husqvarna_svartpilen_801_2




Shineray XY250 MX

Kapitoly článku

Shineray YX250 vezeme na motokrosovou trať, která je namotána ve stráni jen pár kilometrů od prodejny  - velký plus pro nerozhodné zákazníky. Jsem fakt strašně zvědavej na motokrosový um vůbec prvního čínského motokrosu, který se mi dostane pod zadek. Házím nohu přes sedlo 960 mm nad zemí a elektrickým startérem probouzím malý čtyřtakt k životu. Hned na úvod mě startér popletl svou červenou barvou a umístěním na levém řidítku. Je to tím, že se do cross coutry závodů startuje se zhaslým motorem a právě tahle poloha prý zaručuje o něco rychlejší start. V šestistupňové převodovce zapadá jednička a jde se na věc.
První kola si mašinu jen lehce oťukávám a stejně tak zkoumám nástrahy místní trati. Jelikož poslední dobou dost vydatně pršelo, je příjemně kyprá, ale taky záludně kluzká. No nic, aspoň je to ten správňáckej motokros. Na vykolíkované trati jsou dvě pěkné lavice, několik skoků, utažené vracečky i rozbité rovinky. Hned v prvních metrech pociťuji o něco vyšší váhu, než bývá zvykem u ostatních čtyřtaktních dvěstěpadesátek. Výrobce mluví o 122 kilogramech „mokré“ váhy. Poměrně dost váhy se zdá být situováno na přední kolo, a tak ze začátku lehce bojuji s trefováním kolejí a držením stopy. V pomalých zatáčkách to chce větší sílu, protože při větším náklonu má Shineray tendence do zatáčky padat. 
Poměrně milým překvapením je odpružení. Nastavení vyhovuje mým 69-ti kilům a celkem slušně pobírá rozbité úseky trati bez větších rázů do rukou. Také po doskoku delší lavice se všechno jeví na mnohem lepší úrovni, než jsem od podvozku s poměrně malými zdvihy čekal. Na dorazy se mi samozřejmě v některých doskocích podaří dostat, ale pokud se nedopadá „na placato“, dá se přistávat bez jejich klapance. Všeobecně se podvozek svými vlastnostmi předvedl také po praktické stránce, že má o něco blíže k enduru než motokrosu.
Po výkonové stránce je Shineray XY250 poměrně klidným strojem a k ostrým motokrosům mu chybí víc než jeden krůček. Motor funguje pouze ve středních otáčkách a o špičce se snad ani nedá mluvit, protože nahoře ty koníci prostě nejsou. Díky tomu je strašně důležité dvěpade držet pořád pod krkem, správně řadit a valit tak čistou a plynulou jízdou. Styl brzda-plyn je v sedle XY250 tak trošku problém, protože výkon motoru i brzd postrádá potřebnou porcičku temperamentu. Každopádně šestistupňová převodovka funguje přesně a přispívá tak ke zmiňované plynulosti. Ovládání přední brzdy, vlastně stejně jako celého stroje, si žádá větší sílu, aby účinek byl motokrosovému ježdění hodný. Dost často se mi stává, že jsem dlouhej a zatáčku prostě beru rovně. Je fakt, že mimo brzd v tom má prsty i hmotnost a menší ochota mašiny zatáčet.
Na adresu zadní brzdy nemám výtky, protože její ovládání je naprosto v pořádku. Během testu se mi ani jednou nestává, že bych si při našlápnutí zašlápl motor. Osobně nejsem fandou kluzkých potahů sedla, a proto mi tohle úplně nesedí. Je to však stejný jako s řidítkama, takže si každej stejně mašinu natuní podle svého. Co by ale asi nevadilo jenom mě, je hranka na bočním spojleru, která při rajtování v sedle škádlí kolena.
Celkově nemůžu říct, že by mě Shineray XY250 nějak extra překvapil, ale zrovna tak, že by to u mě prohrál na plný čáře. Je jasný, že zkušenej borec bude schopnej jet na téhle dvěpade rychle. Když si to pak ale rozdá s jezdcem stejných kvalit sedícím na mašině předních evropských nebo japonských výrobců, je předem jasný, kdo bude vítěz… Osobně si myslím, že se Shineray XY250 hodí spíš pro hobby enduro lítání a cross coutry, než pro klasický motokros. Pokud však někdo chce nového teréňáka za velice rozumnou cenu a dá přednost pohodovému lítání za chalupou a občasnému tréninku na mx trati, bude pro něj dílensky poměrně slušně zpracovaný motokrosový Shineray za 59 990Kč adekvátní volbou. Myslím si, že se i při hobby závodech ve smečce dravců neztratí, což dokazují výsledky obou jezdců týmu Shineray. Ovšem pokud bude chtít v sezoně dvakrát týdně trénovat a o víkendu jet závod, nebude Shineray tím pravým nářadíčkem.

Servisní intervaly a náhradní díly:

Olej je doporučen měnit po 20-ti motohodinách a píst se mění po 150-ti motohodinách.

Boční tabulky: 850Kč
Spojlery: 1120Kč
Blatník přední i zadní: 690Kč
Chladič: 1800Kč
Řadící páka: 450Kč

Pro zajímavost, cena endura je stanovena na 74900Kč včetně čistopisu, tedy úplně stejně jako motardu.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):
Motokatalog.cz



TOPlist