renocar_srpen



PROFIL MOTORKY

Jawa 250 Travel (2012)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Lyer
Vloženo 25.1.2015
Aktualizováno 25.1.2019
Zobrazeno 5 127x
HODNOCENÍ PROFILU OD 14 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Jawu jsem si pořídil pro zamýšlenou přestavbu retra Californian V. Vše bylo vymyšlené a zbývalo jen sehnat za slušnou cenu typ 250/597.

Více fotografii

Výška jezdce: 176 cm

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Jawa 350/640: Nakonec jsem se rozhodl pro čtyřtakt - rychlost je u obou prakticky stejná a nezvoní to jak kovové hrnky. :)

První dojmy - Viděl jsem, slyšel jsem, koupil jsem :). Motor je podle recenzí držák a navíc má krásný zvuk, který se zvýrazní po nainstalování výfuků Norton. Celkově vypadá zajímavě i originál - asi stárnu, když se mi líbí už i Jawa...

Motorku bych doporučil pro - Buď pro začátečníky nebo pro ostřílené jezdce co si nemusejí už dokazovat že umí - motorka je o emocích a ne o rychlosti. Zvláště, když je to česká značka, co třeba za pár let už nebude existovat. Ještě uvidíme, jak se popere s novým litrovým modelem a teď aktuálně s přestavbou 400...

Doplňky na motorce - Předešlý majitel koupil Jawu s originálními kufry a blastry.
Následovalo celkové odstrojení a vymyšlení nového vzhledu, s citem pro nejmenší detail s ohledem na dobu 70. let, kdy se Califi proháněly po světadílech a hrdě nesly své jméno.

Recenze

Jawu jsem nikdy nevlastnil tak padlo rozhodnutí, že bych měl tak konečně učinit. Jsem vlastenec a to k tomu přeci patří ne. :)

Vzhledem k tomu, že se tento model už nevyrábí a na trhu je jich málo, i tady na motorkářích je jich poskrovnu, tak nebylo co řešit. Údajně se jich vyrobilo jen 88 ks. V budoucnu to bude zajímavý stroj a navíc až budu starej prďola, tak ji ještě uřídím :D

Najít ale typ 250/597 je docela oříšek, zvláště když to bylo v zimě. Když už jsem nějaký našel tak majitel tvrdil, že má echt poslední model Travelu. Od toho se pak odvíjela nesmyslně vysoká cena, i když to byly čistopisy "se zárukou". Pár Travelů (opravdu jen dva) se nabízely za 65 a 69 tis. a to je docela dost. Pokud totiž chci Jawu přestavět na Califa a vylepšit kvalitnějšími komponenty, tak by se cena nakonec vyšplhala ke 100 tis.











Dokonce se nabízel i "poslední" retro Calif za 96 tis. Bohužel i tady by bylo co zlepšovat a cena by se nakonec přehoupla s dalšími úpravami přes 100 tis.







Tak jsem hledal dál a našel krásnou za 50 tis. a s rodokmenem z Týnce :)







Konečně jsem si mohl začít hrát! Akce Calif V byla zahájena..

Californian proslavil Jawu bez přehánění po celém světě. V sedmdesátých let se "kalify" v typickém černočerveném zbarvení proháněly od kalifornských pláží až po Nový Zéland.
Za projektem vzkříšení Califa stojí kolíňák Martin Pavlus, který jawy opravuje, repasuje a teď i vyrábí. Snažil se maximálně zachovat původní podobu jednoho z nejúspěšnějších modelů značky.
Svůj projekt nabídl Jawě, dohodli se a firma od něj bude motorky odebírat a nabízet nostalgikům. "Samozřejmě nový kalif jezdí líp než ten původní," ujišťuje Pavlus, který má doma oba, starého i nového.
"S výrobou tohoto retromodelu jsme začali teď," řekl Pavlus pro iDNES.cz. "Zatím jsme vyrobili tři kousky a jsou objednané další." Kromě kalifa nabízí Pavlus a jeho firma Mates Moto Servis také verzi Four, tu zase znalci znají jako "konopnici" z osmdesátých let (typ 350/634) a říkají o ní, že to je asi poslední opravdová jawa.
Obě varianty vycházejí z jawáckého modelu 250 typ 597 Travel, který stojí šedesát tisíc. Za to, že vypadá jako kalif, je tedy třeba připlatit patnáct tisíc.
"Do podoby modelu Californian a Four je možné upravit Jawy 125, 250 a 350," uvádí výrobce. "V našem pojetí je asi ze 45 procent shodný s původním kalifem," řekl Pavlus pro iDNES.cz. Motorka dostala hlavně jiný motor, je to čtyřtaktní dvouválcová 250. To původní Californian, který se v 70. letech prodával od USA přes Kanadu, Nový Zéland, Itálii až po Skandinávii, měl dvoutaktní motory 249 a 344 ccm. Změny se týkají především sedla, plechařiny, laku, ale i tachometru, jenž je pěkně napasován do předního reflektoru. Naopak změnami neprošly díly spadající do homologací, takže zde nalezneme původní blinkry nebo výfukové koncovky. I tak se ale dá říct, že jde o povedené retro.







Konečná verze přestavby na verzi Calif V, která se opravdu povedla a dělá nejenom radost mně. Kdykoliv se s ní objevím na silnici, starší páni si zavzpomínají a vrátí se myšlenkami do svých klukovských let. A o tom to je - radost ze života nás pohání v před...
Calif se čtyřdobým dvouválcem čínského původu navíc zdobí i výfukové koncovky a la Norton. Hned na první pohled je zřejmý perfektní finiš a lak. Výfuky Califa se vám na volnoběh snaží vnuknout dojem, že sedláte půllitra. Dvojice rovnotlakých karburátorů reaguje bez ohledu na dosažené otáčky a díky pětistupňové převodovce je odpich příjemně živý. Nabízí se srovnání s třistapadesátkou 640 – není to sice úplně fér, ale někoho to může jistě zajímat. Tak předně vychází čtyřtakt paradoxně pocitově lehčí. Zrychlení dvěstěpadesátky je živější nežli u sériové „bučící“ třindy, o spotřebě ani nemluvě. Vibrace tu nějaké jsou, ale na masáž dvoudobé 640 to nemá. V nejvyšší rychlosti bude dobře smontovaná třistapadesátka asi o chlup vpředu, ale přičteme-li k tomu ještě jízdní komfort (i ve dvou) a pětistupňovou převodovku, nebude topspeed asi nejdůležitějším kritériem. Retro dvěstěpadesátek, které upalují, dobře brzdí, nežerou a navíc skvěle vypadají, tu za ty peníze zase tak moc nenajdete. A navíc, jestli je zdroj komponentů z JAWY omezen na desítky kusů, je už teď jasné, že jde o celkem dobře uloženou investici.







O této přestavbě se psalo i v ČMN

Novinkou na českém trhu (i když malosériovou) je Jawa Californian 250 OHC. Retrobike postavený na základě čtvrtlitrového Travela. Má tento model šanci uspět v rychle se rozšiřující třídě dvěstěpadesátek?

Při vyslovení slov „Jawa Californian“ se vám na přelomu šedesátých a sedmdesátých let tajil dech vzrušením nad něčím prakticky nedosažitelným. Motocykl, jenž po dlouhých letech dokázal opět oslovit zákazníky také na západ od našich hranic, i když konstrukčně se o žádný převrat nejednalo, mohla většina československé populace zřít leda v časopisech nebo řadách Sboru národní bezpečnosti. Dnes se samozřejmě jedná o ceněný historický artefakt.

Na počátku nového milénia se Jawa pokusila o návrat jména Californian na výsluní své produkce. Tento „Kalif“ ale spíš ježil chlupy hrůzou. Byla to obyčejná dvoudobá třiapůle „ozdobená“ tunou chromu, nádrží nejspíš z Kývačky a jakýmsi plastovým krytem budíku, který vypadá, že se vlivem tepla právě roztekl. Tento motocykl má s původním Californianem společný leda název a oddělené mazání. Je jen dokladem zvrácenosti doby, když se ho někdo snaží prodat za nekřesťanské peníze s poznámkou, že „jde o raritní model vyrobený v malé sérii, dnes povětšinou v soukromých sbírkách“.

Rozvíjející se třída

Jenže vzdát se takové známky, jakou Californian bezesporu je, se lidem v Jawě a okolo ní nechce. Proto dnes existuje předprodejní verze „Kalifa“ 660 (výrobek přímo Jawy) a prodejní Californian 250 OHC, jenž má svědomí dealer Jawy, firma Mates Moto z Lošánek. Tento motocykl jsme také měli možnost otestovat a co víc, porovnat s původním „Kalifem“.
S myšlenkou novodobého Ca- liforniana vlastně přišel fanda značky Vojtěch Blecha, jenž si první kousek ve spolupráci s Mates Moto postavil. Šlo o přestavbu Jawy 250 Travel a byla to celkem šikovná a jednoduchá myšlenka.
Třída čtvrtlitrů zaznamenává v poslední době slušný rozmach. Každým rokem přibude do této kubatury nový kousek od nějakého renomovaného výrobce. Jsou zde sportovní Honda CBR a Kawasaki Ninja, naháč Yamaha YBR nebo endurko Kawasaki KLX. Vedle nich pak Jawa 250 Travel, jejíž největší devizou je především cena v řádech několika deseti tisíců nižší. Problém je, že jde o konstrukčně a designově zastaralý typ. Pravda, pro koho je prioritou cena, spokojí se s tím, ale jak dokazují prodejní statistiky, za kvalitu jsou zákazníci ochotni si připlatit. Proč jim tedy nenabídnout něco víc?

Jedno jméno, jedna cena

Postavit vedle sebe původního a nového „Kalifa“ ale není jen připomenutím zakladatele rodu. Oba motocykly lze totiž reálně porovnat. Společným faktorem může být cena. Nový čtyřdobý „Kalif“ s cenou začíná na 75 tisících kaček. Původní exemplář, jenž je součástí našeho srovnání, vyšel na sto tisíc. Za hodně podobné peníze si tak do garáže můžete pořídit buď porci československé motocyklové historie, nebo současnou techniku ve velmi slušivém kabátě.
Nádherné jarní počasí přímo vybízelo k projížďce a upřímně jsem moc rád, že první letošní svezení bylo na Jawě 350 Californian. Nic, u čeho byste se museli bát, že rychlejším puštěním spojky se budete na neřiditelném stroji vlající řítit někam proti vratům. Na druhou stranu mi bylo zároveň jasné, že od přední bubnové brzdy nemůžu čekat žádné zázraky.
Tak tedy po dlouhé době zase zamáčknout řadičku a překlopením z ní udělat startpáku. Prošlápnout dvakrát naprázdno a potřetí už se zamáčknutým bošákem. Motor bez problému chytá, takže za charakteristického zvuku oblékáme s Kubou helmy a rukavice. Musím doplnit, že můj fotograf a spolutester předtím prostě jen otočil klíčkem a zmáčkl tlačítko elektrického startéru. Zvuk jeho motoru je samozřejmě jiný a věřím, že vnímat ho pouze poslechem, nikdy byste ho Jawě nepřisuzovali. Mohou za to nortoňácké výfuky (příplatková výbava, ve standardu jsou koncovky shodné s Jawou Travel).

Bacha na brzdy

Řeknu vám, těžší srovnávací test jsem snad nezažil. Většinou jsou si motocykly po technické stránce hodně podobné, ale tady bylo všechno jinak a klidně i úplně naopak. Tak předně řazení, já cpal jedničku nahoru, Kuba dolů. Než jsem si na starý způsob řazení zvyknul, několikrát jsem špatně prořadil. Navíc, kdo pamatuje, ví, jak dlouhé jsou mezery mezi jednotlivými kvalty u Jaw, takže zvyknutý jen tak ťuknout do řadičky jsem občas „našel“ i falešný neutrál. Inu, veterán.
Brzdy – také propastný rozdíl. Bubny nezklamaly a (ne)brzdily přesně podle předpokladu. Když jsem pak přesedlal na nového Kalifa, při prvním brzdném manévru šlo přední kolo málem do smyku. Jiná je účinnost, jiné je dávkování. Každopádně dvoupístek na kotouči o průměru 320?mm je pro současného „Kalifa“ dostačující.
Porovnání motorů je nutné s velkou opatrností. Původní a dlužno říct velmi pěkný motor Californiana byl totiž těsně po repasi a měl najeto pouhých sedm kilometrů. Neodvážili jsme se jej proto hnát do bezvědomí. Papírově měl původní „Kalif“ údajně 23 koní a 33 Nm, zatímco čtyřdobá varianta má necelých osmnáct koní a 17,3 Nm. Ve skutečnosti je ale současný model svižnější a rychlejší. Přispívá k tomu jistě i pětistupňová převodovka, jež je součástí vzduchem chlazeného dvouválce vyráběného továrnou Tmec a původně sloužícího také v Hondě CB.
Jawa u čtvrtlitru uvádí maximální rychlost 120 km/h. K novému Californianu si ale můžete dokoupit o pět zubů menší rozetu a docílit tím rychlost ještě přibližně o dvacet kilometrů v hodině vyšší. Zvýší se tím tak i vaše cestovní rychlost a navíc motor nebudete muset tolik vytáčet. Motor ani moc nebrní. „Kalifa“ veterána nemá smysl tak trápit, je lepší spokojit se s cestovkou kolem 80 km/h.
Podvozek je měkčí, a to mluvím o obou motocyklech. Zasloužil by přitvrdit, nicméně stopu vede a do zatáček nijak nepadá. Čtvrtlitr sice dostal do vínku jednoduchý trubkový rám, ten ale svou tuhostí požadavkům dostačuje. Osmnáctipalcová kola pak poberou řadu nástrah velkoměsta.

Retro vs. veterán

Jak tedy toto srovnání shrnout? Nový „Kalif“ je určitě zajímavá volba pro každodenní uživatele, kteří mají rádi klasické tvary a logo Jawa na nádrži. Podvozek funguje, motor by také měl něco vydržet a lak z dílny ledečského Pavla Ptáčníka je na vysoké úrovni. Navíc individualisté mohou za příplatek zvolit vlastní barevné schéma. Motocykl vypadá zajímavě už ve standardu. Za příplatek pak můžete mít například jiná zrcátka, už zmíněný výfuk a lak nebo uzamykatelné víčko. Pořád se však cenově budete pohybovat pod japonskými čtvrtlitry.
Ovšem pokud chcete oslnit na veteránských srazech a motocykl berete také jako investici, jež se časem zhodnotí, zvolte původního „Kalifa“.

Zajímavé odkazy:
Kniha Jawa Californian - Jiří Bartuš
Historie modelů Jawa
Historie Californian - jednotlivé modely
Mates Moto servis
Testy modelů Jawa
Prodej náhradních dílů
Prodej náhradních dílů
Prodej náhradních dílů
Prodej náhradních dílů
Prodej náhradních dílů
Odborné stránky Jawamania
Odborné stránky Cezetmania

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Hery22
Hery22 napsal 26.01.19 v 13:39

Krásná
Takovou jawičku bych si nechal líbit

mira592
mira592 napsal 02.07.18 v 20:57 10b.

dobrý

ledíík
ledíík napsal 02.03.16 v 14:36 10b.

Poslední mohykán

Brdloch
Brdloch napsal 11.02.16 v 20:30 10b.

Tak ta se vážně povedla a je to Jawa

Pepastaženej
Pepastaženej napsal 08.02.16 v 17:42 10b.

jako

Více komentářů



TOPlist