renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 350/354 Kývačka (1957)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník AlexBike
Vloženo 8.12.2018
Aktualizováno 3.4.2024
Zobrazeno 4 889x
HODNOCENÍ PROFILU OD 29 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.8

Popis motorky


Po začátcích kdy jsem jezdil od 12 let na Mustangu jsem vyzkoušel nespočet motorek a kategorií a na Jawy jsem více méně zanevřel. O Jáwách mluvil jen děda který kdysi vlastnil Panelku 250 a s nostalgií na ni vzpomínal...

Více fotografii

Výška jezdce: 180 cm

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Jawa 350/360 Panelka: důvod neuveden
Jawa 250/353 Kývačka: důvod neuveden

První dojmy - ...To mě v podstatě přimělo, jako zamýšleného veterána koupit Jawu. Po devíti měsících shánění, prohlížení nabídek a několika prohlídkách Panelek a Kývaček, kdy jsem nikdy nic nepřivezl, se najednou naskytla nabídka přesně toho, co jsem hledal. 350ka, originální lak, otevřené sání, rybiny, spínačka na nádrži, patina, pneumatiky snad ještě z roku..myslím 65?. nicméně nepojízdná, léta odstavená v bývalém autosalonu. Váhal jsem, protože cena byla fakt docela vysoká, ale jak ji přijel omrknout i děda bylo rozhodnuto :-D tak nadšeného si ho snad nepamatuji. Už to mi udělalo radost a tak jsem ji vzal.

Doplňky na motorce - Chromované zrcátko, registrační značka

Recenze







A tak jela Jawka domu..
zamyšlený na tím, co to bude obnášet ji dát do pojízdného stavu, jsem sedl na své GS, jel za dědou a sledoval, jestli Jawka na vozíku drží. Před domem se postavila na stojánek a my u pivka na lavičce rozmýšleli, kde se zprovozněním začít.
Objednala se první sada dílů: všechny pryžové díly, olej, 6V baterka, sada žárovek, všechny lanka a další spotřební díly, nalil se benzín, olej zkontrolovali svíčky a Jawka po několikátém našlápnutí chytla. Paráda! další víkendy se laborovalo se zapalováním, měnili další spotřebky jako kladívka, kondíky, brzdové obložení, repasoval stojánek a vše, s pokud možno zachováním originálního stavu a vzhledu. Nákup bezkontaktního zapalování jsem po delším rozmýšlením také vyřadil, místo toho byl vyroben přípravek na na seřízení a několikrát jsem ho rozhodil a seřídil, myslím, že už to mám docela v ruce.







Jak už zmíněno, motorka je z 90% v originálu a chci to tak nechat.
Vyjímkou byl karburátor který někdo někdy vyměnil za neorigo. Začalo pátrání jaký že tam patří originál a kde ho sehnat. Na internetu se dá dohledat tabulka s modely a roky výroby kde stojí, že do mého modelu se montoval JIKOV 2924TR případně 2924H s tryskou 105. Repasovaný karbec se dal sehnat asi za 4,5t Kč. Asi bych ho býval koupil, jenže ještě jsem prohrabal všechny garáže a doufal, že třeba něco najdu, byť jsme měli v minulosti jen Babety, Mustanga a před lety zmíněnou 250ku. Světe div se, v jedné přepravce plné karbeců z fichtla sem našel něco většího, špinavého, neidentifikovatelného. Po očištění jsem zjistil že je to 2924H ! Asi ho někdo kdysi daroval dědovi s dalšími díly které chtěl vyhodit. Skvělý, hodina se štětečkem a benzínem, profouknuto kompresorem, propláchnuto a origo karbec je tam a motor běží jak hodinky. Ještě pro jistotu dokoupena 105 tryska a vyměněna za původní 95ku.
Origo klakson také samozřejmě nefungoval, byl objednán nový s tím, že starý už nejde spravit. Byl jsem od začátku k novému skeptický a po namontování se jen potvrdilo, že to prostě není ono. Byť to mělo být přesně na tento model, byl nový klakson o něco menší a jinak stavěný. Prostě se mi to nelíbilo. Tak opět literatura, Youtube, údajně by neměl být problém ten starý opravit. Jeden celý večer jsem si s tím hrál a klakson zas houká jak nový. Skvělý! klakson je hodně výrazný prvek a po tom co byl namontován ten původní, který jsem ještě přeleštil a vyčistil to zas vypadá on něco lépe a houká krásně.
Další z nepůvodních úprav z minulosti jsou opískované výfuky a kola, nyní plánuji udělat přes zimu výbrus aby byl motor stoprocentní a tak sem se rozhodl že kola nechám zrenovovat a výfuky...no uvidím, možná koupím nové české. Svody jsou ok.
A to bude snad poslední zásah do vzhledu který bych provedl co říkáte?
Budu rád za jakýkoliv smysluplný názor.







Sem tam se tak pro radost projedu (samozřejmě po uzavřené trati na soukromém pozemku)... a je to paráda, příští rok už snad budou veteránské značky.







Co je moc fajn, v téhle motorce mě hrozně baví se montovat, ale i ji jen tak postavit na stojánek, dát si kafe a kochat se, jak to dříve jednoduše a elegantně konstruktéři postavili. Ten design je podle mého názoru opravdu krásnej, ale k tomu musí člověk dospět. Ti Indové ví, proč na tom postavili design nové třístovky, věřím, že tento marketingový tah bude velmi úspěšný.






Aktualizace 30.11.2019
Po delším čase se opět vracím na profil Jawky abych doplnil co se v posledním roce opravilo, vyměnilo a zrenovovalo.

Do podzimu 2018 jsem ještě pořídil nové rybiny přímo od pána z jižních Čech který je sám vyrábí a rozmontoval a nechal zrenovovat kola, která byla zprasena stříbřenkou. Nicméně se mi nepodařilo uvést motor do spolehlivého stavu, nedal se seřídit, hádali se válce a podobně. Rozhodl jsem se tedy provést kompletní generálku motoru. Jawku jsem ještě před rozebráním nafotil, abych měl podklady pro zažádání o testaci na historickou původnost

S trochou respektu a nejistoty, zda vše uvedu do původního stavu jsem postavil motorku na vyvýšenou rampu z palet abych u toho nemusel ležet a pustil se do práce.






provedeno bylo: Výbrus motoru, generální oprava klikovky s jehlovými ložisky na ojnicích místo mosazných pouzder, instalace VAPE, výměna všech ložisek a gufer v motoru, vymezení vůlí v převodovce, pečlivé přetěsnění motoru černým tmelem, nová těsnění tak kam patří, výměna všech pružinek v automatu převodovky, výměna a přetěsnění hnacího pastorku náhonu tachometru a další...







Vše jsem děla s maximální pečlivostí a bez jakéhokoliv použití hrubé síly, jen nahřívání, mrazení a montáž pomocí stahováků a natahováků, abych nebyl nucen motor v blízké době znova půlit... Na konci září byl motor smontován a připraven k usazení do rámu. K opravě bylo třeba vyrobit, upravit nebo koupit několik přípravků, něco je nafoceno v galerii.







Po opětovném namontování motor bez problému naskočil a byla radost jej na podzim ještě zajíždět, nejvíce jsem za den najel asi 250 km. Vyjel jsem odhadem pět nádrží a měnil jsem jen svíčku nebo upravoval sroubkem vzduch nebo volnoběh.Zdá se tedy, že bude motor i spolehlivý.
Je opravdu radost jezdit na motorce, na které jsi měl každou součást motoru v ruce a řadit na převodovce, kterou jsi si sám vymezil. A nejen to, člověk začne mít daleko větší respekt a cit k technice, na jejíž fungování se podílel.












Tak je tu sezona 2020 a motorka funguje bez jakehokoliv problému.















Tak začala (okresní) sezóna 2021


26.3.2021


A konec sezóny 2022..


2023


Dokoupen nosič a brašny


Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
valivali
valivali napsal 03.04.24 v 15:59 10b.

KAWAHAB
KAWAHAB napsal 27.03.21 v 20:00

Nemá chybu bábinka

Dan66
Dan66 napsal 17.08.20 v 23:42 10b.

Krása

Targus
Targus napsal 01.12.19 v 00:35

Body ti nedám žádné, páž jedny už ode mne máš.
Jenom ti pogratuluju k úspěšné repasi motoru. Máš mé uznání.
Ať ti to jezdí. A ať se vždycky vrátíš s úsměvem na tváři.

vojtechposmourny
vojtechposmourny napsal 30.11.19 v 19:47 10b.

Hezká práce.
Za plnej.

Více komentářů



TOPlist