Jawa 650 Classic
Text: Lukáš Růžička | Foto: Lukáš Růžička | Zveřejněno: 11.11.2004 | Zobrazeno: 91 916x
Kapitoly článku
Závěr:
Co říci na závěr. Předně bych chtěl podotknout, že jsem moc rád, že Jawa se odhodlala k tomuto kroku a začala vyrábět po tolika letech konečně velkoobjemový stroj. Po různorodých a někdy až rozpačitých názorech a článcích v tisku jsem šel pro motocykl tenkrát spíše s trochou skepse a to i přesto, že osobně jsem velký fanoušek především starších strojů této značky.
Musím však říci, že o to více jsem byl překvapen jízdními vlastnostmi a především vitalitou, kterou nová Jawa nabízí. První km na tomto stroji působí opravdu nevšedně a vy si jen pomalu uvědomujete, že se Vám to nezdá, ale že skutečně jedete na velkém stroji Jawa. Zde asi nejvíce emotivním zážitkem je nádrž s logem, která jednoznačně nese myšlenky právě na starší modely značky. Samozřejmě nic není dokonalé a ani v případě tohoto stroje není vše úplně v pořádku, ale z velké části se jedná o věci, které se dají operativně řešit a doladit. Osobně se mi líbí především jednoduchá koncepce, která nahrává velice oblíbeným úpravám a všemožným zásahům doma v dílně. Nezanedbatelným faktorem je zcela jistě pro většinu z nás cena stroje, která činí v tomto případě 163 630 Kč. Pro našince to pravda není zrovna málo, ale vzhledem ke konkurenci patří k těm nejnižším. Důležité je, aby při této ceně byla zachována a stále vylepšována celková úroveň zpracování a kvalita výroby. A ještě je tu jedna věc proč si pořídit Jawu. Všude, kam přijedete, působí stroj na všechny generace jak magnet a podnět k širokým diskuzím o motocyklech a to se mi líbí.
Klady:
Názor Dave:
Klady:Historicky první nový velký čtyřtaktní motocykl značky JAWA po dlouhé době. Dostupný mé generaci, byl jsem již předem zvědavý. Již na první pohled mě zaujalo pěkné přední světlo s čirou optikou a nad ním umístěný větrný štít, který se ke stylu café roadstera docela hodí. Za zmínku stojí i zdařilý rychloměr s černou stupnicí na bílém podkladu a nápisem Jawa. Pod ním je šest pěkně čitelných kontrolek, mezi nimiž je i kontrolka přehřátí a ukazatel rezervy. Při jízdě mě osobně oslovil především zátah motoru ve středních otáčkách. Po jízdě na místě spolujezdce kladně hodnotím dvě masivní madla po stranách, která výborně slouží i ke snadnější manipulaci a usazení motocyklu na centrální stojan. Musím se také zmínit o snadné přístupnosti svíček, čidel teplot a tlaku oleje, lanka spojky a termostatu. Jednoduše řečeno průměrně zdatný mechanik (amatér) si může základní údržbu provést ve své garáži. Stále je tu ale ona exkluzivita, díky které se po zjištění kolemjdoucích, že "jde o Jawu", stanete středem pozornosti mladých i těch dříve narozených majících radost, že Jawa stále žije. Zápory:

Již při brždění střední intenzitou šly přední tlumiče na doraz. Zde by možná pomohl hustší olej, podložky pod péra, či samotná silnější péra. Dále jsem byl zaskočen vibracemi motoru, avšak s přihlédnutím k tomu, že jde o jednoválcový motor, je vše v normě. Námi testovaný stroj měl motor natřený na černo, pod touto barvou se však začala objevovat na místech ošoupaných od bot žlutá. Toto je možná vada pouze námi testovaného kousku, a v další výrobě se s ní snad nesetkáme. Dalším nedostatkem byl nepříliš dobře nastavený karburátor, způsobující díry v přechodových otáčkách motoru.

Názor Pavel:
Tento motocykl se mi jevil jako vydařený stroj, který vznikl po dlouhé odmlce opět v České republice. Elegantní design, přehledné ovládací prvky a kultivovaný a vyvážený chod jsou toho jasným důkazem. Motor, který nepochází z Jawy, sedí motocyklu téměř na míru a poskytuje dostatečný výkon. K čemu bych měl menší připomínky, je tuhost řízení. Například při projetí větší rychlostí přes překážku jsem měl pocit, že vlnění, které vznikne na předních vidlicích, se částečně přenáší na celý motocykl, místo toho, aby se rychle utlumilo. Možná, že by to spravilo tužší uchycení v oblasti krku řízení a nebo jiné přední tlumiče. No, ale krom tohoto menšího nedostatku, bych jiné výhrady neměl. Uvidíme, jak si nová Jawa povede na trhu a kolik motorkářů vsadí na českou značku. Jinak také podporuji názor, který zde vznesl Dave, že mnoho šikovných českých ručiček by uvítalo stavebnicové vydání nové Jawy.
Stáhnout zvuk (wav: 350KB). Stáhnout video (wmv: 11 MB). Pod čarou:
Upřesnění od výrobce (JAWA)
Jawa klub - tento objekt bohužel není majetkem naší společnosti (JAWA Moto spol. s r.o.), přetahují se o něj správci konkurzní podstaty Barva motoru - standardní barva motoru je stříbrná, povrchová úprava komaxit, motor testovaného stroje byl černý (jedná se o motor z první dodané série) , posléze žlutý a nyní zase černý, ale již ne komaxit nýbrž nitrolak Centrální stojan - od poloviny června 2004 je již sériově vybaven pryžovým dorazem Startování - nastartovat lze i se zařazenou rychlostí, ale musí se sklopit stojan a zmáčknout spojkaInformace o redaktorovi
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?
Motokatalog.cz