yamaha_demo_tour




Honda SW-T600

V segmentu velkých luxusních skútrů začíná být poslední dobou čím dál větší tlačenice a tak není divu, že Honda vyzbrojila svojí vlajkovou loď novým, atraktivnějším designem. Však si o to vzhled šestistovky s původním názvem SilverWing po deseti letech beze změny říkal dost hlasitě.

Kapitoly článku

Designéři nemuseli při vymýšlení podoby nového SW-T600 chodit pro inspiraci nijak daleko. Vždyť před dvěma lety slavili obrovský úspěch s převtělením čtyřstovkového SilverWinga do SW-T400, a na osvědčené receptuře nebyl důvod nic měnit. Stejný omlazovací trik tedy použili i na vlajkovou loď skútrů Honda, a také v tomto případě můžeme bez nadsázky hovořit o generační výměně. Laik by asi příbuzenské vztahy mezi předlohou a výsledkem neodhalil. Kromě charakteristického stupňovitého dvojsedla s opěrkami a tvaru zrcátek nezůstalo z původní podoby Silver Winga vůbec nic. Ostré a špičaté tvary musely ustoupit elegantnějším oblým křivkám, které jakoby splývaly z výrazného nosu s dominantním dvojitým světlometem přes velkorysý sedlový prostor směrem k odlehčené zadní části. Eleganci a luxusní charakter skútru ještě více umocňují všechna tři nabízená barevná provedení.
Nové tvary kapotáží mají kromě estetického významu také praktický účel, a ve srovnání s předchozím modelem účinněji chrání posádku před náporem větru a nepřízní počasí. Zvláštní péči konstruktéři věnovali usměrnění proudu vzduchu podél prostoru, kde se nachází nohy jezdce.
Punc luxusu a elegance dodává skútru i sofistikovaný přístrojový panel, jehož uspořádání vychází z automobilové palubní desky. Vedle větších analogových ciferníků otáčkoměru a rychloměru našly své místo ještě palivoměr a teploměr chladicí kapaliny. Na centrálním multifunkčním displeji se pak dá přepínáním zobrazit spotřeba paliva, přesný čas, celková nebo denní ujetá vzdálenost. Kontrolky nabízí kromě standardních funkcí navíc informaci o přítomnosti bezpečnostního systému HISS, upozornění na stav klínového řemenu variátoru a výstrahu, že je zatažená parkovací brzda. Ovladače na řídítkách nijak nevybočují z řady, a drží se standardního vzhledu i funkčnosti.
Jak se sluší na správný skútr, SW-T600 poskytuje několik možností k uložení zavazadel. Tradiční prostor pod odklápěcím sedlem se ještě postaru odemyká extra zámkem, umístěným v podsedlové kapotáži. To je u novinky roku 2011 trochu překvapivé zjištění, zvlášť když celá řada menších skútrů Honda už je vybavena centrálním odemykáním sedla ze spínací skříňky. Reputaci podsedlového prostoru trochu napravuje jeho solidní kapacita, která – měřeno na přilby – hravě pohltí dvě otevřené přilby. Příjemné a praktické osvětlení zavazadlového prostoru se samočinným spouštěním je jediným zástupcem elektroniky, kterého pod sedlem najdete – dvanáctivoltová zásuvka na dobíječku v základu chybí. Naopak hydraulická podpěra zdviženého sedla patří jednoznačně mezi plusy.
Na drobnosti, které musí být neustále po ruce, se hodí dvě schránky v prostoru před koleny, z nichž ta větší je uzamykatelná, a to opět dalším extra zámkem. V nabídce nadstandardního příslušenství si zájemci o přepravu ještě většího množství zavazadel mohou vybrat zadní kufr o objemu 40 litrů.
Stěžejním atributem luxusního maxiskútru byl, je a nejspíš vždy bude jízdní komfort. U SW-T600 je mu podřízeno prakticky všechno – od ergonomického uspořádání, přes účinnost ochranné kapotáže a komponenty podvozku až po koncepci motoru. Když začneme u jízdní pozice, výchozí údaj 755 mm u výšky sedla mnohé napoví. Že takhle velký skútr není žádné peříčko si domyslí každý, ale i přes čtvrt tuny provozní hmotnosti se s ním překvapivě snadno manipuluje. Jedním z důvodů dokonalé kontroly je právě nízko umístěné sedlo, ze kterého dosáhne na zem pohodlně a celým chodidlem i jezdec průměrného vzrůstu, Další výhodu při manévrování představuje palivová nádrž umístěná v podlaze, kde výrazně snižuje těžiště oproti koncepci s nádrží pod sedlem. Při zastavování na křižovatkách tak díky šikovnému rozložení hmotnosti není důvod k panice, a SW-T se dá komfortně udržet ve svislé poloze s jedinou nohou na zemi.
K pohodlí za jízdy přispívá variabilita prostoru pro nohy, kde si jezdec může vybrat mezi téměř nataženými končetinami s oporou chodidel o šikmé nášlapy vpředu, nebo klasickou vodorovnou podlahou a pokrčením kolen. Osobně bych si zařadil do oblíbených první variantu. Dojem, že se nacházíte v komfortním křesle dotváří bederní opěrka, která zároveň funguje jako schůdek k vyvýšenému místu pro spolujezdce. Ten si může jízdu vychutnávat z ještě širšího sedla než řidič, a pro oporu nohou mu slouží vyklápěcí stupačky. Také zadní sedlo je zakončeno opěrkou, a spolujezdec se tak nemusí bát pádu, aniž by se křečovitě držel jezdce za pas. Boj s protivětrem celkem úspěšně obstarává čelní kapotáž, završená vysokým plexištítem, takže k jízdě úplně stačí otevřená přilba, a nemusíte se bát ani o svůj nejlepší oblek. Daní za tenhle luxus jsou mírné turbulence, které se při sólo jízdě začínají za zády tvořit v rychlosti nad 120 km/h.
Čeho se ale u skútru SW-T 600 naopak nedočkáte, jsou jakékoli vibrace. Řadový dvouválec s dvouosou vyvažovací hřídelí pracuje tak kultivovaně, až dodává plné opodstatnění velkému otáčkoměru. S trochou nadsázky totiž můžeme pravý velký ciferník označit za jediný indikátor běžícího motoru. Hmatatelnější důkaz o správné funkci hnacího agregátu se pochopitelně objeví bezprostředně po uchopení řídítek a pohybu pravého zápěstí. Maximální výkon 37,7 kW sice čeká až v 7 500 otáčkách a špička točivého momentu s hodnotou 55 Nm nastupuje v 6 000 ot./min, ale už nad hranicí volnoběžných otáček skútr dosahuje bezkonkurenční akcelerace, jaká je při popojíždění v městské dopravě k nezaplacení.
Na otevřené silnici nebo ještě lépe na dálnici se pak můžete donekonečna kochat pružnou reakcí a mocným zátahem motoru, který není nijak přehnaně utlumen automatikou variátoru. Na rozdíl od předešlé šestistovky není maximální rychlost SW-T omezena elektronicky, a skútr zrychluje tak dlouho, dokud ručička neukáže poslední číslo na tachometru. S takovými možnostmi už se dá mluvit o plnohodnotném cestovním stroji, vezmeme-li navíc v úvahu nabízený jízdní komfort a kapacitu úložného prostoru. Ani spotřeba není díky modernímu systému vstřikování paliva nijak dramatická a ve srovnání s cestovními motocykly podobné kubatury obstojí. Dlužno zmínit, že průměr 4,5 litru na 100 km jsme během testu dosáhli z větší části jízdou po městě a silnicích okresního významu. Při rychlosti na úrovni dálničního povoleného maxima nebo ještě vyšší se spotřeba blíží k šesti až sedmi litrům.
Podvozek nového SW-T 600, podobně jako design, víceméně kopíruje úspěšnou čtyřstovku. Kostru tvoří ocelový centrální páteřový rám, jehož uspořádání koncentruje většinu hmoty nízko a do středu, což v kombinaci s nízko umístěným sedlem přispívá k mimořádně snadné ovladatelnosti. I přes poměrně dlouhý rozvor kol 1599 mm a větší rozměry se šestistovka umí obratně proplétat v kolonách aut, zatímco při jízdě mimo město předvádí ukázkovou stabilitu. Svoji zásluhu na dobrých jízdních vlastnostech má také masivní přední vidlice o průměru 41 mm, která přesně vede kolo zvolenou stopou a na vozovkách s horší kvalitou povrchu neúnavně žehlí všechny nerovnosti. Zadní kolo je zavěšeno na jednostranné kyvné vidlici z lehkých slitin, a otřesy redukuje na minimum prostřednictvím dvou klasických tlumičů s pětistupňovým nastavením předpětí pružiny. To najde podstatnění zejména při jízdě ve dvou. Nastavení na druhý nejnižší stupeň předpětí se z místa spolujezdce ukázalo jako nedostatečné na prvním zpomalovacím prahu, a během krátké jízdy po městě šly tlumiče nadoraz ještě několikrát.
Ráfky
o průměru čtrnáct (přední), respektive třináct (zadní) palců nejsou z hlediska jízdních vlastností zrovna papírovým favoritem, ale s ohledem na komfortní pojetí skútru a velikost úložného prostoru se dají označit za zdařilý kompromis. O to větší pochvalu si zaslouží kombinované kotoučové brzdy, doplněné o ABS (do ČR se dováží pouze verze s protiblokovacím brzdovým systémem). Speciální vychytávkou je páka parkovací brzdy, umístěná před pravým kolenem. Díky tomuto zařízení se nemusíte při parkování v kopci dřít se skútrem na hlavní stojan – stačí jej opřít o boční stojánek a zabezpečit proti pohybu zatažením ručky.

Závěr

Když už někdo při nákupu skútru vytáhne z peněženky tolik bankovek, že by to stačilo na nový osobní automobil, bude asi za své peníze očekávat něco víc, než jen každodenního dělníka na cesty do práce nebo pro rohlíky. Honda SW-T600 dokáže nabídnout přidanou hodnotu hned v několika oblastech, ale seznamu důvodů proč si jej nejspíš koupíte, jednoznačně dominuje luxus a komfort. Tak prostorné sedlo, tolik místa na nohy a takovou ochranu nenajdete ani u lecjakého cestovního motocyklu. A když se k tomu přidá prvotřídní podvozek s kvalitním odpružením, výkonný dvouválcový motor a hravá ovladatelnost, dostáváme téměř plnohodnotnou alternativu k motorce.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):
Motokatalog.cz



TOPlist