Říkám jí Erstka, je to má první.
Výška jezdce: 188 cm
První dojmy - Když jsem si po 16-ti letech (od doby kdy jsem dělal řidičák) sednul na motorku a rozjel se, nemohl jsem pobrat, že nemusím nikde šlapat, ono to zrychluje samo a za chvíli to fouká tak, že se musím snad i pevně držet řidítek. Zkrátka jsem v tu chvíli nedokázal pořádně porovnat jízdu na tomto stroji s ničím jiným, než se svým kolem. No a z toho porovnání vyšla docela dobře. Jediné, co mi přišlo negativní, že je docela těžká (závratných 110 kg) a že mám celkem pokrčené nohy v kolenou.
Motorku bych doporučil pro - Tomu, komu stojí níže zmíněné vlastnosti motorky (estetika, zvuk, hravost), za adekvátní péči tomuto "mladému veteránu".
Doplňky na motorce - Dokoupil jsem originál postranní stojánek, který je umístěn v ose zadního kola - krom toho, že je to efektní, je to i efektivní. Stabilita je překvapivě nepotrefena a ergonomie tohoto řešení je rozhodně lepší.
Na chladnější části sezóny používám nějaké aftermarketové blastery. Hotgripy jsem ale nakonec nedal, abych šetřil alternátor.
Recenze
eMZetu jsem vybral ze dvou prostých důvodů:
1) Přijde mi krásná. Řekl bych, že je v mém podvědomí už od dětství uložena jako ideál motorkové krásy.
2) Byla levná, vyšla na desítku.
Zkušenosti a srovnání doplním až budu mít najeto více i na jiných strojích než mé Erste a mém kole
Edit 2020: Po pár letech tedy mohu už i trochu srovnávat.
Dvoutakt vs čtyřtakt:
dvoutakt je prostě větší sranda. Výkonová charakteristika to člověka nutí pořád točit. Šetrnost vlastně také, protože v nižších otáčkách má, kvůli odladění výfuku dvoutaktu nahoře (zvlášť bezventilového), motor větší spotřebu. Největší spotřeba je tedy úplně dole, pak je ještě lokální maximum kolem 4500 otáček a pak teprv to klesá. Lokální minimum spotřeby je kolem 6000 otáček a až pak to jde zase nahoru.
Nevýhoda je samozřejmě, když je člověk nucen dodržovat v obci 50-ku. Bublání dole je "drahé". Točení motoru nahoře s nižším kvaltem je, kvůli nepravidelnosti zapalování směsi při malém plynu, také naprd.
Dvoutakt 150cc vs dvoutakt 50cc:
50-kou tak po vsi/městě, max vykoupat k rybníku, nebo na ryby, když je voda kousek.
150-kou mezives, měziměstys, max meziměsto. Pak už zase potřeba kubatury vyšší.
MZ vs Jawa/ČZ:
Ve své době byla MZ ETZ 150 prostě o třídu výše, než české motorky. Vypíchl bych 5-ti kvalt, otáčkoměr, přední kotoučovou brzdu, pouzdro řetězu.
Ještě přidám jeden subjektivní faktor a to je zvuk. Brbláníčko MZty je tak specifické a k pomilování, že jsem odhodlán se této motorky nikdy nevzdát.
Servis: Kvůli nespolehlivosti MZ-ty (dojíždím na moto do práce) jsem si později vlastně pořídil i novější motorku. Po pár letech jsem ale vše odladil, povyměňoval a naučil se starat se o motorku tak, abych se na ní spolehnout mohl. Poslední dobou (cca 2 roky) tedy bez problému.
Zlobilo např. uchycení výfuku za kolenem, kde má výfuk tendenci se vyvlékat. Několikrát se zkratoval kontakt v blinkru (nešikovně konstruované uchycení).
Bylo potřeba odladit karburátor, najít spolehlivou svíčku, vyměnit:
- cívku zapalování
- prasklé brýle
- prasklý centrální stojan
- čidlo zmáčknutí přední brzdy (dvakrát)
- tekoucí pumpu přední brzdy
(ještě mě čeká výměna gufer atd v předních tlumičích)
Největší problém pak způsobila vypadlá ségrovka z mechanizmu převodu otáčkoměru (bylo to pár měsícu po koupi a příčinu nefunkčního otáčkoměru jsem v tu chvíli ještě netušil). Ségrovka vypadla do převodovkového oleje a jednou, když jsem při podřazování vytočil motor, se olej zvířil tak nešťastně, že zaplula přímo do převodovky, kde se kousla mezi kolečka. Hryznutý pastorek pak rozthrl řetěz, který zase rozsekal kryt řetězu. No, pozitivně brato, jsem se díky tomu zevrubně seznámil s valnou částí konstrukce poháněcí části mé motorky a s širokými možnostmi nákupů náhradních dílů na ní.
Nejlépe se motorka cítí na okreskách. Ideální rychlost (při 15-zubovém pastorku, 6000 ot/m, viz výše) odladěná na 94 km/h.
At slouží! 10b