfaltu jezdit jen velmi flegmatické povahy nebo čerství přeškolenci z Pionýra a Yuki. Krouťák je bezva. Mašině je jakoby jedno kolik má naloženo a jestli jede do kopce. Trochu připomíná uslintaného bernardýna, který spolu s chrty skotačí v parku a to, že při tom za sebou na řetězu tahá svoji boudu mu vůbec nekazí dobrou náladu.
Celkově je to povedená mašina. Ale pořád se průběžně pozastavuju nad detaily, které z ní dělají opravdu promyšlenou vychytávku. Třeba jen ten chladič umístěný na boku mimo dosah bahenní lázně. Nebo stupačky zároveň gumové i zubaté, podle toho jak je zatížím, … prostě celek dělá dojem, že může ledasco vydržet. Že s prototypem někdo porajtoval africkou poušť i slovenské Letanovce než ji pustili do výroby.

Najeto 10tkm

Gipro a převodovka – hlavně v náročnějším terénu je fajn přesně vědět, jaký kvalt tam ta koule bahna co mám místo boty vlastně kopla, aby při uvolnění spojky nebylo „jejda“. Gipro vám to neprozradí. Kvalt indikuje až v momentě, kdy o tom jezdec dávno nemá žádné pochybnosti nebo už dokonce mezitím přešaltroval na správný. Tedy vyhozené prachy. V mém případě je to okořeněno tím, že teď řeším, proč mi po montáži nejdou skopat rychlosti dolů. Do křižovatky nebo za kolonu vlítnu na 6ce, a seřadím o 1 max 2. Rumplování spojkou, plynem popojíždění … ani prd. Rozjezd na 4ku. Před montáží cvakala jak kastaněty Fado tanečnice. Yamaha boys říkají, my jsme s převodovkou nic nedělali a Gipro za to nemůže. Tak jsem na šlaktrefení. Ale co, stojí to ani ne půl mega, tak si koupím další, i s ukazatelem, ne?

... Na řadičce se unavilo perko, které ji drží ve středové poloze. Vyměněno v rámci záruky. Při rozebrání prý identifikovali přismahlé spojkové lamely, ale možná si jen potřebovali nechat zaplatit tu záruční opravu, protože mi je ani neukázali.

Vypínač pří pádu – je to fajn věc, když člověk leží pod mašinou, ale zapeklitá, pokud pod ní ještě neleží. Občas totiž zafunguje např v šotolinové vracečce, kdy si chci pomoct razantnějším přidáním plynu. Když v ten moment kolo odskočí na šutru a mám dostatečný náklon a chybělo by už jen zakontrovat řídítkama, tak se motor vypne. Navzdory tomu, že Rukovjeť Mladého Traktoristy tvrdí „ …a nyní se z náklonu opět vrátíte do vertikální polohy..“, skončím v horizontální.

Kluzná deska yamaha – dostala perdu až jsem nadskočil. Promáčkla se, ale motor zachránila. Ustřihnul se jeden šroubek a dal se snadno nahradit. Takže good. Ovšem mohla by být o 3cm širší. Šutr co na mně číhal v okraji brázdy po IFA mi promáčkl výfuk těsně před lambda sondou. Ještě kousek a už mohlo být vymalováno. Ohnutá konzole stupačky spolujezdce – není to drahé a za ty kotrmelce to je akceptovatelná daň. Padáky od Bartuse jsou pevné a dobře vymyšlené. Po cca 20ti odloženích jen trochu odřené, plasty pod nimi netknuté. Tedy super. Výfukové svody – po pár offroad adventurách jsou olezlé jak zábradlí na Titaniku. Nenápadně se povoluje centrální matka v krku nad vidlicí a člověk má nejdříve pocit, že to plave a čumí jestli nepíchnul. Až je uvolněná víc nebo po několikáté, přijde tomu biker na kloub. Nakonec jsem ji přilepil. Zatím ok.

Jinak všechno drží, jede a celkově je to fajn. Ani jednou se mnou Mahulenka nevydřela. Po pádu do rigolu, kdy jí z kaluže čouhaly jenom pneumatiky nastartovala na první šup i když se jí to vůbec nelíbilo. Celá palubka svítila červeně. Vypnutí klíčku, nové nastartování … vše odpuštěno a jede se dál. Někdy nechápu jak ty výlety může přežít.

Garančka 20000km
Motorka drží. Po drandění na ruských gruntovkách se musí vyměnit všechny náplně.
Zaznamenal jsem prosakování oleje okolo víčka kardanu, ale potenciální závada nezjištěna.
XT1200Z prý žere motorový olej a musí se často dolévat. Není to ale případ mého motoru. Naopak se mi stalo, že jsem ho pod vlivem této informace přelil, protože pozor – správnou hladinu oleje ukazuje až po zahřátí. Při studeném motoru je oko prázdné.
Výměna brzdových desek.
Výměna rozstřeleného vnitřního plastu krytu baterky 1100Kč.
Přední guma Karoo3 se nestejnoměrně sjela a dribluje. Tlumiče jsou ale v pořádku. Tedy asi nedala rychlé dálniční tranzity nebo ostré brzdění ve městech.

Najeto 27000km

Po samodomo montáži čínské navigace se vybila baterka do mrtě. Tady se v plné nahotě ukázalo rozhodnutí změnit servis jakožto nanejvýš strategické rozhodnutí. Chlapci z Moto-Morava nejenže nic za nabití baterky nechtěli, ale ještě se iniciativně snažili najít způsob, jak to potenciálně řešit v rámci záruky. Bohužel je ale po záruce dlouho, tak to nechávám vyhnít. Píšu to proto, že ačkoliv napájení navigace už odpojuji, stejně to hapruje a vypadá to, že před nějakým větším výletem budu muset preventivně vysolit prachy za novou. Gelová baterka prý neodchází postupně jako autobaterka, ale chcípne zčistajasna a zmrtvýchvstání se většinou už nekoná.
Namontoval jsem taky Eagle Eyes a jakožto bezpečnostní prvek je můžu jedině doporučit. Jsou výborně vidět z dálky, ale na rozdíl od normálních denních světel i z boku.
Při pravém náklonu za studena slyším/cítím nějakou neplechu jakoby v kardanu. Jsem zvědavý, co se z toho vyklube. Jinak to funguje jak má. (Kolikrát si říkám, z čeho ty servisy Yamaha vlastně žijou? Kámoš na stejně staré KTM adv má za sebou už 25tou svolávačku a půl roku trvající opravu ventilů nebo čeho to. Asi proto se to jmenuje Adventure – adrenalin rumpluje už před každým otočením klíčku :). Ale dost už jízlivých keců, ať to nezakřiknu.

Najeto 43000km

Na posledním výletě jsem přetáhl servisní interval a tak mně hned po návratu čekal velký servis po 40tkm. Jako vždy nebyla detekována žádná závada. Během cesty samé jsem musel provést pouze jeden komplikovaný servisní zásah, a to výměnu žárovky H7.
Výlet jsem absolvoval na Mitas E07 a po nájezdu 13tkm vypadají, že by to daly ještě 2x. Lepší cestovatelskou pneu neznám.
Zlomil jsem páčku a blaster. To byl impuls k výměně za krátké lámací páčky (Tchajwan – sedly perfektně) a blastery s hliníkovým rámem (Itálie - nedoporučuji. Univerzální blastry téměř není jak uchytit, takže jsem je ne, že upravil, ale blastry, které by byly alespoň jakžtakž použitelné, jsem z nich doslova vyrobil. Dodělal jsem to mezi svátkama. Je konec ledna a ještě teď je nenávidím).
Tlumiče si hoví v neoprenovém závinu, aby už mi je neokusovaly kamínky.
Do sedla jsem implantoval gelovou vložku, tak doufám, že pokud jsem to nezlepšil, tak jsem to prdeli aspoň moc nezavařil. Po Maroku se uvidí.
Konečně jsem si taky srovnal pádem napružený padací rám, takže teď už při demontáži nevystřeluje jako středověký katapult, což bude mít zajisté pozitivní vliv na kvalitu chrupu překvapených mechaniků.

Najeto 60 000 km

Mahulena má za sebou první STK, tedy něco jako perverzní moto-defloraci a na hrbu 60tkm. A hle, máme tady první výměnu opotřebeného dílu (nepočítám-li brzdové desky a ulomenou stupačku a řadičku). Patrně se šotolinky podepsaly na ložisku v krku řízení. Projevovalo se to plaváním a cvaknutím při prudkém brzdění. Kuličkové ložisko proto uvolnilo místo ložisku válečkovému a to by už mělo vydržet nafurt. Myslel jsem, že budu muset vyměnit zasekávající se podsedlový zámek. Jenže s posledním vyklepaným zrníčkem saharského písku se uzdravil. Takže nakonec fakt jen to ložisko.
Objevil jsem gumy Shinko. Původní záměr byl obout cokoliv ultralevného, ať si v mezičase, před pořádným výletem, nezliskám špalky. No a ty potvory na silnici drží přilepené téměř jako Tourancky a sjíjždět se taky moc nehodlají. Přitom sada byla levnější, než zadní Metzelerka v akci.
Yamaha boys mně při servisu popichovali, kdy už si u nich konečně koupím něco nového? Tak chlapci, pokud v tomto duchu bude pokračovat dalších 60tkm, tak nikdy (snad jedině, že byste vyrobili 5ti kolový off-road Niken s lůžkovou úpravou a sprchou - do 200kg).

Tady je tip jak ušetřit naftu www.THERMOL.cz

že by potvrzení mého pocitu? ... http://rideapart.co...reliable-motorcycles

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
.DJ.
.DJ. napsal 11.02.18 v 02:07 10b.

Máš ji vymazlenou . A ten popis? Upřímně, hltal jsem to od začátku až do konce Hlavně kolama dolů

8547854
8547854 napsal 17.09.17 v 22:30 10b.

Tak koukám a nestačím se divit, super stroj s czechiaupgrejdem za euro.

Anders
Anders napsal 16.01.17 v 13:43 10b.

At to jezdi, spousta zajimavych postrehu

Více komentářů



TOPlist