yamaha_demo_tour




Honda Forza 125 vs. Yamaha Xmax 125: Japonská nejvyšší třída

Kapitoly článku

Pojďme do sedla. Chci začít tím pohodlnějším a už to začíná – které to je? Těžko říci, obě si jsou docela podobná. Ale zvykejte si, takhle je to u Forzy s Xmaxem pořád. Vyšší sedlo má Xmax, o 15 mm, ale není to moc znát. Ovšem tak trochu cítíte, že je Yamaha o chloupeček větší a hřmotnější. To poznáte víc těch 11 kilo nadváhy proti Forze, naopak o více než tři čísla delší rozvor jsem vůbec nevnímal. Stejně jako fakt, že si nohy můžete natáhnout jen o trochu méně než na Forze. Vlastně největší rozdíl při nasednutí vidím ve výšce řídítek – Xmax je má výš. Ale opět jen o trochu.

Když už si tak lebedíme na těch velkých sedlech, pojďme si prohlédnout palubu. Přístrojovky – v obou případech dvojice kulatých budíků a displej mezi nimi. Tady u mě víc boduje Honda, která působí elegantně a zároveň moderně. Především displejem, proti němuž elcédéčko u Xmaxe působí jako takový oldschool, i když potěší hláškou Welcome onboard po zapnutí klíčku. Teda vlastně bezklíčku. Taky ovládání u Hondy dvojicí mačkacích čudlíků vlevo je podstatně komfortnější než překlápěcím čudlem u Yamahy na pravém řídítku.

Dalším prvkem, který si hnedle po nasednutí každý kontroluje, jsou zrcátka. Na Hondě jsou v kapotě a už od roku 2017 mají proti první verzi delší nožky, navíc se dají sklopit, třeba když parkujete ve stísněných prostorách. Yamaha má klasiku na řídítkách a já v nich za sebe viděl o trochu lépe, Jardovi zase víc vyhovovala Honda. Úplně jinak jsou řešené i odkládací schránky pod řídítky. Yamaha má dvě, každá strana před vašimi koleny je tedy využita. Pravá je „klikací“ a nezamykatelná, levá zamknout jde, ukrývá v sobě 12voltovou zásuvku a otevírá se samostatným tlačítkem u zapalování. Obě schránky jsou takové mělké, pětipalcový smartfoun pojmou, ale nic delšího do nich nedáte. Takže prostě klíče, peněženku, vjezdovou kartu do garáže, případně letní rukavice…

Honda je naprostý opak. Schránku má jedinou na levé straně, s „klikacím“ otevíráním – jakmile zamknete zapalování, zamkne se i schránka. Svou velikostí Yamahu s přehledem trumfuje, sem šoupnete 3/4litrovou PET láhev jako prd. Na telefon je dokonce udělaný držáček na straně a hned nad ním jsou dvířka ke 12V zásuvce, jenže když dáte telefon do držáku, už tu zásuvku neotevřete. Ale to je jen drobnost. Upřímně jsem překvapený, že ani jeden skútr nenabízí možnost USB nabíjení, musíte mít redukci.

Když se bavíme o praktičnosti, pojďme se hned podívat pod sedlo. Od maxiskútru vyžadujete, aby měl pod sedlem úložný prostor velikosti babiččiny šatní skříně a v téhle oblasti vás ani Honda, ani Yamaha nezklamou. Xmax svého času byl vyhlášený tím hangárem, co má pod sedlem, a nová generace na tom nic nemění. Dvě helmy sem dáte v pohodě, akorát teda mě zarazilo, že Jardovo HJC jsme nebyli schopni v žádné poloze nacpat do přední části. Tam šel akorát můj otevřený Caberg. Ale menší integrálka by se tam vejít měla, Yamaha říká, že je to prostor na dvě uzavřené helmy. Takže jsme buď jen nebyli dostatečně šikovní, nebo je HJC prostě moc velké. Čím se Yamaha může na Hondu vytahovat, je větší úhel otevření sedla a také světýlko v podsedláku. U Hondy je tma.

Jenže jinak je Honda celkově lépe řešená, navíc se její objem proti staršímu modelu ještě zvětšil ze 48 na 53,5 litru. Tohle je pro mě etalon, jak má vypadat podsedlový prostor u skútru. Tady jsme problém s integrálkami neměli ani v jedné poloze, navíc je v přední části ještě malá přihrádka na drobnosti a větší přihrádku, vlastně takový výklenek, najdete v levé boční části, tam dáte v pohodě rukavice a vercajk. Taky je tady praktická rozdělovací přepážka, kterou můžete podsedlák rozdělit na několik způsobů (u Xmaxu s přepážkou tolik možností nemáte). Honda si do tohoto testu ještě nesportovně přibrala 45litrový topbox, který je ovládaný bezklíčkem a otevírá se zmáčknutím tlačítka zespodu na plotně. Kufr je lakovaný v barvě skútru a s ním stojí Forza o deset tisíc víc – kdybyste si však kufřík montovali dodatečně, zaplatíte více než dvojnásobek. Takže když Forzu, tak rovnou s kufříkem.

Ještě se vrátíme k sedlům. Že se řidiči sedí fajn, to jsme už řekli, ale co spolujezdci? Rozměrné plochy k sezení, výklopné stupačky, velkorysá madla… Opět skoro nastejno. Honda mi přijde komfortnější polstrováním a tvarováním sedla, navíc se můžete opřít o kufřík, Yamaha zase tolik neroztahuje nohy a máte na ní kolena zalomená ještě méně. V obou případech je to ale hodně pohodlný způsob přepravy.

Pod sedla se dostáváte shodně zmáčknutím čudlíku u otočných ovladačů bezklíčkového zapalování, které jsou též řešeny trochu jinak. Mně osobně víc vyhovovala Honda, stačí zmáčknout, ovladač se modře podsvítí a potom už jen volíte, jestli chcete zamknout řízení, otevřít sedlo/nádrž nebo nastartovat. I u Yamahy musíte ovladač zmáčknout, aby se aktivoval, ale pak je tam těch pozic trochu víc (nádrž, parkovačky) a nějak jsem si na něj nemohl zvyknout. A čím mě Xmax neskutečně vytáčel, byla jeho tendence mě neustále napomínat, že mám vypnout zapalování. Pípal na mě jak naše varná deska a jelikož jsem malej, ale vzteklej, tak jsem mu několikrát s tepající žílou na čele vyhrožoval kladivem.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 72 Kč od 8 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Normik přispěl 9 Kč
Marenekk přispěl 9 Kč
RadekPCX přispěl 9 Kč
tox232 přispěl 9 Kč
masi přispěl 9 Kč
motoladič přispěl 9 Kč
crhy1 přispěl 9 Kč
ALLEXXX přispěl 9 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist