yamaha_brezen




Honda XL1000V Varadero ABS

Kapitoly článku

Samostatnou kapitolou zůstává samozřejmě dvouválcový, kapalinou chlazený agregát o objemu (996 ccm) svým původem ze sportovní VTR. Aktuální verze dosahuje i díky všem emisním úpravám maximálního výkonu 94k při 7500 ot/min. Samotný výkon však u tohoto stroje není zas tak důležitou položkou, jako spíše průběh a pásmo použitelných otáček. Významným pomocníkem je v tomto ohledu bezesporu vstřikování PGM-FI, které se výrazně podílí na rovnoměrnější křivce již od modelového roku 2003, stejně jako bezproblémová šestistupňová převodovka.


V rámci testování jsem vyjel prověřit stroj na tradiční seznamovací dýchánek do šumavských hor, kde jsem byl již několikrát v minulosti a znám tam i několik zajímavých míst mimo klasický asfalt a děravé cesty. Vyzkoušel jsem i běžné turistické seznámení s městskou aglomerací a dopravou Tábora a jako bonbónek jsem vytáhl Varadero do toho času značně rozkopaného a přestavovaného (hlavně mosty) historického města Český Krumlov, abych prověřil stroj i jinde v dopravě než notoricky známé Praze.




Z cestovatelského hlediska se jeví Varadero jako bezproblémový stroj. Vysoké usazení za širokými řidítky, dostatečný rozhled, ochrana proti poryvům větru a nepřízni počasí, vysoká světlá výška a potenciál zvládnout i tu nejděravější cestu s maximálním komfortem i pro spolujezdce jej pasují i díky příznivé pořizovací ceně na jednoho z hlavních favoritů českých silnic. Na dostatečném pohodlí se podílí především kvalitní odpružení. To pro jízdu ve dvou nabízí i velice snadné nastavení zadního předpětí otočným mechanismem.


V husté dopravě a často opravovaných silnicích měst si vede Varadero na výbornou a nic neztrácí ze svých výhod, nicméně je třeba počítat s vyšším usazením a rovněž úměrně narůstající spotřebou. Osobně jsem nepociťoval sebemenší problém, ale je pravdou, že na každodenní ježdění a proplétání městem je lepší asi menší objem, či skútr. V rámci delší cesty a nutných návštěv měst však rozhodně Varadero nijak nezaostává. Opravdová zábava přichází až při výjezdu na okresní silnice třetí třídy, kde o díry a nekvalitní povrch není nouze. Na šumavských kopcích a silničkách se stroj cítí opravdu dobře a zvládá vše na výbornou. I kvalitnější silnice a sportovnější průjezdy nejsou díky univerzálnímu obutí na Bridgestone Trailwing žádný problém. Stroj si díky úzké stavbě vede výborně do zatáček a reaguje silným zátahem kdykoliv v rozmezí zhruba od 3000 až 8000 ot/min, je to pro jezdce opravdová radost.


Řazení a převodovka jsou silnou stránkou stroje. I přes dvouválcový charakter snese motocykl vcelku hodně a není nutné stroj držet za každou cenu ve vyšších otáčkách jako třeba srovnatelný Caponord. Podřazování jde lehce a brzdný účinek motoru bohatě stačí na to, abych musel při sjezdu z lyžařského střediska Churáňov výrazněji spoléhat na dostatečné brzdy s ABS. Ty fungují na výbornou, jen při opravdu razantním brždění, má stroj zřejmě i díky své výšce tendence k lehčímu vlnění, což však není nijak dramatické. To se však již po několika km dostávám do městečka Stachy, kde přichází na pořad dne sjezd na šotolinový úsek, brod a nějakou tu polní a lesní cestu. I zde si Varadero vede dobře, ale především větší hmotnost, robustnost stroje a samozřejmě i zkušenosti jezdce zde hrají svoji významnou roli. Po kratším výletu z travnaté cesty podél lesa a měkké bahnité části se tak raději vracím pokorně na jistější zpevněnou šotolinu, která končí zanedlouho v nedaleké vísce Ubislav brodem a výjezdem opět na asfaltovou okresku. Tam se Varadero s paprskovými koly a ABS cítí o poznání lépe.





Pokud bych měl na stroji jezdit déle, určitě bych sáhl po příslušenství. Stroj bych od výroby vybavil padacím rámem a zásuvkou na 12V. Ustlat si s tímto motocyklem není opravdu problém, o čemž jsem se přesvědčil díky jedné neveselé příhodě i na vlastní kůži a nemusíte přitom jet zrovna příliš rychle nebo „kravit“. Stroj je pro tyto případy vybaven čidlem proti překlopení, které automaticky zastaví motor, když dojde k naklonění motocyklu o více než 60° na jednu nebo druhou stranu. S dalšího příslušenství se určitě hodí kovové kufry, centrální stojan, či vyhřívané hefty. Pokud se budeme bavit o bočním stojanu na běžné ježdění, bez kufrů a výbavy na cesty je bez problémů, ale podle jeho strmého postavení, bych měl lehčí obavu o stabilitu stroje při zatížení kufry. Při hmotnosti téměř 245 kg (verze s ABS) a výšce stroje se trochu zapotíte. I když nejste žádný střízlík je s tím tedy potřeba počítat i s ohledem na příležitostné výlety mimo asfalt a jízdu s náloží a spolujezdcem, pro kterého je tento stroj opravdu komfortní záležitostí na delší cesty.


Závěr

Na trhu je Varadero již hezkou řádku let a podle ohlasu a množství majitelů to není rozhodně špatná volba ve své kategorii (viz. databáze motorkářů a www.varadero.cz. Bez nadsázky se dá říct, že se jedná o stroj prověřený trhem. Současná generace přináší úpravy směřující především k lepšímu komfortu cestování a emisním normám, což je myslím pro potenciální kupce jen dobře. Pokud tedy patříte mezi jezdce-vyznavače cestování a sháníte stroj s tímto charakterem bude pro Vás Varadero jistě tou správnou volbou.


Příznivci zaměření více na enduro a ostřejší terén se však budou muset poohlédnout někam jinam. S přímých konkurentů na trhu je největším rivalem asi Suzuki V-Strom a Aprilia Caponord, či BMW R1200GS. Rozhodně mezi srovnatelné, nicméně více do terénu zaměřené a tedy univerzálnější konkurenty patří KTM 990 Adventure a BMW R1200GS Adventure, ale je třeba počítat taky s vyšší cenou. Varadero je v základní nabídce za 279 900 Kč (309 900 Kč testovaná verze s ABS). Klady:
  • nezaměnitelný charakter a dědictví motoru z VTR
  • výborná ovladatelnost (podvozek a brzdy)
  • dostatečný komfort pro oba jezdce
  • originální vzhled
  • Zápory:
  • nelze vypnout ABS
  • nově nepříliš šťastně tvarovaný zadní nosič
  • z nejrůznějších zdrojů máme informaci o případných potíží snad jen s palivovou pumpou, ale prý se to dá předělat
  • Informace o redaktorovi

    Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
    Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

    POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

    Kapitoly článku

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Hodnocení (20x):
    Motokatalog.cz



    cfmoto_duben
    Objednat reklamu
    TOPlist