yamaha_demo_tour




Buell Ulysses XB 12X

Kapitoly článku

Nad řazením nesmíte přemýšlet, ale nekompromisně tam cvaknout každou z pěti rychlostí. Při pohodové jízdě v nižším režimu je to při podřazování jednodušší s lehkým meziplynem, přece jen dlouhozdvihový motor má docela velký brzdný efekt. Zatáčky všeho druhu stačí jen naznačit a Buell to dopoví skoro sám, ovladatelnost je vyloženě tou nejsilnější stránkou. Po rovinách je to horší, zejména ve vyšších rychlostech. Horší stabilita rozhodně není konstrukční chybou – původ lze hledat ve vyšším zdvihu pérování a absenci aerodynamiky. Turbulence od 140 výš způsobují mírné vlnění, ale víceméně předvídatelné resp. nezákeřné. Nízké těžiště motocyklu je zdatně eliminuje. Rozhodně doporučuji věnovat se nastavení tvrdosti a útlumů pérování. Jde to velmi snadno, variant je dost a výsledek znatelný. Kdo s tím nemá zkušenosti, dostane u prodejce tabulku a stačí najít svou váhu a případně připočíst výstroj a spolujezdce.


Když jsme u něj – díky širokému sedlu, mohutným madlům a pružné opěrce nebude mít vaše druhá polovička, kromě oprávněného strachu ze stylu vaší jízdy, žádný argument proti vyjížďce do Podolí nebo Paříže. Spíš si ji hlídejte aby neusnula. Kdesi jsem četl, že při akceleraci se zadní kolo jaksi ponoří, což má být následek vyššího umístění čepu kyvné vidlice. No nevím, tento jev lze u Buella pozorovat, ovšem pokud stojíte na místě a prásknete plynem, Ulysses se zhoupne, ale taková Guzzi si zase lehá tuším na pravý bok. Zkrátka tyhle skvostné motorky s velkou klikovkou se musí nějak projevit.

Faktem je, že při prudké akceleraci vám mohou lomcovat řidítka, není to ale tím, že přední kolo ztrácí kontakt s vozovkou, na vině jste vy, resp. ledabylý posaz a opět turbulence, zkrátka silný kůň chce pevnou ruku. Dozvěděl jsem se i, že při intenzivním brždění se přední vidlice kroutí a vychyluje stroj ze stopy. Mnohokrát jsem to zkoušel a spíš to byla moje pravá ruka na plynové rukojeti, která mírně namířila stroj doprava, ale i tak má přední vidlice svoje limity. Když budete stavět stroj hodně na přední kolo, pneumatika dokonce zanechá stopu olíznutím malého spojleru pod motorem.
Tento prvek moc neovládám, resp. spíš nechtěně, ale mojí ženě, která Bulla prohání intenzivněji a častěji, se zadní kolo odlepilo slušně ve sto šedesáti, když před ní dokazoval svoji debilitu jeden řidič kamionu na dálnici. Ale to byla asi výjimka, že..?


Přední brzda je navzdory velkému poloměru a šestipístkovému třmenu dobře čitelná a nezákeřná a hlavně nekompromisně brzdí, i když malinko jinak než jiné konstrukce. Vyžaduje i pevnější stisk. Jedinou nevýhodou je, že se přední kolo hůř umývá a leští. Zato zadní brzda je co do ovládání dost zoufalá. Na pedál musíte zatlačit velkou silou, teprve pak si dá říct a probudí se. O nějakém dávkování nemůže být řeč, na silnici vám moc nepomůže. Vadí to zejména v dešti ve městě. Když ji ale nenecháte zahálet, po pár tisícovkách kilometrů si destičky sednou a trochu se probere. Odměnou budiž špinavé zadní kolo, za což může krapet i vyústění výfuku. Na druhou stranu, plochý řemen ráfek od oleje nepocáká.


Na dlouhou cestu si můžete pořídit slušivé originální boxy, ale i obyčejné Buellovi docela sluší, navíc pod sedlo se vydá jen pečlivě složený pršák a troška nářadí. To je třeba, ne že by z Bulla něco padalo, ale má atypické rozměry šroubů a občas je jako u každé motorky třeba někam sáhnout. Jediným velkým nešvarem, který malinko kazí dojem je ventilátor na druhý válec, který nepříjemně hučí ještě několik minut po zastavení a vypnutí motoru. Má zvuk jako vysavač a tak Bulík dostal docela nelichotivou přezdívku.

Závěr


Ulysses prý latinsky znamená Odyseus a láká vás k nejen dobrodružným cestám. Zažijete s ním skvělou zábavu od asfaltových náklonů přes odlétávání kamínků po šotolinových cestách, skoky třeba na železničním přejezdu po balancování mezi auty v hustém provozu. Znalci nemohou nic namítat a ženským se musí líbit. Má duši a pomaleji stárne, takže na srazu nemusíte mít mindrák jako když vaše CBR nemá ještě radiální třmeny a proto je váš nový lak v designu letošního modelu všem k smíchu. Není to stroj pro každého, ale za ty peníze dostanete americkou legendu v dobrém slova smyslu. Buell je jiný a jiní musíte být i vy, abyste se pro něj rozhodli. Musíte vědět co chcete a Odysseus to rozhodně věděl..


Data a hodnoty


Podvozek: příhradový hliníkový rám, šroubovaná zadní část, plně nastavitelné vidlice, průměr 43 mm, dvouramenná kyvná vidlice, přímo přikloubená plně nastavitelná centrální pružící jednotka, vpředu kotoučová brzda průměru 375 mm s šestipístkovou pevnou čelistí odepínající zvnitřku, vzadu kotoučová brzda průměru 240 mm, jednopístková plovoucí čelist.

Litá hliníková kola: 3,50 x 17; 5,50 x 17
Pneumatik: 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17

Rozměry a hmotnosti: Rozvor 1370 mm, úhel hlavy řízení 66,5 stupňů, stopa 122 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 165/163 mm, celková povolená hmotnost 431 kg, objem nádrže/rezerva 16,7/3,1 litrů
Délka/šířka/výška: 2190/900/1360
Výška sedla: 885 mm
Výška řidítek: 1100 mm
Průměr otáčení: 6270 mm
Hmotnost s plnou nádrží: 228 kg


Servisní data:


První servisní interval: 1 000 mil/1600 km
Servisní interval: po 8000 km
Výměna oleje a filtru: po 8000 km
Motorový olej: H.D. 360/2,4 l
Olej vidlice: H.D 10R12A
Volnoběžné otáčky: 1100_50 1/min
Doporučený tlak v pneumatikách sólo (se spolujezdcem): Vpředu/vzadu: 2,5/2,6 (2,5/2,6)baru

Záruka na motocykl:

2 roky
Výběr barev: oranžová, černá. S trochou fantazie lze obě barvy pomocí výměny sedla a přední masky nebo naopak „nádrže“ kombinovat.
Cena: 359 000,- Kč

Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):
Motokatalog.cz



TOPlist