Moje Strakonická Číza, motorka pro každý den
Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
ČZ 125/453: Chtěl jsem malou kývačku, ale cena dvouvýfukových jawa-ČZ 125/355 byla tak vysoko, že sem nad ni ani moc neuvažoval, u typu 453 už to bylo lepší, ale za pěknej kousek s TP a nejlíp v původním stavu - moc drahé, většinou nad 15-20 tisíc, a to je dost, u mo
ČZ 125/476: Tady už byla situace lepší, co se týče ceny, ale výběr nic moc, a hlavně většinou hodně zanedbaný stav, krosové úpravy a podobné prasečiny...
ČZ 125/488: Můj typ 180, akorát z fabriky se 125 dvácovým motorem, ale ta přirážka za papíry (15 000 Kč, za přelakovanou motorku bez blinkrů a dynama- blázen)
První dojmy - Samozřejmě jen ty nejlepší, prostě jela jak zblázněná, kor po klasice Jawě 50/21 Pionýr na kterém sem začinal. Když sem ji kupoval, měla namontované 14. zubé kolečko (převod pro 125ccm, mělo tam být 16.z.) a zkrátka - rvala pracky ! Hlavním důvodem koupě Čezety byl její tuzemský původ. kupoval sem ji předloni na podzim, koncem listopadu, takže sem se jen párkrát projel a zazimoval. Tuhle sezonu už sem odjezdil celou tak si dovolím napsat pár řádků
Recenze
První vyjížďka byla ještě, když v lese na silnicích ležel sníh a člověk kličkoval ve vyjetých stopách od aut- znáte to , ruce svrběly :D. Od dubna až do 24. listopadu sem najel 7 500 km za každého počasí - v letních vedrech i hustém dešti, v mlze, na námraze...
Jízda je komfortní a příjemná, ale na delší cesty by asi vadila nižší cestovní rychlost 80-90 km/h kdy jde motor pěkně plynule, a spotřeba je přijatelná. Problém je když trochu zafouká a zrovna je cesta trochu proti kopci (kdo zná Litomyšl-Polička), čtyřka se nechytá a cestovní rychlost klesne.Motor pořádně zabere až od středních otáček do maxima, které motocyklu vyhovují nejvíce - bublání na čtyřku 50-60 po obci, to člověku rve srdce poslouchat jak se motor trápí.
Ovladatelnost je díky širokým řídítkům dobrá, nejlíp se cítí v otáčkách, kde se méně projeví hendikep malého objemu.
Podvozek je čitelný a vím, co si můžu na Mitaskách H-03 dovolit. Přední vidlice z Jawy 350/638 funguje tak jak má, jen s olejem viskozitou podobnou M6A už měla tendenci trochu kopat - po ránu -3 stupně. Zadní kyvka je široko uložená, tuhá, hliníková a hlavně bez vůlí, takže se motorka v zatáčce nekroutí jak had.
Co se spotřeby týče, motor by furt bral 4 litry, já bych chtěl litry tři, asi mu to budu muset nějak vysvětlit. Jízda se spolujezdcem, je kvůli nižšímu výkonu méně příjemná, i když místa je na sedadlu dostatek- totiž já su dobytek vyžraná, kamarádi většinou taky, a na motorku, se kterou před školou poskakuju jako blázen (rozlepování spojky) přeplavuju karburátor, dvakrát prošlapuju a startuju se vší parádou s mohutným dýmem baby moc nejdou. Otočit klíčkem v autě, pustit klimu to je asi iná frajeřina :)
Největší problém byl v polovině sezony, na začátku prázdnin, kdy se mi rozsypalo ojniční ložisko (klec) a motor to sežral - kompletní generálka, navíc v pressu, aby se stihnul sraz, ale vše se povedlo a po týdnu už byla mašina v kupě a mohl sem zajíždět a stihl sem najet 280 km, abych aspoň trochu stíhal ostatním (panelky, kejvačka) a světe div se, ani jednou sem ji při zajíždení nekousnul :)
Celej problém s klikovkou nevím jestli dávat za vinu stroji, nebo špatnému dílu, každopádně mě motorka vždy dovezla - motor s rozsypanou ojnicí a hlubokými drahami v celém pracovním zdvihu válce, a dovezl mě 25 km od kamaráda domů.
Baterka totálně KO a zase mě dovezla.
Zkrátka mě Číza nikdá nikdy nenechala ve štychu a vždy dovezla, za což ji patří můj dík
Pěkná Číza. Ať dobře a věrně slouží. Jen se mi zdá, žes to s tím vysvětlováním motoru kvůli nižší spotřebě benzínu možná trochu přehnal (hřeje se Ti koleno výfuku).
Že by malá hlavní tryska v karburátoru ? Co tam máš za průměr trysky a jaký zářez jehly karburátoru ?
A není to typ ČZ 488 (když je to objem 125 ccm) ?
Dobrá volba do začátků i na pojíždˇky. Moje první motorka na které jsem začínal taky 125 čz jen 476.
pěkné
Pěkná...ať i nadále slouží!
Na ČíZu nedám dopustit. Měl jsem typ 476, parádní motorka, dodnes vzpomínám, jak jsme na nich s klukama lítali, to byly časy. Za mě plná!