yamaha_demo_tour




Honda Forza 125 vs. Yamaha Xmax 125: Japonská nejvyšší třída

Kapitoly článku

Statické obhlédnutí máme konečně za sebou, tak pojďme jezdit. Oba skútry pohánějí čtyřventilové vodníky poslední generace s výkony na zákonném limitu pro stopětadvacítky. Honda udává plných 11 kW, Yamaha o půlku kilowattu méně a při trochu vyšších točkách, jenže taky má maximum krouťáku níž, takže navzdory té zmiňované 11kilové nadváze není rozdíl v dynamice znát. Možná tam je, ale ne takový, abych ho registroval. Xmax má stabilně o pár stovek vyšší otáčky, naladění variátorů je trochu jiné. Dynamicky je to v rámci stopětadvacítkových maxiskútrů to nejlepší, sám za sebe říkám, že bych do města nepotřeboval víc. A dá se s tím jezdit i mimoměsto, papírově jsou maximálky 108, resp. 110 km/h, v praxi není problém držet ručičky tachometrů na té sto desítce po dálnici neustále, za dobrých konstalací se dostanete z kopečka ještě o dvacku dál. Samozřejmě že kdo má metrák a vozí maminu, tomu to bude málo, ale pro nás ultralighty je i takováto silná stopětadvacítka ve skútru akceptovatelný objem.

Rozdíly v motorech jsou jinde. Začíná to startováním, u Yamahy klasika, u Hondy velmi rychlé a tiché přes alternátor. A to hodnocení tichosti se hodí i na motor, resp. tady bychom měli mluvit spíše o kultivovanosti. Forza je taková jemnější, Xmax běží hruběji. Zvuk z výfuků je v obou případech velmi příjemný, skútry znějí jako větší objemy, ale námi testovaná Honda zase trochu švindluje, protože přijela doplněná o koncovku Akrapovič. Více než o nějaké výkony nebo randál (díky bohu se nekoná) tady jde o hmotnost a eleganci, ten Akrap vypadá fakt pěkně. Je tady spíš jako takové připomenutí od Hondy, že i na skútry si můžete pořídit spoustu zajímavého originálního příslušenství, já osobně bych si z těch 24 400 Kč dal stranou sedmičku na vyhřívané hefty a zbytek nechal na benzín.

A že bych za něj na Forze najel spoustu kilometrů. Zatímco Yamaha bere v průměru kolem 2,8 litru na sto, což je samo o sobě parádní údaj, tak Honda nemá problém jít ještě mnohem níž – já jsem po 600 testovacích kilometrech měl průměr 2,1 l/100 km! Zapnutý start-stop, u Hondy nazývaný Idling Stop, na to měl vliv minimální. Při těchto údajích najede Honda i přes menší nádrž na jedno tankování skoro o sto kilometrů dál, více než pětistovku. U benzínky rozhodně nebudete za oblíbence.

Ne snad že bych chtěl na stopětadvacítkovém skútru jet na jeden zátah 500 km, ale dlouhé štreky ani jednomu z testovaných exemplářů nevadí. Za to kromě silných (na svůj objem) motorů a komfortnímu sezení můžou také velmi dobré podvozky. Však by to byla ostuda, kdybyste si za 130 tisíc koupili maxiskútr s 15koňovým motorem, který by se od devadesátky výš vlnil jak užovka. Jelikož se Forza i Xmax dělají i v podstatně silnějších motorizacích, jsou tady podvozky vyloženě předimenzované a nerozhází je ani vaše hodně sportovní nasazení. Rozdíl je však v nastavení odpružení, resp. tlumení – Xmax vždycky byl tuhoš a platí to i o poslední generaci. Honda nabídne přeci jen lepší komfort, přitom se nedá říct, že by zaostávala při sportovní jízdě – je jistá, přesná a důvěryhodná. A lehčí. Yamaha je svým nastavením větší sportovec, ale ne vždy sportovat chcete, a pak je tvrdý podvozek trochu otravný. Podobná situace je u brzd, v obou případech samozřejmě kotoučových vpředu i vzadu a vybavených ABS – účinek vynikající, rozdíl je v ovládání, Yamaha je taková tvrdší, Honda je na páčkách příjemně měkká.

 

A ještě jedna věc předurčuje oba duelanty k dlouhým cestám, a to je špičková ochrana proti povětří. V obou případech sedíte pohodlně schováni za rozměrnou kapotáží a kryti velkým plexi. Yamaha je sice o centimetr vyšší, ale taky se výš sedí, takže z toho vidíte, že i ochrana je na prakticky stejné úrovni. Ta pléga nejsou až tak úplně nejvyšší, abyste byli jak za předním sklem autobusu, ale kryjí moc pěkně. U Xmaxu je ochrana proti větru celkově možná o chloupek lepší, ale proti Hondě samozřejmě dost ztrácí kvůli tomu, že jeho plexi se seřizuje do dvou poloh imbusem, zatímco u Forzy s ním šoupete nahoru/dolů čudlíkem. Zbytečnost? Samozřejmě, ale příjemná. A byl jsem sám překvapený, jak často jsem to využíval.

Jak jste si asi všimli, vzájemná porovnání se celý test nesou v duchu slov jako trochu, o kousek, o chlup. A přesně tak to s Forzou a Xmaxem je, vždyť jsem vám to říkal už na začátku. Chcete vědět, který je lepší? Spíš se ptejte, který vám bude vyhovovat lépe svou náturou. Honda je taková celá „smart“ a působí více sci-fi, má taky start-stop a elektrické plégo a míň žere. Yamaha zase nabídne kontrolu trakce a pro nemalé procento zákazníků bude možná atraktivnější svou trochu staromilštější koncepcí. Jinak oba skútry jedou prakticky stejně, mají silné brzdy a jisté podvozky, pod sedlo jim nacpete nákup i s košíkem a jejich cenovka se v základním provedení liší o desetikačku. Takže s klidným svědomím můžeme říct: „Kupte si, co se vám líbí víc.“ V obou případech za svoje peníze dostanete to nejlepší, co se aktuálně v kategorii osminkových maxíků nabízí.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

Honda
+ kultivovanost
+ spotřeba
+ maximálně využité úložné prostory
+ elektricky ovládané plexi

Yamaha
+ tradice
+ sportovní naturel
+ kontrola trakce


Honda
- pro někoho až moc elektronická

Yamaha
- proti Hondě v jistých ohledech trochu oldschool
- tuhé odpružení


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 72 Kč od 8 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Normik přispěl 9 Kč
Marenekk přispěl 9 Kč
RadekPCX přispěl 9 Kč
tox232 přispěl 9 Kč
masi přispěl 9 Kč
motoladič přispěl 9 Kč
crhy1 přispěl 9 Kč
ALLEXXX přispěl 9 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist