KTM 690 Enduro R (2019)

Vlastník rosinytw
Vloženo 11.9.2020
Aktualizováno 13.7.2022

Opravdové Enduro! Jak z Cendura na terénu chtivý stroj jsem přesedlal.

První dojmy - Když nepočítám Jawu 50, tak všechny moje “dospělé” motorky byly 2 až 4 válce. Přechod na jednoválcový buchar nebyl úplně snadný. Ročník 2019 už nemá otáčkoměr ani indikátor zařazené rychlostí, takže jsem ze začátku hodně tápal. Co tam mám sakra za rychlost? Nepodtáčím, nebo netočím motor moc v rámci zajíždění motoru? Prvních pár stovek kilometrů to opravdu nebylo žádné bezstarostné kochání, musel jsem se pořád soustředit na to, co dělám. Ale věděl jsem, že většina lidí je z této motorky nadšená, takže jsem vytrval. A vyplatilo se!

Motorku bych doporučil pro - Pro všechny, kteří to s terénem myslí trochu vážně, ale přesto se rádi svezou i na silnici.

Doplňky na motorce - KTM Offroad ABS donge
blástry s hlinikovou výztuhou (KTM)
zadní nosič s plotnou + boční nosiče (Rade/Garage)
plexi štítek (Touratech)
kryt motoru (Rade/Garage)
pumpa spojky (Oberon)
páka zadní brzdy a stupačky (Rade/Garage)

Když jsem se k motorkám vracel po 20 letech již jako chlap v nejlepších letech, vrhnul jsem se do kategorie Cestovních Endur, která se mě vždy moc líbila. Dneska se tomu tedy odborně říká Adventure bikes.
Pohodlný posez, pod zadkem cca 100 koníků a hurá za dobrodružstvím. Nejdříve jsem se rozjezdil na pujčených 600-stovkách a následně napevno na pár sezón zakotvil v této kategorii. Nejdříve Tiger 800, pak V-Strom 1000 XT. Když člověk zůstane na silnici, tak není co řešit. Výkonu na rozdávání, pohodlný vzpřímený posez a i dlouhé přesuny zvládnete bez bolavého zadku. Jenže když náhodou zabloudíte do terénu, tak náhle zjistíte, že všechen ten výkon najednou nemáte jak přenést na matičku zemi a zvedat 230 Kg z bahna také není zrovna easy. No a pak se přihlásíte do Enduro školy, přičichněte k terénu a začnete blbnout. Ničit naleštěnou motorku v terénu se vám nechce, takže na ní začnete věšet všechny možné rámy a hliníkové protektory, čímž přihodíte dalších 10 kg navíc. No a nakonec se to ve Vás zlomí a dospějete k názoru, že vlastně potřebujete Opravdové Enduro, ne to Cenduro.

Po měsících sjíždění youtube a nastudování všech dostupných recenzí v angličtině i češtině, jsem se upevnil v názoru, že 690 Enduro R ročník 2019 musí být to pravé pro mě. Výborný výkon, technické vymoženosti jako ABS a TC, přijatelná hmotnost 156 kg a to vše zabalené v sexy kabátku. Samozřejmě, že jsem pokukoval i po 790-ce, ale preferovaná verze R byla již mimo můj rozpočet. Ale v tu dobu to byla jen čistá teorie, na 690 jsem nikdy předtím neseděl.
Pro správné porovnání jsem se nejdříve projel na starším modelu 2017. Hodně vysoké moto a s ladákem uřvané jako svina. No nic, domluvil jsem si testovací jízdu na bazarové, mírně ojeté 690 Enduro R z rok 2019. No a tam jsem se setkal s fenoménem jednoválcového bucharu bez otáčkoměru a indikátoru rychlosti. Uchvátila mě kvalita podvozku a agilnost motorky, ale z motoru a řazení jsem byl hodně rozpačitý.
Nechal jsem to tedy pár týdnů být, ať mám čas to vy(pře)hodnotit. Následně jsem si z půjčovny půjčil KTM 790 S (silniční verzi). Skvělý motor, technické vychytávky a luxusně přesné řazení. Nicméně i přes příjemně strávený den jsem se přesvědčil, že je to moto silniční, ne terénní stroj. Také jsem se byl projet i na T700, když je to takový trhák. Ale upřímně jsem si z ní úplně na zadek nesednul. Příjemná vyvážená motorka, ale adrenalin mě do žil zrovna nevyplavila.
Tak jsem se vrátil k původnímu záměru 690 R. Trochu jsem se pobavil s kluky co jezdí terén, kteří mě ujistili, že s jednoválcem se prostě musíš sžít. No a tak jsem do toho nakonec šel. Musel jsem rovnou do nové moto, bazarové za rozumné peníze prostě nebyly!

No a teď už konečně něco k té motorce! Moto jsem si převzal s 0 KM na tachometru. Vybaven asi třemi různými způsoby teorie, jak správně zajíždět KTM 690 Enduro R, jsem zvolil spíše dynamický způsob. Měnit otáčky, často řadit, vyhýbat se dálnicím, ale nijak to nešetřit.
Jak už jsem psal, absence otáčkoměru mě celkem trápila a dost jsem bojoval s tím, jestli jsem v tom správném pásmu otáček. Bez zkušenosti z jednoválce jsem to neměl naposlouchané. I zmiňované hledání rychlostí zrovna k pohodě nepřispělo. Nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem si stáhnul převodní tabulku z www.gearingcommander.com, což mě pomohlo se zorientovat. Nyní mám najeto 1000 KM a už mě to tolik netrápí . Asi jsem se “sžil”.

Motor je velmi silný a živý. Díky inovované vyvažovací hřídeli je na jednovál velmi kultivovaný. Samozřejmě, vibrace tam jsou, ale je to v mezích snesitelnosti. Při delší jízdě na silnici to začíná být možná už trochu otravné a vyklepe vám to slušně kulky! Ale s tím se musí počítat, je to primárně terénní stroj.
Motor je ale opravdu dobrý, hlavně když se vytočí. Pak začne tahat jak zběsilý a jste rádi, že motorka mám excelentní podvozek, který vás udrží na silnici. V terénu je podvozek naprosto skvělý a žehlí všechno, co mu přijde do cesty. Z najetých 1000km mám více jak 500 km mimo zpevněné cesty a zatím jsem ho svými skromnými offroad zkušenosti nedostal do úzkých.
Převodovka není zrovna moc přesná a ze začátku mi tam padaly falešné neutrály. Někdy i mezi 5 a 6. Ale poslední dobou už se to nestává. Bud jsem se naučil lépe řadit, nebo si to nějak sedlo. Naopak naprosto skvělý je quickshifter. Na řazení bez spojky si chce zvyknout, ale je návykové. Hlavně na silnici, kdy tomu naložíte a můžete řadit bez spojky i puštění plynu. Funguje to dobře nahoru i dolu na podřazování. To se klukům z Rakouska opravdu povedlo.
Pokročilé náklonové ABS, kontrola trakce i dva módy (road a offroad) jsou také velmi dobré. Rozdíl mezi nimi je znatelný. Má to vliv jak na ABS i kontrolu trakce. Off road vás nechá trochu smýkat kolo i přizvednout přední kolo to dovolí. Dokoupil jsem ještě originál KTM Offroad ABS dongle, takže mám aktivované Off road ABS (jen na předním kole, zadní mohu přišlápnou do smyku).
Brzdy jsou do terénu vynikající, na silnici by to chtělo trochu přidat. Myslím, že verze SMC má větší kotouč. Ale na normální ježdění to je dostačující.

Jak už jsem jsem se zmiňoval, motorka je v terénu skvělá a lehkost s jakou zdolává terénní nerovnosti je překvapující. S rozumnou celkovou hmotností 156 kg včetně plné nádrže je to agilní šelma, která vám rozproudí krev v žilách. Bude trvat ještě hodně dlouho, než moje zkušenosti začnout sahat na technické limity. To se dřív poseru strachem, než aby to nedal podvozek!
Na silnici a zvláště na delších vyjíždkách (nad 100km) už to taková pohodička není. Jednoválec vás nenechá jet jen takovou kochačku, žádá si časté řazení a vibrace do sedačky vám také na pohodě nepřidají. Když už se bavíme o sedačce, tak musím potvrdit tu starou KTM domněnku. Páni z KTM neměli v úmyslu Vás nechat moc dlouho sedět. Na té to motorce se prostě jezdí v terénu a ve stoje. Sedačka je úzká a tenká, takže Vás po pár desítkách minut začne pořádně bolet pozadí a rádi si přivstanete do stupaček. Určitě by to zlepšila sedačka z PowerParts, nebo SeatConceptu, ale je to drahota. Zatím budu tiše trpět a radši si koupím nějaké jiné potřebnější doplňky.
Překonávání dlouhých štrek ani není doménou tohoto motocyklu. Ne že by se to nedalo (Lyndon Poskitt objel celý svět na 690), ale ono Vás to spíše vybízí k jízdě na hranici 90 - 100 Km/h na okreskách. Příležitostné přejezdy na dálnici se dají, motorka umí díky dlouhé 6tce jet až 170km/h.

Závěrem tedy jen konstatuji, že jsem se v motorce nezklamal, právě naopak. Čím déle na ní jezdím, tím více mi přirůstá k srdci.

jtr
jtr napsal 17.07.22 v 17:35 9b.

Bydlim v oblasti, kde jsou stovky km sotoliny hned za rohem. Dlouho uvazuji o mensi a lehke motorce "do lesa" Tento clanek to rozhodl - koupim (k moji Ducati 1200 Multi/enduro) jeste KTM 690 enduro R. Diky moc za bezva clanek.

venda07
venda07 napsal 21.04.21 v 09:49 10b.

že to vůbec tady čtu , líbí se mi a teď ještě víc. Tak přemýšlím že bych měnil . Na výlety cestou necestou asi Teda super stroj.Ajp pr7,crf450l,husq701 a toto ,to je to co mi leží v hlavě .Dobře zhodnocený

Osťa
Osťa napsal 18.02.21 v 15:16 8b.

Petr11372
Petr11372 napsal 18.01.21 v 19:13

Zdar, mám ji taky a upravenou od Nomadu a Rade Garage. Cestování zvládá v pohodě.

HusKa701
HusKa701 napsal 12.11.20 v 20:13 10b.

Ahoj. Moc pěkně napsaný Mám (v základu) hodně podobnej stroj, jen v bílejch barvách a menší elektronickou výbavou. Včera jsem mašinu odvážel na běžný posezónní servis, a v podstatě čekám co vyrobí "bílá" pro rok 2021. Elektroniky se dost bojím ...a tak koukám na "oranžády", který jsou s informacemi a změnami vždycky o kousek napřed a našel jsem tenhle Tvůj nádhernej popis. Tak moc chválím , děkuju, a dávám 10 bodů hlavně za to pěkný povídání
Přeju ať Ti motorka šlape a dělá čím dál větší radost...a to si myslím (z vlastní zkušenosti) že bude