globalmoto_duben_nolan




Jawa 650 Classic

Kapitoly článku

Motor


Jak již jsem psal srdcem nové Jawy je jednoválcový agregát rakouského výrobce Rotax o objemu 651,9 cm3. Ten je u konkurence patřičně upravený a používán jako úspěšná pohonná jednotka pro cestovní endura. Ovšem, jak se zdá, šíře použití nemusí jednoznačně končit touto kategorií a nová Jawa je toho nejlepším důkazem. Výkonnostní křivka, která se ustálila v případě Jawy na 34,5 kW(46,92 k) při 6500 ot/min, plně postačuje potřebám tohoto stroje. Navíc perspektiva v možnosti použití tohoto Rotaxu pro stroj typu enduro není ani v případě Jawy kategoricky vyloučena. Motor je usazen vcelku nízko ve zcela novém trubkovém rámu. Ten se zdá být naprosto v pohodě a při jízdě Vám dá znát tak maximálně akorátní porci vibrací. Díky relativně nízkému usazení a těžišti se s motocyklem lze hravě vyhnout nenadálým překážkám a výmolům. Pravda k tomuto pozitivnímu zjištění jsem dospěl hned na začátku testu v okolí Týnce, kde jsou cesty dost často jak rozstřílenej tankodrom.


Důležité v tomto ohledu je samozřejmě také odpružení. To zajišťuje v případě Jawy vpředu klasická teleskopická vidlice a vzadu kyvná vidlice ze čtyřhranných profilů odpružená dvojicí tlumících jednotek. Celé to vypadá s odkrytými pružinami pěkně a zajímavě i po stránce vzhledu. Zadní pružící jednotky jsou z dílny české firmy HP Sporting. Jízda je tak do 130 km/h absolutně bezproblémová, pokud však jedete až na samou hranici, která se nachází někde kolem 160km/h, je při průjezdů zatáček cítit lehčí nestabilita a uskakování v předních partiích a to zvláště, pokud se objeví nerovnost a vy si to hasíte i v patřičném náklonu. Na druhou stranu je třeba říci, že stroj se náklonům nikterak nebrání. Celkově se však jedná o lehčí nedostatek, který se projevuje až u samotného stropu možností motocyklu a tudíž to v žádném případě nelze považovat za nějaký výrazný handicap.


Při běžném ježdění do maximální rychlosti kolem 130-140 km/h je vše bez potíží. Zadní odpružení je sice tužší, ale to rozhodně není na škodu a celkově vzato nelze k němu mít sebemenších výhrad, co se funkčnosti v této 650 týče. Usazení je pohodlné a i větší zadnici bez potíží srovnáte do pohodlného sedla. Řidítka jsou vcelku široká a komfortní. Při delší jízdě lze rovněž ocenit sériově montované klasické stupačky s pryžovými nášlapy. Motocykl jsme měli ke kratšímu testu, než obvykle bývá zvykem. Tudíž extrémně dlouhá cesta se tentokrát nekonala, ale po 150km v kuse mohu konstatovat, že se budete cítit stále svěží a v pohodě. Hůře je na tom spolujezdec, který při této vzdálenosti už bude postrádat opěrku zad. Mně osobně jen lehce nevyhovovala páka spojky, která mi díky umístění i přes svoji jinak dostatečnou délku přišla do ruky nějak kratší, než bych potřeboval a jsem zvyklý, ale to berte čistě jako subjektivní názor.


Řazení pětirychlostní převodovky jde krásně čistě a přesně – nelze mít sebemenších výhrad. Motocykl jde vcelku svižně za plynem, nicméně erupce emocí se konat nebude. O to více potěší průběh okolo středního pásma, kdy se stroj začne probírat až k nezvykle svižnému tempu. Do značné míry se na tom podílí i vcelku nízká hmotnost 180 kg. Pokud tedy nejste jezdec střízlík, nebudete mít výraznějších problémů a většinu jízdních situací zvládnete jistě bez potíží. Někdo by mohl namítnout, že těch 34,5 kW a 57 Nm krouťáku je přeci jen málo, ale věřte , že vzhledem ke konstrukci a možnostem stroje je to tak akorát. Ovládání je jinak v pohodě vcelku standardní. Sympatická je kontrolka rezervy. Lehce mi jen vadilo, že mašina naskočí jen se zaklapnutým policajtem a zařazeným N.
Tu bezpečnost stojanu bych tímto způsobem neřešil. Dal bych přednost bezpečnostnímu vypnutí motoru, jako na většině jiných strojů, až po zařazení rychlosti. Přeci jen stroj se většinou potřebuje zahřát a rukavice a helma se taky blbě nasazuje, když máte stroj zrovna v pařátech. Stavět mašinu na centrál vždy, když chci nastartovat a nesedět na ni nebo jí držet mi nepřijde zrovna ideální, zvlášť s ohledem na to, že 650 jsou většinou dost oblíbené mezi motorkářkama.


Stroj je posazený na kolech vpředu 90/90-18 a vzadu 130/90-16. Jednoznačně pozitivně lze hodnotit použití kotoučových brzd na obou kolech. Bohužel, zde je třeba říci, že především přední brzda, ačkoliv má obrovský kotouč, brzdí spíše průměrně a vidlice jdou při razantnějším brždění na doraz, ale to jistě není neřešitelná záležitost. Zadek brzdil adekvátně možnostem a dimenzím, kterými disponoval. Když však brzdy hodnotím jako celek, víceméně alespoň z mého pohledu dostačují potřebám stroje.

Vcelku zajímavá byla i průměrná spotřeba paliva, která se i přes všemožné jízdní situace a rychlé starty za dobu tří testovacích dnů nepřehoupla přes 6,9 l /100 km. Osobně si myslím, že při běžném ježdění by se dalo dostat i níže. Otázkou zůstává, jak by se projevila při použití třeba jiné koncovky výfuku.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (15x):
Motokatalog.cz



TOPlist