yamaha_demo_tour




Aprilia SL 1000 Falco

Kapitoly článku

Nádrž je plastová (21 l), což je samozřejmě dobré z hlediska celkové hmotnosti, nicméně z pohledu cestování Vás to dost značně omezuje při výběru případného tankvaku. Výrobce v rámci příslušenství nabízí speciálně navrženou variantu, která je vybavena popruhy k uchycení do rámu a úchytem v hlavě řízení. V přední části zaujme také mohutný chladič s dvěma větráky a ve spodní části potom minimalistický chladič oleje. Vše je důmyslně ukryto pod přesně zapasovanými plastovými částmi, které odhalují své útroby jen prostřednictvím otvorů pro sání či odvod vzduchu. Každá část je v předu přesně usazena a dotváří jedinečný vzhled celého stroje. Zadní části dominují dva hlavní prvky, a to podsedlová část přecházející ve dvojici výrazných zadních světlometů s madly pro spolujezdce a dvojicí mohutných koncovek výfuků, mezi které je vklíněno standardní obutí o rozměrech 180/55. V našem případě byl vzhled stroje umocněn o to víc, že byl stroj vybaven dvojicí speciálně upravených karbonových koncovek "ARROW" kvůli jadrnějšímu zvuku a lepším výkonnostním parametrům. Celkově lepší aerodynamický tvar v případě jízdy sólo lze navíc dosáhnout použitím plastového krytu namísto zadního sedla (takto vybaven byl i náš stroj). Co se týče vzhledu, který alespoň z mého pohledu nemá mnoho chyb, bych měl výtku snad jen k příliš plastovému vzhledu boční karotáže a podle mého názoru k ne příliš vydařenému tvaru směrovek, to je však pouze detail, který se dá lehce napravit.

Motor a jízdní vlastnosti:


Nic naplat, tento litrový (997,62cm3) dvouválec V60° z dílny rakouského výrobce Rotax si získá nejedno srdce motocyklového nadšence. V základu s ním Falco dosahuje maximálního výkonu 86,7 kW (118k) při 9250 ot/min. Maximálního točivého momentu 95,6 Nm pak dosáhne při 7000 ot/min. Ačkoliv je to na pořádnou porci zábavy myslím tak akorát, lze si za příplatek dokoupit i speciální poladění s patřičným hardwarem, který tuto hranici posune ještě o něco výše. Vyjádřeno výkonem asi tak na 125k. Cena tohoto kitu vyjde u autorizovaného prodejce cca do 30 000 Kč, ale jistě se dá pořídit i levněji. Náš testovaný stroj byl takto zhýčkán a věřte, stojí to za to. Investice výše zmiňované sumy není však bezpodmínečně nutná, avšak koupi speciálního EPROM do řídící jednotky se nevyhnete. Jak jsem byl ubezpečen, stačí potom jen odstranit omezení ze sání a i na sériových koncovkách si užijete dostatek radosti. Nicméně laděné koncovky vřele doporučuji, už jen kvůli tomu krásnému zvuku připomínající kutající sbíječku. Věřte mi, že problém s tím, abyste motor slyšeli při vyšší rychlosti, jistě mít nebudete, navíc máte jistotu, že Váš ranní zahřívací manévr uslyší i soused přes dva bloky. Český dovozce nabízí koncovky značky "ARROW", pro tovární příznivce je zřejmě nutností "AKRAPOVIČ". Obě varianty jsou ale dost nákladné a pořídit se jistě dají laděné koncovky i cenově méně náročné. Důležité je si dát hlavně vždy pozor u dvouválců na správný tvar svodů a kónický vnitřek koncovek, zjednodušeně řečeno nejlépe tedy vždy kupovat laďáky přímo na daný typ motocyklu. O bezchybné zapalování a chod se stará jednotka CDI s dvěma svíčkami na válec a patentované vstřikování paliva. Motor je podobně jako u RSV Mille, vybaven spojkou se systémem PPC (Pneumatic Power Clutch), který zabraňuje smyku zadního kola při prudkém zbrždění stroje motorem. Nežádoucí vibrace zas řeší systém AVDC, což není nic jiného než dvojice vyvažovacích hřídelí. Motor již od nízkých otáček disponuje, jak se na dvouválec sluší patřičným zátahem. Pravou tvář však ukáže až tak kolem 5000 ot/min, kdy má jeden co dělat, aby se udržel řidítek. Maximum, které jen stěží na běžné silnici překročíte, je hranice kolem 10 000 ot/min, kdy se vhodné přirovnání pro zrychlení hledá opravdu špatně. Specialitou tohoto stroje je suchá spojková skříň, která tak zajišťuje velice přesné a lehké řazení. Je však pravdou, že dvouválec si nenechá vždy všechno líbit, takže je třeba k tomuto stroji přistupovat s patřičnou rozvahou a řadit obezřetněji. Občas se nám také s kolegou zdálo, že při prudké akceleraci hlavně na nižší rychlostní stupeň stroj jakoby na setinu ztrácel výkon. To však mohlo být způsobeno úpravami, které byly na testovaném stroji provedeny. Rovněž naměřená spotřeba přes 7l/100 km nemusí být tentokrát úplně směrodatná. Usazení jezdce na stroji je více než příkladné a ačkoliv se jedná o sportovně-cestovní stroj, blíží se spíše sportovnímu charakteru jízdy. Nic Vám však nebrání, při delší cestě bez větších problémů zvolit vzpřímenější pozici, která není tolik namáhavá a rovněž vy nebudete poryvy větru tolik zmítáni.

Myslím, že vzhledem k pozici nohou, jak kolem nádrže tak na stupačkách je stroj vcelku vhodný i pro vyšší a robustnější jezdce. Drobných výhrad bych měl jen k tvaru sedla, kdy v případě sportovního zalehnutí jsem se dostával zadními partiemi přes jeho zadní hranu, což bylo lehce nepohodlné, nicméně nijak dramaticky. Pro spolujezdce nebude jízda asi stejně jako u typově podobných strojů žádným převratným zážitkem, nicméně v tomto případě tento prvek nemůžu objektivně zhodnotit, vzhledem k výbavě našeho stroje plastovým krytem. Ten je stejně jako sedlo zabezpečen zámkem a zakrývá relativně slušný podsedlový prostor. Co se týče samotné jízdy, podvozek si zodpovědně plní svou úlohu v každé situaci a žádná ostrá zatáčka není nebezpečná, pokud nepřijde chyba z Vaší strany. Odpružení je dle mého názoru spíše sportovnější, tudíž hrbolaté silnice nejsou zrovna ideální, ale vše je do jisté míry také věcí nastavení, které motocykl samozřejmě nabízí. V případě koupě bych možná uvažoval o tlumiči řízení. Brzdy Brembo jsou většinou zárukou přesného a bezchybného chodu a Falco v tomto ohledu není výjimkou. Přední kolo má klasické dva kotouče o průměru 320 mm s čtyřpístkovými třmeny, na které se můžete spolehnout, že zastaví na pětníku. Zadní kotouč o průměru 220 mm s dvoupístkovým třmenem není rovněž marný, ale pokud by byl brzdný účinek ještě o něco razantnější rozhodně bych se nezlobil. Když však hodnotím brzdovou soustavu jako celek, nevybočuje nijak zvlášť z normálu a svoji funkci plní nanejvýš dobře. Drobných výhrad bych měl pouze k manipulaci se strojem na místě. Motocykl není sice žádný cvalík a se svými 190 kg jistě většinu jezdců nezaskočí, nicméně jako lehce nedostačující se mě osobně jevil boční stojánek "policajt". Ten je posazen dost na výšku a motocykl tak jistě stojí jen na velice pevném a rovném podkladu, což může být někdy při parkování problém. Centrální stojan se podobně jako u většiny konkurenčních motocyklů tohoto ražení nekoná.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):
Motokatalog.cz



TOPlist