journeyman_brezen




Triumph Bonneville Bobber: Síla jednoduchosti

Na relativně krátkou dobu, ale o to intenzivněji jsme měli možnostvyzkoušet nový Bonneville Bobber. Jak je na první pohled patrné, někdy se vyplatí rezignovat na inovace a vzhled moderny a držet se osvědčených postupů a koncepcí. Nový Bobber je tak zářným příkladem motocyklu, kde se podařilo udržet historickou linku a velice dobře a nenásilně ji skloubit s aktuální technikou. Když se tohle všechno povede, máte zpravidla všechny trumfy v kapse. S důrazem na detail a odhaleným motorem v plné kráse tento Triumph vyráží jak znovuzrozený z jiné doby dobývat náš moderní svět.

Kapitoly článku

Inspiraci v historii tento nový motocykl z ostrovů rozhodně nezapře. Nejedná se však o žádnou lacinou kopii nějakého nedostižného originálu, ale o zcela nově postavený motocykl na osvědčené řadové dvanáctistovce z T120. Triumph vybavil motocykl jen tím nejnutnějším a výsledná podoba sice pečlivě drží určitý směr a vazbu ke kořenům této kategorie, ale zároveň vkládá řadu moderních prvků, které však nijak zvlášť nenarušují původní myšlenku a to je myslím dobře. Vybrat si do výroby takto stylově vyhraněný motocykl chce určitě odvahu. Na jednu stranu samozřejmě sázka na jistotu z hlediska koncepce, ale zároveň velký závazek a riziko, pokud se necháte unášet přespříliš svými nápady, že se nepovede a zákazník nepřijme za své. Naštěstí na ostrovech mají v tomto ohledu i historicky bohaté zkušenosti a výsledek tak myslím mluví za vše.

Jasně definované „one man show“ zaměření celého motocyklu působí velice stroze, avšak s pečlivým provedením detailů a příkladnou kvalitou zpracování. Rozervaný a desperátský styl vlastní kategorie tak snad jen narušují prvky v rámci povinné homologace a případných doplňků, které tak táhnou tento Bobber více ke klasickému pojetí motocyklů, ale i tak působí celek velice nenuceným a přirozeným dojmem.Podvozkově připomíná spíše „hardtail“, ale ve skutečnosti tomu tak není, stejně tak jako třeba u konkurenčních modelů řady softail od H-D. Zatímco H-D schovává odpružení pěkně skryto pod motocyklem, tak zde je přístup poněkud odlišný a vše se nechalo pěkně odhalené a na očích. Pružina je tak situována hned pod jezdcovo sedlo, které lze stejně jako budík na rovných řídítkách nastavit a dopřát jezdci podle potřeby pozměněnou ergonomii usazení podle stylu, ale i jeho proporcí. Pocitově je usazení za rovnými, spíše užšími řídítky velice intuitivní a až překvapivě pohodlné a návykové. Na první pohled bych si tipoval spíše na showbike, ale zdání zde opravdu klame.

Z hlediska výbavy a ovládání je třeba vyzdvihnout sdružený polohovatelný budík, který se myslím opravdu povedl. Nejenže se tvarem a grafikou náramně hodí k celkovému stylu motocyklu, ale potřebné údaje jsou dobře vidět a navíc je zde slušný prostor i pro LCD část, která poskytuje jednoduše a přehledně informace jezdci. Vše je potom doplněno designově o menší kulatý světlomet s logem značky a funkční zrcátka, která jsou vyvedena na konci řidítek a nejsou tak jen pro ozdobu. Samozřejmě celkový koncept je situován spíše pro jízdy kolem komína, což jen dokazuje opravdu malá nádrž (9,1 l), která je navíc po stranách vybrána a v našem případě ještě vybavena v rámci příplatku ochrannými gumovými prvky pro lepší sevření koleny jezdce. Časté tankování vás tak i vzhledem k rezervě nemine, ale osobně to nemám takto postavenému motocyklu problém odpustit.

V rámci příplatkové výbavy lze samozřejmě motocykl rozšířit o celou řadu dílčích doplňků. V tomto případě je nabídka opravdu bohatá. Z těch zásadních stojí za zmínku např. kožené brašny pro komfortnější cestování.Vidět jsou na fotografiích kolem, testovaný motocykl jezdil s jednou na levé straně. Oproti klasickému Bonnevillu má tento Bobber delší rozvor a spolu s nízkým usazením tak nabízí pocitově zcela odlišné vnímání z jízdy. Stupačky jsou docela nízko, ale to v této kategorii zas není tak neobvyklé zjištění, nicméně možná by se hodilo namontovat na ně delší hlásiče. Takhle se občas stane, že to jezdce při svižnější jízdě nečekaně kopne v zatáčce do nohy, ale to jsou jen detaily, které lze napravit i doma v dílně. I přes přísné emisní normy oceňuji, že v základu dostal do výbavy pěkné laufy, které jsou i docela slušně slyšet a nevydávají jen sterilní a nudně tlumený zvuk.Výsledný efekt z takto postaveného motocyklu by byl rovněž poloviční bez opravdu pěkných vyplétaných kol v klasickém obutí o rozměrech 100/90-19 vpředu a 150/80-16 z výroby na pneumatikách Avon Cobra.V nabídce lze potom vybírat celkem z pěti barevných provedení včetně testované červeno stříbrné varianty.

Základem pro Bobber se stal již dobře známý řadový dvouválec vycházející z již zmiňovaného modelu Bonneville T120. Montovaná dvanáctistovka má ale maximální hodnotu krouťáku posunutou ještě více do nižšího spektra otáček. Maximální papírový výkon se tak ustálil na 77 k (56,6 kW) při 6100 ot/min. Pravdou je, že plynulost a zátah od nízkých otáček jsou příkladné a celkově je to především o pohodové jízdě, než nějaké honbě za výkonem a rychlostí. Dostatku síly za všech okolností zde bylo podřízeno vše. Speciálně upraven tak byl mimo jiné i vzduchový filtr, který byl rozdělen na dvě samostatné části. Samotnému motocyklu nejvíce svědčí pohodové výletní tempo a svižné rozjezdy pod plynem za všech okolností. Klasický střižený motocykl vás od prvních okamžiků zcela pohltí a vy rozhodně nebude mít potřebu s ním o tom nějak polemizovat. Velice nízké usazení, klasické tvary motocyklu bobber - pěkně stoupající diagonálně odzadu až po řídítka, to je přesně tento Triumph. Stačí jen nahmátnout na boku spínačku a otočit klíček. Jakmile následně rozburácíte tuhle parádu pěkně odspodu, nezbývá než vyrazit s úsměvem na cestu.

Tohle je chvíle pro vás - na spolujezdce zapomeňte, tohle je striktně individuální záležitost. Motor má naprosto sametový chod a k šestistupňové převodovce nelze mít sebemenších připomínek. Chladič sice opticky celkový dojem příliš nenarušuje, ale počítejte s tím, že v opravdu teplém počasí vám i tak motocykl slušně zatopí a větrák zahučí pomalu stejně hlasitě a často jak naštvaná tchýně. Tento typ motocyklů je dnes v kurzu, takže pozornosti si užijete více než dost. Bez rozdílu věku a zaměření ho všichni obchází a hodnotí, když mohou, uštědří i milý dotek na detail a ujišťují se, že to je fakt funkční prvek. Je vidět, že v Hinckley umí. Navázat na tradici poválečných strojů se zde povedlo zkrátka citlivě a velice dobře. Zpět však do dnešní doby.

Z elektronických vychytávek zde najdeme kontrolu trakce, ABS (obojí lze vypnout) a palivové mapy pro normální jízdu a déšť. Příjemnou zprávou je i všude avizovaný servisní interval na 16 000 km, ale to teprve uvidíme, jak bude probíhat v praxi. Dle očekávání je odezva plynové rukojeti v „mokrém“ režimu spíše mdlá a skutečně určena pro jízdu za zhoršených podmínek. Jinak je reakce okamžitá, motocykl disponuje elektronickým systémem ride-by-wire. Jízda samotná je hodně o emocích. Sedíte opravdu nízko. Ruce volně spočívají na užších rovných řidítkách a zpětná vazba od podvozku je bezprostřední. Lehce přikrčená jízdní pozice vám dává dostatek prostoru k bezproblémovému ovládání. Podvozek pobere většinu nerovností bez problémů, ale pravdou je, že větší nerovnosti znatelně pocítíte i do sedla. Nejde to však za mez, která by šla nadoraz do pocitově nepříjemných situací. Spíše díky celkové konstrukci a blízkosti odpružení to máte takříkajíc z první a naučíte se spíše vhodněji hledat stopu třeba jako na skútru s malými koly. Usazení je jinak samo o sobě vcelku pohodlné, a ani delší cesta nijak zásadně neunaví. Odezva podvozku je celkově přirozená a ani v zatáčkách vás výrazně nepřekvapí. Jako velice zábavné se jeví před zatáčkou rychle o dva stupně podřadit. Odezva spojky je opět bezchybná a rychlosti klapou jak po másle. Motor při podřazení hutně zabrumlá a dostaví se okamžitě brzdný účinek.

Motocykl přitom nemá problém plynule vykroužit utaženou vracečku. Tahám za plyn a rychle se dostávám z menších kopečků kolem historické Kutné Hory na delší roviny k Polabí. Bobber ukazuje, že i rychlejší tempo resp. rychlé výjezdy a táhlé roviny mu nejsou úplně cizí, ale brzy narážím na snesitelný strop kolem 160 km/h. Podvozek vše pobírá, motocykl drží stopu, ale díky specifickému usazení jezdec trpí. Odpor vzduchu je opravdu silný a tak zvolňuji na přijatelnější tempo. Na scénu přichází před hlavní křižovatkou při letmé nepozornosti intenzivně brzdy. Brzdný účinek je rázný, nicméně nejde hned do extrému, ale s plynulým nástupem. Motocykl reaguje přirozeně, ale v opravdu v krizových situacích to chce přitlačit více na pilu. Dva kotouče by jistě nevadily, ale na druhou stranu nejsme na sportovním stroji a k pohodovému tempu tohoto motocyklu jeden dostačuje a zvládá. To už ovšem bliká hladové oko a já si dopřeji v družné diskuzi se starším pánem espresso a Bobber životabudič v podobě benzínu do nádrže pro další společnou cestu. V rámci redakčního testu se nám ustálila průměrná spotřeba na 5,8 l /100 km.

Bonneville Bobber na scénu vyjel tak trochu jako z jiné planety. Zatímco většina motocyklů se dnes snaží napodobit své původní vzory z šedesátých a sedmdesátých let, zde se šlo pro inspiraci ještě o trochu dále a vývojáři tak čerpali spíše z poválečného období. Výsledek však stojí za to. Z konkurentů se snad dá srovnávat s H-D Softail, ale jinak v aktuální nabídce na trhu budete konkurenta hledat opravdu marně. Zaslouženě tedy budí pozornost a zájem všude, kde se objeví. Navíc jak vypadá, tak i jezdí. Nic není bezchybné a i zde je několik drobností, které by stálo za to doladit, ale celkově pozitivní dojem to nemá šanci zkazit. Vzhůru tedy do sedla než bude pozdě. Tenhle Triumph startuje na 335 000 Kč. 

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ motor
+ lak a poctivé zpracování jednotlivých dílů s důrazem na detail
+ celkový vzhled a výraz motocyklu navazující citlivě na historické modely


- v teplém počasí i přes montovaný chladič docela topí a jeho větrák je hlasitější
- krátké hlásiče na stupačkách
- menší nádrž


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 4 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
katpilna přispěl 2 Kč
masi přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):
Motokatalog.cz



TOPlist