renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 350/354 Kývačka (1957)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Arachnid25
Vloženo 17.5.2021
Aktualizováno 13.2.2024
Zobrazeno 3 161x
HODNOCENÍ PROFILU OD 38 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Jawinka - srdeční záležitost a nádhernej stroj času

Více fotografii

Výška jezdce: 187 cm

První dojmy - Návrat do dětství, výtlem, kopec radosti a neskutečná prdel, že to po těch letech (a kompletnímu skládání od šroubku) funguje a jede..!

Motorku bych doporučil pro - srdcaře..

Doplňky na motorce - chromovaná pumpička pod sedlem a stará válečná kožená opasková lékárnička jako "mini moto brašna" (akorát na mobil, doklady a klíče - jinak není moc místa na věci)

Recenze

Byla jednou jedna bedna, ze které koukal kus rezavýho rámu, půlka motoru, ohnutý řídítka a dva sjetý pláště. Takhle se to povalovalo léta v temným koutě garáže.. A asi by to tam myši ohlodávali ještě pár desítek let, kdyby kolem nešel jeden blázen, co naposledy proháněl po louce Fichtla dávno v pubertě, ale měl sen, že jednou jako revanž všem těm flexou vykuněným peklostrojům složí hold a aspoň jednou přivede k životu něco, co bude dělat radost jemu i okolí. Psal se rok 2010 a domů se vezla Jawinka..

A takhle začala dlouhá cesta za splněním snu malýho kluka, kterýmu mezitím narosly fousy, zmizely vlasy a z bočního profilu se začal tvarovat divnej oblouk na tričku v oblasti pupiku..

Původně podle zbytku štítku na rámu se Jawinka narodila v roce 1957 s motorem 250 ccm. Protože ale původní motor v bedně nebyl a ten zbytek byl navíc z novějšího typu 559, začalo se scháněním pohonné jednotky. Když vám na inzerát (navíc bez fotek) odpoví člověk z Brna, kterému nejste ani po půl hodině hovoru schopnej vysvětlit, že (tehdy) rodinný Twingo by cestu ze severu Čech na Moravu vzdalo někde u Lovosic, nabídne se zázrakem kamarád, co zrovna náhodou absolvoval firemní školení nedaleko od Špilasu.. A jelikož ten kamarád pochopil, že ten kus hliníku, kterej smrdí olejem, je pro mě zřejmě důležitej, láskyplně ho naložil do kufru své nové A4, aby po pár kilometrech zjistil, že ten olej nejenom smrdí, ale i teče ven.. Načež na provizorní podložce vytvořené ze svého (určitě né úplně levného) saka, mi ten poklad dovezl domů. A tak jsem k mému neskutečnému překvapení (nebo spíš šoku) u inzerátu na prodej motoru na Jawu 250, obdržel od pána motor na Jawu 350 typ 354 - navíc v krásném stavu a nikde neolámaný!!!

Takže motor by byl - tímto děkuji Mistru Divíškovi z VCC Česká Lípa za kompletní a precizní GO ještě před jeho odchodem do penze. A protože neměl motor původní zapalování, rozhodnutí padlo na VAPE (všechno běží na 12V kvůli možnosti el. zásuvky a případnému dobíjení čehokoliv). Navíc je fajn, že s VAPE se dá startovat i bez baterky - dělal jsem si třípolohový přepínač pod nádrž (přepínač na blinkry ze Zetoru Super 50), takže to vzhled nikde neruší. V podstatě na jednu polohu jde elektřina na startování z baterky, na druhou bez baterky pouze po nabuzení VAPE po prošlápnutí a třetí poloha je jako další chcípák na komplet odpojení všeho. Elektřina přes VAPE funguje perfektně i se starým ampérmetrem ve všech polohách klíčku včetně kontrolky neutrálu i s chcípnutím v dolní poloze. No, a teď už jenom poshánět ten zbytek motorky, že..

O kvalitě replik a dílů z Turecka jsem věděl celkem dost, takže volba byla "snadná".. Všechno, co půjde, sehnat původní a co nejvíce dílů zachránit, včetně šroubků, prohnutejch podložek a tak.. Jedině výfuky jsou od našich Slovenských bratrů z Buyaku, protože i podle zkušeností kamarádů a vlastního pozorování se mi zdá, že od Hadrávků (nehaním - všechna čest jejich práci) to už není úplně ono..

A tohle shánění dílů, pasování, rozebírání a skládání pak trvalo pouhých deset let.. Po chvilkách se začaly plnit další krabice a bedny s dílama, až konečně přišla zima roku 2019, kdy se Jawinka začala v garáži pomalinku probouzet k životu! :)

A co napsat na závěr..? Je to fakt neskutečnej pocit, když vyjedete na 64 let starém stroji do dnešního provozu!!! Doteď mě nejvíc fascinuje fakt, že to vůbec jede, když jsem to měl do posledního šroubku rozebraný a po složení mi nic nezbylo ani nechybělo.. A reakce..? Je až neuvěřitelné, jak pozitivně Jawinka v dnešní době působí na lidi. Nemůžete si jen tak zastavit na benzínce, aniž by si někdo nepřišel povídat, takže je z toho vždycky příjemné setkání a důkaz, že to všechno mělo smysl a splnilo účel - že zase jeden kus toho našeho Českýho "šrotu" překovanej do provozuschopného stavu může dneska brázdit dál širý lány naší krásné krajiny a dělat zase spoustu radosti!!! :)

A proč bílá..? No proč vlastně né, v té záplavě červené..! Vždycky jsme jí tak s dědou chtěli, takže i pro něj tam nahoru..

***

..tak nevím, čím to je, ale poslední dobou mě baví na Jawince jezdit snad víc, než na "velký"..

Naposledy krásnej půldenní výlet na Fláje (celkem tam a zpět 198km), kde se mě dva kluci na full adventure BMW naprosto s vážnou tváří ptali, jestli to "jako fakt dojedu".. :) ..a co myslíte..? Dojel! ;) A v úplný (i psychický) pohodě. Zkrátka začínám nějak zjišťovat, že mě úplně stačí dát do 200km po okolí na tomhle "peklostroji" na pohodu a mám pak možná lepší pocit, než na "velký" po trojnásobný porci..

***

Tak dneska (19.5.2022) krásnej výlet - z Markvartic na Nový Bor, Lindavu (Pekelky), Hamr na Jezeře, Osečná, Kryštofovo údolí, Chrastava, Frýdlant, Hejnice, Lázně Bělohrad, Bílý Potok, Souš, Tanvald, a zpátky přes Liberec, Cvikov, Českou Kamenici domů. Celkem 260km!!! i s menšíma zajížďkama na kochání a focení.. A to jsem se ráno naprosto vážně rozhodoval, jestli vytáhnu radši na tu "dálku" velkou.. No, né, že bych Bulldu nějak zanedbával, ale tak nějak mě pořád nepustilo to vejletění na Jawince.. Jako upřímně, na jaký jiný motorce bych mohl u cesty pozorovat hopkající dva zajíce, když jsem se kochal u pole pohledem na Ještěd - prostě se přišli kluci podívat.. A pak si jedeš v Raspenavě kolem říčky Smědá a při tý závratný rychlosti koukáš, jak na druhej břeh plave užovka.. Tohle se zkrátka neomrzí a na velké motorce bys to jen stěží dokázal zpozorovat.. Je fakt, že mě už ke konci brala křeč do stehna (holt poskládat se na motorku, která se vyráběla zřejmě pro lidi do 170cm max, je při mých "modelkovských" dlouhých nohách trošku masakr), a prdel mě bude bolet ještě dva dny, ale tlemit se budu ještě večer v posteli. A ten lahodnej zvuk "třindy" s otevřeným sáním a rybinama prostě jen tak něco nenahradí..!!!

No a doma před barákem jsem postavil Jawinku na stojánek, a když jsem přišel po deseti minutách, ležela chudinka na boku - to vedro nějak rozpálilo asfalt a bylo vymalováno.. No s hrůzou jsem jí zvednul a při tom všem jsem zjistil akorát ohnutou pravou stupačku..!!! Naštěstí se skulila na stranu do trávy (na druhou by se válela na asfaltu a bylo by to sakra horší..) a jiná horší škoda se nestala. Takže chvilka rovnání ve svěráku a je zase holka v plný kráse.. No, jestli je to to jediný spadnutí, který zažije prostě každá motorka, tak jsem celkem rád, že to dopadlo ještě takhle dobře..!

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
motovlk
motovlk napsal 18.02.24 v 10:22 10b.

Tak to je velká paráda.

Dablicek200Mph
Dablicek200Mph napsal 05.07.22 v 18:35 10b.

Ta bílá prostě totálně zabíjí.

Myschan
Myschan napsal 20.05.22 v 09:13 10b.

Chlape máš můj obdiv za trpělivost. A motorka je nádherná

Jarda40
Jarda40 napsal 24.05.21 v 20:28 10b.

Nádherná

flakatos
flakatos napsal 24.05.21 v 16:29 10b.

Krásná práce.

Více komentářů



TOPlist