KTM 990 Adventure ABS
Text: Jan Cihelka | Foto: Michal Moucha | Zveřejněno: 18.12.2006 | Zobrazeno: 37119x
Je to ona, není to ona? Ale ano…je to ona. KTM LC8, kterou už známe a s kterou se setkáváme už čtvrtým rokem. Ale proč tedy o ní znovu psát, když už bylo vše řečeno, a ne jednou? To je prozaické…ono tam zase tak úplně všechno stejné není. Výrobce zareagoval možná na nátlak ze strany „prťavých“ zákazníků, možná na hrozby emisních norem, a výsledkem je celá řada změn.
Kapitoly článku

Na opačném konci motoru je pro každý válec lambda sonda, která vyhodnocuje činnost spalování a na ně navazují již zmíněné třícestné katalyzátory.
Jedna věc se mi však na motoru moc nelíbila. Při převzetí motocyklu jsem byl upozorněn, že v žádném případě nemám při startování tahat za plyn. A toho jsem se taky držel... jenže ouha. Občas se stalo, že při startování se začaly ozývat takové zvuky, jako by startér řádně nezaskočil a smýkal se hranou pastorku o „věnec“… Na to jsem taky později upozornil dealera. Jaké bylo ale mé překvapení, když jsem se dozvěděl, že to je způsobeno právě hýbáním plynovou rukojetí. Ale pozor... i při vypnutém zapalování. Například při tlačení motocyklu či stavění na stojánek. Zkrátka nějak záhadně se počítač uvede v omyl a začne do motoru při startování posílat nesprávné hodnoty. Ty mají právě na svědomí ony děsivé zvuky. Bylo mi doporučeno před nastartováním jednou zapnout a vypnout klíček, aby se vše patřičně „srovnalo“. Hmmm, u Windows už si na to člověk zvykl, ale u motorky to je celkem úlet. Ale snad to výrobce u nových modelů upraví změnou programování.
Spojka je samostavitelná, hydraulická a zcela bezúdržbová. Co tedy ještě říci k motoru? Snad jen to, že je pro oba podtypy LC8 stejný a přímo na něj navazuje šestistupňová převodovka, která řadí vzorně a bez jakýchkoliv potíží.
Změny se nedotkly pouze motoru, ale i podvozku. Nářky části potenciálních zájemců přiměly výrobce k dalšímu snížení výšky motocyklu na 860 mm. Toho je dosaženo zkrácenou hloubkou odpružení na předních vidlicích WP-USD o průměru 48 mm a na zadním centrálním pérování téhož výrobce na 210 mm. U verze „S“ je hloubka na předku i zadku 245 mm a výška sedla 895 mm. Obojí je plně seřizovatelné, zadní hydraulicky, pomocí vyklápěcího šroubu.



Na silnici jsem si ovšem stěžovat nemohl a dal jsem i pár akceleračních „závodů“ na tunningovém srazu s ryze silničními motorkami. Musím říct, že nebýt toho, že guma nějakých 5-10 m kreslila po asfaltu černou čáru, tak by dostal i devítka Hornet za „uši“. Zkrátka guma nejen v terénu, ale i na asfaltu, na první rychlostní stupeň není schopna výkon zcela přenést. Pokud i potom někdo řekne, že „to“ nejede, tak nevím co by chtěl. Celkově je vůbec jízda no tomto „oři“ poměrně zábavná, ale i pohodlná, protože ač se jedná o nefalšovaný offroad, byť dvoumetrákový, tak se s ním naprosto nemusíme bát „drhnout zrcátkem o zem“ a rozhodně se za své jízdní vlastnosti nemusí stydět. Naopak! „Zmrzlináři“ jsou úplně u vytržení, když je předjíždí takový kolos a dává jim vale, ať je povrch jakýkoliv. A to platí v jízdě jak sólo, tak ve dvou. Příhradový rám, silné přední vidlice i zadní kyvka se se vším vypořádají na výtečnou a nám zbude jen ta radost z jízdy.

Nevím, jestli má smysl se tady více rozepisovat, protože vše již bylo stokrát řečeno a stokrát se konstatovalo, že jde zřejmě o jediný sportovně terénní tourer této velikosti. A i nadále platí, že kdo chce hodně cestovat, nechce menší motorku a nespokojí se jen s asfaltem a zároveň po „odhození“ bagáže má chuť skočit nějakou tu dunu, tak v podstatě musí mít dopředu jasno. KTM LC8 je v takovém případě jediná volba.
Poslední informace - všechny „eLCé osmičky“ jsou za stejnou cenu, a to ať se jedná o verzi s ABS, nebo bez, a to za částku 367 tisíc korun českých (ceník pro rok 2007).
Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x