Logo CCM CCM
  • 4
  • G
  • S

Informace o značce

Historie značky

Firma s celým názvem Clews Competition Machines vznikla v britském Boltonu poté, co v roce 1971 ukončilo činnost závodní oddělení jiné britské značky BSA. Zakladatel CCM Alan Clews byl v šedesátých letech úspěšným trialovým a enduro závodníkem. Když značka BSA přestala závodit, koupil od ní všechny zbylé díly, nastěhoval se do malé garáže a začal stavět motokrosové speciály. Proslavily ho hlavně modernizované čtyřtakty BSA, které v jeho motorkách dokázaly konkurovat dominantním dvoutaktům. V polovině sedmdesátých let dosáhl závodní tým výrazných úspěchů ve třídě 500 ccm Mistrovství světa, kde John Banks často dojížděl v první pětce.

Později firma CCM přešla na motory Rotax, a v osmdesátých a devadesátých letech vyráběla 3 500 motorek ročně. Jejím velkým odběratelem byl například americký koncern BRP, pro který CCM dodával motorky pod značkou Can-Am motorcycles. Označení MT500 zase nesly stroje, které si objednala britská armáda, a jejichž výrobu později koupil licenci Harley-Davidson. Když přišly horší časy, Alan Clews musel firmu prodat a zpátky ji získal teprve v roce 2004. V následujícím roce už CCM představila dva nové model: R35 Supermoto a FT35 flat tracker. Značka se vrátila i na tratě závodů Mistrovství světa motokrosu a začala znovu vyrábět i pro armádu.

Letos (2013) CCM přichází se zajímavým lehkým endurem GP 450 Adventure, které má homologaci pro silniční provoz. A proč jenom čtyřipadesátka? Ředitel CCM Austin Clews vysvětluje: "Už tři roky je na Dakaru omezen objem na 450 ccm, a to nás přímo přivedlo na myšlenku vyrobit nový kvalitní motocykl pro začínající jezdce."

Od roku 2016 nás firma dráždí obrázky jednoduchých, lehkých a stylových motorek řady pojmenované po slavné stíhačce, ve které v současné době najdete šest modelů. Recept na úspěch je jednoduchý. Jeden motor, jeden rám, kolem toho růžné kapotky, sedla, výfuky a pozice stupaček, ruční výroba a trocha té exkluzivity. Motorky si na ostrovech za dobu své existence našly spoustu zákazníků a hodně fanoušků se objevilo i ve zbytku světa. Někteří dokonce neváhali vyrazit pro jednoválcovou šestistovku s výkonem 55 koní do Británie, aby si ji přivézli domů.

Jinde totiž motorky nebyly k dispozici. Neplnily totiž požadované normy, a i v rodné zemi se prodávaly s výjimkou. S tím by od roku 2019 měl být konec, protože továrna vyslyšela volání potenciálních kupců a hodlá zainvestovat do homologace. Levná investice to určitě nebude, ale vzhledem k poptávce to mají v továrně asi moc dobře spočítané. Vždyť všechny představené modely byly vyprodané téměř hned po představení! Ke vstupu na pevninu bude potřeba samozřejmě poupravit motor, tak aby splňoval emisní normy, dále na motorky budou muset naroubovat povinné ABS a v neposlední řadě se určitě dočkáme nějakého „krásného“ zadního blatníku s držákem SPZ, odrazkami a dalšími hujerovinami. Samotný homologační proces pak také není za hubičku.

 

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist