yamaha_demo_tour




Ducati Multistrada 1000S DS

Kapitoly článku

Jízda


Ihned po usednutí za řidítka jezdce potěší to, jak je celý motocykl tuhý. Tvrdé odpružení připomíná spíše supersport, široké sedlo je však přes poměrně tuhé polstrování překvapivě pohodlné a to i při delších cestách. Pozice za širokými řidítky je vzpřímená, velmi přirozená a uvolněná. Po ergonomické stránce není motocyklu co vytknout, vše je tam, kde to očekáváte, všechny ovladače jsou pohodlně dosažitelné, páčky spojky i brzdy jsou nastavitelné. Zvláštností, kterou naleznete na všech motocyklech Ducati je automatický startér. Při startování není třeba jeho tlačítko držet, stačí jej jen stisknout a motocykl se nastartuje sám. Je to nezvyklé, ale funguje to a člověk s na tuto vymoženost rychle zvykne. Motor má nádherný, dunivý zvuk, který byl u testovaného motocyklu ještě umocněn karbonovými laděnými výfuky Termignoni. Motor je rozhodně hodně slyšet, ale jeho zvuk má tak příjemnou barvu, že se za ním na ulici s úsměvem a obdivem otáčejí i babičky, které možná na jiné motocykly hrozí holí.


Od prvních metrů má jezdec pocit naprosté jistoty v ovládání stroje. Motor je silný, pružný, ale přitom velmi přívětivý a nástup výkonu pohodlně dávkovatelný. Do pěti tisíc otáček zabírá motor tak akorát pro pohodovou a úspornou jízdu, při překročení této hranice velmi svižně a ochotně akceleruje až do zásahu omezovače někde u hranice 9 tisíc ot./min. Podvozek odvádí naprosto perfektní práci, v každé zatáčce je řízení přesné jako skalpel a ani horší povrch nevyvede Multistradu z klidu. Nejlépe se ale cítí na kvalitním asfaltu klikatých silniček, kde se s ní dá zažít opravdu mnoho zábavy a nadělat vrásky nejednomu majiteli sportovního stroje. Jejích 92 koní sice není pro sportovní radovánky žádná zázračná hodnota, ale vše vrchovatě vynahradí příkladné a jisté chování v zatáčkách, stejně jako vynikající brzdy. Přední zasluhují absolutorium, ve spojení s tuhým nastavením vidlice můžete poslat zadní kolo k oblakům kdykoli vás napadne. Zadní je poněkud letargická, ale ve spolupráci se slušným brzdným účinkem velkého dvouválce odvádí zadní kolo při brzdění přesně takovou práci, jakou od něj jezdec očekává.



Převodovka je přesná, jediný problém nastal při hledání neutrálu a občas bylo potřeba více pokusů. Ale může to být způsobeno také tím, že testovaný exemplář měl najeto necelé 3 tisíce km a tak i zde ještě může časem nastat změna k lepšímu. Multistrada se nezalekne ani dálnice, přední kapotáž s větrným štítkem je velmi účinná v ochraně jezdce před větrem a tak není problém udržovat pohodlně vysoké jízdní průměry. Ani spolujezdec si rozhodně nebude stěžovat na nedostatek pohodlí, naopak ocení příjemnou pozici, madlo za sedlem a díky tomu, že část sedla pro spolujezdce je o poznání vyšší než ta řidičova, nebudou již dívky a ženy menšího vzrůstu trávit jízdu podrobným studiem partnerových zad. I jízdu městskými ulicemi si lze opravdu užívat, Multistrada je obratná, z jejího vysokého sedla má jezdec dobrý přehled o dění kolem a odpružení diskrétně zamaskuje přejezdy kanálů, kolejí nebo dláždění. Odvážnější mohou oslňovat jízdou po zadním či předním kole, kaskadérským kouskům je stroj příznivě nakloněn a specielně wheelie se díky pružnému motoru, tuhému rámu i vzpřímené pozici za řidítky stává překvapivě jednoduchým. Na nerovnostech, ale i mimo ně mne Multistrada příjemně překvapila i kvalitním dílenským zpracováním. Vše působí solidním dojmem, nikde se nic neklepe, nevibruje ani nevrže.


Závěr


Na konec je třeba zmínit problematiku v zařazení tohoto stroje do nějaké předdefinované kategorie motocyklů. Ačkoliv je Multistrada často označována za cestovní enduro, má k němu asi tak stejně daleko jako k chopperu. Na vyjížďky byť jen po polních cestách s klidem zapomeňte, Multistrada patří na asfalt! Pokud bych jí nějakou kategorii musel přiřadit, vymyslel bych novou – cestovní Streetfighter…. Mne však ale stačí, že je to motorka. A to motorka velmi podařená, univerzální a zábavná. Můžete na ní cestovat sami nebo ve dvou, jezdit přeplněným městem do práce, potrápit kamarády na kvalitní okresce nebo se předvádět někde na letišti. To vše navíc se strojem, jehož charisma a krásné zpracování nenechá nikoho v klidu.

Doplněk testu od Moto Italia s.r.o.


Obtížná manipulace s klíčkem v zapalování je pouze u této S verze s duralovými řídítky, ne u standartu. Video: Ducati Multistrada 1000S DS
Délka: 0, 49 min.
Velikost: 11 MB

Model Ducati Multistrada 1000S DS

Motor Vidlicový dvouválec 90°, 2 ventily na válec, desmodromický rozvod, chlazení vzduchem, elektronické vstřikování paliva
Vrtání x zdvih 94 x 71.5 mm
Objem 992 ccm
Výkon 92 koní při 8.000 ot./min
Kroutící moment 94Nm při 5.000 ot./min.
Počet rychlostí 6
Pneu přední 120/70 ZR17
Pneu zadní 180/55 ZR17
Přední vidlice Teleskopická USD vidlice Öhlins, plně nastavitelná, průměr kluzáků 43 mm, zdvih pérování 165 mm
Zavěšení zadního kola Jednoramenná kyvná vidlice typu Swingarm z hliníkové slitiny, plně nastavitelná centrální pružící a tlumící jednotka Öhlins s progresivní pružinou, zdvih 141mm
Brzdy- vpředu/ vzadu Dvoukotoučová 320 mm, čtyřpístková / Jednokotoučová 245 mm, dvoupístková
Sekundární převod kroužkový řetěz
Výška sedla 850 mm
Suchá hmotnost 196 kg
Objem palivové nádrže 20 l
Cena: (ke dni 1.7.2005) 419 000 Kč

Informace o redaktorovi

Michal Moucha - (Odebírat články autora)

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):
Motokatalog.cz



TOPlist