renocar_srpen



PROFIL MOTORKY

Jawa 250 Travel (2008)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník AlešT.
Vloženo 25.5.2008
Aktualizováno 28.8.2018
Zobrazeno 46 633x
HODNOCENÍ PROFILU OD 70 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9

Popis motorky


Jawa 250 Travel, typ 597-0. Novinka pro r. 2008. Vzhled stejný s Jawou 350/640 a 125 Travel.
Hlavní změnou je motor. Původem z Hondy CB 250. Nová je i přední brzda.

Více fotografii

První dojmy - Po zkušenostech s dvoutaktními Jawami 350, mi motorka padla ihned do ruky, identické rozměry. Motor je 4T, čili zcela jiný projev než má legendární dvoutakt z Jawy 350. Podstatně méně vibruje, při dvojnásobku otáček. Použitelné rozmezí otáček je výrazně větší. Mortor se sebere z 3000 a zabírá prakticky lineárně až do 8000. Převodovka je 5-ti stupňová. Co víc si přát :) Asi šestý stupeň jako rychloběh pro pohodlnější cestování v nižších otáčkách.

Motorku bych doporučil pro - Pro začínající a nenáročné, kterým nevadí mírná dávka vibrací a ideální cestovní rychlost "pouze" 80-100 km/h.

Doplňky na motorce - Kufr, plexi, vyhřívané rukojeti, diodový batest, analogové hodiny, závaží do řidítek...

Recenze

(V deníku uvádím další provozní dojmy, závady, vyjížďky, fotky atd.).



Je lehčí než Jawa 350, přibližně o10kg, především díky lehčímu motoru. Při jízdě je to znát, zatáčky nejsou tak těžkopádné, jako s třiapůlou. Trochu slabší byly zadní tlumiče. I na největším předpětí se motorka houpe, což je nepříjemné zejména v zatáčkách.

Jawa naštěstí nabízí tlumiče od více výrobců stačí je tedy vyměnit za jiný typ, což jsem učinil.

Motor je použitelný už od 3000 ot., kdy lze jet na 5-ku 40 km/h.

Plnou sílu motor dává již od 4000ot., viz graf z brzdy v galerii fotek.

Motor plní normu Euro3. Je vybaven přisáváním vzduchu do výfuků. V každém výfuku je katalizátor. Výsledkem je, že po ohřátí motoru a katalizátorů, spaliny nejsou cítit.

Brzda je převzata z Jawy 650, průměr kotouče 320mm.
Řekl bych, že přední brzda je špičková, jednoznačně nejlepší věc, co na motorce je.
Už brzda na Jawě 350 byla povedená, jen bylo potřeba ji ovládat poměrně velkou silou.

Zadní bubnovou brzdu asi netřeba představovat, za 50 let se nezměnila. Považuji ji spíše za odlehčovací.

Motorka skvěle startuje, jak teplá tak i studená. Žádný problém ani po zimní odstávce. U studeného motoru nutno použít vždy sytič. Nožní páku motor nemá, není potřeba. V případě nějakého kolapsu baterky či startéru jde roztlačit skoro jako fichtl.
Po delším odstavení stroje je potřeba zastartovat krátce 2x až 3x.
Volnoběh je ideální nastavit kolem 1500-1800 ot.

Zvuk původních výfuků je sice dobrý, ale téměř neslyšitelný. Zde vzala Jawa slovo tlumič hluku doslova :)
Při vyšších otáčkách je slyšet motor jako takový, než nějaký charakter z výfuků.
Z motoru vychází kultivované šelesty a je dobře slyšet cvakání podtlakem ovládaných venylů přídavného vzduchu do výfuků a samozřejmě i 4 ventylů ve dvou, vzduchem chlazených vlacích.

Doplnil jsem motorku ozadní nosič kufrů a samotný kufr od Louise, pod označením "Motodetail", vyrábí ho firma "Shut". 42l za 1900,- Kč.
Děkuji firmě Novel Moto z Hradce králové. Daní za lidovou cenu bylo absence těsnění víka kufru, které jsem za pomoci kousků gumy a Chemoprenu musel doplnit. Kufr žádné těsnění nemá, víko dělalo hrozný rámus...

Vyměnil jsem mému vkusu nevyhovující polepy nádrže za jiné a nádrž jsem doplnil ještě o ochranu proti poškrábání tankpad Progrip.
Taktéž rukojetě jsem vyměnil za progrip.
Posléze jsem však pořídil vyhřívané rukojeti Saito. Jednu nevýhodu to má, alternátor nepokryje spotřebu světel a vyhřívání zároveň...

Další cestovní doplněk jeplexi Givi.

Přední světlo je převzaté z Jawy 650 Classic. Původní Jawácké se mi však líbí víc, proto jsem vyměnil i to.

Chtěl jsem původně namontovat nějaké hezčí blikače, třeba tzv. Portugaly (blinkry SIM z Yamahy, montují se i na Jawy 350/640), ale při přímém porovnání jejich svítivosti Portugaly na Facomsy jednoznačně neměly.
Blinkry by měly hlavně viditelně blikat a až potom dělat parádu. Velmi rád jsem si je na motorce ponechal.

Upravil jsem páčku palivového kohoutu, který byl za jízdy špatně dostupný. Udělal jsem si na páčku takový nástavec, abych byl schopen přepnout na rezervu i za jízdy.

Víčko pal. nádrže velmi chválím - často u Jaw kritizovaný - tekoucí problém. Zde je víčko Zadi uzamykatelné a opravdu ani náznakem neteče, nesákne. Nádrž plním většinou maximum, až po okraj. Víčko je nízké, takže nevadí ani tankvaku.

Překvapil mě řetěz ČZ, typ 520! Podle mě zbytečně silný, ale proč ne, aspoň vydrží věčnost.
Na klasická drátová kola jsem obul pneu Metzeler ME77. Vypadají o dost lépe než původní Mitasky, ovšem na mokru nesedí vůbec dobře, hodně klouže hlavně zadek! Proto jsem vrátil k zadní Mitas H-03. Universální a levná Mitas se ve všem, kromě vzhledu, Metzeler vyrovná, na mokru je dokonce lepší a mimo asfalt podstatně lepší.
Dopředu pak nejlépe klasiku Sava/Mitas M7C.

Ještě bych vyměnil brzdovou hadici za nějakou hezčí. Stávající gumová je také s Jawy 650 Classic, kde jsou vysoká řidítka, úměrně tomu je zbytečně dlouhá brzdová hadice, různě se kroutí kolem krku řízení a není tak vzhledově hezká jako "pancéřovky". Jinak k brzdě nemám připomínky, brzdí naprosto vítečně.

Spojka se rozchodila perfektně. Zpočátku šla těžce. Pomohlo namazání lanka a čepů,a pak pár km jízdy.

Poslední věc. Bohužel, nemá boční stojánek! Mně to moc nevadí, ale ne každý motorku na hlavní stojan dokáže zlehka dát...
Jawa později tzv. policajta nabízela, každý mohl dokoupit.

Díky 5st. převodovce a tahu motoru už od spodu, Travelka zrychluje poměrně svižně. Avšak na silnější Jawu 350 přeci jen nemá. Rychlosti tam padají lehce, plynule, velmi tiše.
Neutrál se řadí velmi snadno, kdykoliv.

Motor má v různých otáčkách vibrace, které se přenáší do stupaček, sedla i řidítek.
Ovšem jsou značně potlačené spoustou silentbloků. Do "tachometrových" 80km/h - 6000ot. není cítit téměř vůbec nic. Od 6000 do 7000 jsou cítít v řidítkách, ale od 7000 do 8000ot. (90-100km/h) opět téměř nic na řidítka nejde.
Spolujezdec na stupačkách si vibrací užije víc.

Celkově vzato, na motor bez vyvyžovacích hřídelí, velmi slušné.

Co se výkonu týká. 12kW a 17Nm toč. momentu není mnoho. Tyto údaje jsou v TP. Moje motorka má po precizním zajetí motoru naměřeno 18,2 HP (13,5 kW) a 18,75 Nm.

Průběh točivého momentu je velice vhodný pro cestování. Již těsně nad volnoběhem dává 80% z maxima, které dosahuje již při 4000ot. a drží se do 6500. Poté mírně klesá a dále už roste jen výkon a to do 8000 ot.
Téměř by šlo jezdit pouze na pětku, stačí prostě jen otočit plynem a motorka jede od 50 až do svého maxima na 110-120 dle podmínek.



Jawa jezdí skoro denně, v horku i v dešti, k mé naprosté spokojenosti.
Dokonce se kvůli ní těším ráno na do práce.

22.11. 8100km

Ukončení sezony 2008 - dojmy:

Ranní venkovní teploty poklesly často pod bod mrazu a již napadl i sníh.

Spolehlivost:

100%
Pouze dvě prasklé žárovky. První v podsvícení budíku a druhá v zadním světle. Žárovka v předním světlometu obrysová 5W zčernala, svítila minimálně, byla také vyměněna.

Po prvotním dotažení některých šroubů hlavně na motoru se již nic nepovolovalo, nerozladilo. Nic z motorky neupadlo, nezrezlo (mimo pružin stojanu, které nejsou nijak povrchoveě ošetřené).

Moto jezdila ve 30st. horku. Projela bouřkovou smrští... V hustých ranních i večerních mlhách. V chladu kolem 5st.

Starty, výkon, volnoběh, vše stále stejně spolehlivé.

Opotřebení:

Pouze běžné provozní. Pneu Metzeller zadní sjetá asio 75%, přední neznatelně.

Brzdy - přední- dá se říct, že je pouze zajetá, kotouč jevyleštěný od destiček, bez rýh. Zadní brzda, vzhledem k jejímu zhrubajen 10% podílu na brždění je bez opotřebení také, možná dokonce ještě nezajetá, brzdí velmi málo...

Řetěz -ČZ520- je již hodněopotřebený, vytahaný odhadem na 80-90%.Vinou mého nezodpovědného mazání... Nekrytý a nepouzdřený řetěz vyžaduje velmi častou údržbu - mazání a provoz pokud možno v suchém a čistém prostředí.
To mu bohužel dopřáno nebylo. Bude nahrazen řetězem těsněným, ČZ520, O-kroužkem nebo X-kroužkem. Oba řetězy již mám zakoupené za 1200 rsp. 1500Kč, pro porovnání.

Lanka jsou bez známek opotřebení, roztřepení apod.

Chromy a lak - bez problému, chromy ok. Lak zcela vpořádku na motorce, rámu, i doplňcích.

Gumové části mají hlavně v okolí motoru a přímo na motoru horší kvalitu, mírné prasklinky tam byly už z výroby nebo záhy po prohřátí motoru provozem. Gumy na stupačkách, řadící páce, sedle apod. jsou vpořádku, jako nové. Nejhůř dopadla benzínová hadička, jež zpuchřela rychle, byla vyměněna za stejný typ stejného výrobce, avšak podstatně staršího data výroby a zatím dobré.

Elektro - funkční. spolehlivé. Avšak veškeré svorkovnice jsou nepouzdřené. Je vhodné umístit jetak, aby tam aspoň přímo nezatékala voda. Kabeláž jako celek je vedená někde tak, že se skřípne nebo dře o části mororky a bylo by otázkou času, než by došlo k prodření. Je dobré bezporstředně po koupi tu elektroinstalaci doladit, usadit...

Méně kvalitní pojistkové pouzdro, se kterým bývaly na Jawách, doporučuji vyměnit rovnou za jiné, např. na běžnější nožovou pojistku. Předejde se tím možným problémům. Já mám ale pojistkové pouzdro původní, zatím je bez problému funkční.

Světla - zcela spolehlivá a dobře svítí. Žárovky nepraskaj, paraboly nežloutnou, nedostává se do nich voda apod.

Podvozek- bez známek opotřebení. Uložení vidlic přední a zadní bez vůlí. Tlumiče tlumí, netečou (levý přední kluzák sákne trochu už z výroby). Kola (ložiska) bez vůlí.

Motor - Je dobře zajetý a seřízený, bez nepříznivých zvuků, bez úniku či spotřebyoleje, bez nároků na časté seřizování.

Zkušenosti celkovéprovozní po 1. sezoně 2008:

Nejvíc vadí při jízdách v dešti, tím spíš na cestách zablácených, nepraktický přední blatník. Chrání nedostatečně, mnoho odstřikujících nečistot skončí na motorce a na nohách.Za jízdy vytéká voda z předního blatníku, z jeho horní části, do boků a dálkolem kluzáků je náporem vzduchu strhávána na motor a nohy. Praktičtější konstrukce blatníku by věci hodně prospěla.

Zadní kolo je "oblatníkované" v rámci možností lépe, špinavávoda se pod sedlo nedostane a to je hlavní. Ale i tam jsou v konstrukci velkérezervy.

Určitě by problém vyřešila spodní kapotáž (něco jako "revmaplechy" známé hlavně z Kývaček, Panelek a nebo Jawa 20 Pionýr). Samozřejmě designově jiné, upravené k Jawě Travel.

Boční sojánek stále chybí. Proč ho Jawa nemontuje můžu jen spekulovat.

Kryty rukojetí Jawa dodává, ale na mé přenastavené řidítka jsou již nepoužitelné. vyhřívané rukojeti je nahradí tak do 10st.C, pak už je na ruce větší či menší zima v letních rukavicích a dá se to snášte ještě dobře asi do 5st. pak už je to špatné a ani vyhřívky nestíhají. Řešní jsou tedy zimní rukavice. Ty Jawa nedodává.

Palivoměr není na Jawě vůbec. Je nesmysl jezdit do doby než dojde benzín a ažpak přepínat kohoutna rezervu. Při stále stejné spotřebě paliva je spolehlivé si zapamatovat najeté km při posledním tankování, potom je jasné, že bezpečně ujedu asi 320-350km. To je spolehlivé řešení,ale trochunemoderní, stejně jako svítit do nádrže a pohledem hladinu benzínukontrolovat.

Spínací skříňka by mohla být výš, malý klíček ve svazku ostatních se v rukavicích trochu špatně hledá...

Nic dalšího mě nenapadá.

Motorka mě povozila spolehlivě a pohodlně, těším se na další sezonu.

Sezona 2009

Motocykl od 1.4 2009. prakticky denně v provozu, vč. víkendů.



Revize elektroinstalace
(9500km):

- zapojení zásuvky přes pojistku přímo na baterku (trvale pod proudem)

- zapojení vyhřívaných rukojetí přes relátko (pod proudem jen se zapnutým zapalováním)

- výměna původního poj. pouzdra za stejné jako má zásuvka a rukojetě - nožové pojistky.

- kolem AKU zkrácení některých kabelů, prodloužení jinýcha jsednocení do jednoho oka.

Výměny spotřebních dílů - údržba (10 000km):

- Výměna pneu. Metzeler ME77 zcela sjetá, na mokru kouzala. Nová Mitas H-03 je lepší!

- Výměna řetězu ČZ 520 za nový -ČZ 520 X-ring. Těsněný, snad vydrží podstatněvíc.

- Výměna oleje. Plně syntetický Motul 300V 5W-40.

- Výmena vzduch filtru (molitanu). Při ceně30Kč jsem ten starý nepral a použil nový.

- Výmena zapal. svíček. Předčasná výměna. Původní NGK v ukázovém stavu, cihlově vypálené a bez znatelného opotřebení. Nicméně Brisk je špičkový a levný domácí výrobce.

Na motorku jsem namontoval přední blatník z Jawy 639. Slibuji si od něj lepší ochranu před nečistotami, ale to až ve spojení s jeho plánovanou úpravou. V současném stavu je zlepšení jen malé.

10.5. Vloženy nové foto motorky.

12.7. Vloženy nové fotky a graf výkonu a toč. momentu. Výsledek jemnohem lepší než jsem čekal !

Sezona 2010
Stav počítadla km: 16.397

Sezona 2009 pro mě skončila moc brzy a sezona 2010 začala moc pozdě. Důvodem je změna zaměstnání, kam nejde jezdit na motorce...

Dnes, 26. 6. 2010 jsem vyměnil zadní pneu. Nové obutí má označení MICHELIN Pilot Sporty 100/90-18. Vypadá skvěle a stojí přiměřeně - 1200,- Kč.

Po krátké 50km projížďce jsem vyměnil také olej za tentýž jako na 10.000 km - Motul 300V 5W-40. Stav tacho 16.450 km.
Je drahý jak čert, asi 300 litr a do Travelky je vejdou litry skoro dva..., ale přesto asi zkrátím interval výměny na 5000km, protože ři jízdách trvale kolem 8000ot. dostává olej zabrat.

Co ale jsem konečně vyřešil je přetěsnění víka ventylů - (fotky v deníku). Vystříhl jsem si vlastní těsnění 0,5mm těsnícího papíru či "klingeritu"... To je funkční a trvalé řešení. Původní těsnění jsem sám zničil nepřiměřeným utahováním víka a kdo by to byl čekal, v Jawě mi nebyly schopni dodat náhradní...

Také jsem namazal řetěz.

Jinak není co řešit, z funkčního hlediska bez závad.

Co nového začátkem sezony 2011?
Minulý rok jsem bohužel z rodinných i pracovních důvodů mnoho nejezdil.

Přes zimu do Vánoc na motorce nic nedělal, ale jak se blížila sezona, s úpravami funkčními i vzhledovými, které nejsou na první pohled moc vidět, jsem se vyřádil. Viz. sekce Deník.

Hodně štastných km v sezoně 2011, přeji všem.

Sezóna 2017
Rodinné důvody způsobily pětiletou přestávku v ježdění, za kterou mé nadšení pro Jawu Travel nezmizelo. Tento skvělý jednoduchý a nenáročný stroj nezklamal a opět mě neúnavně vozí kamkoliv a kdykoliv.

Kulaté, 10. narozeniny aneb sezóna 2018!

Vždycky, si vzpomenu na slova kamaráda Ondry, který mi někdy před 20-ti lety, když jsme začínali, tenkrát stále ještě tradičně na Jawách 350, říkal: "Počítám tak rok, maximálně dva a pořídíš si taky něco silnějšího".

No a ne jen, že jsem si doposud nic silnějšího nepořídil, ale šel jsem dokonce ještě výkonově trochu níž :)

Kdyby Jawa chtěla, mohla by vyrábět i jiné, důstojné nástupce Jawy 350, tedy levné nenáročné stroje, které by ale odpovídaly dnešní době...

Bohužel, poslední model, který se tomu přiblížil, byla Jawa 250 Travel... Moc jsem doposud nepochopil, tak brzké ukončení výroby, když o motocykly byl myslím mnohem větší zájem, než o drahé a poněkud nepraktické Jawy řady 660... Nehledě na jejich vážné problémy, zejména s elektroinstalací atd...

Zpět k hodnocení Jawy 250 Travel, po 10 letech od uvedení do provozu.

Já si na Travelince každou jízdu užívám, rychlosti 80-100 km/h jsou pro mě ideální. Nejsem dálkový, natož dálniční cestovatel, kterému by vyšší rychlost chyběla. Motorka je spolehlivá a nově se na ni svezla i moje nová žena, která uvítala nízkou hmotnost a jemné ovládání, spojka, řazení, brzdy...

Více o technické stránce věci napíšu v deníku.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Rollinman
Rollinman napsal 13.08.18 v 00:16 10b.

Okoukl jsem tvojí Travelku, krásný kousek!.. je o něco vyšší než moje CBčko, což by mi vyhovovalo víc(mám 191 cm) ale kupodivu CBčko mi ani při mé výšce nepřipadá nepohodlné, nohy jsou v kolenou méně pokrčené než na XJ 600 co jsem míval. Ta spotřeba je na CBčku fakt do 3 litrů a bude to asi jiným zpřevodováním, v 6000 ot. mám na tachometru skoro 95, možná Travelka bude mít trochu kratší převody, to odpovídá tomu co píšeš, že na pětku můžeš už 40, to já tak až od 50ti, kdy mám cca 3200 ot.
Ať to jezdí a sláva lehkým jednoduchým motorkám!

tomcruise77
tomcruise77 napsal 08.08.18 v 17:27 10b.

sojka.jarda
sojka.jarda napsal 12.01.18 v 11:22 10b.

Zdravím,maáš prosítě ještě Jawu?A mohl by jsi pro mě něco udělat?Potreboval bych v detailu vyfotit brzdový třmen přední brzdy,respektive jeho uchycení.Moc děkuji.

Pav7
Pav7 napsal 01.09.16 v 19:30 9b.

Vypadá to jak moje Honda CB 250 Nighthawk...tak ať to i stejně tak dlouho bez poruchy vydrží..

Kremeš
Kremeš napsal 05.02.16 v 17:43 10b.

Více komentářů



TOPlist