yamaha_demo_tour




CCM chystá další model

Britská značka CCM rozhodně není mainstreamovou značkou, ale není na škodu si jí připomenout. Zvlášť teď, kdy chystá další variantu modelu Spitfire. Po krásných ručně dělaných motorkách v limitovaných edicích se vždy zapráší, jak po čerstvých houskách a není divu. Ty motorky totiž stojí za to. Řadu lehkých jednoválců nyní rozšíří Bobber, využívající vzrůstající popularitu této kategorie motorek.

Kapitoly článku

Na začátek trocha historie. U Hondy, Yamahy a většiny dalších velkých značek zná kousek jejich historie skoro každý, u málo známých značek není nikdy na škodu si ji připomenout. Alan Clews, zakladatel firmy, byl celkem úspěšným soutěžákem druhé poloviny šedesátých let. V té době toužil po lehčí a hbitější moderní motokrosové motorce, ideálně po tovární pětistovce BSA. Jenže tovární oddělení BSA skončilo a jemu nezbylo nic jiného, než si takovou motorku postavit. Skoupil všechny dostupné tovární díly, zavřel se do garáže a začal tvořit. Protože neměl přístup k továrním BSA motorům, vylepšil standardní pětistovku. O tom, že se mu tenhle projekt vydařil, svědčí spousta úspěchů a zájemců o jeho stroje, které měly pověst čtyřtaktních motorek schopných bojovat s, tehdy dominantními, dvoutakty. Tak vznikla značka CCM, jejíž tovární tým se v polovině sedmdesátých let několikrát podíval mezi top pět jezdců mistrovství světa.

Později přešla firma z motorů BSA na rakouské Rotaxe. V době největší slávy (přelom osmdesátých a devadesátých let) opouštělo brány továrny na 3 500 motorek ročně, mezi roky 83 a 85 dodala továrna přes 4 000 strojů pro značku Can-Am. To už bylo ale po změně majitele. V roce 1981 koupila majoritní podíl ve firmě společnost Armstrong a motorky se prodávaly pod značkou Armstrong-CCM. S tímto logem vznikly například vojenské speciály MT 500, původně motorky SWM XN Tornado. Rok 1998 opět znamenal změnu majitele. CCM koupila rodina Robsonova a vyráběla motorky s motorem ze Suzuki DR-Z 400. Prodeje bohužel nešly moc dobře a v roce 2004 se Clews Competition Machines dostala opět do rukou zakladatele firmy Alana Clewse. V následujícím roce se objevily novinky R35 supermoto a FT35 flat tracker. V roce 2013 se objevilo zajímavé enduro GP 450 Adventure, odkazující na dálkové rallye soutěže. Přečtěte si náš test.

Přes lehké cestovní enduro se dostáváme k dnešní modelově řadě Spitfire. Rok 2016, svačinová pauza s cigárkem, parta mechaniků a designérů. Tématem hovoru bylo „co bychom postavili, kdybychom nestavěli GP450.“ Šéf designér v téhle rozpravě uviděl potenciál, díky čemuž mohl vzniknout první Spitfire. Sto padesát motorek se vyprodalo během týdne od představení. Původního Spitfira následoval Scrambler s vyšší světlou výškou, výfuky vytaženými pod sedlo a vysokým blatníkem odkazujícím na terénní motorky 70. let. Dalším modelem v řadě byl Café Racer s nízkými řídítky, upraveným výfukem a kafáčovským bobkem za sedlem. Styl oholených silničních závoďáků podtrhovala i absence předního blatníku. Posledním do party byl před rokem představený flat-tracker. Jak už je podle názvu zřejmé, nabízí styl speciálu na americkou plochou dráhu s jinou maskou a širokými řídítky.

Další avizovaná novinka z divize SkunkwerX se veze na populární vlně bobberů, kde v loňské sezóně udělal pořádný rozruch například Triumph Bonneville Bobber. Nízko položené jednoduché sedlo, stupačky posunuté dopředu a řídítka protažená naopak dozadu nebo kola s drátěným výpletem a pneumatiky s bílými boky. To jsou typické znaky téhle kategorie. Té ostatně odpovídá i kompletní filozofie "spitfajrů", protože na nich nikdy nenajdete nic zbytečného a vyžívají se v minimalismu. Dá se předpokládat, že stejně jako filozofii, převezme Bobber i společný technický základ. Tím je čtyřtaktní jednoválec o objemu 600 ccm (100 x 76.5 mm) s výkonem 55 koní a 58 Nm (bijící například v SWM RS 650 R). Kolem něj je namotaný lehký ručně svařovaný trubkový rám ze slitiny T45. Stejná byla používána na výrobu letadel Spitfire. Podvozek doplňují plně nastavitelné tlumiče Marzocchi, brzdy jsou od Bremba a jsou namontované na devatenáctipalcových kolech. Suchá váha Spitfirů má hodnotu 135 kilo a to nám dává poměr 0,41 koně na jedno kilo. Jedinou vymožeností moderní doby je bezklíčové zapalování a LED světla. Z toho bohužel vyplývá, že motorka neplní Euro 4. Je schválená pouze pro provoz na britských komunikacích, ale nemusíte smutnit. Všechny motorky stejně bývají velmi rychle vyprodané. A to i za cenu necelých 10 000 liber. V Británii zkrátka dokáží ocenit ruční práci… Nový Bobber bude oficiálně představen během londýnské Motorcycle Show probíhající od 15. do 17. února. Škoda, že se na nových CCMkách asi jen tak nesvezeme...

Video výroba

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Video jízda

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 3 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
sered přispěl 1 Kč
Honzatuu přispěl 1 Kč
masi přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist