BMW R1200GS Adventure (K25) s rozvodem DOHC. Čtyřdobý, dvouválcový motor typu boxer, 4 ventily na válec.
Výška jezdce: 191 cm
Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Yamaha Tenere 700: důvod neuveden
Honda CRF1000L Africa Twin: důvod neuveden
První dojmy - Bavoří GS, ať už v základní verzi, nebo v „dálkoplaz“ výbavě Adventure, mají dvě jedinečné vlastnosti. Tou první je jejich perfektní využitelnost, univerzálnost. Rozhodně to nejsou ty nejlepší motorky do terénu; najdete spoustu jiných, se kterými se lépe svezete na okreskách a i pro rychlé dálniční přesuny si můžete vybrat lépe. Jenže… GS umí všechny tyto disciplíny když ne výborně, tak minimálně chvalitebně.
Doplňky na motorce - Ve výčtu doplňkové výbavy nechybí alarm, chromovaný výfuk, vyhřívané rukojeti, LED blinkry, palubní počítač, přídavné světlomety, držáky pro kufry a především flotila elektronických strážců v čele s RDC (kontrola tlaku v pneu), integrálním ABS, kontrolou trakce ASC a elektronicky nastavitelnému podvozku ESA. Jednomu by té elektroniky mohlo přijít až moc, ale při jízdě ji spíš oceníte, než zatratíte. Kontrola trakce je příjemným společníkem nejen na silnici. Dále ještě ASC.
Recenze
Vysoká jako kamion, široká jak tank, když se posadíte, jste ve výškách, kde se obvykle vyskytují jen řidiči dodávek, a pokud natankujete, ztěžkne vám od dalších 32 kilogramů. Jenže jakmile se rozjedete a podržíte ji pod plynem, všechny tyhle myšlenky se ztratí. Jasně, rozhodně to není štíhlá soutěžní čtyřistapadesátka, ale promotávat se lesem nebo klidně i endurovou tratí je hračka. Nesmíte zastavit. Při jízdě máte pocit, jako by celá motorka byla o třetinu menší a lehčí.
A přesně tenhle pocit přetrvává i na silnici. Usadíte se jak milostpán do křesla za obrovské plexi, chopíte se širokých řidítek, vyberete si jeden ze tří módů podvozku (tedy tvrdost) a pak už to vše necháte na něm. A věřte mi, že když přejedete první koleje, retardéry nebo nerovnosti, budete se tlemit do helmy jak malí. Tam, kde jindy přibrzďujete a projíždíte opatrně, s ní můžete vletět bez rozmyslu, podvozek udělá kouzlo a jste z toho venku, více méně aniž byste o něčem věděli. Když pak přiletíte do zatáčky, odhodíte ostych, nakloníte, motorka si lehce přidřepne a drží a drží a drží…
K tomu si připočtěte ten skvělý motor, jemnou a dobře odstupňovanou převodovku, brzdy, které brzdit umí, a narozdíl od některých starších modelů to dělají s citem, a dostáváte koncentrovanou motorkářskou zábavu. Ano, s více než 220kilovým mastodontem. Ano, BMW.