BMW K1300GT vs Yamaha FJR1300
Text: Filip Tichý | Foto: Jarda Ducháček , Jiří Jevický | Zveřejněno: 12.8.2009 | Zobrazeno: 65 553x
Vezměte si svoji nejlepší fotku z dovolené. Nešla by o něco vylepšit? Co takhle přidat před scenérii pořádný překoňovaný cesťák, který vás i s partnerkou a výbavou napřed po dálnicích rychle přesune do ciziny, nechá vás vychutnat pár alpských průsmyků a protáhne vás romantickou italskou či francouzskou krajinou až k moři? Oba aktéři letošního testu, nový model K1300GT od BMW a osvědčené FJR od Yamahy tohle vše s přehledem zvládají.
Kapitoly článku
Hlavní novinkou letošní sezóny v oblasti velkých cesťáků je inovované čtyřválcové GT německé značky BMW, která je jinak doslova synonymem pro cestovní mašiny. „Bavoráci“ na podzimní výstavě představili inovovanou řadu modelů začínajících písmenem K, což znamená stroje využívající řadový čtyřválec. U všech tří modelů K1300S, K1300R a K1300GT došlo na zvětšení zdvihového objemu z 1200 na 1300 (přesně je to 1 293 cm3) a na lehkou inovaci celkového designu a malá vylepšení v konstrukci.
U modelu BMW K1300GT se designový vývoj projevil o něco modernějším výrazem předního světlometu, ale hlavně změněnou boční kapotáží, která byla opticky rozdělena pomocí prolisu s emblémem. Tahle změna gétéčku jednoznačně přidala na líbivosti, protože bok předchozí dvanáctistovkový verze přeci jen trochu připomínal dveře od auta. Jinak se hlavní změna odehrála právě v motoru, který díky většímu objemu nabízí o osm koní více.
Druhým modelem v dnešním testu je Yamaha FJR 1300, první stroj, který nabídl pořádný výkon blížící se hranici sto padesáti koňů i pro vyznavače cestování. Přestože v průběhu let do

Design, přístroje

Při porovnání obou přístrojovek najdeme dvojici budíků, displej a nutné kontrolky. Oba stroje plní informační funkce na jedničku, ovšem po stránce ovládání palubního počítače jednoznačně vede BMW díky tlačítku na řídítkách. U Yamahy je nutné pustit řidítko a mačkat tlačítka na přístrojovce, což si při rychlejší jízdě radši rozmyslíte. Oba stroje mají na displeji užitečnou věcičku - ukazatel zařazené rychlosti.
V oblasti ovládání došlo letos u BMW doslova k revoluci - němečtí konstruktéři opustili specifické ovládání směrovek pomocí tlačítek na obou řídítkách a přešli na klasický systém ovládání levým palcem. Skalní příznivci a majitelé starších BMW asi budou zděšeni, ovšem z pohledu novináře střídajícího desítky strojů jsem přechod na standard docela uvítal. Navíc si vybavuji, že při testu předchozí verze K1200GT bylo ovládání směrovek na pravé ruce hodně nešikovné a dost překáželo při opatrné manupulaci s plynovou rukojetí. Potud tedy pochvala, ovšem nebylo by to BMW, aby i tento ovladač neudělalo tak trochu „po svém“. Těžko se to popisuje, ale tlačítko směrovek se po zatlačení doleva a doprava jen jakoby ohne a v palci není cítit žádná odezva a často jsem si nebyl jistý, zda jsem směrovku skutečně domáčkl.
Poslední záležitostí, která na vás čeká v kokpitu, jsou uzamykatelné odkládací schránky - Yamaha má zamykání přes elektriku a dostanete se do ní jen při zapnutém zapalování, schránka BMW je klasicky na klíč a proto se do ní dostanete naopak jen při vypnutém zapalování a zasunutí klíčku do schránky (ale můžete si ji samozřejmě nechat odemčenou).
Informace o redaktorovi
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)