globalmoto_duben_nolan




KTM 990 SM-T

Kdo někdy jel do Alp, musí souhlasit, že by bylo nejlepší mít na cestu dvě motorky. Cesťák, na kterém by překonal 600 dálničních kilometrů a supermoto na průjezdy utažených zatáček průsmyků. KTM přichází s motorkou, která by měla zvládnout obojí. Není tedy nic logičtějšího, než s ní vyrazit na alpský test!

Kapitoly článku

KTM 990 SM-T se na první pohled tváří jako supermoto, na které dal někdo pohodlnější sedlo a kapotku. To je sice pravda, ale zdaleka to není vše. Motor zůstává stejný jako u modelu 990 SM, tedy litrový dvouválec s elektronickým vstřikováním, čtyřmi ventily na válec a výkonem 115k, tedy o 15 koní víc než předchozí generace. Ovšem podvozek je úplně o něčem jiném. Cestovní supermoto dostalo progresivní tlumení, které by mělo lépe zvládat silnice s horším povrchem a přinést více komfortu. Podvozek je samozřejmě jak na přední USD vidlici, tak na zadním centrálu plnně nastavitelný. Další změny jsou už víceméně kosmetické a mají především pomoci překonat delší vzdálenosti a udělat jízdu pohodlnější – kryty rukou, držáky na kufry, atd.

Design

SM-T zapadá do celé modelové řady KTM, má tedy trubkový rám, odhalený dvouválcový motor, ostré hrany a výfuky pod sedlem. Na nich jsou plechové kryty, které chrání spolujezdcovy ruce před horkem a také slouží jako držáky pro kufry, které se dají k SM-T dokoupit jako příslušenství. Kromě kufrů máte ještě k dispozici velký nosič zavazadel, na který navazují madla pro spolujezdce. S ním počítá i širší stupňovité sedlo. Pod ním najdeme dost místa na nářadí, lékárničku a nějakou tu drobnost. Před sedlem je plastová nádrž v černé barvě s šedivými tabulkami na bocích. Šedá sice ke KTM příliš nepatří, ale mně osobně se líbí možná i víc než obvyklejší kátéemácká oranžová. Jako nevýhodu pro dlouhé cesty vidím menší obsah nádrže, který spolu se spotřebou okolo sedmi litrů jezdce odkazuje na častější návštěvy benzínek. Na druhou stranu v Evropě už neujedete sto kilometrů bez pumpy, takže úspora hmotnosti je zde logickým krokem.
Sériově je SM-T osazeno kovanými koly Marchesini. O jejich zpomalení se stará brzdová soustava Brembo, vepředu s radiálními čtyřpístky a radiální pumpou, vzadu pak s dvoupístkem. Nemohou samozřejmě chybět opletené brzdové hadice. Na to, že se jedná o cestovní supermoto, ukazuje nízký blatníček nad předním kolem. Nad ním je pak kapotáž, která jezdce chrání při vyšších rychlostech. V ní je zasazeno stejné světlo, jaké používá klasické supermoto, což já osobně vidím jako nedostatek, přeci jen pro delší cesty bych si představoval výkonnější osvětlení. Celkově je na přední kapotě vidět, že se jedná o kompromis mezi designem ostrého supermota a cestovními ambicemi. Nekompromisní jsou ovšem „blastery“ na rukou, které chrání jezdcovy ruce naprosto dokonale.

Ergonomie

Posaz na supermotu je příjemný a naprosto uvolněný, nohy jsou pokrčené tak akorát, aby se to dalo vydržet 200 km, ale zároveň jezdec nedrhne stupačkou v každé druhé zatáčce. Řídítka jsou tradičně široká ala motokros a jsou na nich navlečeny standardní ovladače. Na levé straně navíc hydraulická spojková páčka Magura. Palubní deska je stejná jako u všech ostatních KTM modelové řady 2009. Ukazuje vše, co je třeba, nechybí teploměr, dva tripy, hodiny, kontrolka imobilizéru, vstřikování a dalších nezbytností. Pro někoho bude možná problémem absence palivoměru. KTM má pouze kontrolku přepnutí na rezervu, na kterou ujedete ještě pohodlných 80 km. Vše je perfektně čitelné za všech podmínek.
Jediné, co mi tedy k úplné spokojenosti za řidítky SM-T chybí, je zásuvka na 12V pro dobíjení například GPS. I ta se samozřejmě dá pořídit z katalogu příslušenství, ovšem cestovně laděný motocykl by si ji zasloužil už v základu. Pro spolujezdce je připraveno menší sedlo, na které se ale celkem pohodlně poskládá a delší cesta tak není problémem, i když jej nelze srovnávat s velkými cesťáky. Madla jsou na svém místě s nohy mají na stupačkách ideální pozici.

Informace o redaktorovi

Matěj Oliva (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):
Motokatalog.cz



TOPlist