Aprilia SL 1000 Falco
Text: Lukáš Růžička , Filip Tichý | Foto: Lukáš Růžička | Zveřejněno: 21.11.2003 | Zobrazeno: 42 860x
Když jsem v roce 2000 poprvé spatřil tento tehdy zcela nový italský skvost, stejně jako ostatní jsem byl potěšen, že Aprilia učinila výrazný krok do té doby dost vyhraněné společnosti ryze sportovních motocyklů. Ačkoliv Falco nezapře geny sportovních strojů, z kterých vychází, myslím tím hlavně RSV Mille, svojí koncepcí přesně zapadá ve výrobním programu Aprilie mezi zmiňované RSV a svoji mladší cestovně zaměřenou kolegyni Futuru.
Kapitoly článku
Vývoj a design:
Jak již jsem napsal v úvodu, Aprilia SL 1000 Falco byla uvedena na trh začátkem roku 2000. Koncepčně stroj vychází ze stále velice úspěšného stroje RSV Mille, který Falcu daroval to nejcennější, konstrukčně shodný, ale na nižší výkon upravený (87 kW při 9500 ot/min) motor. Ten je však instalovaný ve zcela novém a podle mě již na první pohled krásném rámu se zdvojenými hlavními nosníky z leštěné slitiny. Falco bylo koncipováno jako nepatrně méně sportovní stroj s cestovními ambicemi, které si však i nadále ponechává temperament v podobě dostatečného výkonu a jízdních nastavení pro příležitostné řádění na okruhu. O tom, že se nejedná o ryze sportovní motocykl svědčí i fakt, že je stroj více obnažený a usazení je přátelské k delším vyjížďkám. Nemusíte tedy bezpodmínečně ležet tolik na rukou, kolena nemáte pod bradou a větrný štítek Vás ochrání i v případě, že neležíte bradou v nádrži. Za čtyři roky, co se Falco vyrábí, se toho na něm zas tolik nezměnilo. Proč taky měnit něco, co je jednou vymyšleno dobře a hlavně patřičně funguje. Jediná výraznější změna, když nebudeme počítat různé barevné provedení, přišla v roce 2002. V tomto roce se na trhu objevila kromě standardní verze i varianta s označením "R", jenž nabízela o něco nižší hmotnost, přeprogramovanou jednotku elektronického vstřikování paliva (výkon však zůstal shodný), údajně lepší odpružení a hlavní poznávací prvek - rám v komorně černém provedení. V letošním roce se vrací takříkajíc vše k "normálu". V nabídce je opět verze pouze jedna, nicméně notně se rozšiřuje nabídka příslušenství, jak pro lepší vzhled, tak pro vylepšení výkonnostní křivky stroje. Navíc jak se zdá, kromě barvy rámu, všechny prvky verze "R" zůstaly zachovány. Co se týče barevného provedení, je letos Falco k mání v barvě modré, žluté a stříbrné metalíze. V ČR je však v nabídce dovozce motocykl pouze v barvě modré a stříbrné metalíze, jelikož o žlutou variantu je prý při finálním výběru ze strany zákazníků minimální poptávka. Nepsanou pravdou však asi je, že v případě enormního zájmu o žlutou, by se jistě řešení ze strany dovozce našlo. Design stroje až na dílčí změny v barevném provedení některých částí plastů i nadále zůstává nezměněn oproti modelům v předchozích letech. Zdá se, že designéři před pár lety nastolili u Falca svěží vzhled, bez zbytečně robustních prvků, které si svým lehce obnaženým tělem zachovává i po letech náležitý šmrnc. Velkou měrou se na tomto faktu samozřejmě podílí několikrát zmiňovaný leštěný hliníkový rám, který dle mého názoru vypadá přeci jen lépe než ten v černém provedení. Bezpochyby tvoří hlavní linii ve vzhledu celého stroje. Celkově dobře koncipovaný aerodynamický tvar přední masky zvýrazňuje mohutný světlomet skládající se uvnitř ze třech samostaných prvků, jenž díky speciálnímu tvaru vytvořeném na počítači, zajišťují dostatečný světelný potenciál. Když se zaměřím více na ovládací prvky na řidítkách a důležité budíky integrované rovněž do přední masky, musím konstatovat, že optimismus a nadšení vyvolané vzhledem stroje mě již trochu opouští. Dva LCD panely a středový kruhový analogový otáčkoměr jsou sice dobře čitelné, nicméně pod nimi umístěné čtyři ovládací prvky mnoha nabízených funkcí jsou již na tom hůře. Zaprvé, jejich rozumné stisknutí za jízdy bez toho, abych se dostal do úplně jiného než požadovaného menu je značně problematické, a rovněž alespoň minimalistický popis (např. ikona specifikující dané tlačítko) by jeden rozhodně přivítal. Naštěstí je vše popsáno v manuálu a tudíž po čase stráveném se strojem v garáži si všechny funkce zapamatujete lépe. Na druhou stranu je pravdou, že řadu položek jako je stav baterie, či on-line přepínání stupně vs farheit za jízdy v pohodě můžete postrádat. Nejvíce mě osobně asi potěšila možnost přepnutí hodin do režimu stopek, kdy je možno měřit jednotlivé mezičasy na okruhu. Originálně je rovněž vyřešen jejich start/stop, který je realizován prostřednictvím tlačítka světelné houkačky. Co se týče ovládacích prvků na řidítkách, najdete zde vše, na co jste zvyklí z ostatních motocyklů. Jen příznivci "Japonců" budou asi zpočátku na každé křižovatce troubit jak o život, protože tlačítko směrovek a houkačky je zde naopak. Rovněž páka spojky je trochu tužší, ale časem se na to dá bez větších potíží zvyknout.
Informace o redaktorovi
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm