BMW R1200GS vs BMW R1200GS Adventure
Text: Petr Poduška , Tomáš Mikšovský , Lukáš Růžička | Foto: Jarda Ducháček | Zveřejněno: 25.11.2013 | Zobrazeno: 107 002x
BMW a její dvanáctistovka GS je již řadu let považována za bernou minci pro řadu cestovatelů na této planetě. Letošní rok je však pro německého výrobce o to více výjimečným, že se po několika letech vylepšování objevila na trhu zcela nová generace tohoto profláknutého cesťáku. Na velice vyostřeném konkurenčním poli to však asi jinak ani nejde. Díky tomu máme jedinečnou příležitost postavit proti sobě zbrusu nový „vodní svět" a léty odladěného "vzduchoplavce" ve verzi Adventure. S tím nám však vyvstalo tolik nezodpovězených otázek, že jsme se shodli, že si to zaslouží samostatný článek.
Kapitoly článku

Výfuková koncovka se s příchodem modelu 2013 přestěhovala na tradiční pravou stranu, a zároveň se zlepšil i její akustický projev. Namísto umravněného bublání se po nastartování ozve hrubý a syrový tón, který prozrazuje sportovně laděný charakter motoru. Převodovka pracuje u obou modelů se stejně dokonalou přesností, a jednička zapadne do skříně tak lehce, že to až podvědomě svádí k pohledu na ukazatel zařazené rychlosti. Jeden z podstatných rozdílů mezi modelovými roky spočívá v konstrukci spojky, a na páčce je to znát – k ovládání u nového modelu stačí díky posilovači jediný prst.
Radost z jízdy ale vytváří především motor a podvozek, a tady je posun vpřed znát nejvíc. Kapalinou chlazený motor je - podle předpokladů - ve srovnání s loňským boxerem nejen silnější, ale hlavně mnohem dravější. V režimu Dynamic reaguje dokonce tak ostře, až to v některých situacích může být skoro na obtíž. Řeč je o jízdě po městě, nebo v zatáčkách s horším povrchem, kde se lépe osvědčila univerzální mapa Road. V nabídce jsou ještě módy Enduro nebo Rain pro případy, kdy chcete pro jistotu trochu přiškrtit výkon.
Vzduchem chlazený Adventure se i přes svůj váhový hendikep umí také slušně rozparádit, ale jeho omezený otáčkový repertoár prostě nemůže novému motoru konkurovat. Nové GS je přitom pořád to dokonalé cestovní enduro jak ho známe, jenom se posunulo o kousek blíž ke sportovní motorce. Nečekejte ale, že mu bude víc chutnat – spotřeba nového motoru šla zhruba o dvě deci dolů.


Nové GS je prostě v každém ohledu o něco lepší, než to předchozí. Výjimkou nejsou ani brzdy, i když zrovna tady není rozdíl tak markantní, a navíc znovu vstupuje do hry rozdíl v hmotnostech obou strojů. Každopádně fakt, že za veškerou přidanou hodnotu nemusíte připlácet majlant, hovoří jasně ve prospěch nového modelu. Není to vyložený knock-out, ale na body u mě vítězí R1200GS 2013.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Tomáš Mikšovský (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 174 cm
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)