PROFIL MOTORKY

Suzuki GS 550 (1981)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník MEK0TA
Vloženo 17.9.2022
Aktualizováno 27.3.2023
Zobrazeno 725x
HODNOCENÍ PROFILU OD 2 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Suzuki GS550MZ Katana - neobvyklý veterán, který má své kouzlo. Vyráběla se s bídou dva roky a tak jich bude jako šafránu.

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Suzuki GSF 400 Bandit: Zrovna nebyl k dispozici kus v nižší cenové kategorii - spíše k renovaci, ale funkční.

První dojmy - Katanu jsem projížděl ještě v místě předchozího majitele. Start za studena na sytič provázelo i přidání plynu. Po krátkém zahřátí jsem usedl za řídítka a vyrazil. První, co bylo dost nezvyklé, byla délka řadící páky - při řazení jsem musel vždy posunout nohu dopředu. Spojka nebyla dobře seřízená, nevypínala úplně, tudíž řazení nebylo zrovna hladké, především v případě neutrálu. Chod celého stroje byl jinak naprosto bez potíží, i přes stáří a najeté kilometry, které by i mohly být pravdivé. Na tak starý stroj mě překvapilo, jak pěkně jede. Přední brzdy byly prakticky nefunkční, zadní v pořádku. To vše podkresloval "zdravý" a lehký šelest motoru spolu s parádním zvukem výfuku.

Recenze

Původní plán byl sehnat znovu čtyřstovku Bandita, třeba i v horším stavu, ale funkčního. Dlouho jsem projížděl inzerce, až na mě vyskočil jeden kousek v japonské variantě s proměnným časováním ventilů v Brně, cca za 12 tisíc. Tak dlouho jsem se rozmýšlel, až z bazaru zmizel. Uběhlo pár měsíců a jednou v pátek jsem tak z nudy opět procházel co bazar nabídne. Moc toho nebylo, vše převážně v cenách od 40 tisíc nahoru, ale řekl jsem si, že když to bude stát za to, dalo by se to zkousnout.
A tak jsem se dostal až k této Suzuki GS550MZ, zvané Katana. Co mě na ní zaujalo, to byl především čtyřválcový motor, vzduchem chlazený, ani klasické, ale ani úplně moderní tvary motorky a také ono prémiové označení Katana. Další zajímavý fakt pro mě byl tzv. Anti-Dive System na předních tlumičích, který je propojen s brzdami, čímž je údajně docíleno lepších vlastností přední části podvozku při brždění.

Jestli tento systém skutečně funguje zatím nemohu posoudit, jelikož jsem předními brzdami moc nebrzdil (vzhledem k jejich praktické nefunkčnosti). Jakmile však Katanu dostanu do plně provozuschopného stavu, napíšu poznatky.
Aktuálně je motorka ve stavu téměř původním, kromě sedáku. Sedák je nejspíš vyráběn zakázkově, je totiž z laminátu, úplně přesně nesedí jak by měl a potah taktéž není původní. Ze spodní strany je uvedeno "Giuliari", snad nějaký dobový doplněk. Zrcátka jsou nejspíš z modelu 650 a jsou na zvláštních distancích, nejspíš aby byly výš. Vše ostatní se zdá být opravdu původní, když pominu spotřební materiál.
Momentálně je mým cílem motorku postupně rozebrat, seznámit se podrobně s jejím stavem a postupně jednotlivé díly renovovat, nutné vyměnit a uvést Katanu do stavu téměř nové motorky. Asi můj třetí dlouhodobý projekt. No kdy já to všechno budu dělat...

27.9.2022 - Hledal jsem originální sedák, který je dost specifický, tudíž nepasuje z ničeho jiného. Našel jsem dva - jeden v Británii v dezolátním stavu, druhý v Holandsku ve stavu původním, použitelném a dokonce za podobné peníze. Tak či tak mám v plánu sedák zrenovovat, ale raději sáhnu po kvalitní předloze než po hromadě šrotu bez potahu, když to stojí stejně. Ihned po nasazení sedáku motorka získala ten pravý sportovní nádech. Zároveň jsem se dopátral, že nápis Giuliari, jenž je uveden na neoriginálním laminátovém sedáku, je název výrobce/úpravce sedáků z Itálie, snad převážně těch ve stylu "café racer", který největší slávu zažil snad v 50. a 60. letech minulého století, nicméně minimálně v roce výroby mé Katany musel ještě fungovat. Kdyby měl někdo nějaké info, rád se dozvím více.


26.3.2023 - Motorka je celá rozebraná, nicméně to je bohužel jen začátek. Teď vše čistím, zjišťuji, v jakém stavu jsou jednotlivé součásti a to mi zabere asi dost času. Předpokládám tedy, že pokud se na Kataně letos projedu, tak to bude spíše ke konci sezony. A možná taky ne. Uvidí se.
Pozitivní je, že již můžu pomalu hodnotit skutečný stav stroje; neměl jsem radši žádná očekávání, ale není to taková hrůza, nicméně popíšu obecný stav a vyzdvihnu několik perel:
1) V první řadě některé součásti nejsou originální, což by asi až tak nevadilo. Originální výfuk má dvě koncovky po stranách a je v černé barvě, já mám pravděpodobně výfuk z modelu 650, který má jen jednu koncovku vpravo a je chromovaný. U zrcátek si zatím nejsem jistý, možná originální jsou. A to je asi tak vše.
2) Lanko spojky i plynu je na vyhození, obě se třepí. Bovdeny tachometru a otáčkoměru asi budou v pořádku, nejspíš bude stačit vyčistit a namazat. U náhonu otáčkoměru chyběl zajišťovací šroub, takže doufám, že tím nebyl náhon uvolněný a nevznikla tak vůle v ozubení na vačkové hřídeli, nerad bych řešil takový imbecilní problém.
3) Přední světlomet má prasklý kryt, ale to by mohlo jít svařit. Blinkry jsou na tom poněkud hůře - někdo si dal práci s kamuflováním jejich skutečného stavu. Zatím nevím, jak to budu řešit, jestli opravou nebo jinak, ale to má svůj čas.
4) Zámek sedáku je polorozpadlý, jinými slovy nefunkční. Sejmutí sedáku bylo tedy řešeno pomocí drátu, kterým se zatáhne přímo za háky držící sedák. Zámek na přilbu chybí úplně. Zámek krku řízení byl řádně zatuhlý, nedivím se, že tam původní majitel zalomil klíč. Naštěstí jej ale dokázal dostat ven. Každopádně stačilo aplikovat WD-40 a zámek jsem s pomocí nového klíče rozchodil. Spínací skříňka se jeví v pořádku, stejně tak ovladače na řídítkách. Spínače brzdového světla myslím fungovaly. Spínač spojkové páčky chybí, ale sehnat se dá, měl by být i shodný se spínačem brzdové páčky.
5) Kryt řetězu byl odmontován, jelikož má ulomený jeden držák, ale snad to půjde svařit, případně to vymyslím jinak. Zadní blatníček s odrazkou byl demontovaný, ale mám jej. Boční kryty mají ulomený oba vždy 1 ze 3 nosných zobáčků. To plánuji vyřešit 3D tiskem a navařením/nalepením. Nádrž je zvláštně dobouchaná - ne že bych si toho nevšiml, ale vždy, když se na ni podívám, mi vrtá hlavou, jak a hlavně proč to někdo udělal. Vypadá jako kdyby někdo z nudy vzal paličku a nahodile do ní tloukl. Přední blatník vypadá ok.
6) Pojistkové skříňky vypadají v pořádku, u jedné pouze chybí kryt. Zdá se, že zde fungovalo vše správně. Ostatní elektrické komponenty jsou snad v pořádku taktéž. Jedna indukční cívka je trošku jiná, ale v tom bych neviděl až takový problém - motor běžel, takže nejspíš funguje řádně. Fajfky a kabely ke svíčkám bude nejspíš třeba vyměnit, ještě jsem ale nezkoumal, jestli jsou v cívkách napevno nebo ne.
A teď z toho "zábavnějšího" soudku.
7) Krk řízení je mírně ohnutý. Vypadá to ale, že by to možná nemuselo úplně vadit, jelikož je ohnutý jen od horního ložiska nahoru, tzn. prakticky jen mezi ložiskem a závitem matice. Rovnat to nejspíš nebudu, abych náhodou nenadělal víc škody než užitku. Nejprve to projedu tak jak to je a pokud se to nějak projeví, budu to řešit.
8) Karburátory byly údajně vyčištěny a seřízeny. Docela bych tomu i věřil. Co mě však zaráží je fakt, proč někdo na karburátorech použil zajišťovací lepidlo na závity; asi třetinu šroubů, které drží karburátory na spojovacích nosnících, jsem musel odvrtávat. Tělesa sytičů někdo zapomněl dotáhnout, ta šla povolit prsty. Po rozebrání jsem zjistil, že u jednoho karburátoru je částečně ulomený nálitek pro osku plováku. Oska držela, možná to řešit nebudu. Jinak bylo vše kompletní a zdálo se být v pořádku. Preventivně jsem nechal tělesa a trysky vyčistit ultrazvukem.
9) Motor je kapitola sama o sobě. Z něj prolíná olej snad ze všech spojů, které tam jsou, kromě spoje mezi kartery. Pozitivní na tom je, že to znamená, že tam olej stále je. Zde bude bohužel nutný zásah minimálně v sundání hlavy a bloku válců kvůli přetěsnění. Pak už bude nejlepší zkontrolovat i stav rozvodového řetězu a vodítek, možná i dalších věcí. Doufám, že nebude třeba dělat výbrus aj., až takový zásah bych nerad.
10) Na závěr zlatý hřeb - brzdy a tlumiče. Zadní tlumiče budou přirozeně od opuštění továrny bez povšimnutí (snad vyjma štelování), jelikož nejdou rozebrat, tudíž to až tak neřeším. Ale ten zbytek... Zadní brzdič na tom nebyl ještě tak špatně, ten snad někdo pár let zpět čistil, možná i přetěsnil (ale až tak bych na to zase nespoléhal). Brzdová pumpa už na tom byla poněkud hůře: rez, špína, humus - a to i pod prachovkou. Čep páky (vlastně všechny čepy) snad namazány naposled v továrně. Ale budiž, zadní brzda ještě byla schopná jakš takš motorku i s jezdcem zastavit. Přední brzdy jsou ale celkem spektakulární katastrofa. Pístky byly absolutně zatuhlé - musel jsem je uvolnit pomocí trámku a kladiva. Uvnitř brzdičů moc nánosu nebylo, ale to je snad jediné pozitivum. Brzdová pumpa funkční asi byla, ale sada pístku už se nedá sehnat, tudíž řeším, co s tím - snad seženu alespoň kompatibilní těsnění s prachovkou, kterou jsem byl nucen roztrhnout, jelikož byla důkladně "přirostlá" k tělesu pumpy. Ohnutá páčka brzdy (vlastně i spojky) je samozřejmostí - u tak staré motorky jsem s tím i počítal. A teď k samotným předním tlumičům: olej... To už ani nebyl olej, ale spíš mastná šedá pasta. Tak toto snad nebylo vyměněno opět od opuštění továrny. Bohužel se mi nikde nedaří najít volná délka pružin k těmto tlumičům, takže nedovedu říct, v jakém jsou stavu, ale budu asi vycházet z toho, že by měly být minimálně stejně dlouhé. Prachovky a těsnění jsou na výměnu, to je zcela zřejmé, byť prolínal jen jeden tlumič. A konečně Anti-Dive systém: zde je to velký špatný. Těžká rez a oxidace - celý systém tudíž nefungoval a ani nemohl. Naštěstí je utěsněn o-kroužky, takže zde repas nebude až taková hrůza.
Sečteno, podtrženo: Někde jsem to čekal horší, někde jsem to tak špatné nečekal. Na Kataně mě čeká spousta práce. Potrvá to asi dost dlouho, než se na ní zcela plnohodnotně projedu, ale věřím, že to bude stát za to. Do té doby samozřejmě můžu jezdit na vínově rudém eFku, kterého se nehodlám zbavit, to by byla škoda, jelikož je to ještě poctivě vyrobený, robustní stroj. Co mě u Katany ještě potěšilo, to je fakt, že kola jsou osaditelná bezdušovými pneu: vzhledem k tomu, že v techničáku mám uvedeno asi 8 variant pneumatik (netuším jak to tam někdo dostal - asi v Německu), mám dost široké možnosti výběru obutí. Taktéž budu muset vyřešit onen problém s pístkem do přední brzdové pumpy. Na závěr musím zmínit fakt, že zmíněný Anti-Dive systém je údajně v praxi docela kontraproduktivní. Než jej případně odstraním, rád bych jej rozchodil a vyzkoušel si jeho funkci na vlastní kůži. Dočetl jsem se, že při brždění dochází k potlačení tlumení nerovností, což má za následek zhoršení jízdních vlastností. Existují na to zaslepovací plechy, většina názorů se shoduje v tom, že je to paskvil a je lepší to dát pryč a řešit to pružinami a olejem. Ale jak říkám, nejprve si to sám vyzkouším a vytvořím si vlastní názor.


Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
hansdorf
hansdorf napsal 28.03.23 v 09:53 10b.

Brácho , já se v dobrém slova smyslu pobavil při čtení výsledků rozborky mašiny. Tak si představuji motorkáře-fachmana , který je schopen z budíku udělat kukačkové hodiny.
Potřeboval bych nějaký tvůj klon tady poblíž , aby mi občas udělal školení , jak na to .
V každém případě ať se dílo zadaří a jestli si na podzim vzpomenš, dej echo a já se skutečně rád přijedu podívat jak se ti to povedlo.

ticha-voda
ticha-voda napsal 17.09.22 v 17:23 10b.

Ten motor je BOŽÍ. Ať slouží .

Více komentářů



TOPlist