yamaha_demo_tour




Yamaha YZF-R1

Kapitoly článku

Nová R1 alias velká dáma! Asi takto bych se vyjádřil o této motorce jednou větou. S R1 jsem začínal na okruhu a dnes se k ní zase zkouším vrátit. Zatím se mi zdá, že to nebude nic složitého. Všeobecně mám pocit, že tyhle „yamaží dámy“ umí spoustu nabídnout, ale zároveň vyžadují velkou péči a pozornost. Určitě to není nějaká tuctová kočka z vesnice….:o).

Silnice

Můj názor je ten, že na silnici si to koupí člověk především pro image a velkou lásku k těmto bestiím. Není pak důležité, že posez je velmi sportovní, plexisklo nízké a sedačka tvrdá. To je daň za výbornou ovladatelnost, vynikající brzdy a nehorázný nástup krouťáku už v nízkých otáčkách. Podvozek na motorce je v silničním provozu velmi čitelný a příjemný, k tomu se přidá výborně dávkovatelná přední brzda a celkově dobrý pocit z jízdy. Nastavit podvozek motorky lze ve slušném rozsahu, a proto si myslím, že každý najde to co mu sedí.

Určitě to je vynikající motorka, ale doporučuji všem novým majitelům vzít především rozum do hrsti ! Není to stroj pro začátečníka nebo někoho, kdo rád podléhá kouzlu silného motoru. Celkově bych to hodnotil jako ryze sportovní motorku, která nenabídne moc pohodlí a jasně dává najevo kam patří. Design motorky, čitelnost přístrojové desky a velikost zpětných zrcátek mi nepřišlo důležité řešit a tak to nehodnotím.
Samotná stavba motorky je opravdu velice propracovaná a ačkoliv to na první pohled není vidět, tak v porovnání se Suzukou je na této motorce cca 200x více capliků, plastíčků, úchytečků a všelijakých pomocných držáčků. Je to prostě dáma na vysokých podpatcích, v dlouhých šatech s několika podšaty a podkalhotky… Odstrojit a následně ustrojit tuhle kočku bych přirovnal k prvnímu rozepnutí podprsenky po tmě! Čili občas beznaděj!

Okruh z pohledu závodníka

A jak se motorka tváří na závodním okruhu? Jednoznačně s sebou nese to nejdůležitější, jako je výborná ovladatelnost, dobrá čitelnost podvozku a super brzdy. Ovšem je také několik věcí, na které nejspíše nezbyly peníze v rozpočtu továrny, jinak si to neumím vysvětlit.

Např. stále opakující se problém s chlazením motoru. Ten chladič prostě dle mého měl být větší nebo účinnější! Zatímco v silničním provozu to nikdo nejspíše ani nezjistí, na okruhu je problém motorku uchladit. Velkou novinkou je motor, který pracuje v režimu BIG-BANG. Výborná záležitost pro všechny technické tratě. Lidi na ulici s tímto budou určitě spokojeni, protože jim to nabídne zátah motoru v nízkých otáčkách. Závodníci budou chválit všude tam, kde nebude třeba vysoký TOP SPEED. Z motoru mám pocity zatím smíšené, stále věřím, že přijdu na klíč k tomu, jak donutit tuto motorku spěchat i na cílové rovince.
Při porovnání s modelem R1 08 nebo jinými litrovými konkurenty cítím, že tam bude trochu slabá stránka tohoto „nového“ motoru. Určitě je nutné věnovat pozornost přednímu tlumení. Odpružení předního kola je dle mého téměř ideálně trefeno pro sportovní jízdu na silnici, nebo pro trochu rychlejší jízdu po závodním okruhu. Ovšem pro opravdové závody toto sériové vybavení používat nelze. Přední tlumení se nedá nastavit dostatečně tuhé. Příliš velké stlačení předních tlumičů nedovolí v zatáčce zatížit zadní kolo a pak motorka ztrácí grip kola zadního. Já dospěl k závěru, že přestavba předního tlumení je nutná.
No a poslední záležitost, kterou bych si přál malinko vylepšit, je samotná převodovka. Je přesná, při jízdě není hlučná a doufám, že při porovnání s předcházejícím modelem bude odolnější. Tady znova přichází okamžik, kde si motorka jasně říká o citlivé a jemné zacházení. Prostě pouze naprosto striktně odmítá při náletu do zatáčky pobrat podřazení o několik kvaltů níže ve vysoké rychlosti a bez přidání meziplynu. Je to dáma a vyžaduje slušné a citlivé zacházení! Takže co se dá dělat, budu se snažit…. (Suzuka K6 1000 to zvládala občas i bez spojky, to když sem moooc spěchal! Tuto slečnu by vůbec nemrzelo, že prostě nepodřazujeme….:o)
Závěrem bych chtěl říct, že i přes výše popisované hodnotím motorku jako celkově velmi povedený stroj. Z pohledu mého závodního snažení se určitě jedná o krok směrem vpřed! Protože na závodním okruhu se berou body podle pořadí pod šachovnicí, a to je závislé na výsledcích časomíry, pak důkazem toho, že se jedná o kvalitní nářadí, je hned jarní vylepšení BEST času na jedno kolo v Maďarském Hungaroringu. Sliboval jsem zrychlení v řádech sekund a je to tady! Spoustu věcí k doladění, spousta věcí nedokončených a přesto čas na jedno kolo mínus 1,5 s! Myslím, že toto hovoří za vše.
Tímto zdravím všechny fandy sportovních motorek a jestli máte chuť vidět tohle nářadí v akci, přijďte se podívat na závody Mistrovství České republiky, které se koná na okruhu v Brně dne 24.5.2009.
Na každého fandu se těšíme a jestli bude chvilka volna stavte se na kus řeči !
S pozdravem Milota Libor, start č. 2, team OK RACING.

Informace o redaktorovi

Tomas Mysliveček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 189 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):
Motokatalog.cz



TOPlist