CCM pracuje na cestovním enduru v retro kabátě

Svérázná britská značka CCM má svůj sortiment založený na čtyřdobém jednoválci o objemu 600 kubíků v řadě Spitfire, v níž nabízí aktuálně desítku modelů. A vypadá to, že by brzy mohl přibýt jedenáctý.

Mít v nabídce jediný motor a ještě pouze jednoválec, a přitom jej nabízet za poměrně vysokou cenu přes 10 000 liber v motorkách, u nichž byste čekali spíše nějaký S&S dvouválec? Vidíte, a CCM to funguje na jedničku. Britům se totiž podařilo trefit to pověstné slepé místo na trhu. Exkluzivních výrobců velkých motocyklů právě s nadupanými dvouválci je spousta, ale lehký, krásně udělaný jednoválec, ten abyste hledali pod lupou. Nádherná konstrukce s trubkovým rámem i kyvkou, exkluzivní materiály, punc originality… Tohle jsou motorky pro individualisty, pro které jsou BMW R nineT či Ducati Scrambler příliš obyčejné a mainstreamové.

Hlavní těžiště produkce stojí na silničně laděných roadsterech, občas předělaných na bobbery, ovšem v nabídce najdete i model Maverick, což je krásný scrambler na zubatých gumách velkého průměru, s vysoko zvednutým výfukem a hnědým prošívaným sedlem. Takový stroj samozřejmě nemohli v CCM nemít, zaprvé kvůli dnešní módě a zadruhé proto, že k terénu měla CCM vždy hodně blízko – vždyť vznikla na počátku 70. let jako výrobce motokrosových speciálů s agregáty právě zaniklé značky BSA. Ovšem model, který CCM chybí, je offroadově laděný stroj vhodný i na delší jízdy. S tím má tahle značka už své zkušenosti, není to ani 10 let, co se prodával zajímavý model GP450 Adventure, což byl motocykl podobného ražení jako dakarské speciály – značka říkala, že když se čtyřistapadesátkou mohou výrobci závodit na Dakaru, tak proč by to nemělo stačit i obyčejným smrtelníkům? Opět to byl krok do slepého tržního místa, a i když prodeje asi nebyly kdovíjaké, svou stopu gépéčko zanechalo. Lehké dobrodružné cenduro má své zákazníky, exkluzivní naháče Spitfire mají své zákazníky, tak proč to nepropojit?

Vlastně si říkáme, proč to CCM trvá tak dlouho, když dneska vše, co „smrdí“ starým Dakarem, tak frčí. Ale zdá se, že už by se věci mohly dobírat svému konci. Na konci roku 2019 značka na veletrhu v Birminghamu ukázala několik konceptů, mezi nimiž bylo i cestovní enduro, které jako by z válce vypadlo soutěžnímu BMW R 80 GS z Rallye Paříž-Dakar z počátku 80. let. Snad jen ten boxer chyběl, jinak tady bylo vše, červeno-bílé lakování, velká nádrž, charakteristický osmdesátkový čumák i prdelka… Na nádrži jste našli nápis CCM Paris-Dakar Rallye 600 a říkali jsme si, že tohle se co nevidět objeví i na trhu. S tou jednoválcovou šestistovkou a lehoučkým šasi by tohle v terénu nemělo chybu.

Jenomže až doteď byl, co se motocyklů tohoto typu týče, u CCM zase klid. Dost možná proto, že udělat schopnou motorku do terénu je jedna věc, ovšem přesvědčit zákazníka, aby své nemalé peníze namísto krásného roadsteru vysypal za stroj, který nejpozději při třetí vyjížďce vyválí někde v lomu, je věc druhá. Ovšem v CCM to evidentně nevzdávají. Nedávno proběhl pod Birminghamem velký Adventure Bike Rider Festival, tedy setkání dobrodruhů pořádané britským dvouměsíčníkem věnovaným cestování, a tady měla CCM svůj stánek, na němž ukázala dva koncepty. Prvním byl Beach Cruiser, takový srandovní hybrid endura a cruiseru, svým pojetím připomínající Suzuki Van Van a jiné plážové povozy, ovšem druhý nesl označení X-Fire a šlo o cestovní enduro velice podobného ražení, jako „dakarka“ před třemi lety. Že to s tímto modelem CCM myslí vážně, o tom svědčí i fakt, že ten samý model, ovšem v dále vyladěném stavu s trochu jinou přední maskou a promakanějšími detaily, značka přivezla i na konci minulého měsíce na stylovou akci Malle Mile nedaleko Londýna. X-Fire se tváří ještě více „osmdesátkově“, když má zadní odpružení předělané na dva postranní tlumiče namísto centrálu, jeho lakování i samolepky potom odkazují na svého času velice populární Camel Trophy, dobrodružný výlet v Land Roverech. Tohle už vypadá nadějně! S cílem dostat se na 135 kg suchých a tím jednoválcovým kladivem pod nádrží by to mohl být fajn polet, co myslíte?

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 30 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist